Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak spowolnić mały silniczek prądu stałego

cheat 23 Apr 2004 14:47 4131 9
  • #1
    cheat
    Level 11  
    Może ktoś doradzi mi w jaki sposób mogę spowolnić silniczek prądu stałego.
    Mam prosty samochodzik zdalnie sterowany, na 4 paluszki, napęd jest zrobiony na małym silniczku prądu stałego.
    Samochodzik jest dość szybki, a mi chodzi o to żeby jeździł żółwim tempem.
    Próbowałem już wmontować szeregowo zwykły rezystor, ale niestety nie dało to dobrych efektów, ponieważ rezystor bardzo się grzał i samochód czasem jeździł a czasem nie, a w dodatku nie chciał sam ruszyć i trzeba było go popychać.
    Prawdopodobnie przy próbie ruszenia cały prąd odkładał się na rezystorze i przez to nie ruszał.
    Chodzi mi o to aby samochód jeździ wolno stałym tempem, i aby był w stanie sam ruszyć.
    Proszę o pomoc!!!
  • #2
    Kapusta
    Level 17  
    Wyjmij dwa paluszki, zamiast nich załóż zwory (kawałki drutu).
    Aha, dla części radiowej przydałoby się pełne napięcie. Trzeba by rozdzielić zasilanie radia i napędu.
  • #3
    Anonymous
    Anonymous  
  • #4
    cheat
    Level 11  
    Dzięki za te dwie propozycje.

    Pomysł z wyjęciem dwóch baterii całkiem ciekawy:), już nawet próbowałem, z tym, że narazie nie rozdzieliłem części radiowej i napędu, ale faktycznie samochód jeździł wolniej.
    Ale niestety spadła mi też moc drugiego silniczka, tego od skręcania, i samochód prawie wcale nie skręca :(

    Co do pomysłu z układem 555, to z tego co się orientuje jest to jakiś generator przebiegu prostokątnego, już ktoś mi proponował takie rozwiązanie, ale chciałbym znaleźć coś prostszego.

    Jeden znajomy mówił mi że można by zrobić układ na dwóch tranzystorach, jako źródło prądowe, i wtedy na silniczku byłby zawsze taki sam prąd, a drugą propozycją był wzmacniacz operacyjny, bo podobno na wyjściu daje on stały prąd.
    Co sądzicie o tych dwóch propozycjach??
    Jeżeli to ma sens to prosiłbym o jakiś schemat jak coś takiego złożyć, bo jestem raczej początkujący w tej dziedzinie.
  • #5
    Tremolo
    Level 43  
    silniczek musi pokonac opory ruchu by wystartowac, zaazwyczaj aby płaty silnika ise obracały potrzebna jest odpowiedni moment siły, jesli więc energia doprowadzona będzie za mała silniczek nie ruszy albo będzie ruszał w odpowiednich warunkach. Po prostu silnik musi "chwytać" kolejne ułozenia pola jesli będzie się obracał za wolno to po jednym drgnięciu już się nie ruszy. Dlatego najlepiej spowolnić nie silniczek ale koła przez danie innej przekładni - wtedy silnik będzie mógł pracowac na standardowych obrotach, poprawi się siła wozu... będzie kroczył jak traktor... dołuż mu mniejsze koła ... najprościej

    predkość kołowa * promień = prędkość liniowa
    zmniejszając promień zmniejszasz predkość liniową. No ale to typowo mechaniczna zabawa :D
  • #6
    cheat
    Level 11  
    Rozwiązanie mechaniczne (zmiana przekładni) faktycznie wydaj się najlepszym pomysłem, no ale nie wiem czy uda mi się dopasować inne koła zembate w taym samochodzie, bo wszystko w środku jest zrobione na styk i wszystko ma swoje miejsce, i chyba ciężko byłoby dobrać inne pasujące zembatki.
    Ale jeśli nie będzie innego (elektrycznego ) rozwiązania to chyba będe musiał zrobić to w ten sposób.
    Tylko mam jeden poważny problem. Nie wiem nawet gdzie można kupić takie koła zębate, jaki rodzaj sklepu ??

    Ale może jednak macie jeszcze jakiś pomysł, jak to rozwiązac w sposób elektryczny. Bardzo proszę o odpowiedzi. :wink:
  • #7
    Tremolo
    Level 43  
    nałóz duże koła zamiast tych co są zlączone z małymi kułeczkami na przekładni tasmowej (dobuduj).

    W sposób elektryczny - zastosuj wzmacniacz operacyjny mocy, nie musi być wielka ta moc jakies tda 2030, małym napiciem (potek) na wejściu bedziesz regulował prąd na wyjściu.
  • #8
    Nemo
    Level 31  
    Według mnie godne polecenia jest rozwiązanie z n kanałowym MOSFET'em sterowanym z generatora przebiegu prostokątnego. Obawiam się jednak, że NE555 może nie być właściwy. W przypadku wypełnienia sygnału poniżej 1:2 trzeba dać inwerter i p kanałowy MOSFET. Albo inny generator np. 4047.
    Pozdrawiam.
  • #9
    hefid
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    A najprościej było by zmniejszyć napięcie na jednym silniczku włączając w szereg z nim odpowiednią ilość diod w kierunku przewodzenia.Trzeba tylko pamiętać,że dioda krzemowa ma spadek napięcia 0,5-0,7V a germanowa 0,1-0,3V oraz stosując diody na odpowiedni prąd / taki jaki pobiera silniczek przy maksymalnym obciążeniu/. Nie trzeba wtedy ingerować w mechanikę ani część radiową.