Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda

DIZZI 28 Jun 2009 10:59 537824 363
Bosch
  • #61
    DIZZI
    Level 17  
    Witam
    Pompa od wspomagania powinna w zupełności wystarczyć
    właśnie taką zamierzam użyć tylko trzeba ustawić większe ciśnienie na zaworku .

    Dodano po 32 [minuty]:

    Do większej wydajności to znaczy do napędu silników
    hydraulicznych i innych podobnych urządzeń dobrze jest
    zamontować pompę zębatą o większej wydajności napędzaną od WOM bo jest możliwość rozłączania sprzęgłem.
    A do spycha lub wywracania przyczepki wystarczy ta mała
    napędzana od silnika i nie powinna być zależna od sprzęgła
    bo czasem trzeba przystanąć i unieść spych lub pług do orki.
  • Bosch
  • #62
    DIZZI
    Level 17  
    Witam , są już działające hamulce na tylne koła .
    Pompa hamulcowa (po regeneracji zestaw naprawczy około 4.50 zł) od ursusa c 360 ,cylinderki , szczęki i bębny od żuka
    rurki można kupić różnej długości , trójnik zrobiony z kawałka trzonka noża tokarskiego.
    Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda
  • #63
    piotrbpm
    Level 18  
    Witam chciałem podpytać i jedną rzecz ,przy skręcaniu np w prawo które koło bardziej się odchyla?Ja mam problem bo nie udało mi się zrobić (nie do końca ) patentu który gwarantuje że skręcając np w prawo odchyla się (wykłada ) koło po prawej stronie lecz w moim przypadku jest odwrotnie .Co skutkuje ryciem i stawianiem koło w poprzek przy ostrym skręcie :/.Niby zachowałem kąt usytuowania sworzni ale może nie do końca....
    Zdjęcia pokazują o co mi chodzi :)
    Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda
    A w efekcie takich odchyłek mamy taki skręt :)
    Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda


    udało się w pańskiej konstrukcji to wykorzystać?
  • #64
    DIZZI
    Level 17  
    piotrbpm wrote:
    Witam chciałem podpytać i jedną rzecz ,przy skręcaniu np w prawo które koło bardziej się odchyla?Ja mam problem bo nie udało mi się zrobić (nie do końca ) patentu który gwarantuje że skręcając np w prawo odchyla się (wykłada ) koło po prawej stronie lecz w moim przypadku jest odwrotnie .Co skutkuje ryciem i stawianiem koło w poprzek przy ostrym skręcie :/.Niby zachowałem kąt usytuowania sworzni ale może nie do końca....
    Zdjęcia pokazują o co mi chodzi :)



    udało się w pańskiej konstrukcji to wykorzystać?



    W mojej konstrukcji zostało to wykorzystane , oto rysunki poglądowe
    jak to wykonać .
    Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda

    Cała rzecz w pochyleniu zwrotnicy a czop kła nadal jest prostopadły
    do powierzchni na której soi pojazd.



    Na składzie złomu znalazłem fajny zbiornik od agregatu i robię przymiarki
    jak by go wpasować w moją konstrukcję
    Traktorek SAM z silnika 1.6D FordaTraktorek SAM z silnika 1.6D FordaTraktorek SAM z silnika 1.6D Forda
  • #65
    Andrzej_z_Wolki
    Level 12  
    W makulaturze przypadkiem znalazłem stary numer Traktora nr.22 z 83 roku. Na str. 17 na trzech rysunkach poglądowo pokazane jest przednie zawieszenie. ( niestety nie mam skanera )
    Pokazano:
    kąt pochylenia koła (przy jeździe na wprost górą na zewnątrz)
    kąt wyprzedzenia (zwrotnica ma pochylenie górą do tyłu , koło "wyprzedza " zwrotnicę )
    kąt pochylenia zwrotnicy (czyli to co pokazałeś na swoich rysunkach)
    oraz promień obrotu koła ( jest wynikiem wszelkich odchyleń od pionu) ,
    zbieżność .
    Ciekawi mnie czy te wszystkie rzeczy zastosowałeś i na ile są one istotne w takiej konstrukcji.
    Dodać chyba jeszcze trzeba wielkość max. odchylenia osi ( wahliwość ).

    Jeśli już jesteśmy przy zwrotnicy , którą jak pisałeś masz wykonaną od podstaw to czy zechciałbyś narysować w przekroju umiejscowienie tulei i łożysk (wiem , że powinno tam być m in. łożysko oporowe)
    Jak wykonałeś i łączyłeś wąsy kierownicze ( miałeś gotowe?) ze sworzniami zwrotnic ?


    Pozdrawiam !
  • #66
    DIZZI
    Level 17  
    Witam
    Oto pobieżny rysunek przekroju zwrotnicy osi przedniej
    Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda
    W mojej konstrukcji zastosowałem tylko pochylenie
    zwrotnic bo do takich małych traktorków to powinno
    wystarczyć ,nie rozwijają dużych prędkości to nie grozi
    mu wypadnięcie z trasy .
    Jako opcja będzie oś przednia napędzana mam już koła
    i pomysł jak to zrobić nawet w reduktorze jest
    przygotowane do tego celu osobne włączane koło zębate
    współpracujące z wałkiem atakującym .

    A tym czasem skroiłem znaleziony zbiornik ,ładny był
    ale nie bardzo pasował to przeciełem , po spawaniu
    nawet nie cieknie.
    Traktorek SAM z silnika 1.6D FordaTraktorek SAM z silnika 1.6D FordaTraktorek SAM z silnika 1.6D Forda
  • Bosch
  • #68
    DIZZI
    Level 17  
    A to kilka zdjęć osi przedniej , więcej widać
    Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda

    Dodano po 31 [minuty]:

    piotrbpm pomysł zwrotnic na łożyskach jest dobry pod warunkiem że zostaną dobrze zabezpieczone od góry przed wodą i piaskiem bo inaczej skorodują no i może troszkę zwiększają wymiary zwrotnic ale za to przeniosą większe obciążenia ja przy swoim traktorku zastosowałem na zwrotnicach tulejki z brązu po dwie na każdy sworzeń zwrotnicy i łożysko oporowe co przy mojej konstrukcji jest zupełnie wystarczająco , w dużych traktorach jest tak samo (miałem okazję to rozbierać ) powinno mieć dość długą żywotność oczywiście jeśli od czasu do czasu je się przesmaruje (czynność prosta towotnicą wcisnąć smar przez smarowniczki , których u mnie jeszcze na fotkach brak).
    Sworzeń osi również jest na tulejach .
  • #69
    piotrbpm
    Level 18  
    Tak łożyska miały być zakryte podkładką ,ale już sprzedałem swój wynalazek, więc martwić się tym nie będę :) Toczenie sworzni z brązu wydało mi się dużo kosztowniejsze, więc zastosowałem łożyska które miałem pod ręką :)
    Teraz poluje na YANMARA lub KUBOTE :) ale chętnie jeszcze porozmawiam o sam-ach:)
    Doczytałem że ma być przedni napęd ? to duże wyzwanie... i nie chodzi tu o wyprowadzenie przedniego napędu ze skrzyni ,tylko dobór przełożeń.Nie dość że odwrotne obroty to jeszcze trzeba dobrać tak przełożenia żeby nie hamowało silnika względem tylnych :) (inny rozmiar kół przednich)a i jeszcze most przedni lub pół osie .... Ja bym osobiście sie czegoś takiego nie podjął
  • #70
    DIZZI
    Level 17  
    Z tym przednim napędem to nie taki straszne a przełożenia
    po prostu trzeba obliczyć i dorobić odpowiednie koła zębate
    no i troszkę zabawy z tym jest ale to zostawię sobie na deser.
    A co do sworzni z brązu jak napisałeś to nie sworznie tylko
    tulejki , a może się tylko przejęzyczyłeś mi też się to zdarza
    ale sprostowałem by komuś nie przyszło zrobić sworzni zwrotnic z brązu hi.
    Yanmar lub Kubota to fajne sprzęty ale jak coś się sypnie
    to ceny też ładne .
    Mnie podoba się jugosłowiański TV521 i myślę kupić
    coś do remontu ale to nie teraz.
  • #72
    piotrbpm
    Level 18  
    Tak to przejęzyczenie sworznie z brazu:) ale bym sie najeździł :D(chodziło o tulejki) .Co do kupna TV 521 tez się waham, ale nie dawno naczytałem się że skrzynie w nich sa nie zsynchronizowane i każdy bieg włącza się po uprzednim zatrzymaniu :/ .Silnik niby lamborgini ale 1 cylinder i dziwne że z pojemności 600cm 3 jest aż 21km....Mechanizm skrętu czyli środek traktorka jest dość kruchy (tulejki szybko sie wycierają ) Części są ,co jest za tym traktorkiem ,ale nic nie dorówna kultury pracy silnika japończyka i jego trwałości :) fakt części, głupia panewka kosztuje 300zł
  • #73
    DIZZI
    Level 17  
    Andrzej_z_Wolki wrote:
    Dizzi czy tuleje zwrotnic i osi wykorzystałeś gotowe czy robione były na miarę ?


    Były robione na miarę bo nawet nie szukałem gotowych .
    Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda
    Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda
    Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda

    Mam tokarkę to trzeba ją wykorzystać po co ma rdzewieć ,o kawałek materiału zawsze łatwiej i skrojone na miarę lepiej wygląda no i
    najważniejsze satysfakcja bo kupione to już tak nie cieszy .

    Dodano po 55 [minuty]:

    piotrbpm wrote:
    Tak to przejęzyczenie sworznie z brazu:) ale bym sie najeździł :D(chodziło o tulejki) .Co do kupna TV 521 tez się waham, ale nie dawno naczytałem się że skrzynie w nich sa nie zsynchronizowane i każdy bieg włącza się po uprzednim zatrzymaniu :/ .Silnik niby lamborgini ale 1 cylinder i dziwne że z pojemności 600cm 3 jest aż 21km....Mechanizm skrętu czyli środek traktorka jest dość kruchy (tulejki szybko sie wycierają ) Części są ,co jest za tym traktorkiem ,ale nic nie dorówna kultury pracy silnika japończyka i jego trwałości :) fakt części, głupia panewka kosztuje 300zł

    Na "Allegro "znalazłem tylną i przednią skrzynię oraz przegub od TV 521
    i TZ4k ale cena to ok 2000 za sztukę (dzwoniłem) .
    To już lepiej kupić coś do remontu bo to wydatek około 5000 i jest
    większość sprawnych podzespołów .
    Z tego można już coś zdziałać albo odbudować do stanu pierwotnego
    ja ktoś lubi się z tym bawić i satysfakcja gwarantowana.

    Co do silników piszesz że z 600cmm3 21KM dlatego że to dwusuwy
    (ma w środku dwie sowy a czterosuw ma aż cztery sowy hi hi :D
    traktorek ma dwa zbiorniki na paliwo i olej tak jak TZ4K ,a Japońce
    mają po dwa lub trzy a nawet cztery cylindry coś pięknego a cena
    to o zawrót głowy przyprawia nowy silnik to ponad 20 000 zł,używany
    widziałem za ok 4000 .
    Czasem mam do czynienia z tymi silnikami przy naprawie chłodni.
  • #75
    DIZZI
    Level 17  
    Na foto są elementy zwrotnic tuleje są pojedyncze to coś jak by tuleja w środku to pierścień z brązu element łożyska oporowego ślizgowego (dwa pierścienie z brązu ),przy
    tym ciężarze to spokojnie wytrzyma smar ma i na razie działa bez zarzutu a jak by co to można wymienić na kulkowe oporowe bo wymiar zrobiłem pod normalne tylko
    nie miałem pod ręką a kawałek brązu się walał to parę minut
    i gotowe i są także wytrzymałe .
    Tu masz przekrójTraktorek SAM z silnika 1.6D Forda
  • #76
    pawel127
    Level 2  
    Witam. Chciałbym rozwiać pewne wątpliwości odnośnie mechanizmu różnicowego.
    Buduje traktorek na bazie części samochodowych i w skrócie wygląda to tak: silnik – skrzynia biegów – 2 główki (dyfry ) połączone tak żeby zwolnić obroty. Z 2 dyfra przekazanie napędu na przedni i tylny dyfer. Osiągnę prędkości od 4 km/h-35 km/h.
    Na pewno zablokuje/zaspawam pierwszy dyfer ale zastanawiam się nad drugim.
    Jeśli zastosuje różne średnice kół przód/tył to drugi dyfer rozdzieli to „odpowiednio”?
    Dodatkowo planuje zamontować układ hamulcowy niezależnie na każde tylne koło i ew. przednie w celu blokowania gdy zacznie się ślizgać.
  • #78
    pawel127
    Level 2  
    Właśnie zależy mi żeby całość była bardzo wolna. Obecny "wytwór" był szybki jak normalne auto. Trochę przeraża mnie ilość ręcznych hamulców.
  • #79
    olek43211
    Level 12  
    Dizzi czy mógłbyś wyjaśnić jak zrobiłeś cały tylny most,mam tu na myśli jak pospawałeś ze sobą elementy że trzymają wymiar(czy spaw nie poskręcał Ci tak dużych elementów i czy gniazda pod łożyska były frezowane po czy przed spawaniem).Drugie pytanie to czy obudowa skrzyni biegów wytrzyma obciążenia jeśli podniesie Ci się przód traktorka.
  • #80
    DIZZI
    Level 17  
    Obudowę tylnego mostu zrobiłem z płyt o grubości 15mm
    tak że przy spawaniu tak grube płyt się mocno nie skręcają
    ,spawane było zawsze po przeciwnych stronach to zn. na ukos a przedtem wstępnie pospawane oraz krótkie spawy
    dużym prądem .
    Otwory pod gniazda łożysk były wstępnie wycięte a po spawaniu obrobione dokładnie i o dziwo nie było dużych
    odchyleń .
    Całą obróbkę przeprowadziłem na tokarce ,po zdjęciu
    imaka do noży przymocowałem do suportu całą obudowę
    a na wałku wkręconym w uchwyt i podparty konikiem
    zamontowałem wytaczak nastawny i robił za frez
    jednym przelotem miałem osiowość otworów a później
    przy tyn samym zamocowaniu planowałem boki otworów.
    Tak że jedno zamocowanie to np . obrobienie otworów
    pod mechanizm różnicowy i pod krótkie półośki
    ,drugie to półosie kół itd. zabawa a zima była długa .

    Dodano po 12 [minuty]:

    A z tą skrzynią to powinno wytrzymać jest dosyć solidny odlew przykręcona jest nie tylko na uszach zewnętrznych
    ale i na okło wałków wychodzących jak i wewnątrz obudowy sprzęgła dorobiłem po kilka otworów bo było miejsce
    Co do podniesienia przodu traktorka to raczej silnik
    jest za ciężki i jak ma za ciężko to od razu się wkopuje
    w ziemię próbowałem podnieść przód ale mi się nie udało
    tylko zakopał się może dlatego że jest dosyć ciężki
    i nisko środek ciężkości .
  • #81
    olek43211
    Level 12  
    Dziękuje za odpowiedź.A czy mógłbyś zdradzić jaki masz pomysł na przedni napęd,bo raczej to chyba nie będzie na bazie uaza i w którym miejscu będzie(jest) wyjście na przedni napęd.
  • #82
    DIZZI
    Level 17  
    Napęd będzie z reduktora z wałka pośredniego tak jak
    w uazie bo reduktor jest też od uaza tylko przełożony do innej obudowy.
    Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda
  • #83
    olek43211
    Level 12  
    Dizzi czy mógłbyś narysować jak zrobiłeś wałek atakujący(gniazdo,wyjście na koło od uaza,wyjście od strony mostu),w miarę dokładnie,nie jestem biegły w tej materii i to co może być dla ciebie oczywiste dla mnie już nie.Jakie zastosowałeś sprzęgło,jakie jest przełożenie zwolnicy(dlaczego akurat koła od dzika,przypadek czy wstępnie liczyłeś przełożenie).Mam nadzieje że nie przynudzam i nie zabieram CI cennego czasu.Z góry dziękuję za odpowiedź i za to że dzielisz się swoimi pomysłami.
  • #84
    DIZZI
    Level 17  
    Nie nie przynudzasz .
    Koła i zwolnice od dzika bo akurat takie mają troszkę
    przymałe przełożenie ale nie jest źle troszkę szybsze biegi też są przydatne a na terenowych są bardzo dobre nie są szybkie , pierwszy bieg to naprawdę żółw.
    Co do gniazda wałka atakującego to zrobię parę fotek
    a może nawet gdzieś mam to wstawię.
    Traktorek SAM z silnika 1.6D FordaTraktorek SAM z silnika 1.6D Forda
  • #85
    krzysgta
    Level 11  
    Witam serdecznie mam pytanie moze troszke z innej beczki do autora projektu czy istnieje taki traktorek mini z wyjscie do podłaczenia walu z tylu lub przodu lub z wyjsciem hydraulicznym. Jezeli jest taki to gdzie mozna sie zaopatrzyc wazne zeby byl na ramie chyba ze ktos w okolicach zachodniopomorskiego ma cos takiego na sprzedaz Pozdrawiam
  • #86
    DIZZI
    Level 17  
    krzysgta wrote:
    Witam serdecznie mam pytanie moze troszke z innej beczki do autora projektu czy istnieje taki traktorek mini z wyjscie do podłaczenia walu z tylu lub przodu lub z wyjsciem hydraulicznym. Jezeli jest taki to gdzie mozna sie zaopatrzyc wazne zeby byl na ramie chyba ze ktos w okolicach zachodniopomorskiego ma cos takiego na sprzedaz Pozdrawiam


    Chodzi ci o wyjście gdzie można podłączyć przewody czy hydromotor
    napędzany olejem ?

    Jeśli ma być to wałek napędzany hydraulicznie to sprawa prosta
    podłączasz dodatkowy rozdzielacz i silnik hydrauliczny , montujesz
    gdzie chcesz z przodu czy z tyłu albo bezpośrednio przy maszynie
    ogranicza to tylko długość przewodów .
    Przewody złączasz na szybko złączki i już jest to uniwersalne.
  • #87
    krzysgta
    Level 11  
    Chodzi mi o to jak w ursusie 60 jest normalne wyjscie na wal ktore znajduje sie z tylu ciagnika bo chce zamontowac do takiej samoruby wyciagarke 10 tonowa pod wal i czy da to rade wykonac :)
  • #88
    piotrbpm
    Level 18  
    Chodzi o wom ,każdy oryginalny traktorek coś takiego ma ,więc pytanie jest nie na miejscu wystarczy poprzeglądać allegro....
    Pytanie do konstruktora jak idą prace?:) Ja odżałowałem i kupiłem za nie całe 12 tys kubote B7001 4x4 :) (stan może być ,potrzebne lekkie poprawki ....)
    Obecnie jestem przy projektowaniu zawiesia 3 punktowego ,bowiem japończycy jak zawsze muszą mieć swój oryginalny system zaczepienia narzędzi:)
    Dziś zmajstrowałem uchwyt do cięgła
    Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda
    Jeszcze główne blachy przewiercić na fi 26 i przyspawać :)

    Efekt:)
    Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda
    Mam nadzieje że 4 śruby M12 utrzyma to :)
    Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda
    Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda
    Traktorek SAM z silnika 1.6D Forda

    Taka blaszka na ebay kosztuje około 100zł
    Zostaje jeszcze lewa i prawa belkę hmm ,tak się zastanawiam jak zrobić te ,,jabłuszka" końcówki wahliwe po obu stronach belki zaczepowej .... Ma ktoś pomysł ? bo zaadoptować od np T25 czy C330 będzie ciężko (wielkość ) Jak nic nie wymyśle pewnie będę na to zmuszony
  • #89
    DIZZI
    Level 17  
    Myślę że cztery śruby M12 powinny śmiało wytrzymać
    pod warunkiem że będą wkręcone min ok 15mm i zastosuj
    śruby o twardości 8.8 lub 10.9 bo te 5.5 to plastelina ale też by wytrzymały ponieważ główna siła działa na cięgła a śruba
    centralna utrzymuje tylko ciężar narzędzia zawieszanego.

    A u mnie troszkę to marnie idzie bo jakoś czasu mało
    trochę toczenia trochę elektroniki i do pracy no i dzień zlatuje.

    Te "jabłuszka " to zastosuj os normalnego cięgła centralnego od C330 tego najmniejszego ja takie miałem
    i było naprawdę fajne same końcówki kupiłem w składnicy maszyn" Agroma " dałem około 16zł za sztukę
    albo możesz kupić takie łożyska (takie małe "jabłka")
    są stosowane np w ciężarówce DAF w tylnym zawieszeniu
    w stabilizatorze czasem przypada mi to wymieniać bo
    akurat pracuje w serwisie DAF-a ale te od cięgła będą chyba najlepsze.
  • #90
    olek43211
    Level 12  
    Zbieram części do budowy ciągniczka.Koncepcja taka jak u Dizziego czyli konstrukcja samonośna.Silnik będzie od multicara,sprzęgło żuk,moje pytanie jaki ma być docisk,bo chyba występuje w kilku wersjach(może inne sprzęgło).Drugie pytanie to czy nie było by lepiej zastosować zwolnice na końcach piast dla wzwiększenia prześwitu.Jakieś pomysły,sugestie.