Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulowany opornik na mikroprocesorze(?)

Ture11 23 Mar 2009 20:25 1584 5
  • #1 23 Mar 2009 20:25
    Ture11
    Poziom 34  

    Witam.
    Odkopałem starą kierownicę do komputera na usb. Rozebrałem, i ujrzałem potencjometr 100kOhm "B". Oczywiście kąt kierownicy mały, a chciałoby się dużo.... Więc pomyślałem, że zamiast potencjometru wstawię enkoder (impulsator). Chciałbym do tego dać jeszcze jakiś Uc i podłączyć się w miejsce potencjometru... Tylko jak wykonać taki regulowany potencjometr? Wymyśliłem, że w takiej kierownicy to pewnie tylko o różnice napięć chodzi ( znaczy podane napięcie na potencjometr, i sprawdzanie na ślizgaczu).
    Musiałbym wykorzystać PWM. Ale czy wogóle to co wymyśliłem jest rozsądne i czy da mi to jakiś elekt? Kierownica mogłaby się przecież skręcac o trochę większy kąt, nie tylko o 90 Stopni.


    p.s.
    Czy istniałaby możliwość dodania do kierowniczki jeszcze jednej osi? Chodzi mi o dodanie sprzęgła z regulacją nacisku. Czy trzeba byłoby przeprogramować procesorek w kierownicy? Ale to jakby mniej istotne.
    Próbowałem już podłączyć sprzęgło do przycisku - udało się, ale jak sprawdziłem, w Test drive unlimited da się ustawić sprzęgło z regulacją siły nacisku.

    0 5
  • Pomocny post
    #2 23 Mar 2009 20:41
    Marcin_xx1
    Poziom 21  

    Witam. Jeżeli chcesz zastąpić potencjometr enkoderem to musisz albo zastosować enkoder absolutny by procesor wiedział po resecie w którym miejscu znajduje się kierownica
    albo sprężyny które ustawią kierownice na środku, do zwiększenia konta kierownicy z potencjometrem wystarczy dodać(zmienić) przekładnię,

    Ture11 napisał:
    Kierownica mogłaby się przecież skręcac o trochę większy kąt, nie tylko o 90 Stopni.
    wiec dodajesz blokady mechaniczne tam gdzie Ci pasuje wykorzystując przekładnię.

    0
  • #3 23 Mar 2009 22:30
    Dar.El
    Poziom 40  

    Witam
    Są też potencjometry wieloobrotowe.

    0
  • #4 25 Mar 2009 20:20
    Ture11
    Poziom 34  

    Witam i przepraszam za przerwę - padł mi internet.
    Co do kierownicy, to jest w niej sprężyna przywracająca ją, ale ona działa tylko do 90 stopni. Więc do wymiany. Ciekawy pomysł z enkoderem absolutnym, tylko coś mi mówi, że będzie ciężki w obsłudze.
    Natomiast potencjometr wieloobrotowy.... Pomysł dobry, realizacja prosta, tylko kształt mają.. dziwny.
    Co do przekładni to dużo roboty, i trzeba mieć klej, chociaż popularnego "gluta", a i tego ostatnio straciłem :-(
    Głównie jednak w poście pytałem, czy wystarczy podając napięcie PWM w miejsce potencjometru, czy to inaczej rozwiązane ?

    0
  • Pomocny post
    #5 26 Mar 2009 07:30
    Marcin_xx1
    Poziom 21  

    Napięcie jest dzielone na potencjometrze i zamieniane w przetworniku ADC na postać cyfrową, możesz podać dobrze odfiltrowany PWM, co do enkodera to można zastosować różne triki
    by procesor mógł się z nim zawsze dogadać, na przykład zastosować jakiś czujnik wykrywający środkowe ustawienie kierownicy .
    Z przekładniami nie jest wcale tak ciężko trzeba trochę pokombinować, można tanio nabyć na przykład przekładnie planetarna z silnikiem od wkrętarek.
    Potencjometr wielo obrotowy może uprościć parę spraw ale i tak przydała by się jakaś blokada np. po dwóch obrotach kierownicą i wypada ją zrobić na przekładni .

    Jeszcze inny pomysł na realizacje tego projektu to kilka cm gwintu na osi kierownicy a na nim nakrętka z potencjometrem suwakowym,(zamiast gwintu można użyć wiertła)(tak jak działa przesuwanie głowicy w odtwarzaczu cd.)

    0
  • #6 26 Mar 2009 13:04
    Ture11
    Poziom 34  

    Witam.
    Ten pomysł z potencjometrem suwakowym jest bardzo ciekawy. Tym bardziej, że itak pękła mi ośka w kierownicy :-( (badziew plastikopodobny (...)), więc muszę kombinować z osią. Popróbuje może z pwm i zobaczę, czy to coś da.

    0