Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ogranicznik prądu - wieksza zywotność żarówek

09 Mar 2009 22:30 4341 10
  • Specjalista AGD
    Witam.

    Kilka postów widziałem, że osoby mają problem z krótką żywotnością żarówek reflektorów samochodowych osobowych (z instalacją 12V).
    Wpadł mi do głowy pomysł, że można zaprojektować i wykonać elektroniczny ogranicznik prądu. Najpopularniejsza żarówka ma moc 55W, wiec z powodzeniem można ustawić prąd ograniczenia 5A.
    Z takim układem ograniczającym prąd pewnie żywotność żarówki kilka razy się zwiększy.
  • Poziom 23  
    Problem jest całkiem inny i nie ma potrzeby instalowania ogranicznika prądu. Ludziska poprostu nie umieją czytać jak zakładać żarówki do lamp. Druga sprawa to jazda cały rok na światłach. Nikt nie zmusza do włączania świateł drogowych. Przepis nie precyzuje jakiego typu ma być żarówka z przodu pojazdu. Wystarczy pomyśleć. Ja mam problem już rozwiązany, ale nie będę podpowiadał.
  • Poziom 14  
    Jakieś światła dzienne (diodowe np) z homologacją zdadzą tu egzamin.
  • Moderator Samochody
    kaczmarj napisał:
    Problem jest całkiem inny i nie ma potrzeby instalowania ogranicznika prądu. Ludziska poprostu nie umieją czytać jak zakładać żarówki do lamp.


    Jakaś nowa teoria? Bo z tego co ja widzę, to np. w Peugeotach 307 żywotność żarówki H1 w ruchu miejskim oscyluje wokół ok miesiąca.
  • Poziom 42  
    Dioda o odpowiednim amperażu na zasilaniu i bedą chodzić 5 lat. To juz było na elektrodzie.
    Ogranicznik prądu , szczególnie dla każdych światel osobno , to chyba przerost treści nad formą.
  • Specjalista AGD
    emeryt2 napisał:
    Cytat:

    Ogranicznik prądu , szczególnie dla każdych światel osobno , to chyba przerost treści nad formą.


    Wystarczą dwa pojedyncze (na lewą i prawą żarówkę - jedno włókno).
    Jeszcze sporo czasu minie, zanim większość samochodów będzie miała reflektory z diodami Power LED.
  • Poziom 23  
    robokop napisał:
    kaczmarj napisał:
    Problem jest całkiem inny i nie ma potrzeby instalowania ogranicznika prądu. Ludziska poprostu nie umieją czytać jak zakładać żarówki do lamp.


    Jakaś nowa teoria? Bo z tego co ja widzę, to np. w Peugeotach 307 żywotność żarówki H1 w ruchu miejskim oscyluje wokół ok miesiąca.


    Mam Octavię od nowości, czyli od 5,5 roku. Od 2 lat w dzień używam świateł przeciwmgłowych (soczewkowych wbudowanych w główne reflektory) jako świateł dziennych. Zainstalowane żarówki to H1 i nigdy jeszcze ich nie wymieniałem. Światła drogowe natomiast mają żarówki H4 i raz dokonałem wymiany kompletu mimo spalenia tylko jednej z nich przez ten okres. Napięcie w instalacji wynosi ok 14,0V na pracującym silniku. Jeśli ktoś ma wadliwy regulator napięcia, lub zabrudzi bańkę żarówki to niech się nie dziwi, że często wymienia. Ostatnio w handlu dostępne są żarówki o zwiększonej jasności. Zastosowano trik z wyższą temperaturą żarnika. Prowadzi to do szybszego przepalenia. Niestety coś za coś.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    H1 to pryszcz, H7 to plaga i przy nich trza patenty robić
  • Poziom 26  
    W EP nr11/96 zamieszczony był Sterownik świateł dziennych.Jest to układ PWM,który obniża wartość napięcia do ok.7-8V.Od lat stosuje ten układ do zasilania świateł mijania ,które w tej konfiguracji służą mi za światła do jazdy dziennej.Układ jest podłączony w ten sposób,że działa z obniżonym napięciem tylko w położeniu przełącznika świateł-pozycyjne.Natomiast po włączeniu przełącznika w drugą pozycję,światła mijania świecą pełną mocą.Ostatni raz żarówki wymieniałem ok.7 lat temu i to nie z powodu przepalenia,tylko ze względu na czas eksploatacji.
  • Poziom 39  
    A w Radioelektroniku, w którymś z numerów z 95-96 roku był zamieszczony układ ochrony żarówek halogenowych. Chodzi o to, aby przy włączeniu żarówki prąd płynął przez rezystor zmniejszający prąd w stanie zimnego żarnika. Jak będę w domu to mogę cyknąć zdjęcie artykułu.

    Jak ma się rzecz z napięciem na żarówce w tych trefnych żarówkach? Może inaczej - jakiej firmy te żarówki były?
  • Poziom 10  
    jaga134 napisał:
    W EP nr11/96 zamieszczony był Sterownik świateł dziennych.Jest to układ PWM,który obniża wartość napięcia do ok.7-8V.Od lat stosuje ten układ do zasilania świateł mijania ,które w tej konfiguracji służą mi za światła do jazdy dziennej.Układ jest podłączony w ten sposób,że działa z obniżonym napięciem tylko w położeniu przełącznika świateł-pozycyjne.Natomiast po włączeniu przełącznika w drugą pozycję,światła mijania świecą pełną mocą.Ostatni raz żarówki wymieniałem ok.7 lat temu i to nie z powodu przepalenia,tylko ze względu na czas eksploatacji.


    Wrzucił byś coś na ten temat, sam by się w coś takiego pobawił dla zaoszczędzenia żarówek. Mam u siebie H7 i co pół roku komplet wymieniam.. :cry: