Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Subwoofer Aktywny 140W GDN-22-300-8-SW

Qwet 09 Mar 2009 18:24 43883 69
  • Subwoofer Aktywny 140W GDN-22-300-8-SW

    Witam ;)

    Parę miesięcy temu rozpocząłem budowę subwoofera, który pierwotnie miał osiągać 70W na głośniku STX GDN-25-100-4-SC. Oczywiście w miarę rozmyślań nad konstrukcją moje ambicje rosły, aż urosły do 140W i zmiany głośnika na STX GDN-22-300-8-SW :)

    Subwoofer jest wyposażony w mostkowy wzmacniacz na TDA7294. Radiator o powierzchni w granicach 1000cm^2 jest trochę za duży, ale został kupiony za grosze, więc mi nie szkoda ;) Wzmacniacz wykonany według tego projektu:
    Subwoofer Aktywny 140W GDN-22-300-8-SW

    Rezystor i kondensator funkcji mute zostały zmienione aby zapewnić dłuższy czas załączania głośnika. Kondensatory filtrujące na płytce wzmacniacza 2x2000uF, przy zasilaczu też jest 2x2000uF.

    Wzmacniacz jest zasilany zasilaczem impulsowym. Jest to przerobiony zasilacz ATX, wykorzystana jest cała część pierwotna, a sterownik i część wtórną dorobiłem. Przetwornica posiada stabilizację napięcia wyjściowego które wynosi luzem +/-34V, a pod pełnym obciążeniem spada do +/-29V. Tak duży spadek napięcia jest spowodowany bardzo silną kompensacją sygnału wzmacniacza błędu sterownika. Przy słabszej kompensacji, czyli wzmocnieniu napięciowym wzmacniacza błędu rzędu 100..200x, napięcie pod pełnym obciążeniem spada o pojedyncze miliwolty ;) Ale tak sztywna charakterystyka pociąga za sobą większe wahania prądu, dlatego zdecydowałem się ją złagodzić. Przetwornica posiada również zabezpieczenie termiczne na termistorze, rezystorze i komparatorze. Zamieszczam pełen schemat przetwornicy:
    Subwoofer Aktywny 140W GDN-22-300-8-SW

    Zamiast wstępnego zasilania z T3 zastosowałem byłą ładowarkę do komórki, przewinąłem tylko uzwojenie wtórne na napięcie 12..13V. Zasila ona wszystkie drobne urządzenia kiedy subwoofer przejdzie w tryb stand-by.

    Podstawowym elementem każdego subwoofera jest przedwzmacniacz. U mnie to po prostu wzmacniacz sygnału z filtrem dolnoprzepustowym 3-go rzędu 80..150Hz. Przedwzmacniacz jest zasilany przez stabilizatory liniowe z przetwornicy głównej, a jeśli ona jest wyłączona to zasilanie zapewnia przetworniczka stand-by, pośrednio przez pojemnościowy generator napięcia symetrycznego. Jeszcze schemat filtra dolnoprzepustowego:
    Subwoofer Aktywny 140W GDN-22-300-8-SW

    Kolejnym elementem w jaki wyposażyłem subwoofer jest system automatycznego załączania. Działa on w ten sposób, że subwoofer wyłącza się po 5 minutach bez podawania sygnału i łagodnie włącza kiedy zostanie podany sygnał. Urządzenie steruje również diodą LED na przednim paneliku. Jeśli subwoofer jest włączony, dioda świeci na zielono, a jeśli wyłączony - na czerwono. Na tylnym panelu zamieściłem również przełącznik umożliwiający wyłączenie systemu automatycznego załączania.

    Jeśli chodzi o obudowę, to szczerze przyznam, nie postarałem się tutaj zbytnio. Deska wiórowa 17mm, brak wytłumienia... Objętość netto 42l, strojenie 40Hz.

    Zanim powrzucam zdjęcia chciałbym zaznaczyć, że subwoofer zacząłem budować pół roku temu, dlatego część zasilająco - sterująca, jest zrealizowana w jeszcze w montażu przestrzennym. Jako ostatnie powstały wzmacniacz i przedwzmacniacz, dlatego są one wykonane już profesjonalnie :) Na płytki przeszedłem dopiero niedawno :P
    Ze względu na występujące w subwooferze drgania, moduły wykonane w pająku zalałem klejem. Teraz są już nierozbieralne :)

    Oto zdjęcia:
    Subwoofer Aktywny 140W GDN-22-300-8-SW

    Zasilanie z autozałączaniem:
    Subwoofer Aktywny 140W GDN-22-300-8-SW

    Przedwzmacniacz:
    Subwoofer Aktywny 140W GDN-22-300-8-SW

    Przetwornica główna:
    Subwoofer Aktywny 140W GDN-22-300-8-SW

    Radiatory do diód w obudowie DO27 :)
    Subwoofer Aktywny 140W GDN-22-300-8-SW

    Przetwornica stand-by:
    Subwoofer Aktywny 140W GDN-22-300-8-SW

    Pokrywa przednia:
    Subwoofer Aktywny 140W GDN-22-300-8-SW

    Panel tylny:
    Subwoofer Aktywny 140W GDN-22-300-8-SW

    STX GDN-22-300-8-SW:
    Subwoofer Aktywny 140W GDN-22-300-8-SW

    No i gotowy subwoofer:
    Subwoofer Aktywny 140W GDN-22-300-8-SW Subwoofer Aktywny 140W GDN-22-300-8-SW Subwoofer Aktywny 140W GDN-22-300-8-SW Subwoofer Aktywny 140W GDN-22-300-8-SW

    Tylny panel i radiator:
    Subwoofer Aktywny 140W GDN-22-300-8-SW Subwoofer Aktywny 140W GDN-22-300-8-SW

    Muszę jeszcze uporać się z odchodzącymi krawędziami okleiny. Myślałem nad zwilżeniem ich "kropelką", ale chyba jednak zastosuję czarne kątowniki. Czy będzie to ładnie wyglądać?
    No i trzeba zakleić te szpary przy radiatorze i panelu tylnym. Tutaj już nie mam zbyt wielu możliwości, chyba zalepię to pozostałymi fragmentami okleiny...

    Wzmacniacz gra bardzo ładnie. Schodzi bardzo nisko jak na 22cm, bas jest silny jeszcze przy 35Hz. No i ta moc... Z na pierwszy rzut oka głośnik wydaje się słabiutki (zawieszenie, średnica kosza) ale już sama cewka intryguje - 2 cale :) Głośnik skacze niesamowicie, ale trochę mu brakuje tej "mocy muzycznej", przy silnych impulsach basu czasem słychać jak uderzy w granice wychylenia. Ale takie stuki słychać tylko na przesterowanym wzmacniaczu, bez przesterowywania nie słychać ich wcale. Głośnik robi straszne zamieszanie w całym domu :) Niedługo wrzucę filmik z pracy membrany. A, no i zauważyłem, że po zatkaniu BR subwoofer jest znacznie słabszy, a jakość wcale się nie poprawia - najlepszy dowód prawidłowego wystrojenia ;)


    Co mogę powiedzieć... Oceniajcie i krytykujcie ;)


    Gdy serwer obrazkowy elektrody będzie dostępny proszę zdjęcia umieścić na nim.
    (joy_pl)

    Zdjęcia poprzenosiłem.
    (Qwet)

    Dziękuje.
    (joy_pl)

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    Qwet
    Poziom 33  
    Offline 
    Na podjeździe dumnie stoi BMW e46 330Ci :)
    Specjalizuje się w: przetwornice dc/dc, amatorskie konstrukcje
    Qwet napisał 2411 postów o ocenie 126, pomógł 137 razy. Mieszka w mieście Białe Błota. Jest z nami od 2008 roku.
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • #2
    Rolnik95
    Poziom 18  
    Bardzo ładnie ale w środku mi się nie podoba tam jest pełno HOT-Glue. Wydaje mi się ze pod wpływem ciepła on ci się może roztopić. Efekt końcowy bardzo ładny.
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • #3
    Qwet
    Poziom 33  
    Tak jest, to właśnie klej z pistoletu grzałkowego. Jest twardy i bardzo dobrze trzyma ;) Wiem że jest wrażliwy na temperaturę i topi się już przy 150*C, ale przed poklejeniem elementów dokładnie sprawdziłem temperatury na pełnym obciążeniu wzmacniacza. Żaden zalany tym klejem element nie osiąga temperatury wyższej niż 30*C ;) (w pokoju mam około 20*C)
    W całym układzie najwyższą temperaturę osiąga dławik - nawet 60*C. Zaraz za nim jest radiator od tranzystorów przetwornicy, którego temperatura przy pełnym obciążeniu dochodzi do 50*C. O radiatorze końcówki mocy nie wspominam, ponieważ jest przewymiarowany :)
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • #4
    STRAŻOK 99
    Poziom 11  
    to woła o pomstę do nieba efekt końcowy piękny ale to w środku zmień kiedyś sobie dom tym zjarasz wystarczy ze się zapali jeden element klej bardzo szybko to rozprzestrzeni :) o "kablowisku" nie wspomnę popraw środek warto zrobić porządną płytkę bo wykończenie na niezłym poziomie :)
  • #5
    michal.rogaczewski
    Poziom 28  
    Qwet chłopie, ty może jednak zacznij robić te płytki ? Bo co jak co ale trochę przesadziłeś :P, ja tu się męczę nad płytkami do IRS2092 i zasilacza, a ten sobie robi wszystko w pająku :D

    Ale widzę lenia w pewnej części, nie chciało się robić sterownika co ? :) Wybebeszył atx-a i jazda....

    No to tak, z wierzchu nie ma tragedii (ale nad oklejaniem popracuj :P) a w środku masakra, wiesz co ci RoMan zrobi jak to zobaczy :twisted:

    Ale i tak mój będzie lepszy :) a na pewno potężniejszy bo 200W min. mu dam

    aaaaa przepraszam, widzę że przedwzmacniacz i wzmacniacz są na płytkach... :D
  • #6
    Superdomek111
    Poziom 12  
    Bardzo fajnie wygląda, tylko ten włącznik/wyłącznik trochę tu nie pasuje. Zastanawia mnie czym pomalowałeś tą płytę wiórową? To jest zwykła farba?

    Środek nie wygląda ciekawie :) ale ważne, że działa.
  • #7
    Qwet
    Poziom 33  
    To moja ostatnia konstrukcja (częściowo) w pająku. Już od dawna było mi wstyd za swoje pajęcze przetwornice, choć w budowaniu pająków zaczynałem dochodzić do perfekcji :D Od dwóch miesięcy uczę się DIY od nowa... Z pisakiem wodoodpornym w prawej ręce i wiertarką w lewej :P

    michal.rogaczewski wiem że rozwiązanie jest mało ambitne, ale mam za dużo zasilaczy ze sprawną stroną pierwotną :P Teraz je wykorzystuję... Z pozytywnym efektem :) Tobie też radzę spróbować ;)
    Co do samego sterownika to jest wykonany całkowicie od podstaw.
    A że twój subwoofer będzie mocniejszy to nie wątpię, a nawet życzę ci udanej konstrukcji ;) Ale mój subek nie był robiony z myślą o dużej mocy, chociaż tej mu nie brakuje ;) 140W do pokoju 4x3m wystarczy...

    Co do kabli to nie mam sobie nic do zarzucenia, ponieważ każda konstrukcja jaka się pojawi w tym dziale jest oskarżana o złe prowadzenie kabli. Inaczej ich nie szło poprowadzić, a trzeba było to zrobić. No może za wyjątkiem kabla zasilającego, ale musiał iść przez cały subwoofer bo chciałem mieć master switch'a z przodu.

    Co wam przeszkadza ten klej? Przecież wszystko dokładnie sprawdziłem :P Chińczycy leją ten klej litrami i jakoś im się nie zapala. Dlaczego ja miałbym się bać? Poza tym, gdybym nie zalał wszystkiego klejem, narzekalibyście że przewody wiszą luzem, że gniazdo pająków itd.

    Ehh... Ciężko wam dogodzić :P
  • #8
    Andrzej Baron
    Poziom 11  
    Kolego Qwet, ja też uwielbiam "konstrukcje przestrzenne" ,ale Twoja konstrukcja przerosła wszelkie moje oczekiwania(najpierw czytałem, później oglądałem) ;)

    Jednak widać pewien profesjonalizm w konstruowaniu tego subwoofera, ja nigdy bym nie pomyślał o możliwości oszczędzania energii kiedy nie ma sygnału audio.

    Jeszcze jedno, proszę Cie Qwet, zmień ten kabel zasilający, bo z drugiego świata ciężko będzie Ci przedstawiać nowe interesujące kostrukcje ;)

    Pozdrawiam!
  • #9
    nouki
    Poziom 25  
    Witam.

    Jak ja robiłem swojego subka to nikt się nie chciał wypowiadać o nim i też mi było źle )

    konstrukcja przemyślana i wygląda nieźle pod warunkiem że nie zagląda się do wewnątrz :) Obawiam sie że ten klej przy drganiach nie wytrzyma.
    Tda7... to jak dla mnie układ nie nadający się do tego.

    Spotkałem się juz nie raz że ten klej powodował nieprawidłowe działanie urządzeń przez swa upływność -może to inna partia :)
  • #10
    Qwet
    Poziom 33  
    No teraz zgłupiałem :| W końcu mam go poprowadzić inaczej, czy całkiem wymienić? Przecież on ma obciążalność do 5A... Dlaczego miałbym go wymieniać?

    Dodano po 9 [minuty]:

    nouki napisał:
    Spotkałem się juz nie raz że ten klej powodował nieprawidłowe działanie urządzeń przez swa upływność -może to inna partia :)

    No, to jest konkretny argument. Powiem szczerze, nawet o tym nie pomyślałem...
    No trudno, subwoofer jest już skręcony i musiałbym zdejmować okleinę żeby odkręcić płytę przednią. Potestuję ten subwoofer w pokoiku jeszcze przez parę miesięcy i dopiero gdy nic się nie będzie działo, oddam go do użytku ;)
  • #11
    marcelek93
    Poziom 15  
    Wydaje mi się, że kolegom nie chodzi o kabel wewnątrz obudowy, ale ten zasilający zewnętrzny. Totalna prowizorka, chociaż dla swojego bezpieczeństwa powinieneś kupić dobry wtyk zasilający. :)

    Albo zwykły kabel od komputera zastosować
  • #12
    Qwet
    Poziom 33  
    AA :D Już się wystraszyłem że chodzi o ten wewnątrz :D

    Oczywiście ten kabelek jest tylko doraźnie, do testów! Przecież ja go niedługo zmienię, wy na niego nie patrzcie ;)
  • #13
    bubi89
    Poziom 21  
    Podoba mi się całkiem ciekawy pająk. Czy transformatory zasilacza nawijałeś sam czy to po prostu gotowe wyciągnięte z ATXa transformatorki?
  • #14
    Qwet
    Poziom 33  
    Transformator sterujący zostawiłem tak jak jest, a transformator z dławikiem wyjściowym nawijałem od podstaw na gołych rdzeniach. Na schemacie są wypisane ilości zwojów ;)
  • #15
    skaktus
    Poziom 37  
    Matko, anarchofobia jak nic :)

    Popieram przedmówców - jakość zewnętrzna ok, ale wnętrze masakra. Rozumiem że pająk jest prosty, ale tutaj przesadziłeś - kable lecą jak popadnie i ten termo glut...

    Jak to gra na dłuższą metę - grzanie się itp ?
  • #16
    markovip
    Poziom 34  
    Witam Qwet,
    Ja tu czekałem na jakieś nowe arcydzieło, a tu co? pająk ze skrzynki wyszedł :D No nic, taki pajączek to też stworzenie Borze ;)
    Przód wygląda bardzo profesjonalnie, tylko wydaje mi się że w miejscu gdzie jest włącznik próbowałeś zatrzeć Swoje ślady, zgadłem? :D
    O końcówce mocy mogę coś powiedzieć (nie słuchaj teoretyków) -ma kopa skubana. Sam obok siebie mam jej 2 pary :D Może kiedyś się zmobilizuję i zamieszczę tutaj efekt moich potów.

    Według mnie konstrukcja udana, na pierwszy rzut oka się przestraszyłem bo pomyślałem że pająk Ci pajęczyn narobił :D, ale jak mówisz że Sahary w środku nie ma, to dobrze jest. Obudowę łączyłeś tylko klejem? To Ci się rozpadnie, jak nie od wibracji to od jakiegoś upadku. Powbijaj chociaż chociaż czarne gwoździe, wzmocni to konstrukcje i przetrzyma ewentualnie odchodzącą okleinę. I mam nadzieję że ten przewód zasilający (230V) jest dobrze zaizolowany, TDA nie za bardzo lubi napięcie sieciowe na swoim V- ;)
    Tak myślałem, nie przydałoby oddzielić ekranem siejącego zasilacza od części audio?

    Pozdrawiam
  • #17
    joy_pl
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Mam taką małą uwagę, fakt, że to tył, ale...
    Ale tej okleiny mogłeś tak nie wycinać. Wystarczyłoby tylko przeciąć po przekątnych otwory i zagiąć ją do środka a górną blachę dać na wkręty...
    I jeszcze, co do tej okleiny, kątowniki sobie odpuść. Ogólnie nie powinieneś robić łączeń na krawędziach, łączenia okleiny trzeba robić tylko na powierzchni płaskiej i najlepiej na styk. Ale taka okleina ma tendencje do rozciągania się, więc najlepiej oklejać na zakładkę.

    A jeszcze, co do tego termo kleju, odtłuściłeś chociaż miejsca, w których nim kleiłeś?

    Jeszcze czepię się do tych kabli. ;) Przewody od 230V, dłuższych już nie dało się zrobić?
    Mogłeś to trochę bardziej przemyśleć i poprowadzić je dużo krótszą drogą. Teraz to wygląda prawie jak antena, nie brumi ci tam nic?
  • #18
    Ścibioor 29
    Poziom 17  
    Witam.

    Mogłeś się bardziej przyłożyć do wykonania tej konstrukcji. Uważam, że źle zrobiłeś montują całą elektronikę we wnętrzu suba bez oddzielnej komory na nią. Zalewanie klejem wszystkiego uważam za coś strasznego, bo jak w razie potrzeby wyjmiesz jakiś moduł?
    Ale najważniejsze, aby uczyć się na błędach. Moje pierwsze konstrukcje nie były lepsze niż twoja, lecz staraj się wyciągać wnioski na przyszłość a dzięki temu będziesz coraz lepszy w te klocki:)

    Pozdrawiam.
  • #19
    loba85
    Poziom 12  
    ja mam jeszcze małe pytanie taka prośbę o pomoc gdyż jestem początkującym wiec nie ma żadnego doświadczenia i to może jest troszkę śmieszne o co chce się zapytać ale masz może schemat rozstawu ścieżek (oczywiście chodzi mi o wzmacniacz bo wszystko inne jest w pająku ) a wzmacniacz prezentuje się całkiem ciekawie

    niestety mam problemy z zainstalowaniem programu "egland" wiec nie mówcie ze jak taki program a schematu jakoś nie mogę go rozgryźć plizzz jak ktoś ma troszkę czasu którego może poświecić mi i narysować lub jakieś małe porady które na pewno mi się przyda ca na przysłosci to bardzo bym prosił
  • #20
    *bodkowski*
    Poziom 13  
    Skrzynia nie jest wygłuszona żadną gąbką? wyglada ok, ładniee:) ale tak jak mowie...co z wygłuszeniem? chyba ze nie dowidziałem..:P
    pozdrawiam;)
  • #22
    tomeks1992
    Poziom 20  
    Do *bodkowski* -wygłuszenie nie jest potrzebne gdyż fale strojące tam nie występują bo sub ma aktywny filtr dolnoprzepustowy
  • #23
    szypowski1
    Poziom 15  
    gdzie mozna kupic taka czarną okleine drewnopodobna??
  • #25
    lll
    Poziom 15  
    O gustach sie nie dyskutuje, wiec ja nie zamierzam. Tylko powiem tyle ze panel ma taka zalete ze zawsze go mozna latwo wyjac przelozyc do nowego suba lub do danego zalozyc nowy.
    Pytania formalne
    1. Robiles symulacje odpowiedzi impulsowej? Mozesz zamiescic?
    2. Po co filmik jak to gra chcesz zamieszczac? masz tego suba do sluchania czy ogladania skakajecej membrany?
    3. Takie miejsca jak gniazdo wejsciowe i potencjometry sa idelanie szczelne? bo jak nie to zmienia czestotliwosc strojenia suba.
    4. Co ma filtr dolnoprzepstowy do braku wytlumienia obudowy? Rezonans to jest rezonans. To ze filtr wytnie cos z toru audio nie znaczy ze ta sama czestotliwoscia nie "zagra obudowa". Rezonans to wredna sprawa.
    Najwiecej nauczys sie mozna na swoich bledach, nie zrazaj sie i konstruj dalej, wyciagajac wnioski z poprzednich konstrukcji:)
    Jak na poczatki to nie jest taka zla konstrukcja;)
  • #26
    djarecki
    Poziom 14  
    A co z ekranowaniem elementów wzmacniacza nie odbija Ci się to na jakości?
  • #27
    mdm150
    Poziom 26  
    Z zewnątrz wygląda nieźle, ale przetwornice mogłeś zrobić chociaż na płytce uniwersalnej. Jak ci się coś uszkodzi w przetwornicy to jak to wymienisz, skoro wszystko zalane klejem? Ja swoje konstrukcje robię jeśli nie na gotowych płytkach to chociaż na uniwersalkach.
  • #28
    Alton88
    Poziom 21  
    Dziwne że to działa .

    Tak na poważnie , okleina źle i niestarannie położona, widać płytę na rogach.

    -W środku bałagan totalny , nikt poza tobą nie jest w stanie tego naprawić.
    -Za dużo termokleju
    -No i potencjalny zabójca , kabel zasilający
    -Cała elektronika przez połączenie bezpośrednie do płyty drga , wszystko drga w rytm muzyki , źle to sprzyja jakości, pare zimnych lutów i masz ognisko w pokoju.
    Jest wytłumienie ? dlaczego przez bass-reflex widać okablowanie , mogłeś to zakryć w jakiś sposób np: bardzo naciągnięty materiał na maskownice lub zwykłą pończocha.

    Naprawde ludzie tym bardziej że jest tam przetwornica , niema odseparowania galwanicznego , nimożna sobie pozwolić na taką fuszere.

    PS: Nie łatwiej i taniej było dać toroida 200VA ??
    Obiektywnie oceniając 2+/10
  • #29
    mdm150
    Poziom 26  
    Alton88 napisał:
    Dziwne że to działa .
    (...)Naprawde ludzie tym bardziej że jest tam przetwornica , niema odseparowania galwanicznego , nimożna sobie pozwolić na taką fuszere.

    PS: Nie łatwiej i taniej było dać toroida 200VA ??
    Obiektywnie oceniając 2+/10


    Jak to nie ma separacji galwanicznej? Transformator impulsowy zastosowany tam ,nie separuje strony WN i NN?Owszem zrobienie przetwornicy w pająku nie napawa optymizmem. Kabel tamten jest tylko w celach testowych można tak rozumieć. Autor mógł zastosować toroida jak piszesz, ale nie chciał i zrobił to po swojemu(przetwornica).Budę jeszcze poprawi. To tyle mam do powiedzenia.
  • #30
    Qwet
    Poziom 33  
    Dobrze - konstrukcja jest brzydka i paskudna, nie wątpię. Ale ja kiedy zaczynałem ją budować, myślałem inaczej niż wy...
    Kable są poprowadzone nieprostopadle i byle jak, ale nie wywołują zakłóceń i twardo trzymają się ściany. Przewód zasilający biegnie przez cały subwoofer do przedniego panelu - zrobiłem to celowo - jednak nie wywołuje najmniejszego brumu w głośniku. Przetwornica nie jest wogóle ekranowana bo nie ma takiej potrzeby - wywołuje niewielkie zakłócenia w zakresach ponadakustycznych, nieszkodliwych dla wzmacniacza. Część dolna wykonana w pająku, ponieważ ją wykonałem jako pierwszą pół roku temu, jeszcze zanim zrozumiałem że jeśli nie będę robił płytek, nie zostanę zaakceptowany przez elektrodę. Wszystko zalałem klejem, ponieważ gdybym tego nie zrobił i zostawił gołe pająki, zostałbym chyba wpisany na czarną listę elektrody :) Elementy są niewymienialne, jeśli już trzeba będzie naprawiać to najwyżej wywali się całą płytę i wstawi nową przetwornicę. Przetwornicę i wszystkie inne pająki mogłem zrobić na płytkach, ale już mi się nie chciało :P Zalałem klejem i zostawiłem, przecież wygląd to akurat najmniej interesujący mnie szczegół ze względu na zamkniętą obudowę. Okleina odchodzi, widać płytę na rogach, ale postaram się to poprawić albo jakimś bezbarwnym klejem typu kropelka, a w ostateczności cienkimi czarnymi kątownikami. O kablu zasilającym już napisałem wyżej, był użyty tylko do przetestowania wzmacniacza, teraz już gra na porządnym kablu. Zimne luty nie istnieją, ponieważ większość jest zrobiona w pająku :P Elektronika nie jest widoczna przez BR, zdjęcie jest robione z lampą błyskową i dlatego widać kable w środku.

    Podsumowując, subwoofer budowałem z myślą o jakości dźwięku, mocy i bezpieczeństwie. Wygląd wewnętrzny był dla mnie nieistotny już od samego początku, chyba nie muszę tłumaczyć dlaczego ;)

    Odpowiedzi na pytania lll:
    1. Proszę bardzo:
    Subwoofer Aktywny 140W GDN-22-300-8-SW

    2. Żeby pokazać skok membrany :) Ale masz rację, to nie ma sensu.
    3. Są idealnie szczelne. Nawet miejsce złączenia pokrywy czołowej z obudową jest uszczelnione specjalną masą wodoszczelną. Zresztą, szczelinka o średnicy ułamka milimetra nie jest w stanie zmienić strojenia ;)
    4. Filtr dolnoprzepustowy nie ma wiele wspólnego z wytłumieniem. Zauważyłem, że w przypadku BR nie ma tak dużego znaczenia wytłumienie obudowy, więc nie wytłumiałem.

    michal.rogaczewski, pan Alton88 nie wie o czym mówi ;) Subwoofer bez dokładnej separacji wzmacniacza od sieci byłby zagrożeniem życia ludzkiego :)
    Jeśli chodzi o kontroler, jest to właśnie TL494. Z zabezpieczeń wykonałem tylko termiczne, przeciążeniowego nie ma. Uznałem, że nie jest potrzebne - przetwornica zasila tylko TDA7294, który nie dość że ma full zabezpieczeń i jest z natury wytrzymały, to jeszcze ma nadmiarowy radiator, więc nie ma prawa się spalić, a co za tym idzie - przeciążyć przetwornicy. Jeśli obciążeniem ma być wzmacniacz z zabezpieczeniem nadprądowym, możesz spokojnie budować na małym IR2153 ;)

    Dodano po 3 [minuty]:

    michal.rogaczewski, dlaczego usunąłeś post? :|

    mdm150, dlaczego pytasz o separację Altona88? Czy to on budował mój subwoofer?