Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pralka Bosch WFC 1600 grzeje się uzwoj. wirnika... szczotki?

maskulin 21 Mar 2009 16:25 5334 9
  • #1 21 Mar 2009 16:25
    maskulin
    Poziom 9  

    Witam.
    W pralce Bosch WFC 1600 podczas prania pojawia się zapach spalenizny. Po wyeliminowaniu grzałki, wymontowałem silnik, po zdjęciu pokrywy zauważyłem, że topią się plastikowe (w tym silniku zielone) przekładki przy uzwojeniu. Pod silnikiem znalazłem fragmenty (wiórki) tego plastiku. Kiedyś wymieniałem szczotki na nieoryginalne... czy niewłaściwe szczotki mogą być przyczyną grzania?
    1. Czy wysoka temperatura uzwojenia pojawia się od zbyt dużego prądu?
    2. Czy złe parametry szczotek (?) mogą spowodować wzrost wartości prądu w uzwojeniu?
    3. Pralka poza zapachem spalenizny pracuje bardzo dobrze – czyli wysoka temperatura jeszcze nie wyrządziła dużych szkód w izolacji uzwojenia wirnika, czy po wymianie szczotek na oryginalne, objawy znikną?

    Z góry dzięki za rady!
    Pzdr
    M.

    0 9
  • #2 21 Mar 2009 17:04
    hefid
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Post był raportowany Reg. pkt 8.3.
    Przeniosłem z: AGD Diagnoza

    0
  • Pomocny post
    #3 21 Mar 2009 17:11
    PBK
    Specjalista AGD

    tak
    nieoryginalne szczotki powodują ostre iskrzenie komutatora a co za tym idzie
    wzrost hałasu pracy silnika
    wzrost temperatury i szybkie zużycie owych szczotek jak i samego komutatora
    co w ostateczności prowadzi do spalenia wirnika

    więc wymień szczotki na oryginalne nie zapomnij o odpowiednim dotarciu suchym pumeksem

    0
  • #4 06 Sie 2010 19:21
    Czyzug
    Poziom 2  

    Witam.

    U mnie było podobnie. Na początku nagle pralka przestała wirować. Przyjechał magik, zabrał silnik i pompę. Wrócił z nowa pompa i z tym samym silnikiem. Ponoć szczotki silnika wymienił. Zamontował i od tamtej pory zapodaje spalenizna. Wyciągnąłem silnik, brat zawiózł do znajomego magika. Tamten stwierdził, ze uzwojenie jest dobrze zrobione i ogólnie jest ok. Zamontowałem z powrotem, nastawiłem pranie i nadal silnik bardzo się grzeje. Czy to tez może być ta sama przyczyna co wyżej?

    0
  • #5 07 Sie 2010 07:24
    sujka5
    Poziom 26  

    Może jeśli szczotki są marnej jakości to komutator będzie się grzał i palił...
    Dodam tylko że dobry producent (np.Zelmer) nasącza szczotki specjalnym preparatem który pomaga chłodzić komutator....
    Dlatego nigdy nie polecam tanich podróbek bo to się może szybko zemścić...

    0
  • Pomocny post
    #6 07 Sie 2010 19:34
    JAN Sobczyk
    Poziom 12  

    Silniki wysokoobrotowe w pralkach wyposażone są w szczotki klejone. Szczotka taka jest tak skonstruowana że w środku jej przekroju wzdłużnego jest wklejona przekładka izolacyjna.Taka konstrukcja szczotki współpracującej z komutatorem silnika pozwala na wygaszanie łuku elektrycznego powstającego przy opuszczaniu przez szczotkę kolejnych wycinków komutatora. Zwykła szczotka tego nie robi jednocześnie zwiera więcej wycinków komutatora a przy dużych obrotach nie potrafi wygaszać powstałego łuku sama się wypala jednocześnie niszcząc bieżnię komutatora.

    1
  • #7 08 Sie 2010 14:45
    Sławek K
    Poziom 22  

    Czyzug... sprawdź również sprawność stojana, ponieważ przy uszkodzonym wirniku mógł zostać zdefektowany.
    Slawek

    0
  • #8 10 Sie 2010 19:44
    Czyzug
    Poziom 2  

    Witam.

    Udało mi się znaleźć czas i wyciągnąłem silnik. Po wyciągnięciu szczotek, okazało się że z oryginalnego wymiaru 37 mm jest 35 mm długości szczotek. Czyli po tak krótkim czasie zużyły się 2 mm ?. Znalazłem też szczotki http://north.pl/karta/szczotki-2szt-bosch;siemens-154740,7696387.html te były by odpowiednie? . Proszę o rade, trochę zielony jestem :P.

    Pozdrawiam.

    0
  • Pomocny post
    #9 10 Sie 2010 19:58
    JAN Sobczyk
    Poziom 12  

    Wydaje się że to szczotki oryginalne i możesz je kupić, ale możesz jeszcze zadać pytanie czy są to szczotki dwuwarstwowe to znaczy czy w środku przekroju mają przekładkę jeżeli tak kupuj bez obaw i wszystko będzie ok. Przed uruchomieniem musisz jeszcze doprowadzić do stanu używalności komutator to znaczy lekko go trzeba przetrzeć papierem ściernym a nawet możesz przeżłobkować sprawdzając czy w którymś miejscu nie ma mocnych nadpaleń komutatora jeżeli coś takiego masz zrób pomiar oporności omomierzem pomiędzy tymi wycinkami komutatora i porównaj z pozostałymi oporności powinny być zbliżone pomiary wykonuj przy wyjętych szczotkach powodzenia

    0
  • #10 25 Cze 2012 12:40
    maskulin
    Poziom 9  

    Przyczyną były szczotki. Zakup szczotek oryginalnych rozwiązał problem.

    pzdr.

    0
  Szukaj w 5mln produktów