Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
HelukabelHelukabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Budowa elektrowni wiatrowej-aerodynamika,mechanika,przep

Akrzy74 24 Sty 2015 16:24 929380 2362
  • #2311
    mapek_sz
    Poziom 21  
    @_jta_ gdybym umiał policzyć, to bym sie nie pytał jak to policzyć...
    @mosfetkiler prąd zależy od masy przewodnika i pola. Zakładając że uzyskamy stosunkowo duże pole, to mase zmniejszymy. Powielając układ w szeregu uzyskujemy napięcie proporcjonalne do ilości powieleń (na jednym wale). Prąd płynący będzie stały, ale przyrośnie napięcie. Z czymś takim poradzą sobie szczotki.
    @_jta_ Patent z rtęcią odpada.
  • HelukabelHelukabel
  • #2312
    _jta_
    Specjalista elektronik
    A to się prosto liczy: prędkość na obwodzie (w metrach/sekundę) X promień (w metrach) X indukcja magnetyczna (w teslach); wynik będzie w woltach.

    Poprawka; wynik trzeba podzielić przez 2, bo średnia prędkość jest 2 razy mniejsza od obwodowej...
  • #2313
    JESIOTR1
    Poziom 33  
    Akrzy74 napisał:
    Przypominam, że temat ma dotyczyć wyłącznie zagadnień związanych z aerodynamiką, mechaniką, oraz przepisami związanymi z budową elektrowni wiatrowej. Zagadnienia związane z "elektryką" proszę kontynuować w wątku stowarzyszonym

    Budowa elektrowni wiatrowej-aerodynamika,mechanika,przep
    i bez profanacji praw Lorentza i Faradaya.
    Zmienne w czasie pole magnetyczne wytwarza pole elektryczne.
    Przepływający prąd oraz zmienne pole elektryczne wytwarzają pole magnetyczne.

    W szkoleniu podstawowym pomijano metodycznie u Lorentza sinus i u Faradaya cosinus, a na załączanych wyżej filmach tych kątów też nie widać.
  • HelukabelHelukabel
  • #2314
    Akrzy74
    R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    JESIOTR1 napisał:
    Akrzy74 napisał:
    Przypominam, że temat ma dotyczyć wyłącznie zagadnień związanych z aerodynamiką, mechaniką, oraz przepisami związanymi z budową elektrowni wiatrowej. Zagadnienia związane z "elektryką" proszę kontynuować w wątku stowarzyszonym


    Ze szczególnym uwzględnieniem słowa "wyłącznie"!

    Ps. Dziękuję koledze JESIOTR za przypomnienie tego co istotne w tym temacie.
    Ps.1 Przy długich tematach nie jest łatwo scalić wybrane posty z innym tematem, dlatego też nie zmuszajcie mnie do usuwania postów do kosza wraz z ostrzeżeniem.
  • #2315
    mapek_sz
    Poziom 21  
    @Akrzy74 Ok, rozumiem upomnienie i przyznaje racje. Przeniosę temat gdzieś indziej. Odpowiem tylko na to co napisane.
    @_jta_ tyle to chyba wiedziałem, choć dziękuję za łopatologiczne wytłumaczenie. problem jest w parametrze: indukcja magnetyczna (w teslach). Nie mam pojęcia skąd to wziąć.Zakładam że mamy dwa magnesy oddalone od siebie o 1 cm a każdy z nich ma 5 mm grubości. materiał n38...jaka one maja indukcje magnetyczną w miedzi?

    @JESIOTR1 Nie wiem dla czego mieszasz do Lorenza zmienne pole magnetyczne, skoro mowa jest o ruchu ładunku w polu jednorodnym. Na ładunek elektryczny poruszający się w jednorodnym polu magnetycznym działa siła Lorenza F. Nie ma ani słowa w definicji o zmiennym polu magnetycznym. Siła F, to siła elektromotoryczna. Kąt jej padania wynosi 90 stopni do wektora kierunku. Najbardziej ciekawe jest to, że twornik magnetyczny nie jest zdeterminowany i jest obojętne czy on jest w ruchu wobec ładunku czy nie. Dla mnie to bardzo dziwne. Zrobiłem nawet mały silniczek z magnesu i bateryjki...dziala jak pokazują na YT. Cos w tym jest. Trzeba tylko sensownie odwrócić ta maszynę by uzyskać cos konkretnego.
    pozdrawiam
    ps, będę pisał od teraz w wątku stowarzyszonym
  • #2316
    elim
    Poziom 17  
    Zrobiłem wiatraczek z dużego alternatora, po małych przeróbkach. Wirnik o średnicy 120 mm, uzwojenie oryginalne było nawinięte poczwórnym drutem 1mm, rozdzieliłem to i połączyłem pojedynczo - zyskałem 4x więcej zwoii w cewnce. Ma 48żłobków i przy 300 obrotach mam 52V DC (mostek został w alternatorze).
    Śmigieł jest 5szt - średnica koła 2m, kąt zaklinowania dałem 17 stopni i mam pytanie. Śmigła są z blachy.
    Wiatr około 4m/s, drugi wiatrak na amerykance już ładuje w okolicy 100W-200W, a ten nie chce wystartować. Czy zwiększyć zaklinowanie do 19 stopni? Pomoże na starcie?
    Zaskoki są takie że za ośkę łapiąc dłonią da się przekręcić wirnik, nie jest to lekko ale da się przekręcić. Jak już wystartuje to ładuje w tym wietrze aku 24V, ale jak się zatrzyma to ciężko mu ruszyć.
  • #2317
    kotuniunia
    Poziom 29  
    elim napisał:
    Zaskoki są takie że za ośkę łapiąc dłonią da się przekręcić wirnik

    To zależy jak ułożyłeś magnesy. Trzeba je jeszcze raz ułożyc ,ale ty jesteś stary "wyjadacz" w tym temacie to ci nie trza tłumaczyć.
  • #2318
    elim
    Poziom 17  
    kotuniunia napisał:
    elim napisał:
    Zaskoki są takie że za ośkę łapiąc dłonią da się przekręcić wirnik

    To zależy jak ułożyłeś magnesy. Trzeba je jeszcze raz ułożyc ,ale ty jesteś stary "wyjadacz" w tym temacie to ci nie trza tłumaczyć.


    Magnesami starałem się pokryć 2,5 żłobka - widocznie trochę za mało to jest.
    To są 1 płytkowe o wymiarze 50x25x5mm. Na wirniku są rozłożone symetrycznie. Myślałem o tym że na końcu dopiero poprawię wirnik, najpierw chyba zobaczę z tymi śmigłami. Trochę to jak wróżenie z fusów, jak ponownie przeczytałem swoje zapytanie :)

    Magnesy są aktualnie rozmieszczone w jednakowych odległościach od siebie, mogę poprawić to zrobić na 2 sposoby:
    1. Lekko je skosić żeby "były szersze" w stosunku do żłobków.
    2. Rozmieścić tak żeby 1 szczelina między nimi była dużo szersza.

    Równolegle robię drugi, podobnej wielkości alternator - ale tam mam 36 żłobków i małe magnesy. Dużo więcej roboty jest z małymi magnesami.
  • #2319
    kotuniunia
    Poziom 29  
    elim napisał:
    1. Lekko je skosić żeby "były szersze" w stosunku do żłobków

    Poszedłbym w tym kierunku, kiedyś jak przezwajalem altka, to poszedłem inną drogą, a mianowicie zmodyfikowałem skośnie stojan, a magnesy ułożyłem prosto. Jak ci się chce to poszukaj bo zamieszczałem to na forum.
  • #2320
    elim
    Poziom 17  
    Pamiętam to.
    W tej chwili, prościej mi skosić magnesy.
  • #2321
    zbigmaz1
    Poziom 18  
    Coś się zmienia w przepisach
    zassać i czytać, ciężko wejść ale próbować
    Link
  • #2324
    TOMSON
    Poziom 19  
    Do kolegi Mutaz

    A jaką masz dokładność odwzorowania profilu płata bo raczej z blachy to trudno wyprofilować nosek profilu o zmiennym promieniu
  • #2325
    Brus78
    Poziom 13  
    JESIOTR
    Należą ci się podziękowania .. długo szukałem takiej pigułki.
    Co do nowych zmian to w mew chyba nic się nie zmieniło .natomiast duże zmiany dla budujących domy i bud gospodarcze.Zmiany niestety tylko w teorii w większości przypadków bo urzędy muszą się nauczyć zmian :)
    Link
  • #2326
    piachu2
    Poziom 17  
    Może ktoś ma ochotę na turbinkę za grosze?

    Średnica 2,5m, długośc łopaty 90cm.
    Do wymiany łożysko ( FSO 1500 przód ) jak na fotografii.
    Budowa elektrowni wiatrowej-aerodynamika,mechanika,przep

    Budowa elektrowni wiatrowej-aerodynamika,mechanika,przep Budowa elektrowni wiatrowej-aerodynamika,mechanika,przep
  • #2327
    druma
    Poziom 10  
    Witam ,po kilkuletniej przerwie tu na forum
    a więc mój 12 płatowy wiatrak rozjechał się w elementach po łące .
    Z mojego opisu z roku2009 był przerobiony na skrzynie biegów z zuka i zamiast prądnicy z syrenki otrzymał prądnice z pralkowego silnika .
    Kręciło się toto ,kręciło i coś nieco dawało[oczywiście prądu],ale któregoś roku [już nie pomnę ]
    póżna jesień [więcej dmuchania wiatru] a ja nie skorygowałem biegu z 3 nie przełożyłem na 1 i w nocy wiaterek dał o sobie znać ,rozbujał śmigła [a ze nie bło wyważenia ] więc śmigła się przy obrotach rozbujały i jedno ze smigieł zawadziło o konstrukcje masztu i kaskadowo śmigło rozwaliło się LĄDUJĄC na łące

    le jestem zaparty i dalej się w to bawię.
  • #2328
    JESIOTR1
    Poziom 33  
    Moje 12 płatowce.
    https://www.youtube.com/watch?v=lgjiQLs3OXE
    Tego Φ 3.2 m - sąsiad się lękał, drugi Φ 1.6 m z 1996 roku spawany aluminiowy zimował i pracował 20 lat - teraz leży na magazynie bo PINB PZ mógł zauważyć.
    Kręci się tylko jednofazowy Φ 1.1 m.
    https://www.youtube.com/watch?v=fO4oMdEO5xw
    Czekam na lepsze prawa i czasy. Teraz w POLSCE można mieć wiatrak tylko NIEMIECKI.
  • #2329
    Brus78
    Poziom 13  
    Witajcie koledzy.
    Widzę ,że w temacie nic się nie dzieje ale napewno ktoś jeszcze zagląda.
    Czy ktoś z was jest w posiadaniu plików .Cxy dla profili z rodziny Nrel ? Najbardziej interesują mnie S819 , S820 ,S821.
    Pracuję nad nieco większym wiatrołapem :)
  • #2330
    potegat
    Poziom 19  
    A ja mam pytanie odnośnie ustawienia turbiny bokiem do wiatru. Przerabiam konstrukcje i zastanawiam się nad ogonem sterowanym siłownikiem. Wyznacznikiem kiedy śmigło ma odchylać się od wiatru będzie maksymalnie 350 obr/min. Nie wiem co wykorzystać czy małą prądniczkę i sterowanie napięciem, czy regulator obrotów J-129v2 i przekaźnik który zmienia polaryzację.
    Może ma ktoś doświadczenia praktyczne.
  • #2331
    JESIOTR1
    Poziom 33  
    potegat napisał:
    ustawienia turbiny bokiem do wiatru.

    Takie rozwiązanie trzeba nazwać : "Unikanie wiatru".
    Turbina ma wytrzymać każdy wiatr i obroty - najkorzystniejsze rozwiązanie to wielowariantowe sterowanie mocą odbiorników.
    Sterowanie automatyką ma taki parametr jak inercja (bezwładność, reakcja w czasie z opóźnieniem). Wiatr jest ciągle zmienny, a stały tylko wtedy gdy go nie ma.
    Sterowanie silniczkiem to pozoracja bo silniczek też musi być sterowany.
    Proponuję okresowy nadmiar mocy przekazywać w odbiorniki mało wrażliwe(grzałki), a w miarę potrzeb i możliwości poprzez popularną elektronikę (akumulator + przetwornica) do odbiorników precyzyjnych.
  • #2332
    potegat
    Poziom 19  
    Tak mam właśnie zrobione akumulatory 48 V 100 Ah i 4 grzałki 48V 1350 W każda. Ale problemem nie jest mały wiatr tylko duży. Mam w planie sterownik obrotów J-129 z czujnikiem indukcyjnym, przekaźnik z dwoma parami styków i siłownik 48V.
    Nie wiem jeszcze co do umiejscowienia J-129, chciałbym w domu w skrzynce ale do prądnicy mam 65 metrów i nie wiem czy sygnał z czujnika nie zaginie.Zrobię próbę i zobaczę jak nie zadziała to umieszczę go w gondoli.
  • #2333
    JESIOTR1
    Poziom 33  
    Sterownik obrotów (po uregulowaniu) ma zadane parametry i nie trzeba go nadzorować....Od razu umieść go w gondoli.
    Masz obroty w zależności od obciążenia akumulatorami i grzałkami - Twoim problemem jest duży wiatr i urządzenie przeciw burzowe przy 350 obr/min.
    Jak doładujesz wóz to i koń nie pociągnie.
  • #2334
    potegat
    Poziom 19  
    Martwi mnie tylko jak długo pożyje siłownik elektryczny gdy bez zwłoki będę mu zmieniał polaryzację przekaźnikiem tzn kręci się w prawo i zanim zdąży stanąć dostanie prąd do obrotów w lewo.
  • #2336
    mist1
    Poziom 6  
    To trzeba spróbować zrobić. Czemu na końcu wahnięcia jest zwrot skrzydła-żagla?
  • #2337
    Erbit
    Poziom 39  
    mist1 napisał:
    .... Czemu na końcu wahnięcia jest zwrot skrzydła-żagla?


    Wahania wywołane są wiatrem a nie ciężarem własnym wahadła. Gdyby nie było "zwrotu żagla" nie mogło by wahnąć się w drugą stronę bo opór powietrza by na to nie pozwolił.

    To tak jakbyś zapytał dlaczego żaglówka robi zwrot (podczas kursu "pod wiatr").
  • #2338
    mist1
    Poziom 6  
    W sieci są filmiki użytkownika itsandbits1 (ze słowem flutter) gdzie powołuje się on na badania kanadyjskie, że energia elektryczna z wiatru pozyskana przez "łopotanie" czy też drgania jest podobnej wielkości jak ta uzyskana przez turbiny hawt.
  • #2339
    Juras 1981
    Poziom 13  
    "potegat" ja miałem tak zrobione jak piszesz. Siłownik elektryczny, regulator obrotów J-129. Zmiana polaryzacji na siłowniku nic złego mu nie robiła, i wszystko działało aż do zmiany koncepcji. Jednakże marnowało się dużo energii, i śmigła odchylone od wiatru pod X kątem generowały bardzo duże drgania i hałas. Teraz robię taką turbinę, i mechanizm zmiennej geometrii śmigieł. Tak to wygląda:
    https://www.youtube.com/watch?v=pY3SmLSWjw4
    https://www.youtube.com/watch?v=lxu1w4hgEXM
    Nie zwracajcie uwagi na bicie piasty , jest dość prowizorycznie zamocowana na silniku.
    A tu reszta:
    https://1drv.ms/f/s!Ah4jgaVjkiV1pl5OgjQ-ZRjSstkS
    https://1drv.ms/f/s!Ah4jgaVjkiV1pmzEEIgKeMCLWhDX
    Wirnik w prądnicy jest zrobiony po "chińsku". Efektu zaczepowego brak. Można za oś kręcić dwoma palcami.
    Teraz biorę się za śmigła 3,6m średnicy z laminatu.
  • #2340
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 36  
    Zadałem sobie trud przejrzenia całego tego tematu ale nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie:
    Dlaczego mimo teoretycznie lepszych parametrów VAWT (wyższa sprawność, mniejszy hałas, wyższa trwałość, większa odporność uszkodzenia silnym wiatrem, start przy mniejszej prędkości wiatru, mniejsze zagrożenie dla ptaków) duże farmy wiatrowe oparte są o HAWT? :-)