Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Badanie Transoptora - jak wykonac model do pracy dyplomowej

MagikGliwice 17 Apr 2004 10:50 8447 52
Tespol
  • #1
    MagikGliwice
    Level 12  
    witajcie
    mam wykonać owy modelik ale jakos tego nie widzę :(
    transoptor dowolny , najlepiej na AC :) układ teoretycznie tez dowolny (wszystko w mojej inwencji). ma zawierać 2 oddzielne żródła zasilania - każda strona transoptora ma swoje własne.
    szukałem juz co nieco w internecie i znalazłem: http://hook.pz.zgora.pl/~ksozansk/files/TSWUE/ZTSWUE%20sem%20zimowy%202003%20lab.pdf
    strona 8 i 9 - badanie elektroizolacyjego wzmacniacza liniowego. myślicie ze mógłbym uzyć takiego projektu ?? jesli tak to jak go ewentualnie zmodyfikować lub gdzie wpinac oscyloskopy ?? mają byc na wejściu i na wyjściu.
    poniżej zamieściłem ogólny opis jk ma wyglądac ów modelik (z czego się składać). obwód do badania transoptora AC lub DC
    jest takie cus jak przetwornica dc/dc. promotor powiedział że może zastosować połowę takiej przetwornicy ?? o co mu chodziło

    nie będę ukrywał potrzebuje to mieć gotowe na płytce i działające na wtorek więc na poniedziałek najpóźniej potrzebuję schemat :(
    wynikło to z niedopatrzenia pojego promotora jak i mojego :( miałem zmiane tematu pracy podczas roku szkolnego i zostało mi przekazane ze mam dokonać analizy torów izolacji galwanicznej wraz z podstawowymi elementami ich parametrami i cena, niestety nie zostało powiedziane ze ma być wykonany model :(
    błagam pomóżcie.
    dziekuje i pozdrawiam
  • Tespol
  • #2
    MagikGliwice
    Level 12  
    aWitam
    siedze cały czas nad tym moim projektem i wymyśliłem część "diodową" transoptora ale na DC :((
    przyjrzyjcie się czy może być i powiedzcie jak mam wykonac częśc odbiorczą bo na to to juz nie mam pomysłu :(
    oczywiście przyrządy pomiarowe które zapewne będa używane to amperomierz i woltomierz. więc amperomierz szeregowo z diodą transoptora , a woltomierz równolegle z ta diodą lecz za potencjometrem :)
    mmm sam to wymyśliłem :D
    projektując to myślałem na użyciem transpotora 4n35 - mam nadzieje że niczego nie skiepściłem
    pozdrawiam i błagam o pomoc
  • #3
    fantom
    Level 31  
    Po pierwsze to elektrolity sa w zla strone.Po drugie jak dokrecisz przez przypadek slizgacz potencjometru do konca to dioda padnie wiec zabezpiecz to jakims stalym rezystorem.Co do czesci odbiorczej to jesli ma byc izolacja calkowita to musisz dac albo izolowany DC/DC,albo transformator z dwoma uzwojeniami po stronie wtornej albo po prostu drugi transformator.Podlaczas druga strone praktycznie tak jak tranzystor.
  • #4
    MagikGliwice
    Level 12  
    witam
    ojejku rzeczywiście nie przerysowałem rezystorka 1kOm :( , elektrolity juz odwrócone :)
    przez moje niedopatrzenie nie napisałem że dysponuję złączem D-Sub z którego mam napięcia +/- 12 V i +/- 5 V :) więc mam do wykonania jedno zasilanie (drugie ze złącza) lub może będę mógł wykorzystać dwa złącza d-sub , zasilacz dysponuje 3-ma.
    więc tranzystor podłączam dokładnie tak jakby był zwykły?? wtedy gdzie mam umieścić przyrządy pomiarowe aby zmierzyć prąd i napięcie? m.in. w celu wyznaczenia ctr = Iwyj / I wej ???nie śmiejcie się jestem elektroniczna noga (jak na razie) :((
  • #5
    fantom
    Level 31  
    Wiec od strony wtornej robisz tak:rezystorek do kolektora ( i tu mozesz zrobic miejsce na szeregowe wlaczenie amperomierza) oraz do Vcc (jakie tam sobie wybierzesz,byleby spelnialo warunki transoptora).Woltomierz na kolektor wzgledem masy.Rezystor dobierz tak zebys przy nasyceniu tranzystora wyjsciowego nie przekroczyl maksymalnego pradu dopuszczalnego.No i to chyba tyle tytulem tego.Pozdrawiam.
  • #6
    MagikGliwice
    Level 12  
    czyli zgodnie z tym co zrozumiałem układ ma wygladać tak ja ten zamieszczony na rysunku. tzn to jest tylko szkic układu odbiorczego.
    teraz jakbym zamierzał użyć do tego celu transoptora z wyprowadzeniem bazy to mam ją po prosty zostawic sama sobie??? tak nie połączoną z niczym??? gdzie mam wstawić amperomierz w miejsce 1 czy 2???
    jak powinienem podobierać wartości jakies wskazówki???
    oraz jak się zabrać za układ do badania transoptorów AC??? może ktos i mógłby mi narysować.
    lub udzieli mi wskazówek.
    i jeszcze jedno pytanko czy owo urzadzonko które zostało tu stworzone będzie dobre do badania transoptora DC na poziomie pracy dyplomowej dla szkoły sredniej?????
    pozdrawiam
  • #7
    fantom
    Level 31  
    No wiec tak.W zasadzie nie ma roznicy gdzie podlaczysz amperomierz czy w 1 czy w 2.Baza moze sobie wisiec nic jej nie bedzie :wink: Co do rezystora to jesli bedziesz to zasilal 5 V to daj tam jakies 500 wowczas przy 10 mA na wjesciu powinien ci sie ladnie nasycic a wiec bedziesz mogl dobrze zbadac charakterystyki.Jesli chcesz badac je w wiekszym zakresie to daj np rezystorek 200 omow.Aha tam na wejsciu napisales ze dales 1k stalego rezystora.To troche duzo bo nie osigniesz w ten sposob zbyt zadowalajacyh pradow diody wejsciowej.Daj jakies 100 omow wowczas maksymalny prad diody wyniesie jakies 35 mA czyli spox.Do podanych przez ciebie pomiarow dorzucil bym badanie dynamicznych parametrow transoptora.Mozesz zapodac X oscyloskopu na wejscie,Y na wyjscie i wymusic jakims prostokatem prace transoptora.Wyniki mozna poobserwowac na oscyslokopie czyli opoznienie zalaczenia,pasmo przenoszenia itp.Dodatkowo przelaczyc oscy w X-Y i popatrzec na charakterystyke przenoszenia i jak sie zmienia ze zmiana czestotliwosci i amplitudy pradu wejsciowego.Co do badania AC to po prostu wez transoptor AC np SFH 620,TLP 620.Obwody nie bedza sie znacznie roznic oprocz tego ze musisz miec mozliwosc wymuszenia ujemnego napiecia na wejsciu.
  • Tespol
  • #8
    MagikGliwice
    Level 12  
    oki więc mam nadzieje że juz wszystko jest dobrze :) teraz pozostał mi wybór transoptora :( (jaki mógłbym wsadzić w ten układ - taki ogólnodostepny???) jaki mam wsadzic tam potencjometr?? dac jakis rezystor na emiter??
    mam takie pytanko zeby pomierzyc ów układ oscyloskopem to chyba musaiałby posiadac on jedna wspólną mase co w przypadku izolacji galwanicznej jest nie wykonalne ( chociaz mogę sie mylić co do tych pomiarów)
    Jestem elektroniczną noga więc nie wiem nawet jak się wziąść za układ AC.
    nie będzie się znacząco różnił??? chyba trzeba bedzie wywalić cału układ prostownika i stabilizatora więc zostanie co najwyżej transformator, choć układ zapewne będzie podłączany do generatora wiec trzeba na wejściu zastosowac jakiś układzik - generator raczej nie będzie podłączany do takowego wejscia bezpośrednio. jak wykonac układ do wymuszenia ujemnego napięcia na wejściu???
    pozdrawiam
    P.S. czy jest to odpowiedni układ na prace dyplomowa czy nie??? i dlaczego??
  • #9
    super_sonic
    Level 17  
    MagikGliwice wrote:

    mam takie pytanko zeby pomierzyc ów układ oscyloskopem to chyba musaiałby posiadac on jedna wspólną mase co w przypadku izolacji galwanicznej jest nie wykonalne ( chociaz mogę się mylić co do tych pomiarów)
    jesli dobrze rozumiem chcesz oddzielic masy po obu stronach transoptora? nie bedziesz mial wtedy punktu odniesienia dla obu napiec i uklad nie bedzie dzialal.Wystarczy ze oddzielisz galwanicznie przewody gorace, masy mozesz polaczyc, pozdrawiam
  • #10
    MagikGliwice
    Level 12  
    więc jak połącze masy to owy układzik będzie dobry??
    wszystko jest zrobione poprawnie?? poprawnie powpinane przyrządy?? dobrane pojemności ???
    jaki potencjometr dobrać??
    pozdrawiam
  • #11
    super_sonic
    Level 17  
    bedzie dobry:)przyrzady poprawnie wpiete, pojemnosc tez chyba dobre a co tego potencjometru to zalezy jakie prady diody chcesz uzyskac, masz tam szeregowo z potencjometrem 100 ohm, wiec jak zjedziesz potencjometrem do zera to tylko ten opornik bedzie Ci ograniczal prad, policz sobie z prawa ohma jaki poplynie i to bedzie maksymalna wartosc jaka mozesz ustawic, zdecyduj jaka ma byc najmniejsza wartosc pradu do ustawienia i wtedy dobierz tak potencjometr zeby suma jego opornosci i tych 100 ohmow taki prad wymuszala, np jak wezmiesz 470 ohm, to razem ze 100 daje 570 i zakldajac ze na diodzie odlozy sie 1,5V otrzymasz 3,5/570 = 6mA.
  • #12
    fantom
    Level 31  
    No coz coma_white chyba odpowiedzial ci na pozostale twoje pytania.Ja od siebie jeszcze dodam ze transoptor DC to np SFH 615 bez wyprowadzonej bazy lub CNY-17 z baza.AC ci podalem.Jesli chodzi o zasilenie do AC to musisz wziac np trafo z dzielonym uzwojeniem,uklad mostka bedzie wlaczony tak jak teraz w dwa graniczne punkty transformatora wyjsciowego a ze srodka bedziesz bral mase.Zasilacz na napiecie ujemne taki sam tyle ze z zastosowaniem np 7905 a na dodatnie identyczny jak jest teraz (tyle ze masa bedzie inna).Kondziolow chyba troche duzo , wydaje mi sie ze 100u na wejsciu i na wyjsciu 1u elektrolit + 100n ceramik wystarczy.Narysuj i pokaz tutaj.Pozdrawiam.
  • #13
    MagikGliwice
    Level 12  
    szczerze mówiąć układ AC był / jest dla mnie wielką niewiadomą :(
    narysowałem tak chociaz nie wiem czy dobrze :(
    powiedzcie co i jak pozamieniać
    i jeszcze jak zrobic zeby do układu AC można było podłąćzyc generator i z generatora zadawać chęstotliwość i amplitudę sygnału ???
    pozdrawiam
    jakim pogramem mogę zaprojektować płytkę tak zeby były w nim realne odległości międzu "otworkami" ???
  • #14
    fantom
    Level 31  
    No bardzo fajnie tylko pamietaj z kolei ze dla ujemnej galezi napiecia + elektrolitow musza isc do wyzszego potencjalu czyli masy.Co do przelaczania miedzy ujemnym a dodatnim napieciem wejsciowym to mysle ze chyba para tranzystorow komplementarnych w ukladzie kluczy beda ok.Zabezpieczyc je rezystorkiem w razie jakby oba naraz sie otworzyly i powinno byc ok.Wowczas wyjscie z takiej pary na jedna noge a masa na druga noge wejsciowa transoptora.
  • #15
    MagikGliwice
    Level 12  
    jako że nie pamiętałem co to para komplementarna poszperałem w podręcznikach i znalazłem takie cus jak na rysunku powyżej. jak mam to cus włączyc do układu???
    mam pytanie w tym układzie jak będa sterowane zmiany kierunku prądu??? ja chciałbym miec mozliwość podpięcia generatora na wejście i oscyloskopu na wejście wyjście i obserwowanie przebiegu.
    Jak powinna wyglądac strona odbiorcza transoptora jakies wskazówki zebym mógł sobie co nieco już narysowac?? dziś projekcik jutro płytka i do promotora :)
    pozdrawiam
  • #16
    fantom
    Level 31  
    Jako ze nie widze schemaciku tutaj zalaczam narysowany przeze mnie.Mam nadzieje ze nie ma bledow bo rysowalem go dosyc szybko :lol: Sugerowal bym rowniez dac klucz szeregowy dla obwodu DC poniewaz generator moze nie chciec dostarczyc odpowiedniego pradu.Warunkiem dzialania takiego ukladu jest oczywiscie podanie napiecia kluczujacego powyzej 2 V , jesli mialoby to byc mniej trzeba by sterowac sygnalem wzgledem emiterow obydwu tranzystorow ale to jest juz szczegol.
  • #17
    MagikGliwice
    Level 12  
    oki to juz mam wszystko piękknie przygotowane (mam taka nadzieję).
    oba gotowe układy sa pokazane poniżej na rysunku :)
    jakie elementy mam kupic do tych modeli ??
    juz tak myślałem ze do układy DC wystarczy transformator taki "dzwonkowy" 230 V/12 V , ale do AC jaki mam kupić ???? jakie diody prostownicze???
    transoptory któres z podanych??
    nie smiejcie się mam więcej do czynienia z teorią niż ze sklepami :(
    pozdrawiam
    może macie jeszcze jakies uwagi??
  • #18
    fantom
    Level 31  
    Jesli chodzi o trafo to kazde z dzielonym uzwojeniem np 2x9V o mocy powiedzmy 2W (wiecej nie potrzeba).Powiesz tak w sklepie to ci dadza.Transoptory przykladowe ci podalem,jak nie bedzie takich to mozesz wziac kazdy inny skoro to nie ma znaczenia.Kondzioly najzwyklejsze na 16V,wartosci sa podane,stabilizatory tez,mostek w zasadzie byle jaki ogolnie bierz tak zeby bylo jak najtaniej bo nie ma to byc zaden super sprzet wiec szkoda kasy.Tranzystory kluczujace zwykle malosygnalowe,rezystory 0,6W.Cos pominalem ?Aha nie potrzeba ci przeciez dwoch traf tylko to jedno dzielone.Napiecie na DC mozesz wziac przeciez z tamtego po co tracic kase ?

    Warto juz na koncowej plytce zrobic miejsce aby koncowke WE do tej pary mozna bylo podpiac do +VCC i -VCC bo bez tego nie bedziesz mogl wykonac charakterystyk stalopradowych.Mowilem jeszcze o podobnym kluczu szeregowo do potencjometru przy ukladzie DC.Ogolnie jest chyba ok.
  • #19
    MagikGliwice
    Level 12  
    tzn może sie żle wyyraziłem jutro promotor ma mi powiedziec który układzik by bardziej chciał widziec u siebie na pracowni :) nio chyba ze będzie chciał oba wtedy bede musiał zrobic dwa oddzielne układy chyba zeby zrobic je w jednej obudowie i wsadzic przełącznik żeby dziłał jeden z nich :D.
    pytanko do DC transformator 220/12 do AC 220/ 2 x 9 V???? a nie 220/ 2 X 12 v ???
    pozdrawiam
    pozostaje jeszcze sprawa napięcia po stronie odbiorczej transoptora.....
  • #20
    fantom
    Level 31  
    Jesli bardzo chcesz to moze byc 12 i 2x12 ale uklady 7805 maja spadek napiecia okolo 2V wiec nie ma sensu ich jeszcze bardziej grzac.W zasadzie wystarczylby pewnie 7,5 i 2x7,5 ale niech juz bedzie 9.Dolacz jeszcze ten klucz w ukladzie DC.No po stronie odbiorczej pisales ze bierzesz z kompa wiec :?:
  • #21
    MagikGliwice
    Level 12  
    to znaczy to zalezy bo mamy takie pracowniane pulpity z 3 złączami d-sub i może będę mógł/musiał nich skorzystać wtedy juz mam sytuację załatwiona jak będę musiał wykonac samodzielnie zasilanie to do obu układów po prostu wstawić owo zasilanie 5V jak w DC???
    jak ten klucz tam wsadzic do DC bo juz mi mózg wypływa uszami :(
    pozdrawiam
  • #22
    fantom
    Level 31  
    1.)TAK
    2.) tak jak wstawiles rezystor 100 omow czyli szeregowo do potencjometru.
  • #23
    MagikGliwice
    Level 12  
    oki już wstawiłem mam nadzieje że dobrze :D
    jak podpiąć bazy???
    w układzie AC na wejściu klucza podpinamy generator a na wyjściu układu oscyloskop??:>
    pozdrawiam
  • #24
    fantom
    Level 31  
    No jest prawie ok ale wystarczy tylko jeden klucz BC107,dwa byly potrzebne przy zasilaniu symetrycznym.Generator do bazy oczywiscie przez rezystor i oscyloskop na wyjscie tak jak woltomierz.W zasadzie to chyba wszystko.Jak masz jeszcze jakies pytania to wal.Pozdrawiam.
  • #25
    MagikGliwice
    Level 12  
    generator przy dc?? w jakim celu mnie się wydawało ze zmiana bedzie następowała przez zmiane wartości oporu na potencjometrze.
    schamacik już zmieniam
  • #26
    fantom
    Level 31  
    To o czym piszesz to pamiar charakterystyk statycznych ale kazdy element ma jeszcze pewne wlasnosci dynamiczne ktore mierzy sie podajac sygnal przemienny.W ten sposob mozna okreslic np czasy zalaczenia i wylaczenia elementow,charakterystyke przenoszenia i jeszcze pare innych rzeczy.Pisalem juz o tym przeciez.
  • #27
    MagikGliwice
    Level 12  
    Witam
    czy jest wsód was jakiś killer przyjmujący zlecenia ?? ;)
    mój kochany promotorek powiedział mi że nie oto mu chodziło :( stwierdził ze chciał mieć w układzie pętle sprzężeni zwrotnego (czemu mmi tego na początku nie powiedział??)
    poztaym skomentował ze w układzie AC przy wejściu z generatora powinno bbyć wstępne spolaryzowanie , gdyż układ zacznie przewodzić dopiero od 0,7 V.
    powiedział ze mógłbym uzyć gotowego układu do którego nalezy dobrać tylko zasilanie i wszystko śmiga , lub moge robić to tak jak obecne czyli z dużej ilośi elementów.
    pomóżcie w układzie z tą cholerną pętlą.
    może znacie jakieś typowe symbole transoptorów i transformatorów separacyjnych???? same symbole .
    pozdrawiam
  • #28
    fantom
    Level 31  
    Ale o jakie sprzezenie ci chodzi ? Gdzie ono ma wystepowac ? Symbole transoptorow dostales co do transformatorow zajrzyj sobie na www.tme.pl i wpisz tam transformator w wyszukiwarce i zobacz co ci bedzie odpowiadac.Przyzwyczajaj sie do takiego traktowania,to niestety normalne :lol:
  • #29
    MagikGliwice
    Level 12  
    częściś sprzężenia zwrotnego ma być transoptro (transoptor z dwoma optoodbiornikami z czego 1 na wyjście a 2 w pętli). dał mi artykuł z Elektroniki Praktycznej o optoizolatorze liniowym: "Fakt, że optoizolator Texas Instruments TIL300 zawiera dwie fotodiody został wykorzystany w projekcie do zapewnienia względnie liniowej charakterystyki przenoszenia. Sztuczka polega na włączeniu jednej z fotodiod w obwód sprzężenia zwrotnego sterownika diody LED, podczas gdy druga służy, jak zwykle, do sterowania bufora wyjściowego. Zakładając, że obydwie diody są prawie identyczne, sprzężenie zwrotne wyrówna nieliniowość diody nadawczej i fotodiody. Chociaż przedstawiony tu układ zoptymalizowano dla liniowej charakterystyki przenoszenia, nieliniowość powinna być mniejsza od ok. 2%, czyli całkiem niezła, biorąc pod uwagę prostotę rozwiązania. Powodem wprowadzenia tu TLC271 jest przyleganie o...sv zakresu współbież-ności do OV, co umożliwia wykorzystanie również małych poziomów wejściowych i wyjściowych, podczas gdy zasilanie może pozostać asymetrycznę.prototyp układu dostarczył sygnału wyjściowego 10V przy 50kHz, aczkolwiek przy znacznych zniekształceniach. Dla dokładnej pracy częstotliwość powinna być znacznie zmniejszona. W tym zakresie zaleca się poeksperymentowanie z Cl, który może wymagać dokładnego dobrania w celu uzyskania możliwie najlepszej kompensacji częstotliwości (w celu zminimalizowania przeregulowań sygnału wyjściowego). Również TLC271 jest tu wykorzystywany w trybie wysokiej polaryzacji (wyprowadzenie 8 połączone z masą). Niewątpliwie zastosowanie szybszych i dokładniejszych wzmacniaczy operacyjnych zapewni jeszcze lepsze rezultaty." układ poniżej.
    z transoptorami i transformatorami pytałem o tyty uzywane w izolacji galwanicznej.
    pozdrawiam
  • #30
    fantom
    Level 31  
    A wiec to o to chodzi.Profesor zaoszczedzil by ci czasu jakby powiedzial ze chodzi o wzmacniacz z izolacja optyczna.No coz schemat masz wiec mozesz robic.Mozna to zrobic jeszcze inaczej na dwoch transoptorach ale zasada dzialania pozostaje ta sama.