Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Akumulatory żelowe-dobór

GSX-R 12 Mar 2009 11:54 5777 18
  • #1 12 Mar 2009 11:54
    GSX-R
    Poziom 18  

    Witam

    Przymiezam sie do zakupu aku żelowego.Na Alle... jest wiele aku żelowych w przystepnych cenach mam jeden aku 50ah i chce dokupic zelowy 20ah(altek mam 70ah)czy te akumulatory zelowe nadaja sie?Srednio takiego 20ah mozna kupic za około 100zł,dotego dozuce jakis jescze kondensator.Prosze o opine na temat tych aku.Dodam iz chodzi o zailania wzmaka 1,3kw pod 1ohm.

    Pozdrawiam

    0 18
  • #2 12 Mar 2009 12:27
    Invalid
    Poziom 23  

    Żelowe nie nadają się do zastosowań Car Audio. Za wolno oddają prąd. Lepsze są zwykłe ołowiowe akumulatory. Napisz coś więcej o instalacji, którą teraz masz bo 1300W to na seryjnym prądzie idzie pociągnąć.

    0
  • #3 12 Mar 2009 13:00
    GSX-R
    Poziom 18  

    Narazie mam nowy altek 70ah,kable 35 dietz bezpiecznik 100a,aku 52ah tyle narazie

    0
  • #4 12 Mar 2009 13:38
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 39  

    Akumulator żelowy to też ołowiowy , tylko elektrolit ma w formie żelu i w wiekszości przypadków są to dużo lepsze konstrukcje od "zwykłych" akumulatorów.
    Przykład - Akumulator o poj. 50 Ah firmy EXIDE, które to często używam do zasilania awaryjnego jest cięższy od akumulatora 71Ah KAGER o 2 kg, a moc jaka podaje producent czyli 1150W/ 15 min oznacza, że musi wytrzymać obciążenie pow. 100A przez kwadrans...
    To jak by kręcić rozrusznikiem przez 15 min.Dla wiekszośći akumularorów o tej pojemności to byłby ich koniec.
    Stosuje je też w autach - sam mam żelowy 65Ah w starym 23-letnim aucie z 3-litrowym silnikiem już 4-ty rok i nie było żadnych problemów z rozruchem, nawet przy -32 stopniach.

    Dodano po 13 [minuty]:

    Więc nie bardzo rozumiem to sformułowanie "za wolno oddają prąd", jeśli ma solidną konstrukcję i niską rezystancję wewnętrzną to będzie dawał lepszy efekt niż popularny kondensator z przewymiarowaną pojemnością w stosunku do rzeczywistej. - a koszty takie same.

    0
  • #5 12 Mar 2009 14:54
    Invalid
    Poziom 23  

    Akumulatory żelowe nie nadają się do samochodów, a tym bardziej do car audio. Do tego celu powinny być używane akumulatory przystosowane do pracy przy głębokich cyklach rozładowujących.
    Żelówka ładuje się bardzo długo, małym prądem oraz rozładowuje się również bardzo długo. Z tego powodu żelówki najlepiej nadają się do ciągłej pracy w układach podtrzymujących napięcie.

    0
  • #6 12 Mar 2009 16:39
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 39  

    To wg kolegi w UPS-sie żelówka rozładowuje się długo??
    mały 7,2Ah dostaje kopa z obciążeniem 30A!

    Ładowanie żelówki to dopuszczalny prąd 1/3 pojemności. A więc bardzo duży.

    Dodano po 9 [minuty]:

    A gdybyśmy dopuszczali do takich rozładowań w zwykłych akumulatorach, jakim poddawane są żelówki, to nikt nie dałby gwarancji na akumulator samochodowy więcej niż rok.
    Akumulatory żelowe są stosowane jak najbardziej w motoryzacji- przykład OFF ROAD- pojazdu narażone na wywrotki, silne przechyły- zwykły elektrolit by sie wylał!

    Nie wiem skąd kiolega czerpie wiedzę na powyższy temat, ale musi jeszcze trochę się dowiedzieć...

    0
  • #8 12 Mar 2009 21:55
    ronwald
    Poziom 27  

    Sylwku przeczytałem Twoje obszerne informacje na temat technologii żelowej oraz technoligii AGM. Przykro mi ale są tam przekłamania wprowadzające czytelnika w błąd !

    Poniżej przedstawiam porównanie dwóch technologii na podstawie danych firm produkujących akumulatory takich jak Oerlikon, FIAMM, HAWKER, ect

    Porównanie technologii baterii VRLA:

    technologia żelowa / technologia AGM

    ilość elektrolitu : większa / mniejsza
    gęstość elektrolitu: mniejsza / wyższa
    korozja płyt : niższa / większa
    odporność na przeładowanie: TAK / NIE
    głębokie rozładowanie: TAK / problematyczne (nie)
    prąd konserwujący: b.mały / wyższy
    odporność na przeładowanie: TAK / NIE
    pojemność cieplna: duża / mała (możliwość
    rozbiegania termicznego)
    ograniczenie prądu ładowania: NIE / TAK
    cykli ładowania/rozładowania: duża / mała
    temperaturowy zakres pracy: szerszy / węższy
    trwałość użytkowa : ≥ 12 lat / ≤12 lat
    rozwarstwienie elektrolitu : NIE / TAK

    0
  • #9 12 Mar 2009 23:14
    SLAL
    Poziom 25  

    Do pracy cyklicznej nadają się akumulatory zaprojektowane do
    pracy cyklicznej i głębokich rozładowań.

    Występują one w "technologii mokrej" stosowane np. w elektrycznych
    wózkach widłowych, "paleciakach",

    W technologii żelowej, czy AGM zastosowania j.w. w czsie okazało się,
    że żyją krócej nią klasyczne - wymagają "laboratoryjnego" ładowania.

    Niestety klasyczne samochodowe nie są projektowane do pracy cyklicznej.

    Większość firm posiada w ofercie również akumulatory Pb przeznaczone do głębokich rozładowań.

    SLAL

    0
  • #10 12 Mar 2009 23:47
    ronwald
    Poziom 27  

    Nie myl technologii. Ja piszę o akumulatorach VRLA (technologia żelowa/AGM zawężając do techniki OGiV) . Nie porównuję akumulatorów klasycznych (OPzS; OGi; GroE z elektrolitem płynnym) z VRLA (OPzV; OGiV) !!!

    0
  • #11 13 Mar 2009 09:23
    wasylwek
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Akurat taki "mundry" to ja nie jestem bo skopiowałem to ... z innego źródła :D .
    Wracając do autora i zadanego pytania to podejście od..... strony bo ja pozbyłbym się tego 50Ah nie zaprzątał sobie głowy dodatkowym 20Ah tylko kupił jeden 70Ah.

    0
  • #12 13 Mar 2009 10:37
    GSX-R
    Poziom 18  

    Tylko 70ah klocek nie zmiesci mi sie w miejsce starego...

    0
  • #13 13 Mar 2009 14:16
    SLAL
    Poziom 25  

    ronwald napisał:
    Nie myl technologii. Ja piszę o akumulatorach VRLA (technologia żelowa/AGM zawężając do techniki OGiV) . Nie porównuję akumulatorów klasycznych (OPzS; OGi; GroE z elektrolitem płynnym) z VRLA (OPzV; OGiV) !!!


    Technologia wykonania, a zastosowanie to dwie rózne rzeczy.
    - zastosowania standardowe,
    - do szybkich i głębokich rozładowań,
    - o wydłużonej żywotności,
    - do pracy cyklicznej.

    Oczywiście, wewnątrz się różnią, ale:
    elektrolit w postaci żelu to żelowy,
    uwięziny w macie to ...
    w posytci płynnej to ... ,

    zresztą, czy to istotne przy wspomnianym zastosowaniu

    SLAL

    0
  • #14 13 Mar 2009 14:53
    Vsad
    Poziom 19  

    To możesz dać mniejszy do bagażnika i podłączyć je równolegle tak jak kondensator i dać na wzmacniacz . Co za bzdura że żelowy nie nadaje się do samochodu a bez obsługowy to niby jaki ?

    0
  • #15 13 Mar 2009 15:02
    GSX-R
    Poziom 18  

    To nadaja sie w koncu czy nie jedni mowia TAK drudzy NIE niech ktos w koncu rzetelnie mi napisze

    0
  • #16 13 Mar 2009 15:28
    wasylwek
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Podaj co chcesz osiągnąć ? Wyczynowo chcesz w zawodach walczyć o każdego decybela? Może po prostu chcesz mocniejszy amperaż dla samego posiadania ? Co masz powiedz, moze to rozświetli sprawę .
    Jakaś fotka lub opis tego co masz na oku też by się przydała.

    0
  • #17 13 Mar 2009 15:45
    bambino_81
    Poziom 23  

    Witam.Widziałem na allegro stingera własnie 20ah.Byłby najodpowiedniejszy do car audio.Sprzedający chciał 200zł.Miał go 5 miesięcy i jest na gwarancji.Miał do sprzedania 2.Jeden 44ah który ja kupiłem no a drugi jeszcze był ten 20ah.Warto jeszcze sprawdzić.Niewiem czy żelówka wolno oddaje prąd.Wiem że takie teorie chodzą ponieważ znajomy ma Fi 46cm glośnik oraz orka 5000D.Zasilał je dwoma żelówkami chyba optima red.Niestety brakowało prądu.Zmienił na 2 kwasówki centra futura.Poprawa była odczuwalna.Na zawodach wycisnął z glośnika 147db.Jedno jest pewne.Stinger do car audio jak najbardziej się nadaje.

    0
  • #18 13 Mar 2009 17:27
    GSX-R
    Poziom 18  

    Sylwek napisał:
    Podaj co chcesz osiągnąć ? Wyczynowo chcesz w zawodach walczyć o każdego decybela? Może po prostu chcesz mocniejszy amperaż dla samego posiadania ? Co masz powiedz, moze to rozświetli sprawę .
    Jakaś fotka lub opis tego co masz na oku też by się przydała.



    Czego fotka?Chodzi o to jak musze skompletowac sprzet aby wzmak chodził pod 1ohm i niebrakowało prądu!Wzmak ma 1300rms

    0
  • #19 13 Mar 2009 20:17
    ronwald
    Poziom 27  

    Nie poprawnie jest łączyć równolegle (szeregowo też!) akumulatorów o różnych pojemnościach. Nic nie da, zbędny wydatek na 20 Ah ! Rezystancja wewnętrzna akumulatora jest zależna od pojemności, stanu naładowania akumulatora, konstrukcji mechanicznej. Stąd dla audio car pośród akumulatorów tej samej pojemności wybieramy akumulator o niskiej rezystancji wewnętrznej, gdyż prąd zwarciowy będzie największy. Ważnym jest jakość połączeń akumulatora ze sprzętem akustycznym. Przewody jak najkrótsze, rezystancje połączeń poniżej 1 mΩ.
    Przykład:
    Dla akumulatora 60 Ah SBS Hawkera Rwew = 3,8mΩ przy obciążeniu 300A, spadek napięcia wyniesie ΔUb= 1,08V. Dołożyć spadek napięcia na każdym połączeniu (4 rezystancje po 1mΩ wyniesie w sumie 4mΩ) ΔUp= 1,2 V. Suma spadków , przy założeniu, że przewody zasilające mają pomijalnie małą rezystancję, wyniesie 2,28V. Z akumulatora 13,2 V (OCV) otrzymamy na zaciskach wzmacniacza tylko 10,92 V. Mało!

    Dlatego też blisko wzmacniacza daje się super kondensator :)).
    Oczywiście zalecenia dotyczące małych rezystancji połączeń pozostają również w mocy dla kondensatora!

    0