Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wibracje silnika przy rozruchu z softstartem

Irker0 28 Mar 2009 11:10 3457 12
  • #1
    Irker0
    Level 11  
    Witam

    Mam problem z rozruchem silnika w gilotynie. Silnik 22kW. Rozruch poprzez softstart firmy Relpol. Silnik startuje ale po osiągnięciu pewnej prędkości zaczyna wibrować i szarpać. Po przejściu przez krytyczny moment wszystko wraca do normy. Przy zwiększonym czasie rozruchu objawy trwają dłużej.
    Jaka może być przyczyna takich objawów?

    pozdrawiam i proszę o pomoc
  • #2
    12robert12
    Level 28  
    jeżeli to nie jest wina softstartu to ja bym oglądnął stan łożysk i osadzenia łożysk czy nie obracają się w deklu silnika.

    Radzę osłuchać łożyska, weź drewnianego kija lub śrubokręt i jeden koniec przyłóż do dekli od góry a do drugiego przyłóż ucho i jak będziesz słyszał jakieś stuki lub wibrację to masz uszkodzone łożyska lub łożyska kręcą się w deklu od silnika.
    Jeżeli to wina łożysk to po wyciągnięciu wirnika będą na nim ślady uderzania o stojan.

    Jaki model jest tego softstartu?? a mierzyłeś czy softstart nie przerywa?

    Tak jak mówię wygląda mi że mogą być uszkodzone łożyska. miałem przypadki że silnik się obracał bez problemów na obrotach 3000 a nie było już połowy kulek w łożysku, objaw był taki że jak go rozpędzał falownik to wpadal w wibracje przy pewnej prędkości.

    Najłatwiej sprawdzić łożyska. a później sprawdzić softstart.
    pozdrawiam.
  • #3
    Irker0
    Level 11  
    Witam

    Softstart Relpol RSC-HD.M60 z modułem mocy RSO40110. Przerywanie softstartu wstępnie wykluczyłem. Objawy zmieniają się w czasie wraz z regulacją czasu rozruchu. Czy softstart może przerywać w konkretnym momencie pracy? W silniku były wymienione łożyska. Wymienione zostały też paski napędowe. Według opinii użytkownika gilotyny przed wymianą łożysk drgania pojawiały się sporadycznie a po wymianie przy każdym rozruchu. Czy wymieniając łożyska można było coś źle zrobić i spowodować takie problemy (nie ja wymieniałem)?
    Przy okazji wymiany łożysk coś było szlifowane. Nie wiem dokładnie co.
  • #4
    marek_ka
    Level 26  
    Przy tej mocy łożyska są pewnie rolkowe. Nieprawidłowe osadzenie łożysk, wbijanie młotkiem itd. powoduje że nowe łożyska są do wyrzucenia.
  • #5
    A-Mail
    Level 22  
    Jeżeli masz instrukcję sofstartu poczytaj ją kązde urzadzenie wirujace ma cos takiego jak obroty krytyczne. postaraj sie wyczuć jakie to są obroty, chociaż poprzez pomiar częstotliwości. i w sofstarcie ustawić aby pomijał te częstotliwości.
    Łozyska na 99% sprawne jezeli na max chodzą cicho.
    Marek_ka
    Typ łozysk nie zależy od mocy silnika bardziej od sposobu przekazywania mocy. Łozyska rolkowe stosuje się wtedy gdy mamy przekladnię pasową.
  • #6
    12robert12
    Level 28  
    jeżeli tak jak piszesz przy wymianie ktoś coś toczył to myslę że zrobił to bo chciał nabić tuleje bo łożyska kręciły się w deklu. Jestem ciekaw czy zrobione to zostało poprawnie? Bo ze swojego doświadczenia wiem że są tacy mechanicy którzy (o zgrozo!) uważają że łożysko może się obracać w deklu. Oczywiście chodzi tu o powierzchnie styku. Tak jak pisałem przysłuchaj sie pracy łożysk podczas pracy.


    Ja z własnego doświadczenia wiem że na max obrotach łożyska mogą pracować cicho a i tak będą już całkowicie zużyte.


    A-mail może mieć rację z obrotami krytycznymi w softstarcie.

    Pozdrawiam.
  • #7
    marek_ka
    Level 26  
    A-Mail wrote:

    Marek_ka
    Typ łozysk nie zależy od mocy silnika bardziej od sposobu przekazywania mocy. Łozyska rolkowe stosuje się wtedy gdy mamy przekladnię pasową.
    No niestety kolega jest w błędzie, w większych mocach występują wyłącznie rolkowe z małymi wyjątkami. Nie zmienia to faktu że nieumiejętne wymienianie łożysk zdarza się częściej niż awaria softstartu. Kolega Irker0 pisał że przed wymianą łożysk było sporadycznie a teraz stale. To według kolegi A-Mail po wymianie łożysk wysiadł softstart?
  • #8
    A-Mail
    Level 22  
    12robert12 wrote:
    Bo ze swojego doświadczenia wiem że są tacy mechanicy którzy (o zgrozo!) uważają że łożysko może się obracać w deklu. Oczywiście chodzi tu o powierzchnie styku. Tak jak pisałem przysłuchaj sie pracy łożysk podczas pracy.

    Pozdrawiam.

    Dla mechanika łożysko można włożyć palcami i jest OK dla nas niedopuszczalne.
    Widziałem jak pompiarz sprawdzając łożysko w pompie zasilanej silnikiem 125kW, odkręcając kapkę od łożyska pokręcił palcem za zewnętrzny pierścień!!!! SZOK
  • #9
    szeryf_wojciech
    Level 13  
    Witam,

    Ja mam więcej doświadczenia w swojej pracy z serwomotorami i jak nie pracują równomiernie to najczęściej jest to wina niewłaściwego doboru parametrów wzmocnień regulatora PID. O ile pamiętam softstartery mają możliwość doboru tych parametrów, więc możesz spróbować w tą stronę.
  • #10
    12robert12
    Level 28  
    >Irker0
    "Przy okazji wymiany łożysk coś było szlifowane. Nie wiem dokładnie co."


    Trudno pomóc na odległość ale ewidentnie przy wymianie łożysk ktoś coś spartolił i myślę że Tam należy szukać winy. Pierścień zewnętrzny/wewnętrzny łożyska nie może się obracać w oprawie/wale. Wygląda na to że jedno łożysko "goni" w luźnej oprawie. Najprostsze to tak jak pisałem otwórz silnik i popatrz na wał czy są na nim ślady że rysuje po stojanie, żłobki też już będą pozaciągane.

    I nie daj sobie wcisnąć że łożysko ma być luźne w oprawie bo mi kiedyś szef mechaników z jednej firmy zewnętrznej próbował wcisnąć kit że łożysko ma być luźne w oprawie bo inaczej się zatrze!!! :O

    Pozdrawiam.
  • #11
    marian_em
    Level 25  
    12robert12 wrote:
    kiedyś szef mechaników z jednej firmy zewnętrznej próbował wcisnąć kit że łożysko ma być luźne w oprawie bo inaczej się zatrze!!!
    8-O Łożysko nie ma prawa się obracać ani w gnieździe obudowy ani na wale silnika. Być może szlifowana część to właśnie wał silnika i ktoś pięknie spartolił robotę. W każdym razie "luźne" łożysko może dać taki efekt wpadania silnika w "rezonans". Po rozebraniu silnika łatwo to sprawdzić, bo jeśli jest luz wał-łożysko albo łożysko-obudowa to już są ładnie wytarte ślady, może być jeszcze taka opcja, że łożysko było źle założone - w takim wypadku powinno być już fioletowe :]
  • #12
    HeSz
    Electrician specialist
    Każde urządzenie ma parametr nazywany " częstotliwością drgań własnych" Jeżeli drgania wymuszone przez softstart osiągną tą wartość, to urządzenie wibruje. Lekarstwem jest "dołożenie masy" tak, by "oddalić" częstotliwość drgań własnych. Może to być np sprzęgło o większej masie. I nie ma to wiele wspólnego z łożyskami ( tyle, że może je wcześniej zniszczyć)
    Pozdrawiam
  • #13
    szarmi78
    Level 11  
    a ja bym sprawidziłbym po stronie elektrycznej, miałem taki przypadek silnik wpadał w wibracje w koncu sterowany jest łącznikiem półprzewodnikowym