Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

zamek do bagażnika - elektromagnes

micha.green 28 Mar 2009 01:09 5333 10
  • #1
    micha.green
    Poziom 9  
    Witam ,

    pomimo często pojawiającego się pytania co do elektromagnesu nie udało mi się odszukać odpowiedzi na takie pytanie.

    Chcę zrobić elektromagnes do otwierania tylnej klapy bagażnika.
    Mam Peugeota 306. Elektromagnes chcę zrobić dlatego że niefortunnie uszkodziłem zamek od klapy i nie ma możliwości naprawy.

    Nie wiem jakimi parametrami kierować się przy robieniu takiego elektromagnesu. Sama zasada działania takiego zamka nie jest mi obca i od rana zaczynam testy że tak to ujmę na własną rękę. Jednak chciał bym żeby ten zamek służył dłuższy czas nie pół roku zanim przepalą się zwoje : )

    Co do samego zamka :

    mechanizm musze znacznie ograniczyć gabarytowo,
    siła z jaką ma oddziaływać na pierwszy rzut oka nie wydaje się być z byt duża. Zwolnienie zamka odbywa się po "lekkim" przesunięciu palcem. Jak to się ma do rzeczywistości to okaże się rano : D

    Na tą chwilę w zestawie zamka znajduje się plastik, przy samym mechaniźmie zamka (ten odchylany palcem : ) ) + "metalowy" element do przeciągnięcia zapadki poprzez kluczyk od bagażnika.
    Nie wiem jeszcze czy ten "metalowy" element jest ferromagnetyczny ale jak by nie było to jest możliwość wymiany na takowy.

    Może macie pomysł jak wykonać taki zamek z dodatkowym zabezpieczeniem (nie wiem, może przy pomocy przekaźnika) żeby rozłączał zamek przy napotkaniu znacznego oporu. Mam tu na myśli przekaźnik używany w szybach zasuwanych elektrycznie gdzie po zasunięciu szyby przekaźnik rozłącza się. No ale to już tylko udogodnienie : )
    Grunt to dostęp do bagażnika : D

    Pozdrawiam.

    Z góry dziękuje za odpowiedzi typu "kup sobie na bazarze" , bo zrobienie tego to dla chcącego to nic trudnego...

    Dodano po 50 [minuty]:

    Tak na szybciocha zrobiłem konspekta żeby wszytko było jasne.


    zamek do bagażnika - elektromagnes

    No i wszystko na prąd stały 12V. Akumulator samochodowy.

    Pomijam już wszystkie mechanizmy cofające rdzeń do pierwotnego miejsca (sprężyny, etc.) bo to akurat jest najmniej istotne.
  • Relpol przekaźniki
  • #2
    fortronik
    Admin Sprzętu Medycznego
    A nie wygodniej wykorzystać jakiś siłownik centralnego zamka za grosze można kupić na allegro pojedyncze sztuki i będziesz miał problem z głowy z obudową , mocowaniem itp.
  • Relpol przekaźniki
  • #3
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 39  
    Nie wywazaj otwartych drzwi. Są w sprzedazy gotowe mocne siłowniki do klap typu trunk.
    Albo udaj sie na pobliski szrot i poszukaj w tylnej klapie od forda scorpio liftback(- podejrzewam , ze w sedanach tez byłu stosowane)- były tam montowane potężne elektromagnesy do otwierania tejże klapy.

    Dodano po 6 [minuty]:

    A większośc problemów takich jak ten Twój to się da rozwiązać zwykłym siłownikiem centralzamka za 15 zł, ale dojdziesz prawdopodobnie do takiego wniosku po kilku dniach walki z budową , mocowaniem, i nieprzewidzianymi trudnościami przy tym elektromagnesie....Powodzenia w tworzeniu.
  • #4
    micha.green
    Poziom 9  
    Veni , vidi i prawie vici.

    Prawie bo od rana objechałem dwa szroty , nigdzie nie znalazłem siłowników. BEZ KOMENTARZA PROSZE : )

    Co do elektromagnesu.
    Zmieniłem zdanie szybciej niż mi się wydawało. Zaoszczędziłem te kilka dni : ) Pierwsza próba i wszystko było jasne , rzeczywiście elektromagnes musiał by być BARDZO silny. Więc pojawił się drugi pomysł. Zamontowałem silniczek na jednej z części zamka , jest na tyle mocny że daje sobie rade. Udało mi się zmieścić to wszystko w klapie ale teraz zastanawiam się jak zrobić w prosty i szybki sposób zabezpieczenie przeciążeniowe żeby nie spalić silniczka lub by nie uszkodzić mechanizmu.

    Prosze was o pomoc w tej sprawie.
  • #5
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 39  
    Najprostsze zabezpieczenie , to odpowiednio któtki czas zadziałania.....+ bezpiecznik.

    Dodano po 13 [minuty]:

    Jeśli chcesz to dam Ci namiar na takie elektromagnesy na PW
  • #6
    micha.green
    Poziom 9  
    Nie do wiary co się wyprawia.
    Cały pomysł i czas poświęcony na realizację nie przyniosły efektu.

    Na szczęście mam ostatnio dużo wolnego czasu i wszystkie modyfikacje w aucie to sama przyjemność. Ale do rzeczy ...

    silnik który wykorzystałem okazał się byś za słaby, szkoda tylko że dopiero po całkowitym zmontowaniu klapy : ) (bo w pierwszych testach działało wszystko lux malina : ) )

    No ale bywa ...

    Dzisiaj walczyłem z nowym pomysłem.
    Już się śmieje jak myśle o komentarzach jakie się posypią jak to przeczytacie.
    Linka stalowa w pancerzyku (jak od sprzęgła czy gazu) przeciągnięta przez klapę do bagażnika i w bagażniku też silnik do lekkiego pociągnięcia żyły co by się ten bagażnik w końcu zaczął otwierać. Tym razem silnik z mechanizmu od szyb, mam troche tego całego żelastwa z kilku aut to się bawie.

    Zobaczymy czy będzie na tyle silny żeby zwolnić zamek.

    Całość pomimo tego że może się wydawać "duża" po zmontowaniu i sprytnym umieszczeniu w bagażniku nie wygląda źle. W zasadzie to wcale nie wygląda bo nie widać : P

    Myśle że to powinno już zadziałać.

    Jeśli nie to chciał nie chciał wróce do pomysłu z elektromagnesem lub siłownikiem.
  • #8
    micha.green
    Poziom 9  
    Uporałem się z tym bagażnikiem.

    Wszystkie moje pomysły były lekko mówiąc ZŁE : )

    STANOWCZO ODRADZAM TESTOWANIE LINEK I RÓŻNYCH INNYCH SPECYFIKÓW ZWŁASZCZA JEŻELI ZAMEK OTWIERAJĄCY ZNAJDUJE SIĘ W KLAPIE OD BAGAŻNIKA NIE W CZĘŚCI KAROSERII !

    Skończyło się na siłowniku.

    Dzięki Moulder za linka.
    Zamontowałem coś w ten deseń.

    Znalazłem w starych częściach siłownik tyle tylko, że od drzwi. I niestety nie działa do końca tak jak bym tego chciał i nie obejdzie się bez dodatkowego układu sterowania.

    Problem jest w tym że siłownik aby wysunął i wsunął się potrzebuje zmiany biegunów. Ma tylko dwa wejścia i sprawa jest prosta jeżeli chodzi o drzwi bo taka zasada działania jest jak najbardziej poprawna.

    Potrzebuje Waszej pomocy bo zupełnie nie mam pomysłu na taki układ sterujący.

    Pierwsza myśl :

    przy naciśnięciu przycisku
    na wejście siłownika podawany jest + i - (siłownik otwiera zatrzask)

    przy zwolnieniu przycisku
    podawany jest - i + (siłownik cofa się do pierwotnego stanu pozwalając na zamknięcie zamka)

    dobrze by też było gdyby pierwszy sygnał na otwarcie (+,-) trwał około 1s + moment przerwy + 1s na powrót (-,+). Ale to by było tylko zabezpieczenie ANTY-ŻONA na zbyt długie trzymanie przycisku : )

    Dzięki fortronik, andrzej i moulder za dotychczasowe zainteresowanie tematem : ) )

    Pozdrawiam
  • #9
    fortronik
    Admin Sprzętu Medycznego
    micha.green napisał:

    Skończyło się na siłowniku.....


    Pierwsza myśl :

    przy naciśnięciu przycisku
    na wejście siłownika podawany jest + i - (siłownik otwiera zatrzask)

    przy zwolnieniu przycisku
    podawany jest - i + (siłownik cofa się do pierwotnego stanu pozwalając na zamknięcie zamka)

    dobrze by też było gdyby pierwszy sygnał na otwarcie (+,-) trwał około 1s + moment przerwy + 1s na powrót (-,+). Ale to by było tylko zabezpieczenie ANTY-ŻONA na zbyt długie trzymanie przycisku : )
    Pozdrawiam


    Jeśli wykorzystałeś siłownik. To siłowniki niektórych firm mają takie zabezpieczenie, jeśli nie, wykona pełnego ruchu wraca do poprzedniej pozycji. Czyli przy odpowiednim ustawieniu siłownika mógłby otwierać zamek, ale nie wykonać pełnego ruchu i po około 2s wróci do pozycji wyjściowej. I w ten sposób będziesz miał od razu zabezpieczenie (ant - yżona)
  • #10
    micha.green
    Poziom 9  
    Ten siłownik nie ma takiej funkcji. Z tego co pamiętam to w zamku centralnym w aucie jest takie coś że jak przycisk ten co wystaje w drzwiach jest przyblokowany to siłownik odbija z powrotem ale tym steruje chyba układ ze sterownika zamka centralnego.

    Dzięki za pomoc.

    Ten temat z układem sterującym to wrzuce już na osobnego posta w innym dziale.


    POZDRAWIAM.
  • #11
    siudii
    Poziom 12  
    Ja zrobiłem swój bagażnik na siłowniku podanym w linku kilka postów wyżej, stwierdziłem, że tak będzie taniej i lepiej. Zamek mam w klapie i tam też zamontowałem siłownik. Uruchamiany jest z najprostszego przekaźnika samochodowego poprzez włącznik na klapie i bezprzewodowo pilotem od alarmu. Do tego zastosowałem jeszcze drugi przekaźnik, który odcina prąd po otwarciu klapy, podłączyłem go do czujnika otwarcia klapy, który u mnie jest w zamku i po rozryglowaniu się zamka odcina prąd i cofa siłownik. Działa to wszystko bardzo dobrze. Koszt ok 50zł.