Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Zasilacze UPS
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dobór par przeciwstawnych tranzystorów polowych typu MOSFET

23 Kwi 2004 20:37 8650 13
  • Poziom 19  
    mam pytanko czy za pomoca uniwersalnego miernika z wbudowanym testerem tranzystorow mozna sparowac tranzystory z dokladnoscia do okolo 10% ?????????????????????????????????????????


    Poprawiono tytuł postu T [/b]
  • Zasilacze UPS
  • Moderator Samochody
    Trudno powiedzieć, ponieważ mierniki uniwersalne są różnej jakości. Muszę jednak przyznać, że wskazania taniego miernika firmy UNIT-T (tego większego) nie odbiegają od METEXA, którego jakiś czas temu zakupiłem. Myślę, że w zakresie 10% zaufałbym mu bez mrugnięcia okiem.
  • Poziom 23  
    Można z powodzeniem i to z dokładnością 10 razy większą.Żaden miernik uniwersalny nie ma aż 10 procentowego błędu pomiaru.Jeżeli pomiaru dokonuje się jednym przyrządem to nie ma praktycznego znaczenia jakiej jest on klasy.Ważne by parametry obu tranzystorów jak najmniej odbiegały od siebie.Porównywane są przecież na tym samym przyrządzie.
  • Moderator Samochody
    Dokładnie, jeżeli porównujemy parametry na tym samym przyrządzie, to jego skalowanie nie jest istotne do "sparowania" tranzystorów. Mimowolnie skupiłem uwagę na prawdziwości wskazań, zamiast na tym, o co pytał kolega.
  • Zasilacze UPS
  • Poziom 19  
    a w jaki sposob sparowac tranzystory takie jak irfp240 ??
  • Moderator Samochody
    Sorry, ale nie wiem. Zawsze wstawiałem tranzystory z serii IRFP (w układach przetwornic wielotranzystorowych) bez wnikania w ich parametry i nie zdarzyło mi się, żeby coś źle pracowało.
  • Poziom 37  
    Czy MOSFET-y mocy trzeba w ogóle parować?I na pewno nie miernikiem z pomiarem bety tranzystorów bipolarnych.A tak w ogóle ten pomiar z miernika nie nadaje się do parowania tranzystorów mocy bo co to da że sparujesz tranzystor przy prądzie kolektora 1 mA jak we wzmacniaczu sam prąd spoczynkowy wynosi np. 50mA ,parowanie trzeba by przeprowadzać przy prądach kolektora rzędu amperów.W praktyce trzeba by zadawać stały prąd bazy ,np.10mA i mierzyć prąd kolektora.Beta będzie =Ic/Ib.A miernikiem można parować np. BC550 do wzmacniacza różnicowego.
  • Moderator Samochody
    Tak jak kolega Pi-Vo stwierdził. Nie spotkałem się z parowaniem tego szeregu tranzystorów i nie spotkałem się nigdy z tego typu zaleceniami producenta inwertera, a naprawiłem już wiele przetwornic o wydajności prądowej rzędu 200A i pracują do dziś.

    Nie wiem, co autor tego tematu konstruuje, ale dodam, że lepszym i o połowę tańszym zamiennikiem IRFPE50 jest 2SK1358 (Toshiba). Używam i polecam.
  • Poziom 19  
    no tak lepszym moze nawet i trzykrotnie ale tyle tez drozszy :) a robie wzmaka 400W tego co sie buja po elektrodzie i na jednym poscie ktos sie wypowiadal ze parowal tranzystory wlasnie irfp240 i irfp9240 ale niepowiedzial jak :) ale chyba jednak zamontuje tranzystorki i zobacze czy beda jakies problemy
  • Poziom 22  
    Chciałbym coś dorzucić na temat parownia tranzystorów.Otóż,to co piszećie to nie zupełnie pokrywa się z prawdą.parowanie tranzystorów polega mniej więcej na tym ,żeby miały jednakowe charakterystyki prądowo napięciowe.Miernikiem mierzymy tylko wartość w jednym punkcie charakterystyki i przy określonym prądzie.W ten sposób niestety nie da się sparować tranzystorów.
  • Poziom 22  
    Witam
    A mógłby ktoś bardziej łopatologicznie wytłumaczyć jak zmieżyć bety tranzystorów i sparować dokładnie
  • Poziom 16  
    Ja male tranzstory typu bc560 paruje miernikiem i mi to nawet wystarcza, natomiast tranzystory mocy dobrze by bylo sparowac przynajmniej w kilku punktach (dla roznych pradow), parowanie tranzystorow mocy przy pradzie 10mA mozna o kant d.. rozbic. Mosfety parowalem wg schematu w pdfie A.Holtona no i moge stwierdzic ze dobrze jak by sie wszystkie tranzystory miescily w polu 50mV a nie +/-100mV.