Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Żarówki,świetlówki,diody -projekt

Grinczu 20 Mar 2009 20:57 1874 4
  • #1 20 Mar 2009 20:57
    Grinczu
    Poziom 2  

    Witam,wraz z grupa studentów politechniki łódzkiej przygotowujemy projekt pt:Żarówki a świetlówki -fakty i mity

    Naszym zadaniem będzie poddanie żarówek i świetlówek wielu próbom ,które wyłonią energooszczędniejszego i trwalszego zwycięzce.

    Chcielibyśmy sprawdzić je na kilka różnych sposobów:
    1.Test długości świecenia
    2.Test włącz-wyłącz non stop aż do przepalenia
    3.Test poboru prądu
    4.Jakość świecenia i długości fal itd(spektrometr)

    I tutaj pojawiają sie prośby do użytkowników forum,o ile pierwszy i ostatni test mamy opracowany to test poboru prądu i wyłączenia będzie zadaniem trudniejszym

    2.Włącz wyłącz,
    Myśleliśmy nad zastosowaniem stroboskopu(może któregoś Jabla ?) jednak chcemy przetestować żarówki o rożnych mocach i nie wiem czy nie będzie miało to wpływu na przegrzewanie/palenie,temat i budowa stroboskopu są nam zupełnie obce,świetnie byłoby również żeby urządzenie posiadało licznik włączeń i wyłączeń(ale obejdziemy sie bez tego luksusu),a może lepiej zbudować jakiś przerywacz?

    3.Test poboru,
    No właśnie,jak sprawdzić która żarówka ile prądu zużyje w ciągu godziny?
    Myśleliśmy nad kupnem starego licznika prądu ale pozostaje problem połączenia i jakości wskazu używanego urządzenia.

    Macie jakieś pomysły jak rozwiązać któryś z naszych problemów a może chcielibyście zobaczyć jakiś inny test żarówki?Piszcie!
    Wszystkie wyniki naszych badań będą upublicznione w internecie,z góry dzięki za posty,pozdrawiam

    0 4
  • #2 20 Mar 2009 23:47
    Dar.El
    Poziom 40  

    Witam
    Na allegro można kupić watomierze za grosze. Czy czasami nie przesadzacie z tymi badaniami, po co komu "włącz wyłącz"? Jak chcecie sprawdzić wytrzymałość to włączcie na 8h co 24h i będzie to pomiar wytrzymałości w biurze. Świetlówki liniowe mają 20kh wytrzymałości, trochę Wam się zejdzie z tymi badaniami.

    0
  • #3 20 Mar 2009 23:51
    darkus12
    Poziom 18  

    mam odpowiedz na 2 pyt. wystarczy najprostrzy przewywacz na dwuch tranzystorach, dwuch kondensatorach i 4 rezystorach do tego nap optotriak i gotowe, jako licznik mozna zastosowac kity do moznazy z norda albo jabela, a na 3 pyt to moze zmierzenie prady i napiecia i metada techniczna wyznaczyc moc? wtedy na kazda godzina jak zarówka bierze np 60 W to bedzie 60 Wh i po sprawie, pobór mocy napewno niebedzie sie znacznie zmieniac, i mozna jeszcze dołaczyc jeden test, a mianowicie jak zmieni sie zywotnosc obnizajac lub podwyzszajac napiecie zasilania np o 5 lub 10 %pozdrawiam DARKUS

    Skoro kolega posiada umiejętność korzystania z polskich znaków diakrytycznych to prosze je zastosować w całym poście. Proszę poprawić błędy ortograficzne zgodnie ze wskazówkami ukrytymi pod przyciskiem "pisownia".
    pol102

    Moderowany przez pol102:

    Była prośba, jest ostrzeżenie.

    0
  • #4 21 Mar 2009 08:49
    Grinczu
    Poziom 2  

    Włącz -wyłącz jest testem obowiązkowym żeby sprawdzić różnice w wytrzymałości między zapłonem na zimno i na ciepło,to bardzo fajny test, co do wyliczania to policzyć umiemy ale chodzi również o fizyczne sprawdzenie. Świetny pomysł z podwyższaniem napięcia,można by również sprawdzić jak sprawa wygląda przy nagłych spadkach napięcia które mają miejsce w instalacjach elektrycznych w blokach(i palą żarówki)! Jakiś pomysł jak płynnie je regulować?
    darkus12 możesz podpowiedzieć coś więcej z tym przerywaczem? Jakie oporności itd? Może ktoś ma jakiś przykładowy schemat, np w PSpice ??

    Moderowany przez pol102:


    Prosiłbym o stosowanie spacji po znakach interpunkcyjnych, to znacznie zwiększa przejrzystość tekstu :)

    0
  • #5 21 Mar 2009 15:55
    darkus12
    Poziom 18  

    Co do podwyższenia napięcia można zastosowac autotransformator. wtedy można i podwyższyć i obniżyc napięcie. Co do przerywacza zasilany może być zasilany 12 V i na wyjście podłączyc diodę LED z optotiaka przez rezystor. Żarówki,świetlówki,diody -projekt

    0