Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer ControlsComputer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dodatkowe wentylatory w obudowie

cobi_69 17 Mar 2009 14:41 8299 46
  • Pomocny post
    #31
    Lzep
    Poziom 39  
    cobi_69 napisał:
    Niby wszystko zrobiłem tak jak na schemacie, ale po podłączeniu okazało się dioda świeci ale napięcie na wyjściu zmienia się od 2,4 do 2,6 V, jakieś pomysły co zrobiłem nie tak?
    Ten schemat nie ma sensu - kto zasila LM-a przez LED i opornik ? Nic dziwnego ze tak chodzi !
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #32
    cobi_69
    Poziom 21  
    Więc tak, schemat wg którego to zrobiłem to ten umieszczony wyżej. Czyli mam wymontować diodę i rezystor i sprawdzić jeszcze raz? Zrobię tak ale niestety dopiero w weekend bo mnie w domu nie ma. Skoro mam wymontować diodę to gdzie ją podłączyć żeby sygnalizowała ona włączenie wiatraka?
  • #33
    Lzep
    Poziom 39  
    cobi_69 napisał:
    Skoro mam wymontować diodę to gdzie ją podłączyć żeby sygnalizowała ona włączenie wiatraka?
    Podłączyć tak jak na poniższym zmodyfikowanym obrazku :
    Dodatkowe wentylatory w obudowie
    Coś mi się zdaje kolego, że cienko u Ciebie z tymi sprawami - schemat jest prosty, a Ty zadajesz takie banalne pytania ? Więc od razu Ci podpowiem jeszcze jedną rzecz - jak chcesz mieć możliwość ustawienia dolnego napięcia (startowego), to zamiast opornika R2 zastosuj potencjometr montażowy 1K. Więcej znajdziesz w kilku moich postach ( Szukaj -> LM317 Lzep ).
  • #34
    cobi_69
    Poziom 21  
    No rzeczywiście po tych przeróbkach ruszyło, zakres regulacji jednak od 6,89 do 9,63, myślicie że to tylko kwestia rezystorów: zamiast 260, jest 210, a zamiast 1k jest 1,2k?
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #35
    Lzep
    Poziom 39  
    cobi_69 napisał:
    No rzeczywiście po tych przeróbkach ruszyło, zakres regulacji jednak od 6,89 do 9,63, myślicie że to tylko kwestia rezystorów: zamiast 260, jest 210, a zamiast 1k jest 1,2k?
    Owszem, to kwestia rezystorów i potencjometru, dokładnie proporcji ich wartości - poszukaj w moich postach na ten temat wzoru, w/g którego pracuje LM317 - z jego pomocą możesz dobrać odpowiednie wartości, tak żeby uzyskać właściwy zakres regulacji.
    :D
  • #36
    cobi_69
    Poziom 21  
    Hmmm poszukam, ale czemu "i potencjometru" przecież potencjometr chyba akurat kupiłem dobry (przynajmniej tak wywnioskowałem w wcześniejszych postów).


    PS Mam diodę 2,4V zamiast 2,2V i jeśli się nie mylę to rezystor przy diodzie powinien być 480 Ohm, żeby prąd miał wartość około 20mA, dobrze myślę?
  • #37
    Lzep
    Poziom 39  
    Znajdź ten wzór i nie kombinuj - wartość potencjometru jest też ważna, od niej zależy jakie rezystory trzeba zastosować. Co do diody to będzie świecić i przy 20mA i przy 15, to nie jest tak istotne.
    :D
  • #38
    cobi_69
    Poziom 21  
    No dobra ale ponieważ potencjometr jest dużo droższy od rezystorów więc skoro już mam potencjometr 1KOhm, to taniej jest kupić rezystory 260 i1k ?
  • #39
    Lzep
    Poziom 39  
    Coś kręcisz - pisałeś
    Cytat:
    a zamiast 1k jest 1,2k?
    więc nie wiem dokładnie o co chodzi ? Powtarzam po raz kolejny - wylicz sobie w/g wzoru (który podałem), jakie rezystory masz wstawić przy danym potencjometrze, bo robisz tylko niepotrzebne zamieszanie !
  • #40
    cobi_69
    Poziom 21  
    Dobrze sorki za to "zamieszanie" poszukam tego :wink: .
    Ale sprostuję na wszelki wypadek:
    -potencjometr 1 kOhm,
    -rezystor 210 Ohm (zamiast 260),
    -rezystor 1,2k Ohm (zamiast 1k).

    Hmmm dziwne, znalazłem wzór i jak podstawiłem do niego wartości rezystorów i potencjometru to mi wyszły napięcie wyjściowe ponad 14V, więc coś chyba źle zrobiłem.
  • #41
    Lzep
    Poziom 39  
    Cytat:
    Hmmm dziwne, znalazłem wzór i jak podstawiłem do niego wartości rezystorów i potencjometru to mi wyszły napięcie wyjściowe ponad 14V, więc coś chyba źle zrobiłem.
    Nie zrobiłeś źle - w/g wzoru dla tych wartości wychodzi :
    - dla P=0 -> 8.39 V
    - dla P=1K -> 14.34V
    Oczywiście te 14V mógłbyś uzyskać zasilając układ wyższym napięciem, np. 16V ! - przy zasilaniu 12V, max co uzyskasz to ok. 11V (cudów tu nie ma !) przy P=0.45K i później nie będzie wzrastać pomimo podkręcania potencjometrem.
    Właściwy zakres (~ 6 - 11V) dla potencjometru 1K uzyskasz dla rezystorów 240 Ohm i 1K - ja tak mam !
  • #42
    cobi_69
    Poziom 21  
    Ok tak też myślałem, a mam jeszcze pytanie może zamiast zwykłych rezystorów użyć montażowe, żeby dobrze ustawić napięcie startowe?
  • #43
    Lzep
    Poziom 39  
    Już to wcześniej sugerowałem - oczywiście że tak najłatwiej dobrać parametry - nie tylko startu ale i całego zakresu. Można później ewentualnie zmierzyć PR-ki i wstawić stałe rezystory, jak będą w miarę typowe.
  • #44
    cobi_69
    Poziom 21  
    Cały układ poskładałem, rezystory montażowe rzeczywiście pozwalają na bardzo dokładne ustawienie napięci startowego, jednak niestety maksymalne napięcie wyjściowe to 9.60 V, ale być może dlatego że zasilałem go ze starego zasilacza napięciem 11.40 V.

    Mam za to inne pytanie, układ jest tylko polutowany prowizorycznie żeby sprawdzić działanie, jednak chciałbym go teraz polutować profesjonalnie żeby było wszystko trwałe i abym mógł go umieścić w komputerze. I tu problem bo elementów trochę jest - można kupić jakieś uniwersalne płytki drukowane i wlutować to wszystko na takiej płytce? Bo nie mam innego pomysłu jak to zrobić.
  • #45
    Mery84
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Jak najbardziej możesz układ zmontować na płytce uniwersalnej. Jeśli oczywiście potrafisz na takiej płytce układ zmontować. Osobiście mam taki wykonany na płytce uniwersalnej i nie ma z tym większych problemów.
  • #46
    cobi_69
    Poziom 21  
    A mógł by kolega powiedzieć na jakiej dokładnie płytce, bo nie mam za bardzo pojęcia o tym.
  • #47
    cobi_69
    Poziom 21  
    Układ zrobiony i działa znakomicie, dzięki za pomoc.