Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wentylator chłodnicy - Berlingo 1,9d 2004r

Maciej_30 29 Mar 2009 17:53 9556 10
  • #1
    Maciej_30
    Level 17  
    Podejrzewam, że nie działa wentylator chłodnicy. Nagrzałem silnik do tem. powyżej 90°C (według wskaźnika w samochodzie) i wentylator nie włączył się. Wentylator i przekaźnik są sprawne. Może powinien załączać się przy wyższej temperaturze? Skąd idzie sygnał sterujący do pzekaźnika? Czy jest osobny czujnik do załączania tego wentylatora? (nie udało mi się takiego znaleźć) Niestety nie posiadam schematu tego samochodu.
  • #2
    Jarek Jezierski
    Level 12  
    Witam . Najczestsza przyczyna niedzialania wentylatora w Berlingo jest uszkodzenie rezystora , znajduje sie on na chlodnicy od strony atrapy , troche ciezko sie do niego dobrac !!!! Sygnal z czujnika idzie do kalkulatora wtrysku a pozniej do BSI , ktory to wysterowuje przekaznik w PSFie (skrzynce bezpiecznikow w komorze silnika) , sa tam tez ukryte bezpieczniki MAXI , ktore tez warto byloby sprawdzic.
  • #3
    Maciej_30
    Level 17  
    Że jest tam jakiś rezystor, to niewiedziałem. Jeżeli przekaźnik wysteruję "na krótko" to wentylator załącza się.
  • #4
    Jarek Jezierski
    Level 12  
    Rezystor jest a w niektorych modelach nawet 2 , nie wiem jaki jest u Ciebie wiec opisze podstawowa wersje bez klimy , do wysterowania przekaznikow ( sa 2 wolne i szybkie obroty )zasilanie brane jest ze skrzynki bezp pod maska - wolne obroty szara kosc pin 14 bezp nrF8 i szybkie obroty zielona kosc pin 12 bezp nrF4 a masy brane sa z kalkulatora wtrysku i to wlasnie one wlaczaja wentylatory. Jezli uszkodzony jest rezystor wolnych obrotow to zmostkowanie tego przekaznika nic nie da dzialac beda tylko szybkie obroty , kalkulator dosyc pozno wlacza szybkie obroty dlatego trudno sprawdzic dzialanie tego ukladu nagrzewajac silnk . Najprostszym sposobem jest zrobienie testu elementow wykonawczych przy pomocy kompa w serwisie
  • #5
    kybernetes
    Level 39  
    No i jedna uwaga - przy uszkodzeniu rezystora wolnych obrotow czesto pali sie bezpiecznik glowny wentylatora i chlodzenie przestaje w ogole dzialac. Bezpiecznik pod skrzynka w komorze silnika, maxi.

    Pozdrawiam
  • #6
    Maciej_30
    Level 17  
    U mnie są jedne wolne obroty. Wiązka przewodów ma dwa gniazda na przekaźniki i konektor do rezystora. W szystko jest zasilane z jednego bezpiecznika MAXI. Jeden przekaźnik załacza zasilanie przez rezystor, a drugi bezpośrednio. Może ktoś wie przy jakich temperaturach załączają się poszczególne biegi?
  • #7
    kybernetes
    Level 39  
    Wentylator dwubiegowy:
    - pierwszy bieg 97 °C
    - drugi bieg 105 °C
  • #8
    Maciej_30
    Level 17  
    Właśnie dziś stojąc w korku stwierdziłem, że wentylator działa. Załączył się przy wskazaniu temperatury ok 120°C
  • #9
    jacek elektryk
    Level 11  
    Panowie czy ktoś wie jakiej wartości są te oporniki, bo u mnie ich nie ma, a przewody są poskręcane na krótko (auto po dzwonku ) ?

    Dodano po 1 [minuty]:

    Oczywiście można kupić oryginały ale jest problem z wtyczkami, które ktoś powycinał.
  • #10
    User removed account
    User removed account  
  • #11
    jacek elektryk
    Level 11  
    Bardzo dziękuję za podanie wartości rezystancji, jednak przydałaby się jeszcze moc tracona na tych opornikach. Chociaż zastanawiam się czy jest w ogóle sens kombinować samemu takie rezystory bo znalazłem ostatnio nowe "oryginalne" za ok. 50 zł za 1 szt.
    A czy ma ktoś może jakieś schematy do Berlingo II z silnikiem 2.0 HDI z 2003r.
    Znalazłem więcej braków w mojej cytrynce, pod puszką filtra powietrza znajduje się dwu pinowa wtyczka całkowicie zmiażdżona i nie wiem do czego ona jest podpięta.