Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

dioda prostownicza jako zabezpieczenie

26 Mar 2009 16:04 4773 6
  • Poziom 15  
    Witam :D

    Mam problem bo dostałem zadania do domu i nie wiem jak je zrobić... :cry:

    Mamy silnik prądu stałego i w środku niego znajduje się podłączona równolegle dioda prostownicza która zabezpiecza przed popłynięciem prądu wstecznego ale niestety nie wiadomo która z nóżek jest podłączona do katody a która do anody tej diody. Jak sprawdzić która to anoda a która to katoda?

    To samo dotyczy się przekaźnika...

    Z góry dziękuje za wszelką pomoc :D
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 36  
    Katoda diody jest tam gdzie podłączasz plus. Co do przekaźnika to nie wiem o co ci chodzi.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 16  
    Witam

    To co piszesz jest trochę niezrozumiałe o jaki ci chodzi
    przekażnik ?.
    To która końcówka diody jest katodą a która anodą możesz
    ustalić miernikiem. Katoda oznaczona jest kreską, możesz
    dokonać pomiaru na wyrażnie oznakowanej diodzie a potem
    poprzez porównanie wskazań dokonać identyfikacji twojej.
    Miernik ustawiasz na symbol diody.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 15  
    ale ta dioda jest podłączona równolegle wiec robiąc pomiar testerem diod będzie brzęczał głośniczek. robiąc ten pomiar będziesz mierzył cewkę silnika a nie diodę
  • Poziom 16  
    To na czas pomiaru ją odłącz.
    A tak naprawdę to co to za urządzenie?. Najpierw piszesz
    o silniku potem coś o przekażniku a teraz dochodzi jeszcze
    głośniczek.
    Sprecyzuj temat.
  • Poziom 36  
    Masz ten silnik podłączony ?
  • Pomocny post
    Pomocny dla użytkowników
    Można próbować omomierzem, jeżeli dioda będzie w kierunku przewodzenia (plus na anodzie) to rezystancja będzie trochę mniejsza ale to może być kłopotliwe do rozróżnienia szczególnie przy silniku, który ma zwykle bardzo małą rezystancję szeregową uzwojeń.

    Pewniejsza metoda to zasilić przez rezystor (np. rzędu rezystancji zmierzonej wstępnie omomierzem) i powoli zwiększać napięcie. Jeżeli podłączyliśmy tak, że dioda będzie spolaryzowana w kierunku przewodzenia to napięcie na zaciskach silnika czy przekaźnika nie przekroczy 0.7-0.8V (bo dioda ograniczy) a jeżeli przekroczy to znaczy, że podłączyliśmy się właściwie (tj. dioda nieprzewodzi).

    Można też próbować włączyć element do regulowanego zasilacza przez amperomierz i powoli zwiększać napięcie (max do 0.8V) i patrzyć jak rośnie natężenie prądu. W kierunku przewodzenia diody będzie rósł szybciej (przy założeniu, że prąd płynący przez element, szczególnie silnik, nie jest większy od prądu diody przy danym napięciu). Metoda ta jednak jest ryzykowna i grozi uszkodzeniem diody zabezpieczającej albo zasilacza, zależnie co będzie bardziej podatne na uszkodzenie. Lepiej zastosować metodę z rezystorem szeregowym.


    Przykładowo element o zmierzonej rezystancji 100Ω z włączoną równolegle diodą i szeregowym rezystorem 100Ω, zależnie od kierunku włączenia pokaże taki przebieg napięcia na sobie (w lewo od 0 na wykresie mamy kierunek zaporowy diody)

    dioda prostownicza jako zabezpieczenie