Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda

DIZZI 23 Mar 2009 13:08 501452 362
  • #31 23 Mar 2009 13:08
    piotrbpm
    Poziom 18  

    Kolejne pytanie ,jak z wibracjami ? bo tu silnik (miska) robi też za ramę, wiem że nawet dobrze wyważony i zaprojektowany silnik troszkę drga :) mój andrychowski silnik trzęsie cała rama :/

    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • #32 24 Mar 2009 12:03
    DIZZI
    Poziom 17  

    piotrbpm napisał:
    Kolejne pytanie ,jak z wibracjami ? bo tu silnik (miska) robi też za ramę, wiem że nawet dobrze wyważony i zaprojektowany silnik troszkę drga :) mój andrychowski silnik trzęsie cała rama :/


    Jak na razie to nie są odczuwalne jakieś duże wibracje bo silnik jest
    4-ro cylindrowy i masa robi swoje (bezwładność) , tak jak w fabrycznych traktorach .
    Były plany żeby silnik zamocować na poduszkach i zrobić ramę ale
    jakoś mi się to nie spodobało bo nie było by to co zamierzałem.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Tu masz adres do strony na elektrodzie gdzie zamieściłem
    swoje niedokończone projekty ( post jest nie mój i tak kiedyś wrzuciłem) https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=718767&highlight=

  • #33 24 Mar 2009 16:41
    lucaszenko
    Poziom 11  

    gromleon napisał:
    Jak to nie musimy, zwykłego ciągnika też nie musisz tylko potem na drogi publiczne tym nie wyjedziesz tak samo jak i tym pojazdem .




    Mylisz się bo takie esiaki jeżdżą po drogach publicznych i policja się nie czepia.

    Dodano po 2 [minuty]:

    piotrbpm napisał:
    lucaszenko dało by rade zobaczyć coś z ich stajni?

    Pewnie ,że tak ale dopiero w sobote(28-03-2009) pojade tam bo codziennie pracuje i brak czasu i narobie zdjęć to wam zapodam.
    Pozdrawiam

    Dodano po 4 [minuty]:

    I jeszcze jedno bo przywiozłem z chiszpanii cordobę I i myśle go przerobić na traktorek chyba ,że ktoś się zamieni za takiego esa siudemkę?

  • #34 24 Mar 2009 19:58
    piotrbpm
    Poziom 18  

    Na naszym rynku mało jest silników (nowoczesnych ) które można by zaadoptować do takiego traktorka.
    Byłem posiadaczem ,,s301d andoria,, silnik w porządku ale 7 km (max mocy) i moment w granicach 50Nm nie powalał ,gdyż przy jedno skibowym pługu męczył się lub trzeba było orać na niskim biegu.Obecny silnik który mam to s231 moc 15km i moment 55Nm ,wadą jego jest ogromny ciężar (w stosunku do mocy) i drgania ,kupiłem go z racji żeby żywotność silnika wzrosła np można orać na szybszym biegu i nie męczyć silnika . Szukałem długo w sieci i znalazłem nowoczesne silniki firmy ,,changfa,, coś takiego
    http://www.youtube.com/watch?v=mCuSKdtxfvQ&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=k_fOAHpfbkE&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=FSMe8NjERdM&feature=related

    ale w polsce nie osiągalne...

    Albo japońskie Yanmary

    http://www.youtube.com/watch?v=XUaereYAAoM&feature=related

    Za 10 konnego trzeba zapłacić (używka ) około 2tys ,w dodatku ich moment obrotowy nie powala około 27Nm

    Alternatywa jest właśnie stosowanie diesli od osobówek (w granicach rozsądku ) bo 60km to na mały traktorek za dużo jednym słowem:/ i ludzie kombinują bo niby od czego zastosować silnik w granicach 20km (wystarczający jak na tak mały traktorek ) i w dodatku w dieslu .
    Macie swoje typy silników diesla od osobówek które by się nadawały?
    tj
    -stosunkowa mała moc
    -mało skomplikowany (bez tdi itp)
    -małolitrażowy
    -cena do max 1tys i za tę cenę można by już żądać kpl


    Zdjęcia bardzo się przydadzą :) do tej pory posiadam bazę traktorków samoróbek w rozmiarze około 1800

  • #35 24 Mar 2009 20:24
    prez8s
    Poziom 33  

    1.5td isuzu z opla corsy, 67KM, tani w zakupie (w okolicach 1000zł można już mieć), prosty, mało elektryki, nie duży rozmiarowo, nie za ciężki, ekonomiczny, żywotny, łatwo odpala w zimie, wystarczająco mocny jak na traktorek ;) (już można sie scigać), a w razie potrzeby można w prosty sposób go podkręcić :). Nie posiada intercoolera, więc mniej rurek. Potrzebna w zasadzie jest tylko zewnętrzna adaptacja chłodnicy wody z wentylatorem.

  • #36 25 Mar 2009 12:44
    DIZZI
    Poziom 17  

    Jest tylko jedna mała wada silników od osobówek
    nie mają pompy wtryskowej stacjonarnej i przez
    to troszkę się inaczej zachowują ale da się z tym
    jeździć .
    Stacjonarna pompa utrzymuje moment obrotowy
    na zadanym poziomie jak słabnie to dodaje sobie
    dawkę paliwa i obroty nie spadają a w osobowym
    to trzeba reagować pedałem gazu ale dla wprawnego
    traktorzysty to żaden problem.

  • #37 25 Mar 2009 18:28
    prez8s
    Poziom 33  

    One mają taki regulator (odśrodkowy) w pompie tyle że działa on w małym zakresie i jest raczej po to żeby obroty biegu jałowego były stabilne.
    Ale przykładowo ursus 330 tego nie ma i jakoś to nie przeszkadza, wajchą przy kierownicy zwiększa sie gaz i po problemie.

  • #38 25 Mar 2009 18:40
    niutat
    Poziom 37  

    prez8s napisał:
    One mają taki regulator (odśrodkowy) w pompie tyle że działa on w małym zakresie i jest raczej po to żeby obroty biegu jałowego były stabilne.
    Ale przykładowo ursus 330 tego nie ma i jakoś to nie przeszkadza, wajchą przy kierownicy zwiększa sie gaz i po problemie.

    A gdzieś Ty takie rewelacje wyczytał :?

  • #39 25 Mar 2009 19:23
    piotrbpm
    Poziom 18  

    regulator (odśrodkowy) owszem jest w tego typu silnikach (silnikach andori itp) tyko że ten regulator jest osadzano na rozrządzie i steruje dźwigienką od pompy :) steruje praca wolnych obrotów .Tak jest w s301d i s231 oraz podobnych andrychowskich silnikach co do c330 to nie wiem dokładnie ale chyba nie ma czegoś takiego:) (mogę się mylić)


    Ma ktoś jeszcze jakieś typy silników ?

    Ja znalazłem taki :

    Daihatsu Charade 1.0
    Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda
    Ale chyba trudno dostępny...

  • #40 25 Mar 2009 19:26
    prez8s
    Poziom 33  

    niutat napisał:

    A gdzieś Ty takie rewelacje wyczytał :?


    Między innymi w książce: "Promieniowe rozdzielaczowe pompy wtryskowe VR", po sieci krąży też: "Praca Dyplomowa- Budowa samochodowej pompy wtryskowej", zresztą jest dużo publikacji na tema pomp, to sobie poszukaj.

    Poniżej ogólna ilustracja pompy rotacyjnej. Elementy tego regulatora to 4,5,6,7,8

    Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda

  • #41 25 Mar 2009 21:39
    piotrbpm
    Poziom 18  

    Może na tym zdjęciu lepiej to widać ,faktycznie silniki wyposażone w to ustrojstwo same dodają sobie dawkę ropy by nie zgasnąć ,a wszystko działa na prostej zasadzie siły odśrodkowej:) po pokonaniu tej siły ciężarki odchylają dźwignię która steruję pompą i przez to silnik dodaje sobie sam ,,gazu":) fajna sprawa bo silnik sam nie zgaśnie chyba że się go zadusi(obciążeniem zbyt dużym ) lub ręcznie odetnie napęd dźwigni pompy wtryskowej
    Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda

  • #42 25 Mar 2009 22:21
    prez8s
    Poziom 33  

    No ale mimo wszystko skrzynia w ciągniku ma duże przełożenie na siłe, także zanim silnik, osłabnie a nawet zgaśnie to troche obrotów musi wykonać, a przez ten czas bez problemu można zwiększyć gaz ręcznie, jak to mam mejsce w np. C330.
    Niedawno jeździłem małym ciągnikiem SAME 55 z kabiną, super zabawka, napęd na 4 koła, silnik mitsubishi 1.8 turbo diesel 50KM, pompa rzędowa, turbina nieregulowana, 4 cyl, cichy, pracuje praktycznie jak samochodowy, dzwiek bardzo zbliżony, rozmiarami podobny do właśnie wyżej wspomnianego przez mnie 1.5td isuzu, w środku w kabinie extra, wszystko proste w obsludze, dużo różnych kombinacji, ale nie będe sie rozpisywał, niestety droga to zabawka, no i awaryjna, z wywiadu nagminnie padają głównie chłodnice, wycieki z tylnego mostu, wałka, awaryjne zaworki przy pompie, awaryjna elektryka, no zawsze coś sie psuje, no ale w tamtej firmie to nieźle dostają one po d..., przynajmniej mało spala, na prawde mało. Wydawało by sie że mimo małych gabarytów (jest sporo mniejszy od C360) silnik będzie aż nadto, ale jednak nie, mocy jest w sam raz, robi dość ciężką robotę mimo że do tego nie jest stworzony, no i nawet szybko jeździ z przyczepami (bo głównie do tego jest).
    http://www.lodr.pl/ciagniki-rolnicze/same/same-solaris-20080302.html

    Właśnie marzy mi sie taki mały uniwersalny ciągniczek z napędem na 4 koła i z prostym, małym, aczkolwiek wyżyłowanym silnikiem turbo który pojedzie na wszystkim co sie wleje ;)

  • #43 26 Mar 2009 07:32
    niutat
    Poziom 37  

    prez8s, chodziło mi o to że C-330 i podobne im silniki zawsze miały zamontowany taki regulator, zapobiega on nie tylko zgaśnięciu silnika na wolnych obrotach ale przede wszystkim jego niekontrolowanemu rozbieganiu bez obciążenia ( także na wolnych obrotach ). Ciągniki tego typu były przystosowane także do napędu maszyn poprzez "wałek odbioru mocy" albo pas transmisyjny. Nagłe odciążenie pracującego silnika (np. zerwanie pasa) groziło by jego niechybnym zniszczeniem. Dźwignia gazu przy kierownicy spełnia taką sama role jak pedał nożny i nie zwiększa bezpośrednio dawki paliwa tylko ustala obroty dla regulatora a regulator dopiero ustala dawkę.

  • #44 26 Mar 2009 15:59
    prez8s
    Poziom 33  

    Owszem, ale sam sobie gazu nie dodaje przy wzroście obciążenia. A o tym była mowa. Praktycznie jest to to samo co w pompach rotacyjnych tyle że inna budowa.

  • #45 26 Mar 2009 16:09
    niutat
    Poziom 37  

    Owszem, dodaje, regulator zarówno zmniejsza jak i zwiększa dawkę paliwa.

  • #46 26 Mar 2009 17:07
    prez8s
    Poziom 33  

    No nie wiem, jeździłem troche "trzydziestką" i jakoś nie bardzo było to odczuwalne, tak czy siak było trzeba gazować samemu.

  • #47 26 Mar 2009 17:15
    piotrbpm
    Poziom 18  

    Jakby ktoś chciał to mam stronek na której są prawie wszystkie modele małych traktorków japońskich :) oraz parametry techniczne

    http://mngtrading.com/SUPECIFICATION.htm

    Może macie jeszcze swoje typy skrzyń biegów ,reduktorów od czego można zaadoptować do takiego traktorka ?

    Wertując internet w poszukiwaniu zdjęć traktorków natknąłem się na coś takiego :
    http://dan-corporation.com/ENGINE/POWER_TILLER/P_E_5.JPG
    http://dan-corporation.com/ENGINE/POWER_TILLER/P_E_2.JPG
    http://dan-corporation.com/ENGINE/POWER_TILLER/P_E_3.JPG

    Jedni nie maja silników do samów ,a u innych aż tak się ,,przelewa":/
    Chciało by się mieć tak na swoich złomowiskach

  • #48 26 Mar 2009 20:01
    harnasx
    Poziom 22  

    DIZZI napisał:
    Jest tylko jedna mała wada silników od osobówek
    nie mają pompy wtryskowej stacjonarnej ..
    Stacjonarna pompa..


    Coś się koledze pomyliło - bo co to niby jest pompa stacjonarna ??

    Stare mercedesy miały taką pompę o jaką Ci chodzi (ale nie stacjonarną ) :)

    Trochę nowsze ciągniki też nie mają takich pomp o jakie Ci chodzi - chociażby c360 3P, nie wspominając już o współczesnych maszynach gdzie zagnieździł sie na dobre Common Rail

  • #49 30 Mar 2009 00:12
    DIZZI
    Poziom 17  

    harnasx napisał:
    DIZZI napisał:
    Jest tylko jedna mała wada silników od osobówek
    nie mają pompy wtryskowej stacjonarnej ..
    Stacjonarna pompa..


    Coś się koledze pomyliło - bo co to niby jest pompa stacjonarna ??

    Stare mercedesy miały taką pompę o jaką Ci chodzi (ale nie stacjonarną ) :)

    Trochę nowsze ciągniki też nie mają takich pomp o jakie Ci chodzi - chociażby c360 3P, nie wspominając już o współczesnych maszynach gdzie zagnieździł sie na dobre Common Rail



    Chodziło mi oto że jeśli wzrasta obciążenie to silnik stara się utrzymać
    zadane mu obroty (dawkę paliwa) a przez to moc oczywiście w realnym dla danego silnika zakresie i jest on dosyć znaczny np. jak w agregacie prądowym obroty muszą być na określonym poziomie by częstotliwość utrzymać 50Hz przy zmiennym obciążeniu i podobnie jest w silnikach stacjonarnych
    i w ciągnikach rolniczych (dosyć dużo nimi jeździłem bo od podjeżdżania
    pod kopki z sianem ,miałem około 7lat do poważnych prac polowych gdzie mam już prawie 40-dziechę).
    Ale to nie znaczy że zawsze muszę mieć rację bo technika się zmienia i od
    około 15-stu lat mam z jazdą traktorem mało do czynienia .
    Wracając do tematu to w samochodach osobowych jest z tym troszkę inaczej tu regulator odśrodkowy jest po to aby zapewnić stabilne
    obroty biegu jałowego i regulacja jest w bardzo wąskim zakresie i
    im bardziej silnik słabnie to trzeba mocniej wciskać pedał gazu
    ale i jest na to sposób w nowszych modelach samochodów jest to
    tempomat wynik działania jest podobny do działania regulatora obrotów
    w pompie "stacjonarnej" tak jak ją nazywam .

  • #50 31 Mar 2009 12:30
    Breżniew
    Poziom 21  

    Cytat:
    Wracając do tematu to w samochodach osobowych jest z tym troszkę inaczej tu regulator odśrodkowy jest po to aby zapewnić stabilne
    obroty biegu jałowego i regulacja jest w bardzo wąskim zakresie i
    im bardziej silnik słabnie to trzeba mocniej wciskać pedał gazu
    ale i jest na to sposób w nowszych modelach samochodów jest to
    tempomat wynik działania jest podobny do działania regulatora obrotów
    w pompie "stacjonarnej" tak jak ją nazywam .


    I tu się kolego mylisz dalej powtarzając wcześniejszy błąd. Kazdy diesel , bez względu na to gdzie jest zastosowany ma regulator obrotów. W zależności od generacji i zastosowania silnika ten regulator może się różnic budową ale cel jego zastosowania zawsze pozostaje ten sam. Zapobiega samorozbieganiu się silnika. Inaczej mówiąc silnik bez regulatora zaczął by sam wchodzić na obroty aż do jego rozpadnięcia się. Widać to wyraźnie w silnikach z uszkodzona turbosprężarką gdzie olej smarujący turbinę zostaje nagle podany do cylindrów. Taki silnik gwałtownie wchodzi na obroty i nie można go normalnie zgasić. Jesli szybko nie zostanie zadławiony to tłoki i korbowody wyjdą bokiem.
    Dla tego silniki samochodowe można zastosować w takim ciągniku i pompa paliwowa będzie działać tak samo jak w dieslach ciągnikowych. Natomiast czy silnik samochodowy zda egzamin pod względem trwałości czy wytrzymałości mechanicznej swoich podzespołów to juz inna kwestia.

  • #51 02 Kwi 2009 20:39
    piotrbpm
    Poziom 18  

    Witam ponownie mam wielką prośbę do użytkownika ,,Dizzi,,jak będzie tworzył tylne błotniki oraz maskę o robienie zdjęć(podczas każdego zabiegu trasowania gięcia spawania ) i wrzucenie ich na forum...

  • #52 02 Kwi 2009 21:28
    DIZZI
    Poziom 17  

    Witam idzie wiosna i ciepło to będzie można pomajsterkować
    przy traktorku zrobię wreszcie hamulce pompka już czeka
    jest od ursusa C360 przewody kupiłem ,pomysł jest
    tylko ostatnio zima zniechęciła ale już sobie poszła .

    Do maski i błotników jeszcze troszkę czasu minie a pomysły
    się w głowie kłębią a zdjęcia też będą .

  • #53 07 Kwi 2009 22:32
    harnasx
    Poziom 22  

    Chciałbym jeszcze zapytać o blokadę mechanizmu różnicowego - pisałeś jak to zrobiłes ale gapię się na twoje fotki i nie mogę tego zobaczyć :(
    Biję się z myślami jak to zrobic w wynalazku który projektuje :) i Twój "patent" byłby mi pomocny tylko właśnie nie mogę nic a nic zobaczyć ani "zębatek" ani ich "sterowania" - zrobiłeś to za pomocą dzwigni/linki/hydraulicznie - jak masz jakieś fotki to wklej proszę

  • #54 08 Kwi 2009 23:28
    DIZZI
    Poziom 17  

    harnasx napisał:
    Chciałbym jeszcze zapytać o blokadę mechanizmu różnicowego - pisałeś jak to zrobiłes ale gapię się na twoje fotki i nie mogę tego zobaczyć :(
    Biję się z myślami jak to zrobic w wynalazku który projektuje :) i Twój "patent" byłby mi pomocny tylko właśnie nie mogę nic a nic zobaczyć ani "zębatek" ani ich "sterowania" - zrobiłeś to za pomocą dzwigni/linki/hydraulicznie - jak masz jakieś fotki to wklej proszę


    Jak znajdę troszkę czasu to zrobię specjalnie fotki tej blokady co do
    sterowania to jeszcze nie skończone i tu będzie okazja aby
    pokazać to dokładniej , (tylko za kila dni bo teraz jestem zajęty wymianą
    tokarki ).
    A tym czasem dorobiłem mocowanie akumulatora i zmodyfikowałem
    mocowanie przekładni kierowniczej ,dorwałem drugą sprawną bez luzów
    ale ktoś zniszczył uszy mocujące , nowsza wersja mocowania
    wyszła dużo fajniej i bardziej podobniej do prawdziwego traktora :-)
    Zrobię fotki to wrzucę .

  • #55 13 Cze 2009 02:57
    piotrbpm
    Poziom 18  

    Witam jak postępy? mi się przytrafiła usterka sprzęgła :/ rozleciało się w drobne kawałki (eh ten silnik s231 :) i jego 55Nm )Chciałbym zobaczyć jak wyglada teraz tył prezentowanego ciągniczka ....

  • #56 21 Cze 2009 12:35
    DIZZI
    Poziom 17  

    Witam jakoś czas ucieka a postępów mało bo doba ma za mało godzin jak by miała 48 albo lepiej 72 godz. to może czasu by starczyło na pracę i majsterkowanie a jeszcze dojazd do pracy 2 godz w obie strony , uroki mieszkania na wsi ale nie zamienił bym tych uroków na nic. .
    A ta doba lepiej niech ma te 24godz bo człowieka by" zaorali" .
    Już obrobiłem się z elektroniką w traktorach i maszynach do nich sprzęganych , jest tego coraz więcej w mojej okolicy a elektroników obeznanym w tym mało prawie że wcale elektrycy samochodowi uciekają w popłochu nie wiem dlaczego bo diabeł nie taki straszny jak wygląda tylko informacji i schematów mało.


    Wracając do tematu to właśnie zabieram się za tylny podnośnik materiał zgromadzony i zaczęta już częściowa
    obróbka na tokarce , którą nabyłem (TUE 40) i trzeba było przy niej troszkę popracować ale za to maszynka dobra i wreszcie możliwość robienia gwintów (w poprzedniej brakowało w komplecie kół zmianowych do gitary były tylko jakieś calowe i to w dodatku nie typowe gwinty a teraz są wszystkie ).
    Niebawem kolejne fotki i postępy.

  • #57 21 Cze 2009 19:10
    Andrzej_z_Wolki
    Poziom 11  

    Witam !

    Rozumiem , że nie przewidujesz w swojej kolejnej (pewnie lepszej doświadczeniem od poprzednich) konstrukcji typowego WOM . Przewidujesz doczepianie urządzeń "rotacyjnych" jeśli tak to jak zamierzasz je napędzać ?

    Jestem pełen uznania , że dzielisz się z nami swoimi sukcesami w budowie następnego mikrociągnika .

    Sam zamierzam popełnić "SAM-a" . Interesuje mnie zaprzęgnięcie go przede wszystkim do glebogryzarki (szerokość robocza ok 1m).
    Mam kawałek winniczki którą obrabiam obecnie ręczna glebogryzarką.
    Nie mam zaplecza technicznego takiego jak Ty dlatego część prac pewnie będę musiał zlecić. Poza tym z tego samego powodu przydałoby się "pożenić " całość wykorzystując maksymalnie gotowe podzespoły (chodzi głównie o układ napędów).
    To co mam narazie do dyspozycji to:

    Tylny most z kołami od Żuka
    Skrzynia biegów od Żuka
    Silnik FSO1500 (ze skrzynią i wałem nap. , instalacja gazowa )
    Koła na przód od malucha
    Solidny dwuteownik na ramę

    Paliwo ma stanowić propan-butan a być może gaz drzewny.

    Koncepcja jest taka , że skrzynia silnika napędza WOM a z niego przez skrzynię od Żuka napęd przekazywany jest na most.

    Myslę , że przeniesienie napędów ( przełożeń ) , cięzaru ( jego rozłozenia) jest rzeczą podstawową w takiej konstrukcji , reszta stanowi chyba problem łatwiejszy do pokonania przez konstruktora .

    Mając na uwadze doświadczenie, Twoje i Kolegów będę wdzięczny za wszelkie sugestie i uwagi dotyczące moich założeń budowy amatorskiegio mikrociągnika.

    Pozdrawiam !

  • #58 22 Cze 2009 19:14
    DIZZI
    Poziom 17  

    Witam
    W mojej konstrukcji jest przewidziany WOM (wałek odbioru mocy) i nawet przedni napęd jako opcja .
    Wałek WOM będzie napędzany z wałka pośredniego
    skrzyni biegów jest tam przygotowane miejsce a zamontuje go troszkę później.
    Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda
    WOM będzie miał obroty dwukrotnie mniejsze niż
    silnik a przez włączenie reduktora tego wałka jeszcze o
    cztery razy ale za to moment obrotowy znacznie wzrośnie
    np. do glebogryzarki a do kosiarki rotacyjnej bez reduktora bo potrzebne są wyższe obroty.

  • #59 26 Cze 2009 23:39
    DIZZI
    Poziom 17  

    Blokada
    Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda

    Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda
    Zmieniłem pedał sprzęgła bo poprzednia konstrucja
    miała kilka niedoskonałości które wyszły podczas
    jazd testowych ,pedał był naciskany w dół przez co
    przy puszczaniu było szarpnięcie .
    Teraz jest wyciskany do przodu i jest brdziej precyzyjny
    i nie ma szarpnięcia przy puszczaniu a nawet tak jest wygodniej bo naciskanie ugiętą nogą było niezbyt
    wygodne i mało precyzyjne , wyciskanie jest dużo wygodniejsze i przcyzjne.

    Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda
    Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda

    A tu nowy i poprzedni pedał sprzęgła

    Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda