Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mostek h i problem z pwm

HubertMD 18 Mar 2009 22:07 6102 16
  • #1 18 Mar 2009 22:07
    HubertMD
    Poziom 10  

    Witam

    Zrobiłem taki mostek h:
    Mostek h i problem z pwm
    Mosfety kanał p to irf 9540 a kanał n to irf 540.
    Sterowanie kierunkiem obrotów działa jednakże nie mogę sterować prędkością obrotową. Czy można przerobić ten schemat tak aby działało pwm(korzystam z atmega)?

    0 16
  • Pomocny post
    #2 18 Mar 2009 22:40
    miroskop
    Poziom 22  

    Może częstotliwość pulsacji jest za duża dla tak dobranych elementów. Zwróć uwagę, że pojemności bramka-źródło rozładowują się przez opory 10k. Dlatego zmniejsz oporniki R3, R4, R6, R8 na 1k a R5 i R7 na 100ohm.

    0
  • #3 22 Mar 2009 08:23
    slawko_k
    Poziom 33  

    Cytat:
    Sterowanie kierunkiem obrotów działa jednakże nie mogę sterować prędkością obrotową


    Nie napisałeś w czym problem. Nie możesz bo nie umiesz programu napisać czy napisałeś program i wydaje ci się że powinno działać a nie działa.

    jaki do duży silnik i ile prądu ma ten mostek dać?
    Jeśli masz jeszcze wolne 2 nóżki w medze to lepiej odpiąć te dolne tranzystory od mostka i sterować bezpośrednio z procka. Jeśli potrzebujesz żeby to dużo prądu dawało to zastąp te dolne jakimiś niskonapięciowymi typu IRL2203.
    Dzięki temu uzyskasz dodatkowo możliwość hamowania silnika a PWM będziesz realizował poprzez załączenie na stałe jednego tranzystora w mostku a kluczowanie drugiego.

    0
  • #4 22 Mar 2009 13:37
    HubertMD
    Poziom 10  

    Rada użytkownika "miroskopa" była pomocna, zmiana rezystancji pomogła. A odpowiadając mojemu poprzednikowi to umiem napisać program który obsługuje pwm(to nie jest takie trudne). Zależy mi aby wykorzystać jak najmniej pinów z atmegi, i tu rodzi się następny problem a mianowicie jak zrobić abym mógł korzystać tylko z jednego kanału pwm na mostek(płynne sterowanie obrotami w obu kierunkach), docelowo powstaną 2 takie mostki h. A jeśli chodzi o silnik który wykorzystuje, pobiera on prąd w stanie zwarcia do 8 amper jednak chciałbym za pomocą tego mastka sterować silnikami do 15-18 amper. Z noty katalogowej wynika że tandem irf 9540 i irf 540 wytrzymuje 19 amper pracy ciągłej.

    0
  • #5 22 Mar 2009 20:02
    kazek125
    Poziom 13  

    Do sterowania mostka w dwóch kierunkach wystarczy jedno wyjście PWM i dodatkowe do wybierania kierunku.
    Najprostsze rozwiązanie to przekaźnik który przełącza sygnał PWM na pierwsze bądź drugie wejście mostka, rozwiązanie to ma jednak wiele minusów. Pomyśl o układzie zrealizowanym na bramkach logicznych. Przykładowo pierwsze wejście mostka podłącz bezpośrednio a kolejne przez bramkę NOT dzięki czemu uzyskasz "przełącznik" kierunku.

    0
  • #6 24 Mar 2009 22:30
    HubertMD
    Poziom 10  

    A jak by wstawić jeszcze jednego mosfeta irf9540 i na niego podawać sygnał pwm a wyjście tego mosfeta podłączyć do górnych tranzystorów?

    0
  • #7 24 Mar 2009 22:57
    slawko_k
    Poziom 33  

    obu naraz?
    zresztą napisałeś że nie masz wolnych nóżek w procku to jak go wysterujesz?

    jeśli tak koniecznie chcesz to zrobić do 1 tranzystor do pwm i mocny przekaźnik do zmiany polaryzacji silnka

    0
  • #8 24 Mar 2009 23:10
    HubertMD
    Poziom 10  

    Napisałem że zależy mi na wykorzystaniu jak najmniejszej ilości pinów a nie ze nie mam do dyspozycji większej ilości. Czy mój tok myślenia jest poprawny( dodanie jeszcze jednego mosfeta), w tym rozwiązaniu wykorzystał bym 1 kanał pwm i dwa piny do ustalania kierunku( a korzystając z bramek to nawet wystarczy jeden pin np. ex-or i and).

    0
  • #9 25 Mar 2009 21:05
    kazek125
    Poziom 13  

    Zrób na bramkach, wg mnie stosowanie przekaźnika w układnie mocy jest niekorzystne, ale to już zależy od jego częstotliwości pracy w Twoim rozwiązaniu. W swoich rozwiązaniach stosuję dodatkowo PTC w szeregu z silnikiem ...

    0
  • #10 01 Kwi 2009 20:29
    HubertMD
    Poziom 10  

    Ostatecznie zrobiłem tak:
    Mostek h i problem z pwm
    Otrzymałem to co chciałem tzn regulacje poprzez pwm jednak działa to w dość wąskim zakresie regulacji ( od 12V do 8V), jednakże mi to w zupełności wystarczy.

    0
  • #11 19 Kwi 2009 16:10
    Walentynka
    Poziom 14  

    Witam,

    Zrobiłem układ mostka h jak w 1 poście tylko nie użyłem diod D1,D2,D3,D4, załączam schemat mojego układu. Przy zasilaniu z 5V układ działa, jak przełączam napięcie zasilania mostka na 12V to po kilku cyklach pali mi N-channel mosfet (IRF510), nic sie nie dzieje górnym P-channel mosfet (IRF9540) obciążenie mostka to jakieś 0,2A wszystkie tranzystory maja radiatory, i nie grzeją się. Sterowanie odbywa sie z Atmega8 kod programu czy zastosowanie diod rozwiaze problem i w czym tkwi problem placych sie N-mosfetów

    Mostek h i problem z pwm

    Code:
    .include "m8def.inc"
    

    .macro mDelay
       ldi R22, 10*@0
    opz3:
       ldi R21, 52
    opz2:
       ldi R20, 255
    opz1:
             dec R20      ;1 cykl
             brne opz1   ;2 cykle (chyba, ze 'false', to 1 cykl)
             ;191us (764 cykle)
          nop
          dec R21         ;1 cykl      
           brne opz2      ;2 cykle (chyba, ze [patrz wyzej])
       nop
       nop
       nop
       nop
       nop
       nop
       nop
       nop
       nop
       dec R22
       brne opz3
    .endmacro

    .org 0x0000
       rjmp lReset

    lReset:
       ldi R16, 0xFF
       out DDRB, R16
       ldi R16, 0b10100
       out PORTB, R16

    lStart:
       mDelay 5
       com R16
       out PORTB, R16
       rjmp lStart


    .exit

    0
  • #12 19 Kwi 2009 16:28
    Mat_91
    Poziom 25  

    Tranzystory maja osobne radiatory czy jeden wspólny? jeżeli wspólny to czy są odizolowane? Dodaj rezystory na bramkach Q4 i Q6(n-channel). Diody D1-D4 zabezpieczają przed przepięciami które mogą spalić mosfety, jednak przy tak małych prądach powinny wystarczyć te wbudowane. Ja przy takim mostku spaliłem pare razy górne (IRF9540), dolnych nie udalo mi sie nigdy spalić, ale mam zastosowane IRFZ44N i diody zabezpieczające.

    0
  • #13 19 Kwi 2009 18:23
    Walentynka
    Poziom 14  

    każdy mosfet ma osobny radiator dodam rezystory, jak mniemam ma to przyspieszyć rozładowywanie mosfeta i jego przełączenie w stan zatkania, dodam tez diody zabezpieczające może coś to pomoże

    0
  • #14 22 Maj 2009 00:11
    sharic
    Poziom 15  

    Zmień schemat, bramki Q1 iQ2 są zwarte przez silnik .
    A jak się obraca to masz na wyprowadzeniach silnika dodatkowo napiecie indukowane w uzwojeniu silnika. I jak to działa?

    0
  • #15 31 Maj 2009 16:56
    golas17
    Poziom 16  

    Nie wiem czy problem jest ciągle aktualny ale masz tutaj gotowy schemat.
    Sprawdzony i działający. Zrobiony nie przeze mnie, ale przez kogoś o wiele bardziej doświadczonego. Ja go tylko przetestowałem. Działa super.
    Jakbyś potrzebował wytłumaczenia co się kiedy dzieje to pisz.
    Mostek h i problem z pwm

    1
  • #16 31 Maj 2009 17:03
    dex
    Poziom 27  

    jedna przekątna mostka jest negacją przeciwnej przekątnej, więc wystarczy jeden kanał PWM. PWM 50% silnik zatrzymany, 100% pełna moc w lewo 0% full w prawo.

    Jesli zasilanie silnika jest <= 15V i 0.2 A mozna pokusić się o scalony driver np z Maxima, ST LA**** czy z TI. W środku masz już 4 mosfety typu N i układ zapewniający poprawne sterowanie górnymi kluczami i deadtime, jeden inwerter i po ptokach na jeden silnik zuzywasz jeden kanał pwm.

    0
  • #17 31 Maj 2009 17:36
    golas17
    Poziom 16  

    AJ! Trochę przekombinowałem z tymi małymi BS170. Teraz będzie poprawnie. A o tamtym schemacie lepiej zapomnieć ;)
    Mostek h i problem z pwm

    Dodam jeszcze że sterowanie PWM odbywa się dolnymi mosfetami - z tej racji że są mocniejsze (mniej się będą grzały bo Rdson jest bardzo mała - 8mR).
    Górnymi tranzystorami wybieramy tylko kierunek obrotów - lewo prawo.

    0