Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zmiana kierunku obrotów - czy to zadziała?

16 Mar 2009 23:11 6170 16
  • Poziom 18  
    Witam.

    Zerknijcie na ten obrazek i powiedzcie mi, czy to zadziała poprawnie??
    Napięcie wyjściowe odbiornika (punkty A i B) ma zmienną polaryzację, zależną od wybranego pilotem kierunku obrotów silnika. Jakie przekaźniki mogę tu zastosować??
    Zmiana kierunku obrotów - czy to zadziała?

    Głównie chodzi o to, żeby silnik kręcił się w 2 strony. :D
  • Pomocny post
    Poziom 36  
    Strasznie to zamotałeś.
    Czemu zastosowałeś trzy przekaźniki ?
    Do włączania napięcia do silnika, w celu uzyskania zmiany obrotów wystarczą dwa, ze stykami przełączającymi.

    Coś na tej zasadzie:

    Zmiana kierunku obrotów - czy to zadziała?
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    Chyba zwykłe jak w samochodach moga być, dobrze mówie?
  • Pomocny post
    Poziom 36  
    Mogą być samochodowe ale nie tylko, ale ze stykiem przełączającym. Wybór jest bardzo duży. A dokładniej to trzeba jeszcze wiedzieć na jakie napięcie maja być ich cewki, (czyli jakie napięcie będzie podawane z tego odbiornika) i jaka ma być obciążalność ich styków, (a to zależy od mocy podłączonego silnika).
  • Poziom 18  
    Napięcia są dokładnie takie jak na schemacie :) Moc silnika to około 45W.To jaki mogę zastosować bo jestem w tym zielony??Albo czy mógł bym zamiast tego układu zrobić układ na tranzystorach??Tylko żeby miał tą samą zasadę działania (te parametry co na pierwszym rysunku).
  • Pomocny post
    Poziom 36  
    To wygląda, że ma to mieć zastosowanie w samochodzie. To możesz zastosować właśnie przekaźniki samochodowe tak jak wspomniał kol. dexterski.

    Np. taki z cewką na 12V i ze stykami przełączającymi. Lub tym podobny.
    http://ld-12p.katalog-tme.pl/

    O ile w tym odbiorniku elementami załączającym przekaźniki są tranzystory, to należy pamiętać o zastosowaniu diod zabezpieczających je przed uszkodzeniem, połączonych równolegle z cewkami przekaźników. Chyba że takowe są już w tym odbiorniku.
  • Pomocny post
    Poziom 36  
    To napięcie 12V to jest napięcie cewki tego przekaźnika.
    W prawdzie nie oglądałem jego karty katalogowej ale jeżeli jest to przekaźnik samochodowy to jego cewka jak i styki na pewno jest przystosowana do napięcia 12V (14,4V).

    To prawo / lewo to przykład sterowania tymi przekaźnikami. Oczywiście jeżeli w Twoim przypadku będzie to zmiana polaryzacji napięcia w punktach A i B to będzie to będzie to wyglądało podobnie jak na Twoim schemacie.

    Zmiana kierunku obrotów - czy to zadziała?
  • Pomocny post
    Poziom 22  
    Nie, jego cewka potrzebuje 12V żeby wytworzyć pole mag. które przyciągnie styk powodując jego rozwarcie z jedym, a zwarcie z drugim.
    Napięcie maksymalne to, o którym myślisz to jest co innego, jest to wytrzymałość jego styków, jeżeli kupisz przekaźnik na 12V to jego styki zazwyczaj mają wytrzymałośc 250V 10A. I oznacza to, że np. zasilaniem 12V i prądami rzędu 40mA możesz właczać slinik mocy ponad 2kW.
  • Pomocny post
    Poziom 22  
    Potrzebny jest przekaźnik, który ma jeden styk wspólny i dwa między którymi przełącza.

    Zmiana kierunku obrotów - czy to zadziała?

    "1 From C"
    Są to sytki przełaczane. Sytki zwierne to takie, które po podaniu napięcia na cewkę się zwierają.

    http://sklep.avt.pl/p/pl/480091/przekaznik+hm4100f005-ns.html

    Ten ma zasilanie 5V, max. prąd styków - 2A, ale pisze, że "para styków zwiernych" więc można połączyć oba przewody zasilania silnika przez dwie pary styków lub dwa przekaźniki wówczas wytrzymałość zwrosła by do 4A. (chyba?)
    Ale zasilanie 5V, nie 3V....

    P.S przekaźnik, który podałem dwa posty wyżej nie nadaje się, nie zwróciłem uwagi na rodzaj styków... a tak przy okazji to nie wiedziałem, że są przekaźniki na 3V :)