Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

silnik trójfazowy 5,5kW i rozruch gwiazda trójkąt

piotrekmanko 16 Mar 2009 20:27 17659 19
  • #1
    piotrekmanko
    Level 12  
    Witam zwracam się do Was z pytaniem otóż posiadam silnik trójfazowy jak w tytule 5,5 kW i mam z nim taki problem jak go włączam na gwiazdę to sie ładnie rozpędza a jak przełączę na trójkąt to wybija zabezpieczenie B 20A. Proszę powiedzcie mi czy ktoś się spotkał z czymś takim i czego to może być wina. Mierzyłem uzwojenia multimetrem i wszystkie mają jednakową rezystancję przełącznik też sprawdzałem i wydaje mi się że jest dobry. proszę pomóżcie. pozdrawiam
  • #2
    Nożyk
    Level 15  
    Prawdopodobnie po przełączeniu w trójkąt zmieniasz mu kierunek obrotów. Sprawdź podłączenie w trójkąt czy nie trzeba zmienić faz.
  • #3
    79Jarek
    Level 16  
    I wcześniej też na tym B20 pracował? Zamiana na charakterystykę C powinna pomóc.
  • #4
    piotrekmanko
    Level 12  
    problem w tym że tam nic nie było ruszane silnik sobie chodził potem został wyłączony i stał sobie kilka miesięcy i po próbie włączenia: gwiazda chodzi (nawet nie buczy tylko ładnie chodzi prawie jak nowy) trójkąt wybija "esa"

    Dodano po 4 [minuty]:

    dane mogę podać dopiero jutro.silmik napędza śrutownik do robienia śruty kilka lat chodził ładnie i nic się nie psuło ciężko też nie miał bo śrutę robi się raz na kilka miesięcy dla drobiu tylko teraz postał trochę i wariuje. już normalnie nie mam pojęcia co z nim jest jak się uczę o tym już 8 lat tak ten przypadek mnie zamurował. pozdrawiam

    Dodano po 3 [minuty]:

    wcześniej pracował na normalnych wkładkach topikowych później treba było przerobić zab. zalicznikowe bo było już przegrzane i założyłem esy b 20A i problem jest taki że silnik 7.5 kW + silnik 1,5 kW śmigają jednocześnie na tym zabezpieczeniu b 20A a ten silnik 5,5 kW wybija je
  • #5
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    przyczyną może być zbyt duże obciążenie silnika podczas przełączania. Następuje wtedy znaczny skok prądu zasilającego, kilkakrotnie przekraczając wartość znamionową. Spróbuj odciążyć śrutownik, niech silnik pracuje niemal na biegu jałowym i wtedy przełącz.
    jesli to nie pomoże, to trzeba induktor i zmierzyć wartośći rezystancji izolacji faz. Oraz sprawdzić połączenia uzwojeń na kostce zaciskowej.
    A może przełącznik jest uszkodzony? To też częste zdarzenie.
  • #6
    piotrekmanko
    Level 12  
    dzisiaj zmierzyłem rezystancję izolacji miernikiem imi i wygląda dobrą wyszło bodajże 300MΩ jeszcze wymienię wyłącznik i zobaczę jak będzie się silnik zachowywał.
  • #8
    piotrekmanko
    Level 12  
    postaram się podstawić nowy włącznik ale dopiero za kilka dni ponieważ teraz jestem chory :cry: pozdrawiam i dużo zdrowia.
    P.S. jak już będę w pełni sił i podstawię łącznik dam znać o rezultatach.

    Na silniku jest znaczek trójkąta i napięcie 380 v ale to jest śrutownik fabryczny nic nie było przerabiane i jest oryginalnie zamontowany przeł. gwiazda trójkąt a do tej pory wszystko chodziło jak trzeba tylko teraz się zepsuło spróbuję jeszcze przeł. wymienić i zobaczę co się stanie.
  • #9
    wola
    Level 26  
    Quote:
    natomiast dla silników mogących pracować w trójkącie będzie podane wyłącznie 380V.


    Witam. Może byc też podane 380/660. Oczywiście dotyczy to czasu, gdy U wynosiło 220/380V
  • #10
    sq9jjh
    Electrician specialist
    piotrekmanko wrote:
    ... jak przełączę na trójkąt to wybija zabezpieczenie ...

    Wybija od razu, czy silnik przez chwilę kręci i wybija po czasie, bo to istotne.
  • #11
    adamo396
    Level 15  
    Witam.ja bym jednak wymienił ten wyłącznik bo skoro na gwiezdzie chodzi to musi też w trójkącie a jeśli chodzi o pomiar to bez obcążenia może być wszystko okey.jeśli lubisz dłubać to możesz rozkręcić wyłącznik i dokładnie go przeglądnąć czy przypadkiem coś tam nie blokuje przy stykach ale to troche zabawy.powodzonka
  • #12
    marian_em
    Level 25  
    adamo396 wrote:
    skoro na gwiezdzie chodzi to musi też w trójkącie
    Moze ale wcale nie musi. Do poprawnej pracy w trojkacie uzwojenia musza byc podlaczone w odpowiedniej kolejnosci. Zamiana dwoch dowolnych wyprowadzen po jednej stronie tabliczki zaciskowej da efekt "smierci" silnika i ewentualnie ciekawe efekty audio-video :]
  • #13
    adamo396
    Level 15  
    Skoro wcześniej wszystko było dobrze i nic nie było kombinowane to znaczy że cewki nie są pomylone,ponadto przy odwrotnym połączeniu jednej cewki[początek uzwojenia i koniec]jeden bezpiecznik walił by również w gwieżdzie.
  • #14
    Nożyk
    Level 15  
    Przecież użytkownik tego silnika wyraźnie napisał, że przerabiał zabezpieczenie tego silnika i mógł przestawić fazy. Jeśli silnik w gwieździe ma prawidłowe obroty a po przełączeniu w trójkąt wywala zabezpieczenie to bym zmienił dwie fazy na trójkącie i zobaczył co się dzieje. Miałem taki przypadek, że po wymianie instalacji silnik na gwieździe się rozpędzał a po przełączeniu w trójkąt zwalniał aż do całkowitego zatrzymania. Okazało się, że uzwojenia w trójkącie dostawały tą samą fazę na początek i na koniec uzwojenia. Nie ja wymieniałem tę instalację, ja poszedłem tylko naprawić giętarkę. Pytałem kto to naprawiał powiedzieli mi, że nikt a dopiero na moje wątpliwości przypomnieli sobie o wymianie instalacji. Pisałem w pierwszym poście o zmianie faz w połączeniu w trójkąt ale bez uzasadnienia.
  • #15
    sq9jjh
    Electrician specialist
    Nożyk wrote:
    ... silnik na gwieździe się rozpędzał a po przełączeniu w trójkąt zwalniał aż do całkowitego zatrzymania. Okazało się, że uzwojenia w trójkącie dostawały tą samą fazę na początek i na koniec uzwojenia.

    Przecież użytkownik tego silnika wyraźnie napisał, że wybija zabezpieczenie a w tym przypadku co ma wybić, jak prąd nie płynie?
  • #16
    Nożyk
    Level 15  
    Prawdopodobnie dlatego wybija zabezpieczeni, że w gwiazdę pole wiruje w jedną stronę a w trójkąt w odwrotną.
  • #17
    wola
    Level 26  
    Nożyk wrote:
    Prawdopodobnie dlatego wybija zabezpieczeni, że w gwiazdę pole wiruje w jedną stronę a w trójkąt w odwrotną.


    Witam.Autor pisze; (....wcześniej pracował na normalnych wkładkach topikowych później treba było przerobić zab. zalicznikowe bo było już przegrzane i założyłem esy b 20A i problem jest taki że silnik 7.5 kW + silnik 1,5 kW śmigają jednocześnie na tym zabezpieczeniu b 20A a ten silnik 5,5 kW wybija je...) oraz (....jest śrutownik fabryczny nic nie było przerabiane i jest oryginalnie zamontowany przeł. gwiazda trójkąt a do tej pory wszystko chodziło jak trzeba tylko teraz się zepsuło spróbuję jeszcze przeł. wymienić i zobaczę co się stanie.....)

    Czyli pomiędzy przełącznikiem a silnikiem nic nie było przerabiane.
    Do potencjalnego problemu z przełącznikiem dodałbym jeszcze problem zabezpieczenia-B20.
    Moim zdaniem powinno być C.
    Nie wiemy w jakich warunkach "startuje" 7,5kW, ale może urządzenie rozdrabniające powoduje powstanie dużego prądu rozruchu (tak jak w piłach tarczowych średnica piły), co powoduje zadziałanie zabezpieczeń.
  • #18
    piotrekmanko
    Level 12  
    Dzięki Koledzy za tyle odpowiedzi. dzisiaj kupiłem nowiutki przełącznik gwiazda trójkąt i wstawiłem zamiast starego i... lipa nadal to samo włączam gwiazdę silnik chodzi (rozpędza się) podczas przełączania na trójkąt wybija zabezp. silnik ma znikome obciążenie jedynie wałek na łożyskach z kilkoma nożami. wymienię chyba zabezpieczenie na c20 i tyle jednak nadal mnie nurtuje pytanie dlaczego tak się dzieje. w warsztacie mam kilka obrabiarek: tokarkę z silnikiem 7,5 kW, wiertarkę stołową z silnikiem 1,5 kW i kompresor z silnikiem bodajże 3 kW i wszystko w jednym czasie chodzi na zabezpieczeniu b20 a ten silnik 5,5 kW jeden jedyny niechce i dlaczego??. pozdrawiam

    P.S to pytanie dlaczego chyba i tak nie zostanie wyjaśnionebo ja już pomysłów nie mam. pozdrawiam gorąco
  • #19
    MARCIN.SLASK
    Home appliances specialist
    Wszystko zależy od silnika i od zabezpieczenia.
    "Esy" o charakterystyce B nie nadają się do silników - niektóre silniki będą działać inne będą wybijać zabezpieczenie (szczególnie silniki które mają obroty około 2600-2800).
  • #20
    marian_em
    Level 25  
    adamo396 wrote:
    Skoro wcześniej wszystko było dobrze i nic nie było kombinowane to znaczy że cewki nie są pomylone,ponadto przy odwrotnym połączeniu jednej cewki[początek uzwojenia i koniec]jeden bezpiecznik walił by również w gwieżdzie.
    1. Oczywiscie, jesli przy wylaczniku nikt nie grzebal to moja teoria z zamiana koncowek lezy na lopatkach ;)
    2. Nie pisalem o zmianie poczatku z koncem uzwojenia tylko zamianie miejscami dwoch poczatkow (albo dwoch koncow), silnik w gwiezdzie bedzie pracowal jak gdyby nigdy nic.


    piotrekmanko wrote:
    mam kilka obrabiarek: tokarkę z silnikiem 7,5 kW
    Cos mi sie nie chce wierzyc ze poprawnie podlaczony silnik 5,5kW wywala zabezpieczenie na ktorym startuje 7,5kW (i to pewnie bezposrednio). Sprawdz dokladnie czy wyprowadzenia uzwojen nie sa pomylone na zaciskach/wylaczniku. Jest to najbardziej prawdopodobne rozwiazanie Twojej zagadki.