Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Głośniki aktywne i zabezpieczenie mocnym sygnałem

lutol 23 Mar 2009 00:11 3054 30
  • #1 23 Mar 2009 00:11
    lutol
    Poziom 9  

    Witam!

    Mam dwa głośniki aktywne i już drugi raz muszę je naprawiać (wymiana jakiegoś chipa) z powodu podania mocnego sygnału z miksera. Chodzi mi o nieprzewidziany huk, trzask wywołany błędem przy obsłudze miksera. Czy są jakieś zabezpieczenia, które można podpiąć na linii Mikser (Main Out), a głośnik? Zabezpieczenie, które złapie silny sygnał i nie pozwoli wysadzić kolejny raz głośnika.

    Drugie pytanie: jeszcze jak głośniki mi działały to po podłączeniu do gniazdek już na połowie wzmocnienia pojawia się zbyt duży szum, brumienie. Wiem, że głośniki aktywne coś takiego produkują, ale ten szum wydaje się być zbyt silny, a przy ustawieniu głośności na 3/4 jest jeszcze silniejszy. Głośniki mam podłączone do 2 różnych gniazdek sieciowych w 2 różnych kątach sali. Czy to są jakieś zakłócenia w kablu zasilającym? Ma ktoś może odp. na to pytanie?

    Będę wdzięczny jak się znajdzie osoba która będzie wstanie mi pomóc.
    pozdrawiam

    0 29
  • #2 23 Mar 2009 19:18
    Jaras-J
    Poziom 12  

    Nie wiem czy ktoś to testował ale można spróbować dać zwykłe bezpieczniki małej mocy na wyjściach... Jak popłynie za duży prąd do głośników to bezpiecznik pójdzie a nie wzmacniacz w głośniku. Co do brumu powodów może być kilka. Jak długie są przewody sygnałowe? Jakiej jakości są? Czy jak podłączysz pasywny mały głośnik do miksera to też brumi? Czy jak podasz sygnał z innego źródła do tych aktywnych to brumi? Odpowiedz na te pytania to postaram się określić przyczynę.

    0
  • #3 23 Mar 2009 19:42
    lutol
    Poziom 9  

    dzięki za odzew, jak mały musiałby ewentualnie być ten bezpiecznik, aby normalny sygnał przechodził, a tylko tłumiło nagły huk? Na pozostałe pytania odpowiem później bo muszę głośniki naprawić teraz w tygodniu.

    0
  • #4 23 Mar 2009 23:30
    Jaras-J
    Poziom 12  

    Ciężko mi powiedzieć, nie obejdzie się bez pomiarów. Z założenia trzeba wpiąć dość dokładny amperomierz w obwód sygnałowy i sprawdzić jak duży prąd płynie przy maksymalnej głośności jakiej używasz. Wstawi się wtedy taki bezpiecznik i każda wartość prądu powyżej tego poziomu będzie go przepalać. W całym projekcie martwi mnie tylko to że taki bezpiecznik może mieć wpływ na jakość dźwięku. To z mojej strony trochę eksperymentalny projekt dlatego nie umiem określić efektu końcowego.

    0
  • #6 24 Mar 2009 20:08
    lutol
    Poziom 9  

    dzisiaj oddałem do naprawy głośniki (DAS DS-115A) wstępnie facet powiedział i pokazał w obu że się poprzepalały chipy 6 lub 8 nozne wielkosci moze 5na3 mm, wiec zamawia czesci i ma je wymienic. Ogolnie zaluje ze kupilem DASy wydaja sie byc zbyt czule. Ogolnie mi polecal, abym zaopatrzyl sie w limiter miedzy mikserem i kolumnami. Nie wiem jak ten limiter dziala, na allegro jest ich sporo i to w roznych cenach. Wiem, ze mozna ustawic jakis poziom sygnalu, ktory jak zostanie przekroczony to limiter go zdlawi. W teorii to chyba jest odpowiedz na moje pytanie postawione na samym poczatku. Jednak jak patrze na te urzadzenia to nie wiem na co zwracac uwage i co tak naprawde potrzbuje. Moze ktos bylby wstanie mi wyjasnic kwestie z limiterem.

    0
  • #7 25 Mar 2009 11:52
    adambyw
    Moderator Akustyka

    Dziwne, mam te dasy i chodzą mi prawie bezproblemowo dobrych kilka lat. Mają one już w sobie wbudowany limiter, a nawet dwa, na każdy wzmacniacz jeden. Czym sterujesz te kolumny?
    Można zastosować jakiś limiter, ale przy poprawnym wysterowaniu miksera jest on właściwie zbędny. Powinien wystarczyć limiter w kolumnie.

    0
  • #8 25 Mar 2009 15:13
    lutol
    Poziom 9  

    Zwyklym mikserem, wczesniej mialem starego peavea, teraz probowalem podlaczyc behringera sl2442, ale byla nie wiadomo czemu cisza i nic w pewnym momencie poszedl jakis trzask (mialem wiekszosc ustawien w gornych poziomach), w Dasach glosnosc do polowy no i padlo. Doslownie nie widze logicznego wyjasnienia skad ten trzask. Na pewno jakis blad popelnilem, ale nie wiem gdzie.

    Nie wiem czy to nie byl trzask, ktory czasami chyba wystepuje w przypadku gdy wzmacniacz (tutaj w DASie) jest ustawiony za cicho, a w mikserze za duze przeciazenie jest na GAIN, potencjometrze i głownym potencjometrze (main). Jesli sie myle to niech mnie ktos poprawi.

    0
  • #9 28 Mar 2009 14:14
    lutol
    Poziom 9  

    Oderałem głośniki z naprawy, sygnal nie doszedl do limiterow, bo sa podobno gdzies wbudowane dopiero przed glosnikami. Rozwalilo mi sie jakies kostki na przedwzmacniaczach. Tak sobie mysle jak to mozliwe, czy jakis sygnal sie skumulował we wzmacniaczach kolumny, bo jeszcze gdybym grzebal wzmacniaczem to rozumiem, ale zeby poszlo z miksera!? Przypomne byla cisza i nagle trzask.

    Mialby ktos moze sprawdzony zestaw kolumn pasywnych + wzmacniacz, cos ok 300-400W? Zastanawiam sie nad wymiana.

    0
  • #10 28 Mar 2009 16:56
    Tarru
    Poziom 15  

    Proste... Wzmacniacz operacyjny na wejsciu Ci pali, bo doprowadzasz zbyt mocny sygnal do kolumn... Przerabialem to nie raz w odsluchach aktywnych... Nie wypuszczas z konsoli przesterowanego sygnalu tylko ustaw wieksze wzmocnienie w kolumnie...

    0
  • #11 28 Mar 2009 17:36
    marakus
    Poziom 27  

    W zasadzie jest tak:
    1. Wzmocnienie w głośnikach aktywnych ustawia się na full. Piszesz, że wtedy bardzo szumią. Pytanie czy jest to szum czy brum sieciowy 50Hz?
    2. Realizację powinno się prowadzić w taki sposób, by suma była w okolicy OdB przy skali -inf - +6dB albo 8 przy skali 0-10 niemianowanej. Jeśli przy takim ustawieniu jest za głośno skręcamy głośność na kolumnach do wartości optymalnej do sytuacji.
    3. Limiter wstawiamy między głośniki, a mikser, ustawiamy w taki sposób, aby przy normalnej pracy limiter nie reagował. Jeśli jednak podniesiesz sumę na +6dB powinien zacząć przytykać sygnał, chroniąc w ten sposób głośniki.

    Strzały biorą się z dwóch przyczyn. Pierwsza to wpinanie i wypinanie kabli przy otwartych tłumikach. Zwłaszcza wtyki Jack powodują duże straty. Druga to załączanie zasialnia Phantom +48V. W większości przypadków odbywa się bezgłośnie, ale są miksery powodujące strzał. Również wpinanie mikrofonów na włączony Phantom powoduje strzały. Ważną dla ciebie informacją może być to, że nie zawsze limiter zdąży taki strzał wytłumić. O bezpiecznikach zapomnij. Nawet najszybsze wkładki
    topikowe nie pomogą zatrzymać takiego impulsu.

    0
  • #12 28 Mar 2009 18:28
    lutol
    Poziom 9  

    Po naprawie sprawdzalem w serwisie te kolumny rowniez pod wzgledem szumów, bez kabli szumu praktycznie nie ma tzn. jest delikatny wynikajacy z samego wzmacniacza. Nie ma znaczenia czy potencjometr jest na max czy na min, szum jest taki sam. Dopiero jak podpina sie kable zaczyna sie generowac znaczacy szum i wtedy zwieksza sie wraz z zwiekszaniem potencjometra. U mnie te szymy sa dosyc silne bo kablem idzie do pyty(multicore), ktory ma ok. 25m do miksera i z powrotem. Glosniki mam teraz podlaczone asymetrycznie i facet powiedzal mi zebym podlaczyl kablem symetrycznym. Zastanawiam sie jakie kable zastosowac i koncowki (teraz mam XLR-jack), aby te szumy wyeliminowac do minimum. Czy koncowka ma duzy wplyw na szum? Do pyty moge podlaczyc przez XLR (teraz mam jacka), ale do miksera tylko jest na jacka z multicora. Jakie sa sposoby aby szumy zlikwidowac?

    0
  • Pomocny post
    #13 28 Mar 2009 18:38
    marakus
    Poziom 27  

    Podstawa to połączenie symetryczne. Możesz mieć połączenie symetryczne na Jacku stereo, wtedy łączysz z jednej strony do XLRa czerwony na 2, czarny na 3 i ekran na 1, a przy Jacku czerwony na TIP (czubek), czarny na RING (pierścień) i ekran na masę w Jacku. W zasadzie na 100m kabla nie powinieneś mieć jakiegoś drastycznego szumu, jeśli kable są w porządku. No chyba, że to mikser ci tak szumi.

    0
  • #14 28 Mar 2009 18:50
    lutol
    Poziom 9  

    Wprawdzie to juz mialem polaczone kiedys symetrycznie i szumy mialem jeszcze wieksze dlatego wrocilem do asymetrycznego podlaczenia. Przypuszczam, ze poprostu moze mialem zle polutowane koncowki, sprobuje jeszcze raz wedlug zalecenia.

    0
  • #15 29 Mar 2009 00:55
    lutol
    Poziom 9  

    podlaczylem glosniki symetrycznie i jednak nie wystepuje brumienie ktore mialem gdy byly podlaczone asymetrycznie, pojawia sie delikatnie wiekszy szum niz bez kabla ale do zaakceptowania (chyba juz tego nie da sie wyeliminowac). Jesli chodzi o sume to u mnie w mikserze gdy ustawie na -10db to wtedy szum znika (przy ustawieniach na 3/4 w glosnikach). Sume mam od ...-15,-10.0..10. Czy tak moze zostac czy raczej jeszcze zmniejszac glosnosc na glosniku (inaczej pojawia sie zbyt duzy szum ktory jest nie do zaakceptowania)?

    Troche zejde z tematu, czy suma (main) calkowicie wycisza mikser? Nie testowalem tego, ale czy sygnal jest wstanie przebic sie na glosniki np gdy jest gain i suwak ustawione na max lub pojsc jakis strzal? Chodzi mi o to czy wtedy mozna bezpiecznie odlaczac/podlaczac urzadzenia, mikrofony jak sie tylko sciszy sume, czy musze koniecznie za kazdym razem wyciszac recznie glosniki?

    0
  • #16 29 Mar 2009 13:24
    marakus
    Poziom 27  

    Dla dobrej dynamiki sygnału czyli właściwym odstępie sygnał-szum, sumę powinieneś trzymać w okolicy zera. Oczywiście jak zaczniesz imprezę i okaże się, że jest za cicho bądź za głośno, to nie będziesz biegał i przestawiał głośników, tylko robisz to na sumie. Jeśli w twoim systemie ustawienie głośności na głośnikach na 3/4 jest optymalne to tego się trzymaj.

    Zamknięcie sumy całkowicie wycisza mikser. Co byś nie robił, nie ma prawa nic strzelić z jednym wyjątkiem: wyłączenie zasilania w mikserze może powodować strzał nawet przy zamkniętej sumie. No i jeśli używasz jakichś monitorów z wyjść AUX, to ich również suma nie zamyka, trzeba to robić masterem danego AUXa.

    0
  • #17 29 Mar 2009 18:23
    lutol
    Poziom 9  

    Czy przy uzyciu zasilania phantom, wszelkiego rodzaju intrumenty tez powinny byc podlaczone kablami symetrycznymi? Poprzedni mikser nie mial tego zasilania i robilem to przez dodatkowy zasilacz co czasami skutowalo trzaskami jak ktos niechcacy go dotknal. Wolabym teraz uzywac zasilania z miksera, ale wiem ze wystepuje drugie niebezpieczenstwo czyli polaczenie kablem asymetrycznym. Czasami sie zdaza, ze ktos odepnie mikrofon lub intrument, jak sie zachowuje wtedy mikser przy wlaczonym phantomie? (wolabym nie testowac)

    0
  • #18 29 Mar 2009 18:43
    marakus
    Poziom 27  

    Phantom powinien zawsze iść kablem symetrycznym. Generalnie wymagają go tylko mikrofony pojemnościowe i aktywne D-Boxy. W pozostałych przypadkach można i należy go wyłączyć. Znam parę przypadków uszkodzenia różnych odtwarzaczy typu CD, mp3 nie wpiętych przez separator, tylko przejściówką XLR-minijack lub XLR-RCA właśnie przez +48V. Wypinanie/wpinanie urządzeń przy włączonym +48V nie szkodzi mikserowi, może jednak zaszkodzić głośnikom, kiedy kanał będzie otwarty i nastąpi strzał/trzask.

    0
  • #19 29 Mar 2009 19:24
    lutol
    Poziom 9  

    Wlasciwie to chodzilo mi o glosniki. Poprostu mam jeden mic pojemonosciowy i do tej pory uzywalem zew. zasilacza (bo mikser nie mial phantoma), aktualny mikser ktory testuje ma juz phantom, wiec moglbym ten mic podlaczac bez zew. zasilacza. Rozumiem ze zasilane phantomem sa tylko gniazda mikrofonowe i jesli chce uzywac inne mikrofony niz pojemonosciowe to musza byc podlaczone symetrycznie, ale czy intrumenty tez musza byc podlaczone kablem symetrycznym? Zazwyczaj podlacza sie je tylko mono jack i XLR (np. w przypadku mojego multicora). Nie chcialbym np. aby klawisze sie rozwalily przez to ze byl wlaczony phantom lub gitara akustyczna lub pojdzie trzask na glosniki. W takim razie drugie pytanie jak podlaczyc np. mp3 do kanalu mikrofonowego gniazda line czy tez przez maly jack na stereo jack (chodzi o symetrycznosc)?

    0
  • #20 29 Mar 2009 19:43
    marakus
    Poziom 27  

    Na gniazdach liniowych JACK nie ma phantomu. Instrumenty, mp3, odtwarzacze itp podłączaj na wejścia liniowe Jackiem. Możesz też używać do CD/mp3 wejść stereofonicznych, również do instrumentów - większość "klawiszy" ma wyjścia stereo. Pod koniec instrukcji miksera http://www.behringerdownload.de/SL2442FX-PRO_...0GLOB_P0244_M%20Web%20PL_2008-01-29_Rev.3.pdf
    masz opisane wszystkie wtyki i sposób ich podłączania. Pamiętaj tylko, że połączenia niesymetryczne są bardziej podatne na zakłócenia zwłaszcza pochodzenia sieciowego (brumy) co daje się odczuć przy większych odległościach. Istnieje możliwość symetryzacji źródeł za pomocą D-Boxów, ponadto dają one separację galwaniczną od miksera i zapobiegają uszkodzeniom, przez przypadkowe podanie +48V.

    0
  • #21 29 Mar 2009 20:01
    lutol
    Poziom 9  

    Problem w tym ze mam multicora - gniazda oraz wtyki sa na XLRach, wiec chyba przy podlaczeniu kanalu do miksera musialbym zastoswac przejsciowke z XLRa na jacka, ale to troche bez sensu. Dlatego pytalem sie od te instrumenty ktore podlaczam do multicora. Jesli mam jack-jack kabel to stosuje przejsciowke z jacka na XLRa do pyty, ale zazwyczaj mam jack-XLR.

    Dodano po 29 [sekundy]:

    Problem w tym ze mam multicora - gniazda oraz wtyki sa na XLRach, wiec chyba przy podlaczeniu kanalu do miksera musialbym zastoswac przejsciowke z XLRa na jacka, ale to troche bez sensu. Dlatego pytalem sie od te instrumenty ktore podlaczam do multicora. Jesli mam jack-jack kabel to stosuje przejsciowke z jacka na XLRa do pyty, ale zazwyczaj mam jack-XLR.

    0
  • #22 29 Mar 2009 20:12
    marakus
    Poziom 27  

    Możesz zrobić tak bardziej profesjonalnie, ale będą koszty. Pytkę (multicora) wpinasz XLRami w mikser. Z drugiej strony mikrofony wpinasz normalnie kablem XLR-XLR, a instrumenty kablem XLR-XLR między pytką, a D-Boxem oraz Jack-Jack między D-Boxem i instrumentem. D-Boxy są zarówno mono jak i stereo. Niestety wiąże się to z kosztami, bo D-box kosztuje do 120 do 400 zł. Są też takie po 50zł, ale te mają kiepskie transformatory i nie polecam.

    0
  • #23 29 Mar 2009 23:00
    lutol
    Poziom 9  

    Jest to jakies wyjscie z tymi di-boxami, ale jeden na allegro kosztuje 100zl ART. Chyba jednak zastosuje przejscowki w mikserze na tych kanalach co bede mial intrumenty i podlacze wtedy to wejscia line, bedzie znacznie taniej. Powinny byc w mikserach wlaczniki phantoma na poszczegolne kanaly.

    0
  • Pomocny post
    #24 29 Mar 2009 23:14
    marakus
    Poziom 27  

    Powinny być i są, ale w droższych, a Behringer do tej grupy nie należy. A ty w ogóle używasz mikrofonów pojemnościowych (jakich?), bo jeśli nie to wyłącz główny wył. phantomu i będzie po problemie.

    0
  • #25 29 Mar 2009 23:37
    lutol
    Poziom 9  

    uzywam jeden mikrofon pojemnosciowy (firmy nie pamietam).

    0
  • #26 31 Mar 2009 00:24
    lutol
    Poziom 9  

    czy cos mozesz powiedziec o kablach? Duza roznica jest w jakosci pomiedzy besbeco a proelem diehard. W cenie to proel jest 2x drozszy 120zl za 10m.

    0
  • #27 31 Mar 2009 01:55
    marakus
    Poziom 27  

    Nie wiem, zawsze i wszędzie używałem KLOTZa, i wtyczek Neutrick. W dziedzinie niezawodności i odporności nie mają sobie równych. No i dobry KLOTZ daje się bezboleśnie zwinąć na mrozie, co jest czasem dość istotne.

    0
  • #29 31 Mar 2009 16:50
    marakus
    Poziom 27  

    Nie do końca chyba rozumiesz zasadę działania tego wynalazku. Ten D-Box nie podaje phantomu, ale jest z niego zasilany, tak więc wymaga włączenia phantomu w mikserze do poprawnej pracy. Alternatywnie posiada własne zasilanie bateryjne gdy mikser nie ma +48V. Nie jest więc dla ciebie żadnym rozwiązaniem. Jeśli boisz się uszkodzenia swojego sprzętu phantomem, to możesz na razie nadal używać swojego zasilacza do mikrofonu, a wyłączyć +48V w mikserze. A z czasem kupisz sobie D-Boxy i będziesz miał wszystko po bożemu.

    0
  • #30 31 Mar 2009 23:22
    lutol
    Poziom 9  

    W zasadzie o tym myslalem ze chodzi o zasilanie di-boxa phantoem z miksera, ale ktos mi powiedzial ze sa di-boxy z phantomem wiec juz nie bylem pewny.

    Jestes wstanie podac nazwy miksera(ow) o funkcjonalnosci behringer sl2442 tylko ze z phantomem na kazdy kanal osobno z 12 wejsciami XLR? Szukam, ale nie moge znalezc.

    0