Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

prosta automatyka do sterowania silnikiem DC

flet88 10 Mar 2009 19:08 5134 16
IGE-XAO
  • #1
    flet88
    Level 10  
    Witam serdecznie.Mam następujący problem :
    Chcę sterować silnikiem na 12V w taki sposób, aby po naciśnięciu przycisku przez jakiś określony czas t1 silnik kręcił się w prawa stronę, a później po jakimś określonym czasie t2 wrócił do swojej pierwotnej pozycji. Czas t1,t2 będzie regulowany w zakresie od kilku sekund do 3minut max. Przeszukałem elektrodę i znalazłem parę pomysłów, ale nie potrafię tego logicznie połączyć . chciałbym aby układ był maxymalnie prosty. Prąd w obwodzie rzędu 5A.Czy jest mi ktoś w stanie pomóc ??
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • IGE-XAO
  • #2
    Marian B
    Level 37  
    Quote:
    a później po jakimś określonym czasie t2 wrócił do swojej pierwotnej pozycji

    Czy ten powrót, to praca nawrotna, w przeciwnym kierunku, czy wyłączenie silnika?
  • IGE-XAO
  • #3
    flet88
    Level 10  
    po czasie t2 silnik powinien zmienic obroty
  • Helpful post
    #4
    Marian B
    Level 37  
    prosta automatyka do sterowania silnikiem DCprosta automatyka do sterowania silnikiem DC
    Te dwa schemaciki napewno pomogą. Na drugim schemacie sterowanie odbywa się za pomocą przycisków P1 i P2, przycisk P3 (normalnie zwarty) służy do wyłączania przy każdej zmianie kierunku obrotów.
    Na pierwszym rysunku trzeba jeszcze uzupełnić o możliwość wyłączenia układu, i oczywiście uzupełnić o stopnie czasowe sterujące "wszystkim".
  • #5
    flet88
    Level 10  
    Marian B Dziękuję serdecznie za schemat, to mi się na pewno przyda, jednak to nie do końca to, o co mi chodziło. Wytłumaczę mój problem dokładnie. Układ chciałem zastosować do sterowania ogonem wiatraka (prądnicy). podczas przeciążenia (burzy), serwomotor zamocowany na ogonie miałby się uruchomić, aby ustawić wiatrak bokiem do wiatru np na czas 2-5minut ,a po upływie tego czasu wrócić do poprzedniej pozycji -czyli do normalnego polożenia. Podczas "powrotu", gdy znowu pojawiło by się przeciążenie-musiałby się złożyć na te 2-5min i tak w kółko... aby wykrywać przeciążenia chciałem zastosować Kontaktron, a na nim parę zwojów przewodu wychodzącego z prądnicy.
  • #6
    qaz22
    Level 15  
    Tego typu problem jest inaczej rozwiązywany.
    Jeżeli zbyt mocno wieje w turbinę wiatrową zmienia się kąt położenia łopat turbiny.(tzw. chorągiewka) W młodym techniku było kiedyś takie rozwiązanie gdzie funkcję regulatora pełniły sprężyny.
  • Helpful post
    #7
    Marcin_xx1
    Level 21  
    Wymyśliłem taki układzik jednak będzie wymagał użycia dwóch krańcówek normalnie zwartych.
    S1 to styki kontaktronu, S2 to krańcówka która jest rozwierana gdy silnik wygnie ogon wiatraka maksymalnie , S3 to krańcówka która będzie rozwarta gdy silnik powróci do stanu początkowego, trzeba zastosować silnik z przekładnia ślimakową by blokować mechanizm, dla uproszczenia sterowania użyłem napięcia symetrycznego +/-12V .
    Tranzystor buz11(albo jakiś słabszy mosfet z kanałem n), diody in4148, rezystory R1= 100Ω, R2=1kΩ, od R3 i kondensatora C1 będzie głównie zależeć jak długo przekażnik dostarczający
    napięcia ujemnego, co ma spowodować powrót mechanizmu do stanu początkowego, będzie rozwierać obwód , można spróbować na początek R3= 470kΩ, C1 1000µF by oszacować jaka będzie stała czasowa układu.
    prosta automatyka do sterowania silnikiem DC

    Dodano po 5 [minuty]:

    te dwa niebieskie kwadraty to przekazniki, rysowane ze stykami bez prądu w cewce.
  • #8
    flet88
    Level 10  
    Prosiłbym o sprawdzenie poprawności działania mojego układziku. Nie jestem pewien czy dobrze go poskładałem . Powinien działać tak:
    Kontaktron (czerwony owal) dostarcza jakiegoś krótkiego impulsu na tranzystor T1, który powinien się zatkać. Wtedy na wejście Trigger jest podany stan niski. Ne555 wygeneruje impuls czasowy, zależny od ustawienia wartości R1. Impuls ten uruchomi przekaźnik P1, a ten uruchomi P2 i lewe obroty silnika. Po zaniku napięcia z wyjścia OUT (ne555). P1 i P2 się rozłączy, a T2 zadziała jako opóźniony włącznik z R2 i C2 do regulacji stałej czasowej. Silnik powinien po upływie tego czasu zacząć kręcić się w PRAWO. K1 i K2 to wyłączniki krańcowe normalnie zwarte, przy pełny wychyleniu w Lewo i w Prawo. Czy ten układ ma jakiekolwiek szanse powodzenia ?? Nigdy nie projektowałem własnego układu, a tym bardziej z tranzystorami.. prosze o sugestie, poprawki i wszelką pomoc.

    NIe wiem jeszcze jakich tranzystorów użyć,o jakich oznaczeniach itp
  • #9
    elkard
    Level 36  
    Witam.

    Tak na początek, to po co dałeś ten tranzystor T1 ? Nie wystarczy że kontaktron będzie wpięty między TRI a masę i tylko jeszcze dodać rezystor podciągający (między TRI a +VCC).
    Druga sprawa co się rzuca w oczy, to gdyby przełączyły się obydwa przekaźniki w tym samym czasie i załączony będzie K2, to nastąpi zwarcie +VCC do masy.
    Acha, brak jest kondensatora przy układzie 555 - niezbędny do odmierzania czasu.
  • #10
    Marcin_xx1
    Level 21  
    T2, R2, C2, to żaden układ opózniający, kondensator bardzo szybko rozłauje sie przez bazę, dodatkowo chcesz sterować tym silnikiem przez ten tranzystor w układzie wtórnika emiterowego to przy 5A na silnik nie jest dobry pomysł bez darlingtona, po ente to ten silnik nigdy nie zmieni kierunku obrotów w takiej konfiguracji jedyne co to p2 zrobi zwarcie. Oj powinieneś jednak zrobić jakiś układ w realu i na tej podstawie wyciągać wnioski, pozdrawiam.
  • #11
    elkard
    Level 36  
    Ja bym jeszcze zapytał o dokładne założenia działania tego układu. Tak dla jasności, czy to ma działać tak jak pokazałem na tym przebiegu poniżej ? I czy czasy t1 i t2 mają być jednakowe ?

    prosta automatyka do sterowania silnikiem DC
  • #12
    flet88
    Level 10  
    Nie mam pojęcia jak to ogarnąć. Czy mógłbym prosić o praktycznie działający schemacik. Dokładnie mam na myśli coś takiego:

    czas t1 i t2 będą inne
  • #13
    Marcin_xx1
    Level 21  
    Przepraszam że się wtrącam, ale wydaje mi się że się mylisz z tymi założeniami bo każdy krótki impuls z kontaktronu spowoduje odchylenie wiatraczka na max i odczekanie jakiegoś czasu, a powinno być tak, że stopień odchylenia jest zależny od stopnia przeciążenia, co spełnia mój układ, a tak wogule to co z nim nie tak? :D
  • #14
    flet88
    Level 10  
    Marcin_xx1 wrote:
    Przepraszam że się wtrącam, ale wydaje mi się że się mylisz z tymi założeniami bo każdy krótki impuls z kontaktronu spowoduje odchylenie wiatraczka na max i odczekanie jakiegoś czasu, a powinno być tak, że stopień odchylenia jest zależny od stopnia przeciążenia, co spełnia mój układ, a tak wogule to co z nim nie tak? :D




    rzeczywiście, takie miałem założenia, ale nie wiem czy słuszne. Dlatego pytam publicznie na forum. Kolego Marcin_xx1 Twój układ jest prawie idealny do mojego projektu...ale potrzebuje jeszcze aby była pewna bezwładność czasowa zanim silnik zacznie pracować w "stanie powrotu do normalnej pozycji".

    Poza tym mam do dyspozycj tylko 12V, a w Twoim projekcie jest 24V z odczepem na środku.
  • Helpful post
    #15
    Marcin_xx1
    Level 21  
    prosta automatyka do sterowania silnikiem DC

    Oto przeróbka dla pojedynczego zasilania, jeżeli dobrze Cie zrozumiałem to chesz by silnik po miedzy prawo, lewo, zatrzymał się na jakiś czas , oczywiście jest to zrealizowane:
    Przez kontaktron S1, opornik R1 i diodę ładuje się kondensator C1 i tranzystor włącza przekaznik który nie pozwala na powrót silnika do puki ten kondensator się nie rozładuje przez rezystor R3 i tranzystor puści ten przekaznik.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Dodaje też układ który działa według Twoich założeń.

    prosta automatyka do sterowania silnikiem DC

    oczywiście s3 jest rozłączana przez mechanizm który sam nie ma mozliwości się przestawić(np. przekładnia ślimakowa)w stanie początkowym dla wszystkich schematów .
  • #16
    flet88
    Level 10  
    Dziękuję Marcin_xx1 naprawdę mi pomogłeś:)
  • #17
    Marcin_xx1
    Level 21  
    Mam nadzieje że bierzesz pod uwage skutki obciążenia prądnicy tym silnikiem,