Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

podbicie wysokich tonow, cb radio

12 Mar 2009 17:09 5461 24
  • Level 12  
    Koledzy zrobiłem sobie kompresor na ssm2166 świetnie współpracuje to z unidenem 520, teraz chciałem podbić wysokie tony w modulacji, nie tracąc tez niskich, konkretnie chodzi mi o podbicie jak na rysunku 0dB (nrsc) podbicie wysokich tonow, cb radio czy ktoś ma pomysł jak można to wykonać w miarę prosty sposób? wydaje mi się, że zastosowanie kondensatora obetnie tez niskie (mam tak teraz) Proszę o pomoc. Pozdrawiam!
  • R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Na wykresie to nawet ładnie widać , ale pamiętaj , że pasmo przenoszenia m.cz. nadajnika (modulatora) to zaledwie 300Hz do 3kHz .

    Dla poprawienia modulacji - pomiędzy modulacją a szumem - , stosuje sie wyższą charakterystykę toru m.cz. . Trzeba ciąć dół i podbijać górę (niestety tylko do około 3kHz).

    Proszę nie poprawiać czy pasmo jest do 2,7kHz , 3kHz czy nawet 4kHz , bo to jest najmniej istotne dla AM-u. Na pewno nie jest 10kHz.


    Pozdrawiam.
  • Level 15  
    Czasem wymiana mikrofonu elektretowego ( pchełka, wkładka) pomaga :).
    Lub zamień pchełkę na wkładkę dynamiczna, one powinny mieć "podbity" sopran.
    Pokombinuj.
    Mikrofony typu "pchełka" potrzebują napiecia 3.5V do 4.5V a wkładki dynamiczne NIE. Więc zmieniając pamiętaj o odłączeniu zasilania.
  • Level 12  
    a może ktoś ma pomysł jak zbudować wzmacniacz podnoszący tylko wysokie tony? taki "krótki" equalizer?
    czy warto o to walczyć ? po pierwsze jak wspomniał kolega wyżej ogranicza pasmo modulator, po drugie sam głośnik w radiu, wiec czy moje dążenie ma sens?
    do "podkręcenia" wysokich tonów zainspirowała mnie lektura Link do strony NU9N HiFi AM
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Zobacz jak to jest zrobione w w Astaticu 575M6, Zetagi MB+5 czy innym mikrofonie z regulacja brzmienia.
    Schematy są na necie.
    Michał
  • Level 28  
    A czy przypadkiem w tym unidenie nie jest wypruty ogranicznik modulacji? Bardzo często po tej 'kastracji' w tych radiach modulacja robi się niskotonowa.
  • Level 12  
    był wypruty ale już do niego wróciłem, efekt był taki, ze nawet przy niezbyt głośnej modulacji było słychać przesterowanie, wiec nie polecam ruszać ogranicznika modulacji w unidenie 520. znalazłem jak polecał kolega Michał schemat astatic - a 575m6 . Rozumiem, ze wstawienie układu (jak zaznaczony) powinno dać mi regulacje tonów? podbicie wysokich tonow, cb radiowg astatica dziala to u nich tak: podbicie wysokich tonow, cb radio tylko jaki wpływ ma wkladka ceramiczna?
  • Level 40  
    To co zaznaczyłeś wygląda raczej na regulacje poziomu wyjściowego.
    p.s.
    Poszukaj informacji o filrach aktwnych na OP-IC.
  • Level 12  
    a co jakbym zastosował taki układ (7 zakresowy equalizer) :

    podbicie wysokich tonow, cb radio

    i teraz pytania dać go miedzy kompresorem a nadajnikiem?
    czy miedzy mikrofonem a kompresorem?
    czy wg sztuki elektronicznej wszystko będzie ok?
    tzn. czy muszę stosować jeszcze jakieś elementy pomiędzy, czy mogę połączyć ze sobą dwa uklady?
    wg. noty katalogowej układu la3605 nie można stwierdzić jakie poziomy sygnałów on akceptuje
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Zasada jest taka, że najpierw mic, preamp, potem eq i na koniec kompresja.
    Michał
  • Level 12  
    preamp i kompresja u mnie to jeden układ (ssm2166), wiec dam kompresje i preamp a następnie eq, zbadam rezultaty i napisze co i jak, będę wielce wdzięczny za jakieś jeszcze sugestie
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Eq przed SSM. Najpierw kształtujesz brzmienie, potem kompresujesz.
    Michał
  • Level 12  
    Quote:
    Eq przed SSM. Najpierw kształtujesz brzmienie, potem kompresujesz.
    Michał
    czy siła sygnału z mikrofonu pojemnościowego będzie wystarczająca?
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Sądzę, że tak. Oczywiście z zasilaniem.
    Michał
  • Level 12  
    Podłączyłem jak polecał kolega Michał, podczas nadawania lekko się sprzęga, ale to przez długie nie ekranowane przewody łączące kompresor z equalizerem oraz antenę na podstawie magnesowej. Jak już uporam się z tym małym problemem postaram się nagrać jak to brzmi i zaprezentować efekty.
  • Level 17  
    Idziemy w HD na 27MHz?
    Zawsze sądziłem, że pasmo telekomunikacyjne zawiera się w przedziale 300Hz-3400Hz i tak są projektowane urządzenia. Więc nie widzę sensu na "podbijanie górki" w nadajniku i stosowanie wymyślnych obwodów korekcji toru nadawczego jeśli odbiornik będzie demodulował zakres telekomunikacyjny. Chyba, że kolega ma zapędy audiofilskie i chce wyrównać sobie odbiór to trzeba byłoby modyfikować odbiornik, żeby wzmacniał wyższe tony... co w zasadzie i tak jest zapewnione przez małe głośniczki radiotelefonów i ilość zakłóceń.

    Pzr.
  • Level 26  
    Pytanie zasadnicze. Co chcesz osiągnąć?
    Jeśli chodzi tylko o poprawienie zbyt "basowej" modulacji" to ja bym zaczął od wyszukania kondensatorów w całym torze m.cz. (we wszystkich stopniach) zwierających sygnał do masy i próbował zmniejszyć ich pojemność. Jednocześnie zmniejszałbym pojemności międzystopniowe, żeby nie przesterowywać stopni, a jednocześnie osłabić przenoszenie niskich tonów - tym samym w 100% przenoszone będą tylko tony wysokie.
    Koniecznie wypróbowałbym też kilka różnych wkładek elektretowych.
  • Moderator
    Widzę, że coraz lepiej na pasmach CB. Niedługo to pewnie i stereo będzie. Czas pomyśleć nad RDS-em jeszcze tego nie było. Dlaczego w czasie rozmowy nie miałby być u korespondenta wyświetlany napis np. "szerokości", "pozdrowionka", " jak ja u kolegi wychodzę?" " na jakim SW-erze kolega nadaje?", na którym kilometrze suszy misiowóz?", to są same rodzynki bez których jakoś szaro na paśmie CB.:D:D
    Pozdrawiam i proszę nie kasować .



    Bez kasowania ale NIE na Temat.
    Regulamin pkt. 8.4 . [SP5ANJ]
  • Level 12  
    co chce uzyskać: oryginalną dobrą modulacje,
    poza tym, chce się czegoś nauczyć

    jeśli chodzi o połączenie equalizer + kompresor, walczę ze sprzęganiem, equalizer czeka, zastępczo dałem na wejściu kompresora w szereg kondensator 1nF

    czy ktoś może mi pokazać która część układu ze schematu astatica 575m6 jest odpowiedzialna za regulacje tonalną?

    dziękuje za wszystkie odpowiedzi
  • Level 26  
    Jeśli chcesz uzyskać ładną i czysto brzmiącą modulację to moim zdaniem wystarczy jak między mikrofon i gniazdko w radiotelefonie CB włączysz wzmacniacz na jednym maksimum na dwóch tranzystorach odpowiednio zbudowany. Tzn nie chodzi o uzyskanie maksymalnego wzmocnienia (bo to nie jest do niczego potrzebne) tylko o uzyskanie odpowiedniej charakterystyki przenoszenia dostosowanej zarówno do posiadanej wkładki mikrofonowej jak i do charakterystyki przenoszenia wzmacniacza m. cz. w radiotelefonie.
    Moderated By c2h5oh :

    Nie na temat. Usunięte.


    Legalnie możesz wprowadzić to co napisałem na wstępie i będzie to jedno z najprostszych i zarazem najlepszych rozwiązań. Wprowadzanie wielkiej ilości equalizerów, przedwzmacniaczy, procesorów etc. spowoduje raczej wzrost szumów, przydźwięku, podwzbudzanie niektórych stopni i w konsekwencji skutek dokładnie odwrotny od zamierzonego tzn. znaczne pogorszenie jakości sygnału.
    Teraz jak zbudować taki prosty przedwzmacniacz. Otóż gotowej recepty nie ma, bo zależy to od rodzaju użytego mikrofonu, a nawet samej wkładki (tego samego typu wkładki maja różną charakterystykę - dlatego radziłem żeby koniecznie wypróbować kilka), tak więc należy to robić metodą eksperymentalną mając zlepionego tzw. "pająka" i na bieżąco wprowadzając zmiany pojemności sprzęgających stopnie, blokujących wysokie tony i elementów sprzężenia zwrotnego, a także oczywiście odpowiednich oporności odpowiedzialnych za punkt pracy każdego stopnia wzmacniacza i regulujących wzmocnienie. Podsłuch efektów można prowadzić na innym radiotelefonie na jakimś pustym kanale. Ewentualnie z wykorzystaniem usłużnego kolegi, który będzie nasłuchiwał i na bieżąco przekazywał wrażenia, z tym, że musi to być ktoś kto się trochę zna na akustyce i ma dobre ucho, bo bardzo często przy próbach dostaje się od słuchających informacje nie do końca prawdziwe, które mogą wprowadzać w błąd.

    Moderated By c2h5oh:

    Część wypowiedzi zwierająca jak zwykle "porady prawne" została usunięta. Reszta informacji w księdze usera.

  • Moderator
    Witam, można samemu posłuchać modulacji. Pomiędzy masę a kolektor drivera lub końcówki mocy w.cz słuchawki od walkmana poprzez kondensator 100nF-10 µF. Świetnie słychać. Pozdrawiam.
  • Level 40  
    Olek II wrote:
    Witam, można samemu posłuchać modulacji. Pomiędzy masę a kolektor drivera lub końcówki mocy w.cz słuchawki od walkmana poprzez kondensator 100nF-10 µF. Świetnie słychać. Pozdrawiam.


    A po co taka gimnastyka? Wystarczy dać PRek 1k na stykach rozwiernych TX w gruszce a w Ex.Sp wetknąć słuchawki. Dotyczy prostych/klasycznych CB.

    greorgg wrote:
    jeśli chodzi o połączenie equalizer + kompresor, walczę ze sprzęganiem, equalizer czeka, zastępczo dałem na wejściu kompresora w szereg kondensator 1nF


    Niestety niektóre scalaczki Sanyo (do celów audio) niespecjalnie nadają się do takich zastosowań. Podobne problemy miałem usiłując zaaplikować LA3210 jako wzmacniacz mikrofonowy.
  • Moderator
    Do sq6ade, bo moja gimnastyka dotyczy każdego cymbała z modulacją am, a Twoja tylko wybrańców.:D Pozdrawiam.


    Olek II nie na temat.
    Regulamin pkt. 8.1 .
    Wszystkie spory proszę na PW.
    Regulamin pkt. 4 . [SP5ANJ]
  • Level 40  
    Olek II wrote:
    Do sq6ade, bo moja gimnastyka dotyczy każdego cymbała z modulacją am, a Twoja tylko wybrańców.:D Pozdrawiam.


    Każdego piszesz .... hmm to spróbuj tej sztuczki w CB Lincoln albo Jackson ;)
    Twoja metoda ma sens tylko w CB o konstrukcji z modulatorem szeregowym AM na tranzystorze np. Alan 87 i jego klony oraz niektóre CB z niemiec z 1W w AM.
  • Moderator
    Wszystkie Onwy, Alany, ITT, Cobry, wszystko to co można kupić u nas w sklepie. Moc 4W, 1W, nie ma znaczenia. I nie ma takiej opcji w przyrodzie, abym się kłócił i to jeszcze z kolegą krótkofalowcem. Pozdrawiam.