Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Czujnik temperatury cieczy ch³odz±cej Touran 1,9tdi

szorter 20 Mar 2009 08:50 31913 17
  • #1
    szorter
    Level 10  
    Witam Panów.
    Mam inny problem zwi±zany z czujnikiem temperatury cieczy ch³odz±cej w Vw Touranie 1,9tdi 2004r.
    Po uruchomieniu zimnego silnika czêsto zdarza mi siê, ¿e po jaki¶ 10 - 20 sek. za³±czaj± mi siê wentylatory. Obroty biegu ja³owego id± z 850 do 1200, automatycznie zu¿ycie skacze z 0,5 na 0,7-0,8.
    By³em na komputerach zeskanowano wszystko ca³y system i nie znaleziono ¿adnej usterki.
    Stwierdzono, ¿e musi to byæ co¶ z elektryk±.
    Pojecha³em do innego mechanika i stwierdzi³, ze komputery nie wszystko pokazuj±, a za za³±czenie siê wentylatorów odpowiada czujnik temp. cieczy ch³odz±cej (1 z dwóch) i wystarczy go wymieniæ.
    Kupi³em taki w sklepie ale nie wiem, gdzie go mam zamontowaæ silnik AVQ 1,9tdi 2004r. 105 KM.
    Podano mi czujnik o symbolu FAE 38185.
    Je¶li Kto¶ móg³by mi pomóc by³bym wdziêczny.
    Pozdrawiam.
  • Helpful post
    #2
    tomasz0703
    Level 25  
    witam 9 to czujnik temperatury.Jak go wykrecisz to zbadaj opornosci przy obydwoch czujników przy 20 stopniach i przy np 60 je¿eli s± takie same lub podobne to czujnik dobry .Jak w³acza ci siê wentylator to mo¿esz te¿ prawdziæ czujnik ci¶nienie klimatyzacji
  • #3
    tasmanski
    Level 10  
    witaj kolego, ja mam podobny problem z wentylatorami ,w³±czj± siê kiedy im pasuje i nie wiem co jest tego przyczyn± ,mam ten sam silnik, czy u Ciebie siê co¶ wyja¶ni³o?
  • #4
    robertbydgoszcz
    Level 1  
    mam ten sam problem. wymieni³em oba czujniki i nadal wentylatory g³upiej±. Znalaz³ kto¶ rozwi±zanie?
  • #6
    Entity
    Level 12  
    Witam !

    Panowie - ja równie¿ mam problem z tym czujnikiem.
    VAG pokazuje komunikat - Awaria czujnika temperatury lub zwarcie. nie napisa³em dok³adnie - ale co¶ w tym stylu. Wymieni³em czujnik - dalej jest to samo.
    ¦wieci siê symbol silnika na desce, a po skasowaniu b³êdu (nie pamiêtam teraz numeru b³êdu ale mam go gdzie¶ zapisanego) - zapala siê ta kontrola znowu.

    Do tego wska¼nik temperatury silnika wariuje. Wskazówka lala sobie jak chce... ale nigdy nie osi±ga 90*C. Ciekawa sprawa - podczas hamowania wskazówka "leci" w stronê zera po czym jak tylko dodam gazu - znowu siê wznosi w kierunku 90*C.

    Wariacja totalna. Pytanie mam do Was bo kilka postów wy¿ej pisze, ¿e s± 2 czujniki temperatury ??? Mo¿e ten drugi mi pad³ i dla tego siê tak dzieje ? Gdzie jest ten drugi ? Ja wymieni³em ten oznaczony na rysunku nr.9 [tomasz0703]

    Bardzo proszê o pomoc w tej sprawie.

    Pablo
  • #7
    himi76
    Level 2  
    Witam, u mnie to samo. 20 sekund i za³±czony wentylator. Skasowanie b³êdu czujnika temp. p³ynu ch³odniczego pomog³o na dwa dni. Dzi¶ rano ,,atrakcja'' powróci³a. Co ciekawe, zauwa¿y³em, ¿e je¶li zaraz po w³±czeniu zap³onu ruszê autem to wentylatory nie za³±czaj± siê. Kto¶ zdiagnozowa³ skutecznie ten feler?
  • #8
    Entity
    Level 12  
    Witam !

    No u mnie lipa. Jeszcze tego skutecznie nie usun±³em. Teraz kolega da³ mi namiary na jakiego¶ porz±dnego go¶cia od elektroniki samochodowej. Mo¿e On co¶ poradzi. Jestem z okolic Krakowa. Tutaj raczej jest "posucha" na dobrych specjalistów. Pyta³em po ró¿nych forach i u ró¿nych mechaników to ¿aden nie chce poleciæ kogo¶ z "czystym sumieniem". Pewnie gdyby chodzi³o o cofniêcie licznika to bym od nich dosta³ 30 telefonów ... :)
  • #9
    himi76
    Level 2  
    Te¿ mam takie wra¿enie. Sprawa po forach znana, by³em o 4ech mechaników/elektryków. ¯aden nie potrafi³ nic sensownego powiedzieæ.
  • #10
    emeryt2
    Level 42  
    Na wi±zce jakie¶ czasowe przywarcia do masy!!!
  • #11
    Entity
    Level 12  
    Witam !

    No te czasowe przywarcia do masy s± mo¿liwe... Tylko czemu jak pod³±czy siê tester/oprogramowanie VW z laptopa to czujnik pokazuje temp. -270*C (oko³o).

    Dok³adny kod b³êdu: "Czujnik -G62 temp. p³ynu ch³odz±cego sygna³ za du¿y, usterka sporadyczna."

    Gdzie szukaæ tego przywarcia do masy? [mo¿e jakie¶ foto] ?
    Spotka³ siê kto¶ z Was z takim przywarciem ?

    Gor±c± pro¶ba. :-)

    Pablo
  • #12
    loskomaros
    Level 10  
    Czêste miejsce za³amywania/przecierania sie przewodów w tym modelu jest na pod³u¿nicy, pod obudow± filtra powietrza.
  • #13
    Entity
    Level 12  
    Piêknie dziêkujê za podpowied¼. W najbli¿szym czasie postaram siê tam zagl±dn±æ. Jak uda mi siê ustaliæ (i usun±æ) problem to siê jako¶ odwdziêczê. :)

    Dam znaæ jak zagl±dnê do mojej (kochanej) maszynki. :D

    Pablo
  • #14
    justat
    Level 11  
    Ja mam podobny problem w golfie 2.0 tdi 2004r. wentylatory chodz± na maksa. Vag pokazuje b³±d 18616 oporno¶æ poza zakresem. Czujnili G62 i G68 mam nowe. Pomocy!
  • #15
    Albus
    Level 21  
    Je¶li poprawnie odczytano b³±d to: 18616 - Czujnik temp. p³ynu ch³odz±cego- na wyj¶ciu z ch³odnicy: (G83)
  • #16
    justat
    Level 11  
    Ten czujnik mam nowy. podejrzewam, ¿e kabel jest uszkodzony. Ma kto¶ schemat instalacji?
  • #17
    RENATA1
    Level 11  
    Panowie g³ówn± przyczyna za³±czania siê wentylatorów w tych autach jest uszkodzenie styków przeka¿nika który za³ancza napiêcie na sterownik napiêcia w samochodzie. znajduje siê on w kabinie na g³ównej p³ycie przeka¿ników i jest taki sam jak ten od sygna³u. Trzeba go wymieniæ i problem z g³owy.
  • #18
    Entity
    Level 12  
    loskomaros wrote:
    Czêste miejsce za³amywania/przecierania sie przewodów w tym modelu jest na pod³u¿nicy, pod obudow± filtra powietrza.


    No prawie tak jak kolega napisa³...
    U mnie przetar³y siê przewody w peszelku, biegn±cym prawie na wysoko¶ci zderzaka (nisko). Problem jest wiêkszy - tam te¿ znajduj± siê kable doprowadzaj±ce pr±d do ¶wiec - one równie¿ by³y poprzecierane. To samo z czujnikiem po³o¿enia wa³u - ten kabelek by³ ca³kiem urwany, a samochód ciê¿ko pali³ [b³±d by³ ale rozbieranie silnika nie wchodzi³o w grê - teraz to mo¿e komu¶ pomo¿e].
    Generalnie trzeba znale¼æ kilka godzin czasu - najechaæ samochodem na kana³ (lub podno¶nik), ¿eby mieæ dostêp do spodu samochodu, porozbieraæ wszystko (ja robi³em fotki, ¿eby czego¶ nie przeoczyæ przy sk³adaniu) i rozbebeszyc ten peszelek z kablami. Potem wymieniæ uszkodzone okablowanie - poprzez wlutowanie w miejsca uszkodzonych kabelków - nowe kabelki o podobnej kolorystyce i conajmniej takim samym przekroju. Kabelki musz± byæ typu linka !!! Miejsca lutowania zabezpieczyæ koszulkami termokurczliwymi, zaizolowaæ ca³o¶æ ta¶m± materia³ow± - wilgocioodporn±, na³o¿yæ peszel (jest rozciêty na ca³ej d³ogo¶ci) w sposób uniemo¿liwiaj±cy przesuwanie kabli. Ja dodatkowo jeszcze pozak³ada³em kilka opasek kablowych (tzw. trytytytek) zaciskaj±c peszel tak, ¿eby nie móg³ siê suwaæ po kablach. Potem pozapinanie kabli tam gdzie maj± byæ i ...gotowe.
    Na koniec jeszcze raz przegl±dn±æ ca³o¶æ, ¿eby mieæ pewno¶æ, ¿e nie pozamieniali¶my nigdzie kabelków i teraz tylko pozosta³o zapaliæ samochód.

    Mo¿e jeszcze komu¶ pomo¿e to, ¿e u mnie w tym czasie zbieg³a siê jeszcze jedna awaria - termostatu. Nie by³em w stanie zagrzaæ samochodu (wska¼nik temperatury silnika) do 90*C. Trafi³em akurat na mrozy -20 -30*C i my¶la³em, ¿e to dla tego. Jednak nie - zaprzyja¼niony mechanik wyj±³ termostat, zrobi³ próbê - wraz z nowym i okaza³o siê, ¿e stary jest uszkodzony. Po wymianie wszystko jest super i autko pali jak nigdy. Wska¼nik temperatury równie¿ jest ustawiony jak nale¿y i po kilku minutach pokazuje równiutkie 90*C.

    ¯yczê powodzenia - warto to zrobiæ, bo potem cieszy jak jest wszystko OK!