Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Falownik a kwestia bezpieczeństwa

19 Mar 2009 11:31 3819 15
  • Poziom 19  
    Witam

    Jest sobie maszyna, z kilkoma klapami inspekcyjnymi. Do tej pory silnik ją napędzający sterowany był przez stycznik. Otwarcie którejkolwiek klapy powodowało rozwarcie obwodu stycznika, uniemożliwiając tym samym rozruch silnika.
    Teraz wymieniamy układ sterowania na oparty o PLC, a stycznik zastępujemy falownikiem.
    Pytanie teraz, jak "załatwić" kwestię uniemożliwienia rozruchu przy otwartej klapie inspekcyjnej. Teraz kabluję właśnie szafę, w której sygnał "pracuj" wychodzący z PLC na falownik przepuszczony jest przez wszystkie styki NC klap. Ale jakoś mi się te rozwiązanie nie podoba.
    Jakieś sugestie?
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 10  
    Witam!
    Czy styki są zamknięte przy zamkniętych klapach? Przepraszam, nie zrozumiałem. Wygląda na to, że proste rozwiązanie jest najbezpieczniejsze.
    Pozdrawiam.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 22  
    Nic nie powinno stać na przeszkodzie aby stycznik dalej tam był ale przed falownikiem. wtedy zamknięcie klap poda napiecie na falownik i po uruchomieniu falownika łagodny start silników. mozna też podać impuls z krańcówek na PLC aby przerwał sygnał START na falownik.
  • Poziom 19  
    cpm1 Kiedy klapy są zamknięte mam też zamknięty obwód.

    A-Mail Stycznik nie może być przed falownikiem. Klapy są dość często otwierane, a falowniki nie lubią być często włączane - kondensatory i mostek nie lubią udarów prądowych przy włączaniu.
    PLC nie jest elementem certyfikowanym dla obwodów bezpieczeństwa, wyobraź sobie sytuację kiedy sterownik się zawiesza mając wystawioną 1 na wyjście sterujące falownikiem.
  • Poziom 22  
    1 Po zdjęciu napięcia z falownika Silnik startuje od "0" do wartości zadanej. Więc niema udaru prądowego. spotkalem sie z bardzo dużą ilością podobnych rozwiązań stycznikprzed falownikiem. co prawda w ukladach małej mocy ale to jest zrozumiałe -cena.
    Nie można z kolei stosować rozwiązań gdzie stycznik jest ZA falownikiem To może dobić falownik!!!!!!.
    2 Oczywiście PLC nie ma być jedynym zabezpieczeniem. Ja bym to widział tak: styki krańcówek NC połaczone szeregowo przerywają obwód cewki stycznika na zasilaniu falownika. Styk tego stcznika informuje PLC że stycznik jest otwarty zatrzymuje "praca" a po zamięciu stycznika zezwala na pracę falownika.
  • Poziom 15  
    Witam,
    Dobrym rozwiązaniem będzie styki klap podłączyć szeregowo do jednego wejścia PLC (jeżeli jest jeszcze wolne) i programowo uzależnić START/STOP falownika od stanu na tym wejściu.
  • Poziom 16  
    mikomir napisał:
    Witam,
    Dobrym rozwiązaniem będzie styki klap podłączyć szeregowo do jednego wejścia PLC (jeżeli jest jeszcze wolne) i programowo uzależnić START/STOP falownika od stanu na tym wejściu.


    Złe rozwiązanie. Nie można uzależnień bezpieczeństwa "przepuszczać" przez PLC (ew. tylko dodatkowo, nie zamiast), chyba że sam sterownik ma wykonanie i funkcje SAFETY (certyfikowane).

    Jeżeli falownik ma wejście ENABLE (lub podobne) z certyfikatem producenta na przystosowanie do funkcji bezpieczeństwa (np. MOVIDRIVE SEW`a) to tym wejściem można sterować zatrzymanie. Jeśli nie - trzeba przerwać "dostarczanie" mocy do falownika - ze względów użytkowych - poprzez stycznik przed falownikiem (a nawet 2 połączone szeregowo - jeśli wymaga tego kategoria zagrożenia).

    Pozdrawiam
  • Poziom 19  
    Falownik nie posiada wejścia enable, tylko wejście start - kiedy obecne jest na nim napięcie silnik się kręci. Czy mogę uznać mechaniczne odcięcie sygnału od tego wyjścia za rozwiązanie bezpieczne?

    Stycznik przed falownikiem jest rozwiązaniem niezalecanym przez producenta, z racji udarów prądowych przy ładowaniu kondensatorów.
  • Poziom 14  
    Faktem jest że falownik nie lubi odcinania zasilania, ale w momencia zadziałania obwodu bezpieczeństwa zasilanie na falownik powinno być odłączone. A do zatrzymania i uniemożliwienia uruchomienia falownika można rozłączyć sygnał startu przekaźnikiem załączanym po zamknięciu wszystkich klap
  • Poziom 11  
    1.Odcięcie wyłącznie sygnału start falownika jako zabezpieczenie przed samoczynnym rozruchem nie jest rozwiązaniem bezpiecznym ani dopuszczalnym.
    2.Co do PLC to do funkcji zapewniających bezpieczeństwo
    nie stosuje się urządzeń programowalnych
    Norma EN 60204-1 w rozdziale 11.3 ustala:
    "Elektroniczne urządzenia programowalne nie mogą być stosowane do wyłączania awaryjnego w kategorii zatrzymania 0.
    Dla wszystkich funkcji zapewniających bezpieczne
    zatrzymanie STOP, należy preferować
    stosowanie elementów ze stałym oprzewodowaniem
    zespołów elektromechanicznych.“
    Na dzień dzisiejszy, niezawodność pojedynczego
    kanału PLC lub MMI jest niewystarczająca
    dla układów bezpieczeństwa. Gdyby
    PLC miał przejąć taką funkcję, musiałby zapewnić
    bezpieczeństwo na takim poziomie,
    jak elementy elektromechaniczne ze stałym
    oprzewodowaniem. Preferować należy hybrydową
    budowę układów, tj. funkcje sterownicze
    realizowane przez PLC, a funkcje bezpieczeństwa
    przez łączniki konwencjonalne."
  • Poziom 14  
    Jeszcze jedno pytanie. Falownik będzie użyty do regulacji prędkości silnika czy tylko ma spełniać funkcję soft-startu i jaki to falownik?
  • Specjalista Automatyk
    Witam,
    falownik OMRON-a serii V1000 posiada "na pokładzie" oddzielne certyfikowane wejście bezpieczeństwa kategori III, na które można podać sygnał wyłączenia bezpośrednio ze styków w klapach lub z przekaźnika bezpieczeństwa.
  • Poziom 19  
    A może powinniśmy się zastanowić w inny sposób nad rozwiązaniem i odpowiedzieć na podstawowe pytanie:

    W jakiej klasie bezpieczeństwa ma pracować maszyna? bo jest to całkowicie uzależnione od wybranego rozwiązania.

    A teraz nieścisłości, które zauważyłem u kolegi krk - otóż prawda, jednakże jest to stary przepis, ponieważ w dzisiejszych czasach produkuje się specjalne wersje modułów/sterowników typu SAFETY, które mogą być stosowane do realizacji funkcji wyłączenia awaryjnego urządzenia.

    Wracając do tematu - jeżeli klapa jest często otwierana to nie powinieneś stosować stycznika przed falownikiem - zresztą sam producent o tym pisze, natomiast, jeżeli klasa bezpieczeństwa maszyny jest wyższa od klasy bezpieczeństwa wejścia zezwalającego/blokującego w Twoim falowniku rozważ kupno innego - dostosowanego falownika do wymogów bezpieczeństwa.

    PS - Broń boże nie zakładaj stycznika ZA falownikiem.
  • Poziom 19  
    Falownik Mitsubishi.
    Stosowany dla ograniczenia udarów mechanicznych przy starcie i do kontroli prędkości.
    A co powiecie o styczniku za falownikiem? Włączany byłby przez PLC chwilę przed uruchomieniem falownika i wyłączany chwilę po zatrzymaniu.
    Skąd ten pomysł? Falownik Altivar 66 Telemechanique ma
    nawet specjalne wyjście na tak założony stycznik.
  • Poziom 24  
    to zrób tak: falownik + rezystor hamujący + hamulec ( luzownik) mechaniczny na osi silnika. Uruchamiając wyłącznik serwisowy wyłącza się automatyka i włącza się tryb hamowania, gdy prędkość obrotowa jest równa zero łapie hamulec( czas hamowania dobrany doświadczalnie).Krancówka do drzwi z kotwą elektromagnetyczną, która umożliwi otwarcie drzwi dopiero po zatrzymaniu układu. A do wyzwalania całego układu dołożyć jakiś wyłącznik serwisowy który będzie zatrzymywał urządzenie. Po fizycznym otwarciu drzwi krańcówka poprzez przekaźnik bezpieczeństwa i stycznik odłączy zasilanie falownika. Dodam jeszcze że luzownik powinien odpuszczać wtedy gdy ma podane napięcie na cewkę. W dobrym tonie było by stosowanie urządzeń certyfikowanych. Do tego odpowiednia sygnalizacja świetlna i dźwiękowa i powinno być ok.
  • Poziom 12  
    Zgadzam sie z Luklukowantym.
    Dodatkowo, rzeczywiście falownik V1000 OMRONa ma wejście bezpieczeństwa. Poniżej link. Możesz sobie poczytać i pobrać komplet dokumentacji (wszystko po polsku :) ).

    Link: OMRON V1000

    pozdrawiam,
    adner