Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przerobienie skrzyni biegów w motorowerze Komar

jacekwozniak 23 Mar 2009 23:24 11734 15
  • #1 23 Mar 2009 23:24
    jacekwozniak
    Poziom 11  

    Witam serdecznie i mam nietypowe pytanie do forumowiczów odnośnie motoroweru komar s jajowatym silnikiem,a mianowicie posiadam takiego komara i juz dlugi czas mi chodzi bezawaryjnie wiec postanowilem go troche przerobić i zmodyfikowac na skrzyni biegów,chodzi mi aby wykorzystać przekładnie ktora w nim jest tylko troche ja przerobić aby mogly byc w nim trzy biegi bo jak ma tylko te dwa to ma duzo swej mocy nie wykorzystanej czuje to po jeździe moim komarem i szczerze brakuje mu jeszcze kilku biegów do jego mocy a jak obejrzałem sobie dokladnie te orginalne tryby to w sumie nie ma to według mnie zbyt dużo pracy aby to zrobic tylko nie wiem za bardzo jak to wykonac bo przecież na srodku na wałku głownym jest przesówka i wodzik i jakby tą przesówke zamienil na jakis tryb i przerobił by tym samym choinke aby tam byly naciecia wzdłużne i jeszcze jeden trybik a walek głowny przetoczyc na tych wyżłobieniach tak aby tam zostawic tylko po pól centymetra te zamki ktore by wlaczały biegi nie wiem jak to zrobic i jak policzyc przełożenia skrzyni i ile moge w sumie na tym zyskac i jak w takiej sytuacji przerobić wodzik właczajacy biegi,system moich przemyslen jest oparty na skrzyni z motocykla wsk 125,kiedys przez przypadek natrafiłem na artykól ze ktos w motorowerze rys przerobil skrzynie na trzy biegi własnie tylko to bylo jeszcze inaczej ale juz teraz nie moge na to trafic a w rysiu jest taka sama skrzynia jak w komarze Prosze o wasze opinie i przemyslenia na ten temat Prosze o odpowiedz Pozdrawiam.



    Przeniosłem z Konstrukcje DIY. Proszę przed napisaniem postu zapoznać się z opisem działu w którym ma on się znaleźć i skorzystać z funkcji "Pisownia". [c_p]

    0 15
  • #2 24 Mar 2009 09:00
    kaczmarj
    Poziom 23  

    Zapał jest ale na tym się kończy. Pomyśl nad obróbką metalu, sprawnością i dokładnością wykonania, oraz nad sensem.
    Np. w jaki sposób w domowych warunkach chcesz utwardzić zęby przekładni ? Jak chcesz to upchać do tego silniczka, no i wreszcie jak chcesz rozwiązać sposób zmiany biegów ?
    Czy to jest warte końcowego efektu ?
    Były swego czasu produkowane Romety 3 biegowe. PORAŻKA.

    -1
  • #3 24 Mar 2009 10:29
    630176
    Użytkownik usunął konto  
  • #4 26 Mar 2009 09:25
    gbtronik
    Poziom 11  

    Swego czasu miałem takiego 3 biegowego Rometa. Największą wadą był chyba zmieniacz biegów. Ogólnie te silniki były wadliwe i szybko zrezygnowano z ich produkcji.
    Co do silnika z Rysia, to jest on inny niż w Komarze.

    0
  • #5 20 Cze 2009 14:54
    jacekwozniak
    Poziom 11  

    Witam serdecznie,widzę ze mój temat nie jest za bardzo interesujący dla was i wiem także że były takie romety trzy biegowe i najsłabszym ich punktem była właśnie skrzynia biegów ale to już jest dość stary wynalazek i przepisy nie pozwalały aby on był szybszy jak 50 km na godzinę wiec zastosowano w nim takie a nie inne przełożenia skrzyni.Co do mojego tematu to z obróbką raczej nie mam problemu gdyż mam zaprzyjaźnionego tokarza który ma dostęp do wielu maszyn i także tam mają oprzyrządowanie do hartowania przeróżnych rzeczy wiec nie będę miał z obróbką żadnego problemu.Jest tylko kwestia w tym jak to rozwiązać w tym silniku bo przecież zamiast tej przesówki można dorobić tam trybik lub nawet przerobić przez napawanie ta przesówkę na tryb tylko jak to wyliczyć aby dobrać odpowiednie przełożenie skrzyni tak aby było czuć różnicę miedzy biegami a wodzik włączający można zrobić tylko na jednym z kół i aby przesówał obydwa koła razem i włączał biegi,jak ktoś z was jest bardziej w temacie lub ma z takimi sprawami na co dzień do czynienia to proszę o rady w sprawie tego tematu Proszę o odpowiedz pozdrawiam.

    0
  • #6 22 Cze 2009 20:54
    RafalGT2
    Poziom 20  

    Według mnie nawet jak byś to wykonał to wytrzymałość skrzyni była by bardzo słaba. Pomyśl musisz dołożyć dodatkowy tryb na wałku głównym no i jeszcze musisz mieć miejsce luz wiec musiał byś zmniejszyć wysokość trybów oraz ten tryb który chciał byś dodać musiał by być równy średnicy trybu drugiego biegu a zamiast trybu biegu drugiego należało by wstawić większy tryb bo w innym wypadku miał byś przełożenia 1szy bieg/ Luz/3ci bieg/2gi bieg.
    Tak wiec taka przeróbka można powiedzieć będzie równoznaczna z budową całej skrzyni od nowa.
    Jeśli chcesz żeby komarek zyskał na prędkości i uważasz ze jest bardzo mocny wstaw większą zębatkę z przodu lub mniejsza z tyłu straci trochę na mocy a zyska na prędkości

    0
  • #7 24 Cze 2009 18:20
    Trabi
    Poziom 36  

    Mając dawno temu motorynkę PONY-50 (2 biegi) zrobiłem mały wic żeby uzyskać większą szybkość. Silnik na tak małych 9" kółkach miał na tyle mocy, że taka przeróbka mu nie zaszkodziła. Otóż:
    Silnik 2-biegowy w starych Komarkach/Rometach ma na wyjściu wału ze skrzyni zębatkę łańcuchową 12-zębów. Silnik 3-biegowy miał ich 13. Problemem było przełożenie zębatki, bo 12-stka była na wieloklinie, a 13-stka na wielowpuście; tym samym nie można było ich zamienić. Ja zrobiłem to tak, że kupiłem dwie zębatki: 12 i 13 (wtedy jeszcze były w sprzedaży w sklepach):
    - 12-stkę wsadziłem na tokarkę i stoczyłem wszystkie zęby - pozostała tylko część z wieloklinem.
    - 13-stkę wsadziłęm na tokarkę i wytoczyłem środek zostawiając wieniec z ząbkami.
    - Wieniec 13 miał wytoczony w środku otwór średnicy takiej, jak środek z wieloklinem z 12-stki.
    - Wsadziłem środek 12-stki w wieniec 13-stki i poszedłem do spawacza.
    - Facet mi to zespawał za friko.
    Miałem tym samym nieosiągalną nigdzie zębatkę z 13-toma ząbkami ale mocowaniem jak z 12-stki. Wsadziłem toto do silnika motorynki, przedłużyłem łańcuch (chyba) o 2 albo 4 ogniwka i jazda!
    Efekt? 65km/h :D . Bez zauważalnej utraty mocy.

    Tak samo w Romecie 3-biegowym (miałem go wcześniej) z tyłu była zębatka 44, a Komarki miały 35. Przełożenie 35 do Rometa dawało efekt ~85km/h ale przy znacznej utracie mocy :(

    0
  • #8 24 Cze 2009 22:48
    RafalGT2
    Poziom 20  

    Trabi twoje wysiłki byly daremne w necie można dostać takie zebatki 13 za 10-20zł bez żadnych przeróbek sam kupiłem już kilka i nigdy nie narzekałem

    0
  • #9 24 Cze 2009 22:55
    630176
    Użytkownik usunął konto  
  • #10 24 Cze 2009 22:56
    kamyl88
    Poziom 19  

    Tak jak kolega wyzej pisze pokombinuj cos z zebatkami jak mowisz ze jest mocny bo robienie tzeciego biegu to ci raczej nie wyjdzie ,a mozesz cos przy okazji uwalic.

    0
  • #11 25 Cze 2009 00:26
    Trabi
    Poziom 36  

    RafalGT2 napisał:
    Trabi twoje wysiłki byly daremne w necie można dostać takie zebatki 13 za 10-20zł bez żadnych przeróbek sam kupiłem już kilka i nigdy nie narzekałem

    :D :D Tak się składa, że w ~1984 roku nie było internetu :D :D a ZX81 nadawał się do ganiania kropki po ekranie TV. Ale za to był zapał żeby coś samemu zrobić - ot taką zębatkę :)

    0
  • #12 25 Cze 2009 00:54
    RafalGT2
    Poziom 20  

    To Sorry Trabi lata nie byly podane no ale doswiadczenia i dobrych pomysłow nic nie zastąpi

    0
  • #13 25 Cze 2009 21:53
    mimor555
    Poziom 24  

    albo idż do tego zaprzyjażninego tokarza i niech ci dorobi malutka zębatke do tyłu igit:)

    0
  • #14 26 Cze 2009 17:59
    kys1994
    Poziom 10  

    Według mnie przerabianie tego zabytku nie ma sensu, powinieneś zadbać aby zachować go w jak najlepszym stanie!

    0
  • #15 09 Lut 2012 22:23
    jacekwozniak
    Poziom 11  

    Witam Serdecznie po długim czasie nieobecności zdecydowałem sie jeszcze cos dodać do starego juz pewnie zapomnianego tematu otóż co by mogło dać przerobienie kosza sprzęgła i trybu przekładni stałej na koszu sprzęgła jest 12 zębów a na trybie współpracującym 56 co daje przełożenie w przybliżeniu 4.66 jak bym to zmienił na np.20 zębów kosz sprzęgła i i 48 zębów tryb współpracujący skrzynia miała by wtedy sporo większe obroty ale na pewno był by o wiele słabszy jak to zastosować i po ile dać zębów żeby w miarę mocny i szybki mógł być co do tych przeróbek to rozmawiałem z producentem tych rzeczy i on na zamówienie zrobił by mi to Proszę więc was o opinie i swoje poglądy na ten temat Pozdrawiam.

    0
  • #16 01 Maj 2012 21:49
    kordek4
    Poziom 10  

    Zmianę przełożenia dużo łatwiej będzie ci zrealizować chyba zmieniając zębatki (zdawczą lub tylnego koła)

    0