Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Nagłośnienie przedstawienia.

*rogal* 11 Mar 2009 18:42 2556 15
lampy.pl
  • #1
    *rogal*
    Level 14  
    Witam.

    Pewna grupa młodych ludzi poprosiła mnie żebym "załatwił" im sprzęt do nagłośnienia i oświetlenia przedstawienia na sali 150m^2 tak naprawdę poza sceną jest niecałe 100m^2. Niestety nie dysponuje sprzętem żeby coś takiego zorganizować więc namówiłem ich żeby zainwestowali we własny sprzęt i mieli go na przyszłość. Jeszcze nie wiem dokładnie jaki jest budżet ale na pewno nie więcej niż 5000zł wiem bardzo mało. Wstępna wycena na w miarę dobrym sprzęcie wyniosła dwa razy drożej, więc postanowiłem większość złożyć samemu.

    1. Kolumny:
    Jakie polecacie?
    Ja osobiście myślałem nad 2xGDE 25-300-8-sc + D-500-Ti
    Niestety muszą być wsparte subwoferami :(
    Dwie paczki na GDN 38-550-4-AE powinny wystarczyć
    2. Trzeba to jakoś zasilić więc:
    Moja propozycja to dwa stereofoniczne wzmacniacze na Halton'ie 400
    Macie jakieś inne propozycje?
    3. Oświetlenie:
    I tu jest już większy problem bo mam mniejsze doświadczenie.
    Scena dosyć spora i zmieniający się nastrój w przedstawieniu co ma koniecznie podkreślać oświetlenie.
    Macie jakieś propozycje jakie, ile i jak sterowane lampy zastosować?
    4.Mikser i mikrofony:
    "Efekty specjalne" będą puszczane z kolumn ale boje się że aktorów nie będzie dobrze słychać ponieważ już miałem odczynienia z tą grupą i problem występował już na sali 50m^2 więc co będzie na trzykrotnie większej sali?!
    Mikser jakiś wybiorę pewnie tania yamaha lub beringer ale problem zaczyna się przy mikrofonach.
    Zwykłe mikrofony do ręki od razu odpadły bo niemożna grać z takim w ręku!
    Mikroporty na początku myślałem że to dobry pomysł ale ilość (10) i ich cena szybko je wykluczyły.
    Jedynym rozwiązaniem są dwa (lub więcej) mikrofony ustawione w rogach sceny. Tylko powstaje problem te mikrofony muszą być tanie dobre i bardzo czułe bo muszą zbierać już z 5m minimum.
    Poświęciłem sporo czasu na poszukiwania ale nic konkretnego nie znalazłem.

    Kwoty do przeznaczenia:
    1. 1500zł
    2. 1500zł
    3. 1000zł
    4. 1000zł

    Pozdrawiam i liczę na waszą pomoc.
  • lampy.pl
  • Helpful post
    #2
    adamjur1
    Level 41  
    Mikrofony polecałbym pojemnościowe kierunkowe typu np MCU z tonsila,
    stosowałem je kiedyś w takich imprezach, nawet zawieszałem na ciągach ( takie rury w poprzek sceny zawieszone na równoważonym obciążnikami systemie wielokrążków)
    Pozdr.J.
  • #3
    *rogal*
    Level 14  
    Dzięki. :)

    Czy MCU 53 będzie dobry?
    A jaka jest różnica w tym przypadku między dynamicznymi a pojemnościowymi mikrofonami?
    Pojemnościówki są czulsze?
  • #4
    adamjur1
    Level 41  
    MCU jest czulszy od dynamicznego , ma równiejsze i szerokie pasmo.
    To młodszy brat uzywanego w teatrze w latach 80-tych MCU 31.
    Bedziesz miał tu problem z zasilaniem ( nateria w mikrofonie) ale to omawialiśmy już tu
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1241441.html
    Pozdr.J.
  • #5
    User removed account
    User removed account  
  • lampy.pl
  • #6
    auroxik
    Level 26  
    Teatr jest dużym wyzwaniem nie wystarczy postawić byle gdzie byle jakich kolumienek i ok.

    Musi to być dobrze pokryte nawet w ostatnich rzędach.

    Na górę D800 tu nie ma co kombinować klasa wyższa a w teatrze musi być klarowny dźwięk nie jak na disco gdzie wszystko wszystkich zagłusza.

    Doły na STX ujdą tylko że ten głośnik jednak nie jest tak dynamiczny jak powinien
  • #7
    lukaszlanga
    Level 16  
    Co do oświetlenia to na początek wystarczą zwykłe lampy halogenowe tzw. oświetlacze z kolorową szybką i sterownik typu Wł/Wył czyli kilka przełączników podłączonych do gniazdek.
    Jeśli jest jakiś dom kultur albo teatr niedaleko to spytajcie się czy wam świateł nie pożyczą, zawsze to coś na początek później można samemu kupić takie sprzęty.
  • Helpful post
    #8
    LuckyDj
    Level 33  
    Do teatru koniecznie dimmmery! Jeśli ma być tanio, to nawet takie zwykłe ściemniacze wystarczą, ale koniecznie ściemniacze...
    Możesz kupić np 8szt i zamontować na jakimś panelu.

    Albo poszukaj po alledrogo, sterownika analogowego i dimmera do niego. myślę, że za 600-700zł wyrwiesz coś fajnego ;)
  • #9
    Paweł.ko
    Electroacoustics specialist
    *rogal* wrote:
    ...Tylko powstaje problem te mikrofony muszą być tanie dobre i bardzo czułe bo muszą zbierać już z 5m minimum.


    Niestety tanie, dobre i bardzo czułe nie idzie w parze. Albo tanie albo dobre. Jeśli chcesz nagłaśniać w ten sposób nie opędzisz się byle czym niestety. Nawet doskonałe pojemności mizernie się sprawują przy tego typu systemach.Trudne zadanie. Mikrofony nagłowne były by idealnym rozwiązaniem ale tak jak wspomniałeś- to duża inwestycja.
  • #10
    miszkoo
    Level 28  
    Kurcze nagłośnienie teatru to najgorsze w co się można bawić. Kiedyś na elektrodzie poruszałem temat zakupu pojemnościówek do nagłaśniania teatrów poszukaj.
    Paweł.ko nie chciał bym podważać Twoich zdań ale do pracy z nagłownymi trzeba jednak dobrego stolika musi być ten HPF regulowany o jakimś konkretnym nachyleniu, wiem z autopsji jeżeli tylko próbujemy działać coś tymi dwoma nagłownymi co mamy to nie da się obronić od dźwięków macania pałąku przez niedoświadczonych aktorów. Nie wspomnę o niepożądanych odgłosach na przykład dmuchania w ten mikrofon. Nie wiem jak się to w TV robi że na przykład tacy Łowcy.b świrują z tymi mikrofonami i żadnych dźwięków innych niż te wypowiedziane nie ma w mikrofonie.
  • #11
    JMZ
    Level 19  
    Moje zdanie - w zadne MCU Tonsila to nie wchodz, to porady wujka 'dobra rada', nie ujmujac tym mikrofonom zasług w latach 80-tych, stare mikrofony z gównianymi złaczami. Dzisiaj mozesz kupic b.duzo dobrych pojemnosciowek o odpowiednich charakterystykach kierunkowych, ktore akurat potrzebne beda do twoich zastosowan. Poza tym 'kierunkowe' - tzn. co ? Jak kierunkowe ? Ktos tam wczesniej pisał, wiec jak sie takie 'bzdety' pisze to nalezałoby sie zapytac autora czy wie o czym dokładnie pisze :)
    Druga sprawa - ktos wczesniej pisał ze potrzebujesz do oswietlenia dimmerów - nie do konca, wystarczy tani sterownik i PARy na LEDach tudziez inne zrodła swiatła oparte na diodach (panele) gdzie nie potrzeba zadnych modułów wykonawczych czyli dimmerów (wszystko sterujesz z uzyciem protokołu DMX).
  • #12
    filioman
    Level 27  
    Może jednak wynajmij firmę - i WYMAGAJ... A po imprezie zapomnij, jak było ok podpisz fakturę i nic więcej cienie obchodzi? A tak na plakacie będziesz 'współwinnym'...
  • #13
    LuckyDj
    Level 33  
    JMZ wrote:
    Druga sprawa - ktos wczesniej pisał ze potrzebujesz do oswietlenia dimmerów - nie do konca, wystarczy tani sterownik i PARy na LEDach tudziez inne zrodła swiatła oparte na diodach (panele) gdzie nie potrzeba zadnych modułów wykonawczych czyli dimmerów (wszystko sterujesz z uzyciem protokołu DMX).


    Za 1000zł ?? Taa...
  • #14
    adambyw
    Moderator of Acoustics
    Za 1000zł kupi stary sterownik i 2 par64 led. Ale to chyba mało.
    Dodatkowo tańsze pary dają strasznie zimne światło, i aktorzy będą wyglądać jak trupy. Niestety to jest ich wada.
    Dodatkowo PAR led ma wąski kąt świecenia, i na większą powierzchnię potrzeba dobre kilka lampek. Jednak fajnie się sprawdzają jako oświetlenie tła lub świecenie kolorem. Tutaj zastosowanie kilku lamp z filtrami wychodzi drożej.
    Lampy teatralne mają jeszcze dodatkowo regulowaną soczewkę, która pozwala na regulację konta świecenia. No i skrzydełka do ograniczania strumienia światła.
    Tak jak koledzy sugerowali, albo halogeny (plus skrzydełka), albo popularne lampy PAR z żarówkami. Ale za 1000zł będzie ciężko coś większego do kupy poskładać.

    EUROLITE DMX Scene Setter to fajny stolik do przedstawień. tylko prawie 700zł. Ewentualnie mniejszy sterownik jak EUROLITE DMX Operator za 400zł, ale warto dołożyć. W teatrze świeci się troszkę inaczej jak na dyskotece a scene setter sprawdzi się lepiej.
    Na Allegro są dimmery 4 kanałowe za ok 320zł. Mam podobny - da się używać. Do niego podłączasz tradycyjne żarówki i halogeny.
    A docelowo warto zakupić z 4 lampy PAR64 LED, lub PAR56LED, jako zmieniacze kolorów świetna sprawa.

    Weź pod uwagę że przydało by się z 10 świateł - co i tak jest bardzo mało.

    A można też całkiem po amatorsku, zwykła oprawka i żarówka z odbiciem, są też kolorowe. Wyjdzie tanio ale prowizorka :)

    Z tanich mikrofonów możesz spróbować superlux cmh8k. Powiedzmy że mają minimum przyzwoitości. Używałem ich swego czasu w SCKM w krakowie do nagłaśniania kilku spektakli, jako overchead. Dało się wytrzymać.
    Zamiast stawiać mikrofony po rogach, lepiej zawiesić je nad sceną jeżeli jest na czym.
  • #15
    William Bonawentura
    Level 33  
    *rogal* wrote:

    Dwie paczki na GDN 38-550-4-AE powinny wystarczyć

    Jedynym rozwiązaniem są dwa (lub więcej) mikrofony ustawione w rogach sceny. Tylko powstaje problem te mikrofony muszą być tanie dobre i bardzo czułe bo muszą zbierać już z 5m minimum.


    Co ci po tym, że mikrofon ma małe szumy i dobrze zbierze głos z 5m, skoro w salce 100m2 postawisz kolumnę np. 5m od niego. Będzie sprzęg i tyle. U mnie w miasteczku teatr nagłaśnia się czterema pojemnikami rozwieszonymi nad sceną i czterema kolumienkami dogłaśniającymi tył i środek sali, zamocowanymi pod sufitem. Ale pomiędzy nimi a mikrofonami jest dobra bariera dla dźwięku - nadproże sceny + górna część kurtyn. Odbicie od podłogi jest rozpraszane przez miękkie krzesełka. W efekcie końcowym da się aktorów o "normalnym" scenicznym głosie usłyszeć również w ostatnich rzędach. Czy ta salka jest w ogóle odpowiednio "scenicznie" wytłumiona ? Jeśli to grupa zapaleńców teatralnych, czemu nie skorzystacie z pomocy domu kultury ? Dostaniecie obsługę nagłośnieniową za darmo a i na stroje czy wyjazdy znajdą się jakieś pieniądze.
  • #16
    User removed account
    User removed account