Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl

joy_pl 10 Mar 2009 21:55 15726 27
  • Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl


    Założenia:
    Filtr dolnoprzepustowy który nie zmieścił się w poprzedniej konstrukcji wzmacniacza. :)
    Miał to być osobny klocek, więc nie było sensu pakować tam tylko jednego filtru. Stopniowo przez ponad rok, projekt ulegał rozbudowie przebudowie aż w końcu zacząłem coś składać.
    Pierwsze płytki poleciały do kosza całkowita zmiana założeń...

    Opis, (założeń ciąg dalszy):
    Zwrotnica miała być prosta jak widać po schematach można ją jeszcze bardziej uprościć, ale jest jak jest.
    Sekcja wysoko-średnio tonowa jest taka sama w prawym i lewym kanale. Sekcja basowa jest sumą lewego i prawego kanału. Uprościło to znacznie budowę całości. Ogólnie całość jak widać ma budowę „modułową”, więc ewentualne zmiany/serwis mogą ograniczyć się tylko do danego modułu.

    Budowa:
    Na wejściu są gniazda symetryczne XLR i Jack oraz nie symetryczne RCA. Za gniazdami jest „płytka wejść” na niej jest bufor dla wejść RCA i „desymetryzator” dla wejść symetrycznych oraz układ sygnalizacyjny (diodą LED) pojawienie się sygnału na wejściu. Osobno dla lewego i prawego kanału jak i dla wejść symetrycznych i nie symetrycznych. Ostatecznie jednak zastosowałem diody dwu kolorowe, jedną dla prawego kanału i jedną dla lewego...
    Płytka wejść jest tak zaprojektowana, że może służyć jako najprostszy mikser. Łącząc sygnały z wejścia RCA i jednego z wejść symetrycznych.

    Z płytki wejść sygnał rozchodzi się do pozostałych modułów.

    W sekcji wysoko-średnio tonowej znajdują się przestrajalne filtry drugiego rzędu w dwóch podzakresach.
    High/mid (dolna częstotliwość graniczna pasma wysoko tonowego i górna częstotliwość graniczna pasma średnio tonowego dla pracy 3 drożnej lub górna częstotliwość graniczna pasma basowego dla pracy dwu drożnej) zakres pierwszy 60-800 Hz, zakres drugi 670-8800 Hz.
    Mid/low (dolna częstotliwość graniczna pasma średnio tonowego i górna częstotliwość graniczna pasma basowego) zakres pierwszy 64-795 Hz, zakres drugi 490-6100 Hz.
    Ponadto każde z pasm posiada osobny limiter z dwoma zakresami amplitudy wyjściowej ok. 0,7V i 1,4V, działanie limitera jest sygnalizowane czerwoną diodą obok potencjometru głośności. Każde z pasm posiada również regulacje poziomu wyjścia (głośność) i regulacje dodatkowego wzmocnienia od 1 do +11dB. Obok gałki wzmocnienia jest dioda sygnalizująca przekroczenie napięcia ok. 8-9V przed potencjometrem głośności, dzięki temu można uniknąć przesterowania wynikającego ze zbyt dużego wzmocnienia.

    Sekcja basowa posiada regulowany filtr subsoniczny w zakresie 20-59Hz oraz tak jak w sekcji wysoko-średnio tonowej limiter, regulacje głośności i wzmocnienia wraz z identyczną sygnalizacją.
    W pobliżu tej sekcji znajduje się też przełącznik trybu pracy dwu-trzy drożnej.

    Wszystkie sekcje posiadają pojedyncze wyjścia symetryczne XLR i Jack oraz nie symetryczne podwójne RCA, jedno z wyjść nie symetrycznych posiada możliwość odwrócenia fazy 180 stopni miał być do tego osobny przełącznik, lecz nie zmieścił się na panelu przednim (w sumie było by ich 5), zamiast tego jest zwora na płytce i w chwili obecnej jest ustawiona na odwrócenie fazy.



    Zasilacz, transformator ok. 10-13W z odzysku dalej standardowy zasilacz symetryczny na scalonych stabilizatorach 12V (1A albo 1,5A).

    Z tyłu obok gniazda zasilania są dwa przełączniki jeden łączący/rozłączający mase całego układu z obudową drugi łączący/rozłączający mase całego układu z przewodem ochronnym PE.

    Co do sposobu wykonania przedniego i tylnego panelu. Jest to blacha miedziana 2mm, szlifowana papierem 200 potem 500, po tym tył został polakierowany trzema warstwami bezbarwnego lakieru, na przód zostały najpierw naniesione napisy potem trawienie w nadsiarczanie (tu było trochę problemów robiły się straszne brązowo-czarne smugi, ale jakoś wyszło...) i lakierowanie dwiema warstwami bezbarwnego lakieru w sprayu.
    Obudowa tzn. dolna i górna jej część pochodzi z jakiegoś wzmacniacza. Z tyłu niema opisów, ponieważ by się nie zmieściły, ale będą później na górnej pokrywie takie jak na obrazku na dole...

    Teraz trochę foto z przebiegu prac.

    Foto-element limitera.
    Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl
    Termo transfer i trawienie.
    Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl
    Pierwsze testy.
    Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl
    Dalsze prace.
    Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl
    Pierwsze szlify.
    Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl
    Pierwsze wiercenia.
    Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl
    Drugie wiercenia i gięcie.
    Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl
    Przymiarki i dalsze prace nad obudową.
    Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl
    Próbne trawienie.
    Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl
    Kolejne testy.
    Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl
    Montażu ciąg dalszy (gniazda, przełączniki, potencjometry...)
    Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl
    Pierwsze całkowicie nieudane nanoszenie napisów.
    Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl
    Drugie ostateczne nanoszenie napisów wyszło tak.
    Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl
    Kabelkologia.
    Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl

    No i finisz...
    Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl

    Jest parę nie dociągnięć i błędów, ale nie będę o tym pisał... :P



    No i zapomniałem najważniejszego schematów. ;)
    I jeszcze przykładowy wykres z symulacji.
    Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl
    Żółty to suma wszystkich sygnałów, jasny fiolet to bas, zielony średnie, ciemny niebieski wysokie. W rzeczywistości na wejściu znajduje się jeszcze filtr ograniczający maksymalne górne pasmo przenoszenia.
    Panel przedni i tylni.
    Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl
    Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl



    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    joy_pl
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Offline 
    Has specialization in: elektronika audio, akustyka
    joy_pl wrote 3342 posts with rating 212, helped 170 times. Live in city Cierpice. Been with us since 2005 year.
  • #2
    _TIGER_
    User under supervision
    No, no.. cóż tu napisać.. świetny projekt!
    Mam taike pytanko: robiłeś schemat montażowy O.K. ale "to coś" tzn duża warstwa białego toneru to celowo czy poprostu coś nie wyszło bo jeszcze nigdy nie miałem takiej sytuacji i pytam z ciekawości.
    Jeszcze taka drobnostka; zamiast leWel nie powinno być leVel, nie wiem czy dobrze myślę ale gdyby delikatnie potraktować napisy zwilżoną szmatką to chyba czyste, czarne by zostały.
    To chyba tyle z mojej strony, proszę o wyprowadzenie mnie z błędu jeśli źle myślę.
    Pozdrawiam _TIGER_
  • #3
    markovip
    Level 34  
    W pełni profesjonalna robota, gratuluję!
    Ciekawi mnie jak robisz białe napisy na stronie elementów na PCB. LEWEL? Rozumiem że projekt polsko-angielski jest :)
  • #4
    joy_pl
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Tak to jest jak się robi kilka rzeczy na raz jest jeszcze jeden błąd, który zauważyłem dopiero dzisiaj, gdy wstawiałem zdjęcia... (inna sprawa że te „W” wygląda prawie jak „V” ;) )

    Jeśli chodzi o białe ślady te duże plamy to są miejsca gdzie mocniej przygrzałem żelazkiem tam papier dziwnie mocno się przykleił. Po wytrawieniu nie chciałem robić już warstwy z elementami, ale że miałem już wydrukowane wszystko na papieże kredowym to je zrobiłem, lecz tak na szybkiego, wyszło źle, ale już tego nie poprawiałem.

    Więc biały nadruk to jest efekt uboczny, taka niedoróbka.
    Normalnie ten biały nalot można usunąć denaturatem, ale takiego na stanie nie miałem. Zwykły spirytus 97% nie daje tego samego efektu, co widać na przednim panelu.
    ares12 wrote:
    Witam, mam pytanie czym jest "element limitera"?...

    Jest to foto rezystor i dioda (tu akurat zielona).
    Więc tak oczywiście foto rezystor i dioda skierowane na siebie na to rurka termokurczliwa potem owinięte folią aluminiową kilka warstw na to jeszcze dwie rurki termokurczliwe i z boków zalane czarnym termo klejem.
    Tak zabezpieczony element nie jest podatny na czynniki zewnętrzne tzn. rezystancja fotorezystor ponad 20MOhm i brak reakcji na silne światło z zewnątrz, no przynajmniej na zakresie 20MOhm...
  • #5
    SPAWN17
    Level 16  
    joy_pl wrote:

    Więc biały nadruk to jest efekt uboczny, taka niedoróbka.
    Normalnie ten biały nalot można usunąć denaturatem, ale takiego na stanie nie miałem. Zwykły spirytus 97% nie daje tego samego efektu, co widać na przednim panelu.


    Myślę że kolegów interesuje sposób zrobienia warstwy opisowej na laminacie. Mnie również to ciekawi, w jaki sposób wykonać taki opis :)

    Cały projekt wykonany z niezwykłą starannością. Widać tutaj prawdziwą rękę profesjonalisty. Gratuluję projektu
  • #6
    piotr3q
    Level 11  
    SPAWN17 wrote:

    Myślę że kolegów interesuje sposób zrobienia warstwy opisowej na laminacie. Mnie również to ciekawi, w jaki sposób wykonać taki opis :)


    Sprawa jest bardzo prosta - wykonuje sie to identycznie jak sciezki, opis trzeba wydrukowac w negatywie i naprasowac na plytke...
  • #7
    matisobek
    Level 13  
    fajny projekt:)
    a ile wydałeś na to wszystko??
  • #8
    manekinen
    Level 29  
    Znam to uczucie, przez rok coś składać, zmieniać koncepcje 5 razy, przeprojektowywać... ja składam cuś od roku i skończyć nie mogę :)
    Co do konstrukcji, wykonanie porządne, jest na czym oko zawiesić.
    Wypowiem się jeszcze o nadruku toneru na obudowie... Te "białe" to kreda z papieru kredowego, czy by przypalił czy nie to ona i tak zostaje i trzeba ją paluchem pod kranem ścierać, aż do oczekiwanego efektu. Po wyschnięciu i tak zostaną białe ślady, ja lakierowałem jedną grubą warstwą lakieru w spray'u tak że kreda nasiąkała i pozostawała czarna czerń :)
    Oto panel pilota na którym wykonywałem nadruk, udało się za drugim podejściem:
    Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl

    Aha, mógłbyś napisac więcej o trawieniu panelu?
  • #9
    joy_pl
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Tak, pominąłem dokładny opis nadruku na laminacie, bo myślałem, że to oczywiste, że to jest termo transfer. Opisałem tylko, czym się różni od „zwykłego” termo transferu, resztę opisali już koledzy wyżej...

    Z tym zmywaniem pod wodą właśnie tego się obawiałem żeby nie uszkodzić napisów, bo potem było to trawione.

    manekinen wrote:
    Aha, mógłbyś napisać więcej o trawieniu panelu?

    Więc najpierw wielokrotne szlifowanie, ale wszystkich zagłębień i tak się nie dało usunąć.
    Potem nanoszenie napisów tu nie trzeba sobie żałować z dociskiem i czasem grzania sama blachę też lepiej sobie wstępnie podgrzać, temperatury nie pisze, bo to z tego, co wiem zależy od rodzaju tonera (u mnie było to 150-170stopni).
    A jeśli chodzi o samo trawienie ja miałem trochę problemów wynikały one chyba ze słabej jakości blachy miedzianej, która posiadałem. A mianowicie jak już pisałem, zaraz po wyjęciu z nadsiarczanu robiły się ciemno brązowe, czarne(taka jak by rdza, ale nie miedzi tylko stali) smugi nie wyglądało to zbyt ciekawie. Pojemnik, który miałem miał pojemność ponad dwóch litrów, więc w celu oszczędności wsypałem na początku tylko jedno opakowanie nadsiarczanu. Po ok. 20min, roztwór zrobił się prawie czarny, wyjąłem blachę i była tego samego koloru. Potem stopniowo dosypałem jeszcze trzy paczki nadsiarczanu wtedy blacha zmieniła kolor... Ale po wyjęciu robiły się te smugi, więc zrobiłem to tak; wsadziłem całość do wanny pionowo oczywiście. I przy wyjmowaniu panelu polewałem go zaraz wodą (z prysznica), za którymś razem efekt był nie najgorszy, ale w jednym miejscu było jeszcze trochę przebarwione wiec postanowiłem polać to miejsce świeżym roztworem nadsiarczanu...
    I wtedy wszystko się delikatnie mówiąc $%^%&^%&^^&@&^&*...
    Więc jeszcze raz została mi ostatnia paczka nadsiarczanu i trochę jeszcze starego „używanego”. Wlałem to wszystko do tej menzurki uzupełniłem wodą, to trochę pomogło... Blachę wyciągałem tak jak poprzednim razem, ale tym razem już tak dobrze nie wyszło, co widać jak się przyjrzeć na końcach ciemniejsze plamy.

    Podsumowując testy na małym kawałku blachy nie dadzą odzwierciedlenia „rzeczywistości”... Rada nie oszczędzać nadsiarczanu.
  • #10
    SPAWN17
    Level 16  
    Moim zdaniem nalot, to tlenek. Zauważyłem taki efekt gdy wytrawiałem swoje laminaty, bez użycia wytrawiarki
  • #11
    joy_pl
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Z pewnością są to tlenki, ale nie miedzi tylko innych metali.
    Tutaj widać kawałek tego nalotu
    Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl

    --------------

    Aaa... koszta, zapomniałem...

    Nie liczyłem dokładnych kosztów gdyż było to rozciągnięte w czasie i większość części kupowałem z zapasem.
    Tak czy inaczej największy koszt to gniazda i potencjometry to jest jakieś 150pln, choć i tak nie są to firmowe gniazda no, ale wtedy koszt z pewnością przekroczyłby 600pln.
    A tak koszt całości szacuje na 200 max 300pln.
  • #12
    piotr.grad
    Level 18  
    Witam. Żeby miedź nie robiła się brązowa, lub żeby kąpiel nie robiła się czarna należy zapewnić ciągły ruch kąpieli lub trawionego elementu, jest to napisane na każdej instrukcji, no chyba że... Ja zauważyłem że jak płytkę zostawię na kilka minut w kąpieli 50 stopni to cały roztwór robi się czarny i zaczyna podtrawiać pod tonerem, inaczej jest jak płytka oscyluje (ktoś nią rusza lub jest w uchwycie który wprawia ja w ruch za pomocą silnika, wysłałbym zdj ale nie mam przy sobie wytrawiarki -została u rodziców). Zauważyłem że nawet jak roztwór już jest czarny to jak się zacznie mieszać kąpiel i ruszać płytką to wtedy kąpiel robi się z powrotem przezroczysta i z płytki znikają zaśniedzenia. Borykam się natomiast z innym problemem, tj. po trawieniu i zabezpieczeniu płytki żywicą po lutowaniu elementów płytka robi się zielono niebieska, czasami czarna w tych miejscach gdzie trochę mocniej przygrzałem lutownicą lub gdzie odprysknęła cyna lub kalafonia. Robię coś źle? Płytkę po trawieniu też szlifuję papierem ściernym i to nic nie daje.
  • #13
    Red_99
    Level 20  
    Jakie sa wymiary przedniego panelu :?: bo biore sie za taki crossover a rysunek przedniego panelu ktory wrzuciles nie trzyma mi wymiarow :P
  • #14
    joy_pl
    VIP Meritorious for electroda.pl
    To są wymiary akurat pod tą obudowę, co przerabiałem, więc nie wiem czy się komuś to przyda...
    Ale jak by co, to był to stary wzmacniacz firmy, RFT, one w większości mają podobne wymiary.
    Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl
    Dodaje też zwymiarowany tylni panel, ale zaznaczam, że śruby montażowe gniazd XLR mają trochę zły rozstaw(za szeroki)...
    Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl
    Wszystkie rysunki wykonałem w programie „AutoCAD 2007”
    Oczywiście podane wymiary są to wymiary, że tak powiem powierzchni użytkowej w rzeczywistości panel przedni ma wysokość ok.58mm podobnie tylni.
    Ja blachę wyginałem ręczną giętarką, nie radzę używać młotka nawet gumowego...
    A najlepiej użyć gotowego profilu (ceownika).

    piotr.grad wydaje mi się, że to jednak zależy od jakości miedzi, od jej czystości. To, co piszesz to fakt ja też miałem podobnie. Ale jak pisałem problem z nalotem pojawiał się po wyciągnięciu miedzi z nadsiarczanu. Ze zwykłym laminatem miedzianym takich problemów nigdy nie miałem.
  • #15
    markovip
    Level 34  
    @piotr.grad Twój problem najprawdopodobniej leży w tej żywicy. Gdy nią pomalujesz płytkę z pozoru wszystko jest w porządku, do momentu gdy ją 'uaktywnisz' ciepłem lutownicy i wtedy zmienia swoje właściwości z ochronnego na żrące. Wiem bo też się z tym spotkałem. Najlepszym rozwiązaniem jest roztwór kalafonii w alkoholu etylowym.
    Spróbuj, i opowiesz nam jak Ci poszło ;)
    Pozdrawiam
  • #16
    DjDaniel11
    Level 27  
    Konstrukcja wykonana fachowo. Bardzo spodobał mi się pomysł z tym przełączaniem zakresów :) Po raz pierwszy spotykam taką "zwrotnicą" (crossover) na elektrodzie. Oczywiście w pozytywnym znaczeniu wszystkich tych słów.
    Czy mógłbyś umieścić schematy płytek do termo-transferu?
    Pozdrawiam
  • #17
    joy_pl
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Specjalnie nie umieszczałem wzorów płytek, ponieważ „kabelkologia” tzn. połączenia kablowe wszystkich płytek nie są takie oczywiste...

    No, ale dobrze, umieszczam. Później postaram się dokładniej opisać te połączenia.

    W załączniku wszystkie płytki w różnych widokach, są tam także odbicia lustrzane, więc uważać...

    __________________
    edit:


    Więc tak wszystkie połączenia sygnałowe dłuższe niż 2,5cm. wykonywałem kablem ekranowanym. Ekran zawsze łącząc tylko z jednej strony!

    Płytka wejść:
    IN – chyba nie trzeba tłumaczyć, wejścia (+ żyła gorąca, - zimna);
    OUT R, L – prawy, lewy wiadomo, wyjścia należy połączyć z wejściami filtrów oznaczonych „IN”. Ten sygnał trzeba też doprowadzić do sekcji basowej do wejść oznaczonych IN R, IN L;
    SR rca – dioda sygnalizująca pojawienie się sygnału na wejściu prawym gniazd nie symetrycznych;
    SL rca – dioda sygnalizująca pojawienie się sygnału na wejściu lewym gniazd nie symetrycznych;
    SR xlr – dioda sygnalizująca pojawienie się sygnału na wejściu prawym gniazd symetrycznych;
    SL xlr – dioda sygnalizująca pojawienie się sygnału na wejściu lewym gniazd symetrycznych.
    Plus diod od strony tranzystora.

    Zasilanie jak widać tutaj:
    Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl


    Płytka filtrów (sekcja średnio wysoko tonowa):
    IN – opisane wyżej;
    sw1hi-mid, sw2 hi-mid – przełącznik zakresów High/mid (opis w pierwszym poście), jest to przełącznik dwu sekcyjny on-on lub on-off,
    np. tak:
    Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl
    sw3 mid-low, sw4 mid-low – przełącznik zakresów Mid/low (opis w pierwszym poście), taki sam jak „sw1hi-mid, sw2 hi-mid”.
    Oba przełączniki w pozycji ON (zwarte styki) dają „zakres pierwszy” opisany w pierwszym poście.
    Out-bas1 hi, out-bas2 mi – wyjścia do przełącznika pracy dwu/trzy drożnej. Jest to przełącznik dwu sekcyjny ON-ON.
    Rysunek powinien więcej wyjaśnić.
    Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl
    Przełącznik w pozycji „hi”, czyli połączone „Out-bas1 hi” z „IN filtry” tryb dwu drożny (opis w pierwszym poście), przełącznik w pozycji „mi”, czyli połączone „Out-bas1 mi” z „IN filtry” tryb trzy drożny;
    led1 hi gain, led2 mi gain diody opisane w pierwszym poście jako „dioda sygnalizująca przekroczenie napięcia ok. 8-9V”, plus od strony tranzystora. Hi dal pasma wysoko tonowego, mi dla pasma średnio tonowego;
    RF1 hi, FR2 mi – foto rezystor część limitera opisana w drugim poście. Hi dal pasma wysoko tonowego, mi dla pasma średnio tonowego;
    Sw5 hi.7/1.4, Sw6 mi.7/1.4 – przełącznik zakresów limitera (opis w pierwszym poście) Hi dal pasma wysoko tonowego, mi dla pasma średnio tonowego, jest to przełącznik jedno sekcyjny ON-ON lub ON-OFF, ewentualnie zwora. Zwarte daje zakres 0.7V.
    Sw7 mi, sw8 hi – przełącznik odwrócenia fazy wyjść RCA (u mnie zwora), chyba dokładniej nie trzeba opisywać.
    OUT1 hi, OUT2 hi, OUT4 mi, OUT5 mi– wyjścia symetryczne hi pasmo wysoko tonowe, mi pasmo średnio tonowe. Pin „2” żyła goraca pin „1” zyła zimna;
    OUT3 hi, OUT6 mi – wyjścia nie symetryczne hi pasmo wysoko tonowe, mi pasmo średnio tonowe. Pin „2” faza 0 stopni, pin jeden z przełącznika „Sw7 mi, sw8 hi”, czyli 0 lub 180 stopni;
    Led4 hi clip lim, Led6 mi clip lim – dioda (zielona) od foto-elementu limitera, hi dal pasma wysoko tonowego, mi dla pasma średnio tonowego;
    Led3 hi clip red, Led5 mi clip red – dioda (czerwona) sygnalizująca działanie limitera, hi dal pasma wysoko tonowego, mi dla pasma średnio tonowego;

    Wyjaśnienia mogą też wymagać kondensatory „Cx-0, Cx01” mogą okazać się zbędne, ich umiejscowienie też może się wydawać dziwne, ale w tym miejscu dawały najlepszy efekt.
    A mianowicie bezwładność foto rezystorów, które nabyłem była tak mała, że zapalanie się diody sygnalizacyjnej było mało widoczne, kondensatory te poprawiają tą widoczność.

    I jeszcze potencjometry głośności i wzmocnienia... zdjęcia powinny wszystko wyjaśnić.
    Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl
    Sekcja wysoko-średnio tonowa
    Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl
    Sekcja basowa
    Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl

    Płytka „basowa” (sekcja basowa):
    Nie będę opisywał dokładnie, bo większość przełączników, wyjść jest analogicznie tak jak w sekcji wysoko-średnio tonowej, wystarczy porównać schematy, a reszta opisana jest wcześniej.

    Płytki zasilacza też nie będę opisywał, napisze tylko, że cała masa (GND) ma punkt wspólny właśnie w zasilaczu.
    A jak ktoś bierze się za budowę takiego urządzenia to powinien wiedzieć jak należy prowadzić masę, zresztą dużo można wywnioskować ze zdjęć w pierwszym poście.

    Dodam jeszcze, (tak dla jasności) zdjęcie z zaznaczoną polaryzacją zasilania.
    Crossover 2/3 drożny - 12dB/oct. by joy_pl


    Myślę, że opis jest wystarczająco szczegółowy.
  • #18
    Red_99
    Level 20  
    Jak nazywaja sie te zlaczki ktorymi laczysz kable z plytkami, bo nigdzie nie moge takich znalesc? :P
  • #20
    piotr.grad
    Level 18  
    Pisząc o żywicy miałem na myśli kalafonię rozpuszczoną w spirytusie, bo to nic innego jak żywica w spirytusie. Płytki nie zabezpieczane czymkolwiek robiły się czarne podczas lutowania... I w tych czarnych miejscach nie dało się nic lutować...
  • #21
    markovip
    Level 34  
    Pewnie zaraz joy_pl nas zje za zaśmiecanie :P, dlatego ostatnie pytanie. Jaką moc ma Twoja lutownica?
  • #22
    Red_99
    Level 20  
    Ile pradu pobiera caly crossover? tzn jakiej minimalnej mocy powinien byc transformator zasilajacy :P
  • #23
    joy_pl
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Nie mierzyłem tego, ani nie liczyłem...
    Ale ten transformator, który mam obecnie okazał się za słaby tzn. za bardzo przysiada na nim napięcie i stabilizatory nie są wstanie poprawnie pracować.
    Tak czy inaczej transformator o mocy 12-20W i nap. minimum 2x ~12V, maksymalnie nie można przekroczyć po wyprostowaniu +/-35V, czyli maksymalnego napięcia wejściowego stabilizatorów(12V).
  • #24
    Civoxy
    Level 10  
    A co to w ogóle jest ten crossover?
  • #25
    joy_pl
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Civoxy wrote:
    A co to w ogóle jest ten crossover?
    Faktycznie słowem „crossover” określanych jest wiele rzeczy...
    Ale po polsku „zwrotnica aktywna” już zawęża definicje tego słowa do konkretnej rzeczy.
  • #26
    fenders
    Level 15  
    Witam.
    Mógłbyś podać dokładne wymiary skrzynki ? W która wepchałeś całą elektronikę .
    Pozdrawiam
  • #27
    joy_pl
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Mniej więcej wymiary wewnętrzne to 25x38x5,5 cm.
  • #28
    daro_zory
    Level 15  
    Sprzętem audio nie zajmuję się aż tak bardzo, żeby oceniać czy konstrukcja jest ok czy nie, bo poprostu nie wiem, ale na pewno spodobała mi się wizualnie. Pytanie z innej beczki: co to za piosenka w filmiku (mam na myśli ten pierwszy) ??