Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik PWM do silnika DC 12-24V 500A wyciagarka terenówki

20 Mar 2009 18:24 5660 13
  • Poziom 13  
    Witam Kolegów. Szukam układu który będzie realizował miękki start w silniku wyciągarki auta terenowego. chodzi głównie o ograniczenie ogromnego prądu rozruchowego oraz wypalanie się stycznika, dlatego najprościej jest zbudowac stycznik półprzewodnikowy, który będzie beziskrowy i zarazem moze realizowac miękki start. Macie może jakies propozycje, schematy ???? może ktos już budował podobny sterownik ze stycznikiem elektronicznym??
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 23  
    Proponuję zastosować elektromagnes od rozrusznika który wypycha zębnik i jednocześnie włącza prąd na uzwojenia.
    Najlepiej z ciągnika rolniczego Ursus 6 cylindrowego napięcie w instalacji jest tam 12V czyli styki są na duży amperaż.
    Rozrusznik Poloneza w chwili włączęnia pobiera nawet ok 800A tak że przekaźnik z takiego Diesla będzie nawet na wyrost.

    Rozwiązanie z półprzewodnikami niby fajne, przy 500A będzie bardzo kosztowne.
    Podobno istnieje metoda gaszenia tyrystrów w obwodach DC, ale szczegółów nie znam. Tyrystory można czasem dorwać za grosze gdzieś na targach itp.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 13  
    takie rozwiązanie właśnie jest w wyciągarkach duży stycznik. pracuje bo musi. jest to właściwie najbardziej awaryjny podzespół wyciagarki. dlatego żeby ograniczyc prąd rozruchowy i podniesc bezawaryjnośc chcę zastosowac półprzewodnik. Rozwiązanie jest tylko na pozór drogie - styczniki nie są tanie i szybko się wypalają, więc inwestycja się zwróci. tyrystor odpada, bo będą na nim duże straty cieplne. tylko tranzystor mosfet o bardzo małym oporze. inaczej tak duże prądy po prostu go spalą, bo radiator nie zdąży odprowadzic ciepła.
    tak na marginesie - w drogich modelach wyciągarek stosuje się właśnie styczniki półprzewodnikowe.
  • Poziom 10  
    Ja również jestem zainteresowany tym tematem, gdyż częste wypalanie styków w przekaźnikach jest denerwujące (zazwyczaj zdarza się to w najmniej odpowiednim momencie). Przekaźniki takie nie należą także do najtańszych. Mam pytanie, czy dałoby się zbudować taki przekaźnik na mosfetach, lub innych elementach półprzewodnikowych ? znalazłem coś takiego http://zefiryn.tme.pl/dok/a03/irf1324s-7ppbf.pdf
    Proszę o pomoc :)
  • Poziom 16  
    Ile może być wart dla klienta taki softstart (12V, 500A)?
  • Poziom 10  
    Mogę powiedzieć, że przekaźnik do mojej wyciągarki kosztuje ok 100 zł za sztukę, a wszystkich jest tam 4. nie koniecznie musi być to soft start, ważne aby wyeliminować mechaniczne przekaźniki.
  • Poziom 13  
    kacper_zet napisał:
    Ja również jestem zainteresowany tym tematem, gdyż częste wypalanie styków w przekaźnikach jest denerwujące (zazwyczaj zdarza się to w najmniej odpowiednim momencie). Przekaźniki takie nie należą także do najtańszych. Mam pytanie, czy dałoby się zbudować taki przekaźnik na mosfetach, lub innych elementach półprzewodnikowych ? znalazłem coś takiego http://zefiryn.tme.pl/dok/a03/irf1324s-7ppbf.pdf
    Proszę o pomoc :)


    Na 100% nie. Tranzystory muszą mieć przykręcane przewody. Trzeba patrzeć na prąd ciągły, a nie w impulsie.
  • Poziom 23  
    A co to za silniki (szeregowe ?) i jakie moce mają że nie da się tego włącznikiem stykowym ogarnąć. Przecież rozruszniki z dużych dieslów mają po kilka KW, a ich praca polega na ciągłym wlączaniu, prąd udarowy to kilkaset amper, nawet ponad 1000A...
  • Poziom 40  
    Co to za wciągarka.
    Mam w warsztacie wciągarkę z alegro za 190 zł, wjazd do warsztatu jest powyżej terenu około 0,5 metra. Jeszcze nie bylo takiego wozu którego by nie wciągnęła. Zasilana jest z 12 V, zasilam ją z ruskiego prostownika. Max prąd jaki pobiera (auto na podjeździe) to około 10 A (skala prostownika kończy się na 7). Silnik załączany jest przez zwykły przekaźnik samochodowy (30/40A,12V).
    Oczywiście cała "tajemnica" tkwi w przekładni tego ustrojstwa.
    Więc Panowie zamiast pisać o tak dużych prądach pomyślcie lepiej o przekładni.
  • Poziom 10  
    Wyciagarka to Warn 9000 o uciagu ponad 4 ton. Pod maksymalnym obciążeniem potrafi pociągnąć nawet 470A. Silnik jest szeregowy na 12V.
  • Poziom 13  
    Aleksander_01 napisał:
    Co to za wciągarka.
    Mam w warsztacie wciągarkę z alegro za 190 zł, wjazd do warsztatu jest powyżej terenu około 0,5 metra. Jeszcze nie bylo takiego wozu którego by nie wciągnęła. Zasilana jest z 12 V, zasilam ją z ruskiego prostownika. Max prąd jaki pobiera (auto na podjeździe) to około 10 A (skala prostownika kończy się na 7). Silnik załączany jest przez zwykły przekaźnik samochodowy (30/40A,12V).
    Oczywiście cała "tajemnica" tkwi w przekładni tego ustrojstwa.
    Więc Panowie zamiast pisać o tak dużych prądach pomyślcie lepiej o przekładni.


    Kolego, jazda w terenie to nie to samo co ciągnięcie po płaskim, nawet na zahamowanych kołach. Weź pod uwagę, że gdy auto ugrzęźnie w błocie i jest wyciągane wyciągarką to pcha również masę błota jak spychacz. to wszystko musi pracowac długo. podobnie rzecz ma się przy stromych podjazdach. Z tym przełożeniem nie masz racji. Oczywiście, przekładnia o dużym przełożeniu musi byc, ale żeby takie wyciąganie nie trwało cały dzień silnik musi również dysponowac odpowiednią mocą. Przykładem są ręczne wyciągarki typu tirfor o uciągu np. 2T. Przesunięcie auta o kilkadziesiąt m trwa ponad godzinę. gdyby zamiast rąk był silnik o mocy kilkaset W też by to szło z podobną prędkością.
  • Poziom 40  
    skyrafal - masz rację. U mnie na przetoczenie kilkunastu metrów trzeba czekać dobrych parę minut. Dlatego nie lubię jej używać (czas), jak jest ze czterech chłopa to wolę wepchnąć ręcznie.

    Co do pwm dla 500 A to będą cholernie duże elementy. Dobrze sprawdziły by się tu tyrystory GTO, ale potrzebują dość dużego prądu do gaszenia.
  • Poziom 16  
    Silnik szeregowy, w momencie rozruchu pobiera prąd ponad 10-krotnie większy od znamionowego. W przypadku tej wciągarki będą to już kiloampery. Z takim prądem może sobie poradzić tyrystor G4000EC450 firmy IXYS. TME pewnie sprowadzi na zamówienie, ale cena może być wysoka.
  • Poziom 15  
    Lekki off-topic:
    Silnik szeregowy w wyciągarce jest najczęściej spotykanym rozwiązaniem, ale niestety nie najlepszym. Po dłuższym ciąganiu można na nim jajka smażyć ;)
    Natomiast jest już działający w Polsce egzemplarz wyciągarki z silnikiem klatkowym przezwojonym na 24V i falownikiem. Moc znamionowa zestawu to ok. 4kW.
    Moim zdaniem ciekawe rozwiązanie, godne powielenia. Niestety właściciel patentu zbyt dużo sobie życzy za działający egzemplarz.
    Może jest ktoś, kto podjąłby się zmiany fabrycznego falownika na układ działający na 24V? Zapewne należałoby zmodyfikować część układu mocy oraz firmware.