Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jakie napięcie przewodzenia mają diody LED?

mchojecki4 15 Mar 2009 18:26 27308 10
  • #1 15 Mar 2009 18:26
    mchojecki4
    Poziom 12  

Witam.

Jestem dopiero początkujący, więc nie usuwajcie od razu mojego tematu. Mam takie pytanie: na ile V są diody LED?

========================================================

Kolega mówił mi, że diody przewodzą od 0,7V, a wyższe napięcie może je uszkodzić.

[Na forum stosujemy polską czcionkę oraz przyjęte zasady pisowni. Posty poprawiono. Mariusz Ch.]

0 10
  • #2 15 Mar 2009 18:39
    Macosmail
    Poziom 33  

Diody LED nie są na napięcie tylko na prąd! Mała zmiana napięcia powoduje duże zmiany prądu diody. Zgodnie z jej charakterystyką. Pozdrawiam.

1
  • #3 15 Mar 2009 18:44
    mchojecki4
    Poziom 12  

To jak pójdę do sklepu to mam powiedziec poprosze diode led na np.: 1A a co z napieciem?

1
  • #4 15 Mar 2009 19:01
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

To nie tak. Diody świecące różnych kolorów mają różne napięcie przewodzenia przy tym samym prądzie. Przy prądzie przewodzenia
    20 mA (taka typowa maksymalna wartość prądu dla małych diod świecących) np. diody czerwone, zielone czy zółte mają napięcie przewodzenia od 1.8 do 2.2V i taką wartość przyjmujemy do obliczeń rezystorów ograniczajacych prąd. Diody niebieskie czy białe mają napięcie przewodzenia ok. 3.6 do 3.8V.
    Diody świecące w podczerwieni (takie w pilotach zdalnego sterowania) przewodzą przy ok. 1.2 do 1.4V.

Oczywiście diody mogą też pracować przy mniejszych prądach co zwiększa ich trwałość przy trochę słabszym świeceniu (choć to nie reguła, bo diody wysokowydajne dają silniejsze światło np. przy 10 mA niż starsze normalne typy przy 20 mA). Są też diody świecące przy większych prądach (bardzo jasne) np. 200 do 350 mA.