Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Laguna I 2,2dT RT 96 klimatronic - Silnik nawiewu nie działa

szaszlyk7 23 Mar 2009 14:31 6056 17
  • #1 23 Mar 2009 14:31
    szaszlyk7
    Poziom 2  

    Witam,

    zanim wyjaśnię o co chodzi, powiem, że przeczytałem posty w tym temacie i nie znalazłem w nich odpowiedzi na mój problem.

    Otóż jakiś czas temu zadymił mi się silnik nawiewu, po tym jeszcze działał z przerwami (1 min. chodził, pół minuty nie chodził) i po kilku dniach padł całkowicie ("Service" nie świeci się). Silnik został przewinięty, wymieniono tranzystory (najpierw jeden, potem po kolejnej próbie podłączenia - kolejny).
    Silnik został przewinięty po raz kolejny i wymienione zostały znowu tranzystory. Po podłączeniu - ten sam efekt, co na początku - silnik nie startuje - napięcie dostaje (słychać załączenie i napięcie faktycznie pojawia się na stykach kostki), jest lekkie szarpnięcie i silnik nie wie, w którą stronę ma się kręcić. Efekt - czuć opór wirnika, wirnik stoi, a uzwojenia i tranzystor się grzeją (prawdopodobnie wtedy znowu padł tranzystor).

    Wygląda na to, jakby silnik chciał pracować na zwarciu. Sprawdziłem kostki - styki wizualnie OK, napięcie też się pojawia, jest też widoczna zmiana napięcia przy regulacji obrotów. Nie wiem, jak powinny wyglądać pozostałe sygnały w kostce.

    Nie wiem w którym kierunku iść - czy coś jest nie tak z sygnałami w kostce (sterownik klimatyzacji), czy to sam silnik (i elektronika na nim zamontowana). Chcę teraz jeszcze raz wymienić tranzystory, ale również układ scalony U6811B (ten zalany czerwoną gumą na silniku).

    Proszę Was o wsparcie - co robić dalej?
    Dzięki z góry za pomoc !

  • Pomocny post
    #2 23 Mar 2009 14:50
    pawel0777
    Poziom 14  

    Z układem u6811b będziesz miał problem bo nie jest raczej dostępny w Polsce (jak Ci się uda znaleźć to daj znać) .
    Sporo tych dmuchaw naprawiłem i kiedyś też miałem taki problem.
    Powód-jakieś "lewe" tranzystory. Kup w TME.
    A z samą płytką i ukrytym u6811b raczej uważaj bo to "skarb" jeśli oczywiście do tej pory nic nie uszkodziłeś.
    Zakładam oczywiście że uzwojenie jest dobrze wykonane

  • #3 23 Mar 2009 15:12
    Usunięty
  • #4 23 Mar 2009 15:29
    szaszlyk7
    Poziom 2  

    Dzięki za szybką reakcję,

    elektrit - przyznam, że sam tego nie robiłem - robili to elektrycy na co dzień zajmujący się przewijaniem silników. Nie sądzę jednak, że był problem z fazami - silnik był przewijany dwa razy przez inne osoby - efekt był ten sam.

    pawel0777 - myślisz, że powodem mogły być lewe tranzystory IRFP044? Spróbuję zatem wymienić na wszystkie z TME.

    Co do układu U6811B - próbowałem w TME - nie mają - nawet na zamówienie. Jestem jednak w kontakcie z jedną zagraniczną firmą - mogę je prywatnie sprowadzić, czekają tylko na moje potwierdzenie - koszt ok. 90 - 100 zł.

  • #5 23 Mar 2009 15:44
    pawel0777
    Poziom 14  

    szaszlyk7 napisał:
    .

    pawel0777 - myślisz, że powodem mogły być lewe tranzystory IRFP044? Spróbuję zatem wymienić na wszystkie z TME.


    Opisałem swój przypadek i co rozwązało problem.

    Natomiast co do elektroniki pod silikonem,zazwyczaj niszczą ją ludzie podczas demontażu silnika(mechanicznie)lub co częściej elektrycznie "przytykając" gdzie bądź napięcie w celu sprawdzenia " czegoś tam".
    Dla mnie rekordzistom był właściciel samochodu który sprawdzał elementy na płytce napięciem 230v i żarówką wpiętą w szereg:D od tej pory w lagunach nic mnie nie zdziwi.

  • #6 23 Mar 2009 16:38
    Usunięty
  • #7 23 Mar 2009 17:33
    szaszlyk7
    Poziom 2  

    Właśnie zamówiłem tranzystory w TME. Po wymianie odezwę się - jeśli to nie wypali, będę potrzebował dalszej pomocy.

    Przy okazji pytanie - lokalny sklep elektroniczny oferował mi tranzystory IRFP044N jako zamiennik. Zauważyłem, że różnią się trochę parametrami od tych bez literki "N": niższe napięcie, mniejszy prąd, mniejsza moc. Czy zastosowanie ich może mieć w ogóle wpływ na samo zadziałanie silnika (nie mówię o długotrwałej, codziennej pracy)?

    Na razie dzięki :-) Chyba, że ktoś miałby jeszcze jakieś sugestie do rozwiązania problemu.

  • #8 23 Mar 2009 17:39
    Usunięty
  • #9 23 Mar 2009 21:16
    Jurek220
    Poziom 27  

    Coś namieszane z fazami,elektrit ma racje.
    Sam przerabiałem ten temat jakieś 2 miechy do tyłu.Silnik przewijany przez osobe się tym zajmującą a sam wziąłem sie za elektronike.Oryginalne tran. mają 48A a mnie udało sie zakupić tylko 38A i zdecydowałem sie je zamontować.Wszystko działa znakomicie.Tylko należy pamiętać iż w tym przypadku zmieniamy wszystkie tran. a nie tylko jeden bo on właśnie był uszkodzony.:D
    Pozdr.

  • #10 23 Mar 2009 21:33
    pawel0777
    Poziom 14  

    Oryginalne tranzystory mają 57A a od 99' roku 98A ...niepotrzebnie zmieniałeś na mniejsze przecież bez problemu można kupić takie jak trzeba,al jak chodzi to najważniejsze:D

  • #11 23 Mar 2009 22:07
    Jurek220
    Poziom 27  

    Być może masz racje pawel0777 IRFP044NPBF Tranzystor N-MOSFET 55V 49A 100W To dane z www.tme.eu/pl a ja zamontowałem te: IRFP150NPBF Tranzystor N-MOSFET 100V 39A 140W takie po prostu były na stanie a kientowi po prostu sie spieszyło:D
    Pozdr.

  • #13 05 Sty 2010 23:09
    szaszlyk7
    Poziom 2  

    Witam wszystkich po bardzo długiej przerwie.

    A wracając do tematu - tak tylko informacyjnie - to problem rozwiązałem poprzez wymianę silnika (kupiłem za 200 zł) oraz wymianę filtra przeciwpyłkowego - wtedy wszystko zaczęło hulać jak dawniej. Niestety wymiana części (tranzystorów i układu scalonego) na niewiele się zdała. Poza tym nie chciałem już tracić więcej czasu i pieniędzy na zabawę z tym silnikiem :cry:

    Gdyby ktoś miał ochotę na nowe układy U6811B, to mam jeszcze 2 w zapasie - mogę odsprzedać.

    Pozdrawiam :ok:

  • #14 17 Lis 2010 00:44
    bukiet69
    Poziom 9  

    szaszlyk7 napisał:
    Witam wszystkich po bardzo długiej przerwie.

    A wracając do tematu - tak tylko informacyjnie - to problem rozwiązałem poprzez wymianę silnika (kupiłem za 200 zł) oraz wymianę filtra przeciwpyłkowego - wtedy wszystko zaczęło hulać jak dawniej. Niestety wymiana części (tranzystorów i układu scalonego) na niewiele się zdała. Poza tym nie chciałem już tracić więcej czasu i pieniędzy na zabawę z tym silnikiem :cry:

    Gdyby ktoś miał ochotę na nowe układy U6811B, to mam jeszcze 2 w zapasie - mogę odsprzedać.

    Pozdrawiam :ok:


    Dodano po 10 [minuty]:

    bukiet69 napisał:
    szaszlyk7 napisał:
    Witam wszystkich po bardzo długiej przerwie.

    A wracając do tematu - tak tylko informacyjnie - to problem rozwiązałem poprzez wymianę silnika (kupiłem za 200 zł) oraz wymianę filtra przeciwpyłkowego - wtedy wszystko zaczęło hulać jak dawniej. Niestety wymiana części (tranzystorów i układu scalonego) na niewiele się zdała. Poza tym nie chciałem już tracić więcej czasu i pieniędzy na zabawę z tym silnikiem :cry:

    Gdyby ktoś miał ochotę na nowe układy U6811B, to mam jeszcze 2 w zapasie - mogę odsprzedać.

    Pozdrawiam :ok:
    ile za te scalaczki u6811b terz szukam

  • #15 25 Cze 2011 16:56
    silver075
    Poziom 1  

    czy moze sie zepsuc sterownik od klimatronika jzeli wypalila sie kostka przy silniku przewody czarne minusowe

  • #16 25 Cze 2011 22:02
    pawel0777
    Poziom 14  

    silver075 napisał:
    czy moze sie zepsuc sterownik od klimatronika jzeli wypalila sie kostka przy silniku przewody czarne minusowe


    Wymieniłeś wtyczkę,gniazdo i nie działa ?

  • #17 25 Cze 2011 22:33
    1078231
    Usunięty  
  • #18 08 Lip 2011 00:43
    johnson255
    Poziom 17  

    Witam

    Mam podobny problem z nawiewem i ciagle z nim walcze. Nie potrafie uruchomić wentylatora. Wszystko opisane w osobnym temacie.
    Bardzo was prosze o pomoc bo siedzę i dalej z tym walczę.
    Dziekuje i pozdrawiam.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME