Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

C16NZ - uszkodzone wejście (s. lambda) ECU?

denooky 11 Mar 2009 02:27 1779 8
  • #1 11 Mar 2009 02:27
    denooky
    Poziom 20  

    Problemy z Kadettem polegają na tym, że gaśnie po zejściu z wysokich obrotów (60-70km/h na 2 biegu, a potem na luz). Wygląda to troche tak, jakby się zalewał, bo później jest problem z odpaleniem. Ale do rzeczy: obejrzałem na oscyloskopie napięcie na sondzie - w zasadzie stałe. W dalszej kolejności odpiąłem sonde, ECU nie miał nic przeciwko, nie zapalił się "check engine". Poszedłem krok dalej i zwarłem wejście do masy, ale nadal bez prostestów. Z odpiętą sondą zrobiłem przejażdzkę, więc odpada kwestia tego, że błąd trwał za krótko. Finalnie zmierzyłem napięcie na wejściu ECU (tym od sondy) przy odłączonej sondzie i ujrzałem 0,4V, dokladnie tyle ile widziałem napięcia stałego na oscyloskopie przy podłączonej sondzie. Moje pytanie brzmi: czy na wejściu nie powinno być napięcie w okolicach 0V? Sama sonda sprawna, bo odłączona od ECU "latała" w zakresie 0,2-0,8V. Wszelkie próby oczywiście były podjęte przy zagrzanym silniku.

    0 8
  • Pomocny post
    #2 11 Mar 2009 02:56
    janko.muzykant
    Poziom 16  

    Z tym gaśnięciem to sprawdź, czy przypadkiem nie jest coś z silnikiem krokowym, bo to on jest odpowiedzialny za wolne obroty, tzn czy działa i czy nie jest brudny, co się często zdarza. Po prostu wykręć go i wyczyść jakimś wd40, tak samo jego gniazdo przy wtrysku.
    Jak go wykręcisz, to go podłącz do wtyki i włącz stacyjkę - powinien się poruszyć, a odnośnie sondy, to bez niej powinien chodzić, tylko może dużo palić.

    Regulamin pkt 8.1 będą ostrzeżenia Michu

    0
  • Pomocny post
    #3 11 Mar 2009 06:43
    emeryt2
    Poziom 42  

    Napięcie na wejściu sondy na ECU jest około 0,47 V , napięcie referencyjne , wejście komparatora.

    0
  • #4 11 Mar 2009 08:01
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny post
    #5 11 Mar 2009 08:59
    bartek_j
    Poziom 35  

    Nie sugeruj się zę nie złapał błędu z odpiętą / zmasowaną sondą, ten sterownik jest "mało wrażliwy" na sondę..
    Możesz mu zasymulowac napięcie na tym wejściu i oglądac czas wtrysku. Powinien się skracać przy sygnale bogatej mieszanki.
    A obstawiam sondę kiepską jednak..

    0
  • #6 11 Mar 2009 11:02
    denooky
    Poziom 20  

    Wszystkie typowe kwestie są obadane. Silnik krokowy był czyszczony, sprawdzony w trybie serwisowym i chodzi jak należy. Z początku wydawało mi się, że gaśnie dopiero jak jest zagrzany, wiec pomierzyłem też czujnik temperatury (ten od ECU). Świece są nowe, palec też, kopułka wyczyszczona, w dobrym stanie.

    Jeżeli twierdzicie, że takie napięcie powinno być na wejściu to OK, bo zabierałem się już za naprawe komputera. W takim razie na bank uszkodzona była sonda, bo na oscyloskopie widziałem prostą linie na poziomie 0,4V. Przy zwiększeniu obrotów napięcie lekko się zwiększało, do poziomu 0,6V, ale nadal było to jednak napięcie stałe.

    Dodam jeszcze, że jest to C16NZ przeszczepiony w miejsce C14NZ, więc komputer jest od C14NZ, tak jak i reszta czujników oraz wtryskiwacz.

    P.S. Mam wrażenie właśnie, że auto pali jak smok. Świece są okopcone, dawało się wyczuć zapach benzyny w spalinach. Wszystko wskazuje na uszkodzony obwód regulacji składu mieszanki.

    0
  • #7 11 Mar 2009 11:22
    emeryt2
    Poziom 42  

    No to , jesteś w domu.

    0
  • #8 11 Mar 2009 11:28
    denooky
    Poziom 20  

    Mam nadzieje, bo upadło juz kilka moich teorii. Za każdym razem Kadett obalał je pstryknięciem palca i szukanie usterki w najlepsze odbywało się dalej.

    0
  • #9 20 Mar 2009 13:01
    denooky
    Poziom 20  

    Wymieniłem sonde na nową. Zaczął pojawiać się błąd nr 45 - mieszanka zbyt bogata. Po uszczelnieniu dolotu (żeby nie łapał ciepłego powietrza, zawór ciepłe/zimne w dolocie mam wywalony), wciąż to samo. Uszkodzony okazał się zawór EGR (lub sterowanie nim). Podejrzewam, że pchał za dużo spalin do komory spalania, więc było za mało powietrza i nie spalało się całe paliwo - mieszanka bogata. Po odłączeniu wężyka podciśnieniowego sterującego zaworem i zaślepieniu kroćca przy przepustnicy wszystko zaczęło grać jak należy.

    BTW. Jeśli podejrzewamy problemy ze składem mieszanki to najlepiej przejść w tryb serwisowy (zewrzeć styki A i B w złączu diagnostycznym) i odpialić silnik. Lampka "check engine" będzie dawać znać stosownie do składu mieszanki, a co i jak dokładnie, to na pewno już było.

    Dzięki za pomoc, pozdrawiam.

    0
  Szukaj w 5mln produktów