Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
LegrandLegrand
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

DIBOX - co to jest i do czego służy?

11 Dec 2005 23:12 69651 56
  • #31
    radocha
    Level 28  
    Skow, a pomyślałeś o tym, jaką impedancję wejściową ma input mikrofonowy w stole ???? bo np w SAC200 3,3 kOhm...
    No i te niesymetryczne urządzenie podłączone na początku , ma jakąś obudowe/ekranowanie - która chyba powinna być podłączona do masy, bo inaczej - brumi.
    A jak podłączysz - to symetrię szlag trafia - i też brumi...
    A najfajnej będzie, jak na tym zdesymetryzowanym - jak słuszniePaweł zauważył - na chama - kablu trafi się fantom...
  • LegrandLegrand
  • #32
    Shuvar
    Level 2  
    Takie "łopatologiczne" połączenie niemal na bank da Ci na wejściu miksera taki "ogień", że nie będzie się to nadawało do niczego. Jedyne, co usłyszysz z przodów i odsłuchów to 50Hz... Nie polecam takiego rozwiązania. Bardzo nie polecam...
  • #33
    Paweł.ko
    Electroacoustics specialist
    :arrow: skow29
    Schemat narysowany przez Ciebie ma rację bytu i tak to właśnie się robi ale przy mikrofonach. A jak byś rozwiązał podłączenie np. gitary czy instrumentu klawiszowego? Tam są wyjścia niesymetryczne i w takim właśnie przypadku niezbędny jest di-box. Głównym założeniem di-box`a jest "wyprodukowanie" sygnału symetrycznego, galwaniczne odzielenie to dodatkowa korzyść wynikająca z zastosowania trafa w przypadku di-box`ów pasywnych. Urządzenie oddzielające galwanicznie sygnały to spliter. W przypadku splitera jest to najważniejsze założenie i tam bez traf nie da rady.
  • #34
    latem666
    Level 2  
    MuNiO wrote:
    po co robic ? mozna kupic za 50 zl przyzwoity fabryczny

    A moglbys podac jakis namiar w necie gdzie cos takiego mozna dostac??
  • #35
    kamil-91
    Level 18  
    Witam.
    Sorki za moze glupie pytanie, ale takimi peryferiami jak np. di-box interesuje sie od niedawna. No i niestety nie wiem jaki to jest sygnal symetryczny a jaki to niesymetryczny. prosze sie nie smiac, aler jestem jeszcze mlody:|
  • #36
    J. S.
    Level 27  
    :arrow: Latem666 - przeczytaj temat. Napisano, że za 50 PLNów nie kupisz takiego przyzwoitego urzadzenia...
    :arrow: Kamil-91 Sygnał niesymetryczny, to taki przesyłany przez parę przewodów - gorący i masę, będącą punktem odniesienia. Sygnał symetryczny przesyłany jest za pomocą 2 przewodów oraz trzeciego masy. W tych 2 przewodach sygnały są przesunięte w fazie o 180 stopni (przeciwny znak..). Sygnał taki trafia do wzmacniacza różnicowego - wzmacniającego różnicę między sygnałami. Ma to taką zaletą, że jeśli pojawią się zakłócenia, to w obu przewodach na raz - w tej samej fazie i nie zostaną one wzmocnione.
  • #37
    latem666
    Level 2  
    J. S. wrote:
    :arrow: Latem666 - przeczytaj temat. Napisano, że za 50 PLNów nie kupisz takiego przyzwoitego urzadzenia...

    A wrecz przeciwnie. Doczytalem sie ze nik nie narzekal.
    jupi_ter wrote:

    Pozdrawiam . Jeżeli chodzi o DIBOX-y to polecam pasywne firmy MONACOR cena około 50 zeta netto . Pracuję na nich na estradzie i jeszcze nikt nigdy nie nażekał , a pracowała na nich najwyższa półka polskiej estrady.
    Znajdziecie coś na ten temat:www.MONACOR.PL


    I co??
  • LegrandLegrand
  • #38
    Dolce
    Level 22  
    Witam.
    Mam następujące di-boxa - np. tego ze schematu powyżej. Czy jest możliwość podać na niego sygnał stereo z akordeonu ? Chcę zainstalować w moim instrumencie mikrofony z przedwzmacniaczami oddzielnie dla lewej i prawej ręki. Czy da się uzyskać stereo z powyższego, widocznego na schemacie di-boxa czy też należałoby wykonać 2 taki urządzenia ? Jak to wówczas podłączyć by uzyskać kanał lewy i prawy ? Czy wogóle jest sens wykonywać stereo w akordeonie - odzielnie bas a oddzielnie prawa ręka czy też lepiej podłączyć oba manuały do jednego wyjścia - chodzi mi o stronę praktyczną ? Może ktoś ma wiedze na ten temat.
    Mam jeszcze jedno pytanie - czy wkładki mikrofonowe - elektretowe czy dynamiczne - można łączyć ze sobą (szeregowo lub równolegle) i następnie podać z nich sygnał na jeden przedwzmacniacz czy też lepiej wykonać dla każdej wkładki oddzielny przedwzmacniacz a później zsumować sygnały ?
    Dzięki za ewentualne informacje.
    Pozdrawiam.

    Dodano po 2 [minuty]:

    W moim poście powyżej chodziło mi oczywiście o schemat z układem TL072.
  • #39
    Shuvar
    Level 2  
    A po ch...erę Ci DI-BOX do podłączenia mikrofonów?

    Dajesz dwa mikrofony (najlepiej na "gęsiej szyi", na przykład Senheiser e680), jeden po stronie basów, drugi przy klawiaturze melodycznej. Realizatorowi podajesz wtedy dwa niezależne kanały, które można potem panoramą na mikserze dość dowolnie ustawić (od mono, do pełnego rozstrzelenia na kanały). Do tego modelu mikrofonu akurat nie potrzeba specjalnego przedwzmacniacza - dają standardowy sygnał mikrofonowy, na poziomie ~0 dB. Bo rozumiem, że to rozwiązanie potrzebne Ci jest do nagłośnienia cyi na koncertach.

    Łączenie mikrofonów sobie z głowy wybij. Jeden będzie niczym innym jak zwarciem dla drugiego, i będziesz miał sporo szczęścia, jeśli sprzęt takie eksperymenty przeżyje. Jeśli chcesz podać z dwóch mikrofonów wspólny sygnał do miksera, to musisz mieć DWA odddzielne przedwzmacniacze, podłączone do stopnia miksującego. W praktyce - bez sensu, bo tylko dokładasz między mikrofonami i konsoletą dodatkowy szum i wspamiałą okazję do podniesienia poziomu szumu, złapania jakiegoś przydźwięku z sieci, czy innego śmiecia.
  • #40
    Dolce
    Level 22  
    Dzięki za odpowiedź.
    Widzę, że znasz się na elektronice jeszcze mniej niż ja choć moja wiedza jest praktycznie bliska zeru. Potrzebuję di-boxa ponieważ bez niego nie podłączę cyi ze wzmacniacem długim kablem. Kolega ma zaisntalowane mikrofony w obudowie akordeonu i następnie podaje sygnał na di-boxa. Dzięki temu dźwięk jest lepszy i nie "spina" się - co jest zauważalne przy odłączopnym di-boxie. Do tego jest mi potrzebny. Jeśli chodzi o podłączenie mikrofonów - to np. elektretowe można połączyć równolegle i będzie chodziło bo już próbowałem. Problem w tym, ze nie mam w domu dobrej końcówki mocy i nie mog przetestować czy 3 mikrofony podłączone równolegle + 1 przedwzmacniacza dadzą taką sama jakość dźwięku jak 3 mikrofony + 3 przedwmacniacze. Poza tym chciałbym się poradzić lepszych fachowców odnosnie tego tematu - po to jest to forum.
    Co do tych mikrofonów sencheisera to pewnie są swietne tak jak ich cena... Poza tym nie potrzebuję cyi z nagłośnieniem na koncerty tylko na chałturę. Chcę wmontować kapsułki lub wkładki dynamiczne do jej środka i zapomnieć, że może mi ktoś rozpiepszyć mikrofony za ponad 1000 zł na gęsiej szyjce. Co do łaczenia mikrofonów- podejżewam, ze lepiej zastosować oddzielne przedwzmacniacze aby jakość była lepsza ale czy to konieczne ? Żadnego zwarcia nie będzie tylko oporności się pozmieniają.
    Pozdrawiam.
  • #41
    An-2
    Level 12  
    Masz rację Dolce po to jest to forum. Też podłączyłem dwa mikrofony dynamiczne razem w kościele i chodzi już tak 3 lata ale lepiej jest podłączyć każdy osobno do osobnych przedwzmacniaczy. Można w tedy regulować osobno głośność dla basów i melodii. A co do di box sow to jeżeli są to mikrofony dynamiczne to nie trzeba ich stosować bo sam mikrofon już daje symetrię.
    Pozdrawiam serdecznie.
  • #42
    Spiritchaser
    Level 15  
    Witam !

    Próbował ktoś z Was może wykonać Di-boxa na układzie DRV134 lub DRV 135 ?
    Parę postów temu Chaka pytał o ten układ , jednak nikt nie odpowiedział, więc pozwolę sobie ponowić pytanie.
    Jak wynika z danych producenta , jest to układ specjalnie do tego przeznaczony . Cena nie jest odstraszająca , w TME jakieś 37 zł.
    Zanim zamówię ten układ , chciałbym wiedzieć jak się ta kostka spisuje w praktyce i czy warto w nią zainwestować.

    Pozdrawiam !
  • #43
    dalmatyn
    Level 15  
    Witam

    Zmieniłem wzmacniacz do gitary basowej. W obecnej głowie mam tylko wyjście line out niesymetryczne (jack mono). Na potrzeby studia/sceny wymagane jest symetryczne (gniazdo XLR).

    Załączam obrazek ze schematem z mojego poprzedniego pieca.
    DIBOX - co to jest i do czego służy?
    Czy zrobienie i zamknięcie w skrzynce takiego patentu będzie odpowiednim rozwiązaniem? Lepszy jest schemat podany wcześniej? Jeżeli pasywny Di-box w takiej sytułacji jest równie dobry to proszę o podanie sprawdzonego modelu trafa (link do sklepu), który można by zastosować. Odpadłby problem zasilania urządzenia.

    Jak to robią profesjonaliści. O ile taki układ nie zmieni, pogorszy, poprawi sygnał do konsoli mikserskiej?
  • #44
    adambyw
    Moderator of Acoustics
    Profesjonaliści robią to na 3 sposoby.
    - Mikrofon do głośników
    - Line out symetryczny, lub niesymetryczny przed diboxa.
    - Sygnał z gitary przez diboxa.

    Co kraj to obyczaj. np. Pilichowski nie zgadza się na nagłaśnianie z lini - tylko mikrofon bo paczka robi brzmienie, i takie tam. Ja lubię nagłaśniać z line out, a i często sygnał z gitary, jak ktoś ma słaby piec i mu brumi. Większość pomniejszych kapel tak się nagłaśnia bo prościej, taniej i szybciej.

    W sumie połączenie przez diboxa pasywnego daje ci separację elektryczną co czasami bardzo pomaga w przydźwiękach. Ja używam ART PDB. Jest całkiem niezły.

    W studio jak nie ma dużych odległości, nie przejmował bym się brakiem symetrii, jeżeli nie wprowadza to dodatkowych zakłóceń, przydźwięków, brumu. Scena w większości będzie tego wymagać

    Przy nagraniach basu często nagrywa się go bezpośrednio z linii, a przy slap basie dodatkowo mikrofonem ze strun. Fajnie w tedy słychać metaliczną barwę strun, czego przetworniki nie zbierają.
  • #46
    adambyw
    Moderator of Acoustics
    To trafo monacora działa w drugą stronę. służy do podłączenia mikrofonu do pieca gitarowego. Jak przy przekładni 1:1 nie ma to znaczenia, tak przy przekładni 10:1 będzie miało znaczące.
    Zaopatrz się w normalnego di-boxa, i będzie spokój.
    http://czakmusic.pl/sklep/product_info.php/in....html/XTCsid/456d3c7fd9b2e66bca716d04f7bfe3d0
  • #47
    jochcinski
    Level 10  
    Czy DI-BOX mozna zastosowac do aktywnych kolumn LDM PSS-50? w niektorych lokalach one strasznie bucza, podobno wylapuja z sieci jakies zaklocenia a urzadzen elektrycznych, nawet z niektorych lamp neonowych, sa bardzo czule. W innych lokalach pracuja normalnie, jaki DI-BOX bylby najlepszy, czy moze jest jakis inny sposob zlikwidowac buczenie? Buczenie zaczyna sie po podlaczeniu do sieci i wlaczeniu przelacznika ON/OFF.
    Bede wdzieczny za wszelkie porady.
    Joch
  • #48
    adambyw
    Moderator of Acoustics
    Jak podłączasz kolumny. Kablem symetrycznym czy nie?
    Jeżeli masz kabel symetryczny, i buczy, zrób sobie przejściówkę z niepodłączonym pinem 1 - czyli rozerwaną masą. Można to zrobić ingerując w kolumnę, robiąc sobie taki przełącznik - bardzo przydatne.
    Di box to nie najlepsze rozwiązanie bo większość z nich obniża sygnał liniowy do poziomu mikrofonowego, i możesz mieć problem z pełnym wysterowaniem kolumny. Lepszym rozwiązaniem był by separator mas, np ART DTI czyli tranformator z przekładnią 1:1
  • #49
    Kajtek_170
    Level 22  
    Wiem ze temat stary jak świat, ale korzystając z chwili czasu napisałem na Wikipedii co to jest di-box.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/DI-box
    Prosze użytkowników znających temat pracy scenicznej o przeglądnięcie artykułu i opinie na ten temat.
    Ale proszę o opinie osób które się znają na tym, a nie jak w tym temacie niektórzy pisali że głównym zdaniem di-boxa jest separacja. Od tego przecież sa osobne urządzenia - splitery.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Już nawet sam zauważyłem błąd, dB na rysunku powinno być duża litera xD
  • #50
    Świr
    Level 34  
    Splitter dzieli sygnał, nie koniecznie musi separować...
  • #51
    adambyw
    Moderator of Acoustics
    Spliter posiada trafo z przekładnią 1:1, czyli rozdziela sygnał z 1 na dwa, nie ingerując w poziom sygnału. To jego pierwszorzędna funkcja, druga to separacja odbiorników, choćby zasilania phantom.

    Pierwszorzędna funkcja diboxa to symetryzacja sygnału. Splitter obsługuje sygnały symetryczne z obu stron, druga to dostosowanie sygnału liniowego do poziomu mikrofonowego, oraz uzyskanie impedancji wyjściowej ok 600Ohm ale tu już są różnice. No i trzecia to separacja masy.
  • #52
    Patyk1986
    Level 10  
    Pozwolilem sobie odkopac temat, poniewaz mam pytanie odnosnie tego urzadzenia.
    Otoz, mam preamp gitarowy Peavey Rockmaster, ktorego uzywam z Tone Portem UX 2 do nagrywania gitary.
    Podlaczylem oba urzedzenia ze soba:gitara do input preampu->output preampu do wejscia instrumentalnego w Tone Porcie.
    Problem sie pojawia kiedy po nagraniu okazuje sie ze sciezka jest niezgrana(za wczesnie), wiec musze ja przesuwac by bylo rowno co jest oczywiscie totalna udreka.
    Kolega mi powiedzial ze podlaczaja takie DI Box miedzy preamp a Tone Porta problem zkniknie.Czy tak bedzie rzeczywiscie ?
    Aha, preamp jest z usa i jest podpiety przez trafo, moze to ma jakis zwiazek ?
  • #53
    dalmatyn
    Level 15  
    Hmm, przypuszczam, że masz problem z latencją przy nagrywaniu. Tutaj raczej dibox nie ma nic do gadania.
  • #54
    Patyk1986
    Level 10  
    No wlasnie poziom z latencja dopiero sie pojawia, kiedy podlacze ten preamp gitarowy.
  • #55
    DJTrueBeliever
    Level 17  
    Patyk1986 wrote:
    No wlasnie poziom z latencja dopiero sie pojawia, kiedy podlacze ten preamp gitarowy.


    W takiej sytuacji najwyraźniej przedwzmacniacz opóźnia sygnał. DI-box nie ma możliwości zmiany czasu dotarcia sygnału, gdyż nie jest akceleratorem, a jedynie symetryzatorem. Poszukaj na przedwzmacniaczu, czy nie masz czasem włączonego delay'a albo podobnej funkcji.
  • #56
    adambyw
    Moderator of Acoustics
    Zakłada się że urządzenia analogowe nie wprowadzają opóźnienia. To o czym piszesz dzieje się w torze cyfrowym w komputerze, niestety jest to nieuniknione.
    Jak koledzy wcześniej pisali, dibox nie pomoże, bo spełnia zupełnie inną rolę, i tak właściwie może jedynie opóźnić dodatkowo sygnał, tak samo jak każde dodatkowe urządzenie, czy kolejny metr kabla...
  • #57
    Dolce
    Level 22  
    Zapewne trzeba stosować dobre jakościowo di-boxy. Czy ktoś może podać schemat takiego di-boxa ?