Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Filament
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przednia lampka (LED) rowerowa - B. słaba jasność

hydrabi 24 Mar 2009 18:06 5390 17
  • #1 24 Mar 2009 18:06
    hydrabi
    Poziom 9  

    Witam

    To jest mój pierwszy post. Witam wszystkich. Na dzień dobry się usprawiedliwię, że jestem kompletnym ignorantem w kwestii elektryki i elektroniki.
    Problem mam taki, że zakupiłem lampkę przednią na rower na 3 diodach, zasilaną 3 bateriami AAA. Problem jest taki, że słabo to świeci... Nic nie widzę tak jest ciemno. Oczywiście co nieco widać jak się świeci na przednie koło, ale to nie o to chodzi, żeby jechać z prędkością 5 km/h. a tak się składa,że jeżdżę codziennie ok. godz. w nocy.
    Mam więc pytanie co z tym da się zrobić i czy w ogóle da się. Generalnie chciałbym, żeby lampka świeciła mocniej i żebym przy prędkości ok. 20 km/h mógł zobaczyć dziurę i zahamować itp. 20 km/h to nie jest dużo przecież. Myślę, że parę metrów przed rowerkiem porządnego światła mi wystarczy. Naoglądałem się na tym forum i na innych projektów oświetlenia i bynajmniej nie zależy mi na takiej jasności jak się chwalą co niektórzy (takie, że strach wejść w światło, żeby nie spopieliło). Chciałbym po prostu spokojnie jechać i widzieć.
    Widziałbym to tak, żeby zostawić te baterie jako zasilanie (czyli żeby nie zmieniać źródła zasilania) więc czym można by ugrać większą jasność? Diody zmienić na inne? Czytałem coś o jakiejś przetwornicy i zastanawiam się czy zmiana diod coś da? Czy ta przetwornica w mojej lampce (jeśli jest) nie ograniczy ich?

    0 17
  • Filament
  • Pomocny post
    #2 24 Mar 2009 23:05
    krzyjak
    Poziom 29  

    Z tych baterii nie uzyskasz tyle energii aby dobrze oświetlić drogę. Proponuje takie rozwiązanie kupić diodę mocy 3W do niej jakiś Driver Led i to zasilane z akumulatora żelowego.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Z tych baterii nie uzyskasz tyle energii aby dobrze oświetlić drogę. Proponuje takie rozwiązanie kupić diodę mocy 3W do niej jakiś Driver Led i to zasilane z akumulatora żelowego.

    0
  • Filament
  • #4 25 Mar 2009 16:54
    hydrabi
    Poziom 9  

    Aha... Myślałem, że może da się jakoś to podkręcić jakoś, żeby np. baterie/akumulatorki starczały np. na 2 h pracy a nie na miesiąc jak teraz ale za to by świeciły jaśniej. Tak nie da rady?
    Jeśli nie to trudno. Dam synkowi do zabawy a kupię coś lepszego, bo to światełko to żenada.

    0
  • #5 25 Mar 2009 17:02
    Logan
    Poziom 30  

    Lampki, które są w stanie oświetlić drogę kosztują zwykle ponad 100 zł. Jeśli kupiłeś pierwsza lepszą lampkę na allegro to nie dziw się, że słabo świeci.

    0
  • #6 25 Mar 2009 17:28
    hydrabi
    Poziom 9  

    Logan napisał:
    Lampki, które są w stanie oświetlić drogę kosztują zwykle ponad 100 zł. Jeśli kupiłeś pierwsza lepszą lampkę na allegro to nie dziw się, że słabo świeci.


    Ale z ciebie kozak. Szkoda, że nie masz nic do powiedzenia.
    To jaki jest koszt przeróbki lampki, żeby z byle czego zrobić coś fajnego? Zawsze materiał, kosztuje ponad 100 zł i generalnie nie warto się bawić w przeróbki tylko kupować gotowce bo koszty te same?

    0
  • Pomocny post
    #7 25 Mar 2009 22:58
    Przemek_Kuchta
    Poziom 20  

    Twoje pytanie jest trochę w stylu, "Mam malucha i chciałbym brać udział w formule 1, co musze zmienić?"

    Z tej lampki nic już nie zrobisz, możesz próbować wykorzystać mocowanie do kierownicy i zrobić nową lampkę. Żadne podkręcanie dodanie przetwornicy nic nie da.

    Obecnie projektuję sobię lampkę do rowerku do jazdy nocnej na diodzie 3W. Cena dioda + optyka + elektronika to około 60zł. Do tego doliczyć trzeba akumulatorki AA 6szt, no i obudowa, w moim przypadku mogę sobie sam wyfrezować z alu.
    Jeśli nie zajmujesz się elektroniką, to będzie ciężko coś zrobić.

    0
  • Pomocny post
    #8 26 Mar 2009 10:56
    fiskusmati
    Użytkownik obserwowany

    Jak chcesz cos widziec to kup sobie akumulator np 4,5Ah + luxeon 3W.

    A jak chcesz jeździć jak w samochodzie to kup sobie jakis 5Ah żelowy. (30 + 50zł ładowarka) + luxeon Ostar (260zł)


    Pozdrawiam

    0
  • Pomocny post
    #9 26 Mar 2009 17:21
    Kosur
    Poziom 19  

    Wszystko też zależy od tego co dokładnie chcesz uzyskać. Czy coś w rodzaju trochę słabszej lampy samochodowej czy coś w rodzaju latarki ( chodzi tu o moc świecenia ). W obu przypadkach myślę, że nie opłaca się samemu budować takiego oświetlenia. A z tego oświetlenia co kupiłeś to tak jak koledzy mówili - może uchwyt się ostoi.

    0
  • #10 26 Mar 2009 18:14
    Przemek_Kuchta
    Poziom 20  

    fiskusmati napisał:
    Jak chcesz cos widziec to kup sobie akumulator np 4,5Ah + luxeon 3W.

    Akumulatora żelowego nie naładujesz w ciągu 15 minut, ma niską gęstość energii i w razie czego nie zastąpisz go bateriami kupionymi na prędce w sklepie.

    luxeon Ostar (260zł)
    Gdzie ją można kupić, bo nie powiem, zaciekawiłeś mnie...

    0
  • #11 28 Mar 2009 09:16
    hydrabi
    Poziom 9  

    Dzięki za rady. Wynika z tego, że muszę sobie kupić lampkę na co najmniej 6 AA akumulatorki, żeby był jakiś komfort jazdy.

    0
  • #12 28 Mar 2009 10:14
    Logan
    Poziom 30  

    hydrabi napisał:
    Dzięki za rady. Wynika z tego, że muszę sobie kupić lampkę na co najmniej 6 AA akumulatorki, żeby był jakiś komfort jazdy.

    A nie mówiłem...

    0
  • #13 28 Mar 2009 10:25
    fiskusmati
    Użytkownik obserwowany

    Luxeon ostar jest w katalogu elfa ( https://www1.elfa.se/elfa~pl_pl/b2b/catalogstart.do?tab=catalog ).

    Jego charakterystyka to 200cd !! i 700mA

    Dioda świecąca emitująca bardzo silne światło, w najmocniejszej wersji odpowiada w przybliżeniu żarówce 40 W. Wysoka moc jest uzyskiwana dzięki wbudowaniu kilku mikroukładów w jednej obudowie i zastosowaniu soczewki skupiającej światło. Diody świetlne dostępne są w wersji z 4 (LEWE2) lub 6 (LEWE3) mikroukładami, z soczewką lub bez. Maksymalny prąd, jaki może przepływać przez diody, 1A.

    Numer w katalogu ELFA: 75-104-31

    0
  • #14 29 Mar 2009 22:18
    hydrabi
    Poziom 9  

    Heh. Tak sobie pomyślałem, że całkiem dobrze to mi świeci lampka na dynamo. Oczywiście dynamo nie wchodzi w grę, bo raz że ciężko się pedałuje a dwa jak się stoi to nie świeci... Wykombinowałem coś takiego że przednią lampkę na dynamo (ma żarówkę na 6 v 2,4 wata) podpiąłem pod akumulator z zabawki 6 v 400 mAh... Świeci jak mały samochód.
    Teraz mam pytanko: siedzi tam 2,4 wata jakby dać więcej watową żarówę to będzie świecić silniej. Zgadza się? Ile max wat mogę wsadzić by działało dobrze czy może wat nie ma nic ponadto, że im wyższy wat tym szybciej aku się wyczerpie?

    0
  • #15 12 Kwi 2009 00:23
    fiskusmati
    Użytkownik obserwowany

    Wydajność dynama to 3W. Jak wstawisz żarówke 5W to bedzie swiecic 3W, ale mi z górki udało sie z dynamka wydobyc ponad 4,2W.

    A wiadomo ze im większa moc tym akku szybciej się rozładuje, nie dopuść do spadku napiecia ponizej 5V, Pozatym jak ładujesz akku? Wiesz że dynamo daje prąd zmienny i ze trzeba zastosować mostek Gretz'a? 6V * 1,41 = da ci na wyjsciu aż 8,5V!! A do ładowania aku potrzebujesz napiecia ok 7V więc to troche za duzo. Poszukaj akku na napiecie ok 7,5V widziałem w jakiejs zabawce. Wtedy połaczysz razem akku i do niego światła (Przednie dasz 3W a tylnie na diodach (mało prądu zuzywają) i będziesz jeździł jak pan. Pamiętaj jednak o dobrej optyce i obłyśnikach.


    Ja mam aku VIPOV żelowy 5Ah 6V
    Ja osobiscie preferuje to co u mnie czyli Luxeon 700mA (185lm) na drogowe i 350mA na mijania (120lm) (3200K - ciepły biały bo nie lubie ala xenonów w rowerach, z daleka wyglądam jak mocny żarówkowiec) A na tył mam 0.6W zarówka na pozycje i 2,1W zarowka na stopy. Do tego postojówki na ledach superjasnych i kierunkowaskazy na jakims układzie norda, na przód i tył (po 4 diody zółto-pomaranczowe - łącznie 16 diod) w tym jeszcze awaryjne i git majonez.
    Sterowanie ? Deska rozdziejcza ze wszykimi przełącnzikami diodami sygnalicacyjnymi i stacyjką na kluczyk bez którego nie mozna załączyć swiateł mijania i drogowych (reszte czyli pozycje awaryjne itp można) oarz bezpieczniki.

    W planach po kupieniu nowero roweru mam zamiar załozyc wbudowane walkie talkie do komunikacji z kolegą oraz radyjko.

    Jak kupie nowy rower założe to w nim to wrzuce na forum do DIY.



    Pozdrawiam

    0
  • #16 12 Kwi 2009 00:44
    Tomek331
    Poziom 26  

    fiskusmati, jeszcze nadwozie i będziesz jak w samochodzie. Ja do swojego roweru kupiłem lampki na tył zwykłe LED za 30zł czerwone, a na przód dwie lampki LED 3x3W w jednej, czyli razem 6W. Jak mam włączoną jedną to widać ale jak włączę drugą to widać jeszcze więcej. Zasięg nie wiem ale na 20m sięga spokojnie. Tylko koszt... Jedna kosztowała mnie 80zł. Tańszym rozwiązaniem będzie zakup latarki LED 5W za około 40 - 50zł na allegro.

    0
  • #17 12 Kwi 2009 00:47
    fiskusmati
    Użytkownik obserwowany

    a mnie to wsytzki juz wniosło jakies 200zł ale zasieg jakies 20m na mijania i 50 na drogowe

    0
  • #18 31 Paź 2009 19:48
    degename
    Poziom 18  

    Kupiłem latarkę iCam za 69 zł w sklepie w moim mieście. Dorobiłem do niej trzymanie rowerowe i wyprowadziłem kabel z przełącznikiem do świateł mijania i drogowych. Wygląda trochę dziwnie ale za to mocno świeci. Latarka to model iCAM MJ-903. Nie ma klosza, ma za szkiełkiem panel z diodami, światła mijania to środek latarki, nie oślepiają a pozwalają widzieć co znajduje się przed nami w odległość 10-15 metrów, długie to już wszystkie diody, świecą daleko ale oślepiają innych. Problemy są dwa:
    - diody nie świecą na boki (może uda mi się rozebrać latarkę i ustawić kilka pod kątem)
    - przełącznik to guzik który styka dwa kabelki, działa w kolejności krótkie, długie, wyłączone.
    Można się przyzwyczaić do tego ale trzeba szybko naciskać ten przełącznik by z długich włączyć na krótkie. Przeszkadza w tym gumowa obudowa. No ale można zastosować inną latarkę. A jeśli chodzi o baterie to nie pamięta się kiedy się je wymienia, co jakiś miesiąc. Polecam droższe latarki tej firmy.

    0