Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

przekształtnik dwukierunkowy DC/DC do silnika (z hamowaniem)

kris669 25 Mar 2009 10:14 3919 0
  • #1
    kris669
    Level 19  
    Witam, wymyśliłem, że można byłoby zbudować przetwornicę o dwukierunkowym przepływie energii (z hamowaniem odzyskowym) wg poniższego schematu (proszę traktować bardziej jako blokowy niż ideowy):
    przekształtnik dwukierunkowy DC/DC do silnika (z hamowaniem)
    Czy w tej konfiguracji jest sens budować taką przetwornicę?
    To tylko wstępna koncepcja. Docelowo sterownikiem układu będzie SG3525 (taki musi być i nie może być inny, jeden sterujący kluczami rozruchu, a drugi hamowania). Rozruch będzie odbywał się przy stałej wartości napięcia na silniku (regulowanej 0...12V), a hamowanie przy stabilizowanej wartości prądu silnika (regulowanym 0...25A). W dodatku źródłem energii będą ultrakondensatory o napięciu max. 12V. Przetwornica w zależności od nastaw i napięcia na kondensatorach zasilających musi obniżać lub podwyższać napięcie (rozładowanie kondensatorów do min. 2V).
    Przy małym napięciu na kondensatorach nie będzie zadawana pełna moc silnika (ok. 200 W), aby prąd wejściowy nie był zbyt wielki.
    Prosiłbym o wypowiedzi na temat zamieszczonych tu schematów (koncepcji ogólnej) oraz jeśli można to porady w zakresie koniecznych zmian i poprawek.
    Przeglądając stosowane układy falowników trójfazowych z rekuperacją energii wpadłem na pomysł, aby zbudować przekształtnik ten z obwodem pośrednim DC o stabilizowanym napięciu 12 V.
    Schemat blokowy wygląda tak:
    przekształtnik dwukierunkowy DC/DC do silnika (z hamowaniem)
    Układ ten ma wielkie zalety: regulator PWM zapewnia regulację napięcia od 0 do 12V (i ma własną stabilizację), przetwornica jest w tym przypadku tylko podwyższająca napięcie, jest możliwość zasilania "samą siebie", ultrakondensatory w przypadku hamowania nie przeładują się (max. 12 V bo regulator PWM z szyny DC nie poda więcej).