Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Położenie potencjometru głośności ma wpływ na pasmo

30 Mar 2009 10:39 2612 17
  • Poziom 16  
    Witam. Mam wzmacniacz i przedwzmacniacz, który jest złożony z jednej triody (schemat w załączniku). Nie ma żadnego korektora. Co zauważyłem i co potwierdziły późniejsze pomiary: jeśli głośność jest w innej pozycji niż maksymalna, pasmo przenoszenia maleje do 12kHz. Skąd to może wynikać?

    Położenie potencjometru głośności ma wpływ na pasmo


    Moderowany przez stołek_-92:

    1) Należy konsekwentnie stosować polskie znaki.
    2) Spację stawia się po znaku interpunkcyjnym, nie przed.
    3) https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1145301.html
    Post poprawiłem.

    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 31  
    Normalna sprawa, duże i zmienne impedancje w układzie powodują, że na chrakterystykę przenoszenia zaczynaja mieć istotny wpływ pojemności montażowe, szczególnie jeżeli potencjometr jest podłączony przewodem ekranowanym i umieszczony daleko od pozostałych elementów.
  • Poziom 43  
    Powód dość prosty - zmieniając położenie suwaka zmieniasz parametry filtru RC jaki tworzą kondensatory sprzęgające z rezystancjami.
  • Pomocny post
    Poziom 22  
    Witam. Możesz zrobić kompensację wysokich tonów, wpinając kondensator
    między suwak a "gorącą końcówkę potencjometra wzmocnienia. Dla 1 MΩ
    trzeba dać od 100-470 pF a dla 500 kΩ to będzie ok 2* więcej. Trzeba poeksperymentować i dobrać ten kondensator. Inną metoda to wymniana
    potencjometra wzmocnienia na taki z odczepem i podłączenie do tego odczepu układu RC i nazywa się taka regulacja psofometryczną i daje lepsze
    rezultaty. Jest to trudniejsze i polecam pierwsze rozwiazanie. Pozdrawiam-
    Zygmunt.
  • Poziom 32  
    AnTech napisał:
    Normalna sprawa, duże i zmienne impedancje w układzie powodują, że na chrakterystykę przenoszenia zaczynaja mieć istotny wpływ pojemności montażowe, szczególnie jeżeli potencjometr jest podłączony przewodem ekranowanym i umieszczony daleko od pozostałych elementów.

    W najprostszym przypadku zapobiega się temu łącząc "gorący" koniec potencjometru z suwakiem przy pomocy odpowiednio dobranego małego kondensatora. Lepsze jednak rezultaty uzyskuje się przy użyciu potencjometru wyposażonego w stały odczep tzw. fizjologicznej regulacji głośności. Wówczas kondensator zamiast do suwaka dołącza się do tego właśnie odczepu, a dodatkowo między tym odczepem a masą włącza się szeregowy dwójnik RC. To ostatnie ma na celu uwydatnienie przy małej głośności "basów", na które ucho jest wtedy mniej czułe.

    Pozdrawiam
    Tomek Janiszewski
  • Poziom 37  
    Ja tu widzę inną przyczynę niż zmieniające się parametry filtra RC tworzonego przez potencjometr 1M, kondensator 50nF i rezystor 680K. Chyba nikt nie chce powiedzieć że szeregowy obwód RC tworzy filtr dolnoprzepustowy? Bo jest dokładnie odwrotnie. Ja myślę że zwiększanie rezystancji źródła spowodowane skręcaniem potencjometra do masy daje filtr dolnoprzepustowy spowodowany istnieniem pojemności siatka - anoda. Właściwie to nie jest tak że sobie myślę, sprawdziłem. Przy włączonym w siatce w szereg rezystorze 47K miałem pasmo -3dB 36,5KHz a przy 470K było tylko 6KHz. Przy pomijalnie małej rezystancji źródła dla lampy ECC83, 100K w anodzie i 1,8K w katodzie pasmo przekracza 100KHz. Tak więc rezystancja źródła (ustawienie potencjometru) ma olbrzymi wpływ na górne pasmo. Pamiętajmy że pojemność siatka - anoda daje również ujemne sprzężenie zwrotne i rezystancje źródła "dokłada" się bardziej niż do zwykłego, dolnoprzepustowego filtra biernego RC.
  • Poziom 16  
    Przęglądam własnie schemat MV3 i głośność jest rozwiązana podobnie do mojej z tą różnicą ze wartości rezystancji są po 1M (Rezystor siatkowy i potencjometr, a kondensator 22nF. I To rozwiązanie nie obcina już wysokich tonów.

    Więc co by najlepiej zrobić? zmienić? Potencjometr o mniejszej wartości? Czy może wstawić potencjometr głośności odrazu jako rezystor siatkowy i jeszcze w szereg rezystor przy siatce , powiedzmy 5k?

    Pozdrawiam :)
  • Poziom 37  
    Takie układy stosuje się np. między stopniami żeby nie obciążać poprzedniego stopnia małą rezystancją.Ot choćby gain w przedwzmacniaczu gitarowym. Ale tam często stosuje się duży rezystor w szereg z siatką zeby pasmo właśnie ograniczyć. Żeby zmniejszanie gain nie ograniczało pasma od góry stosuje się kondensator "bright" między suwakiem a gorącym końcem potencjometra. No ale w preampach gitarowych stosuje się różne dziwne z technicznego punktu widzenia sztuczki żeby wykreować brzmienie. Warto dodać że ten problem dotyczy stopnia triodowego ze wspólną katodą a nie dotyczy wtórnika katodowego gdzie anoda jest uziemiona i pojemność siatka - anoda nie tworzy ujemnego sprzężenia zwrotnego. Zwłaszcza gdy wtórnik ma siatkę polaryzowaną dzielnikiem z katody, wtedy występuje zjawisko bootsrap, w tym wypadku korzystne.
  • Specjalista - lampowe odbiorniki radiowe
    A jaki problem dac wtórnik przy samy przetworniku? Wiem że jakiś krzem.... ale niska impdancja to mniej problemów z pasmem, mniej zakłócen itd. Po kiego grzyba sie trzymac wyoskomowej linii transmisyjnej - jeśli to tylko same problemy i żadnych zalet.
  • Poziom 37  
    Ja tak mam w każdej gitarze jaka mi wpadła w ręce od kilkunastu lat i nie wyobrażam sobie inaczej że co inny kabel to inna barwa, brum, impedancja raz 50K w karcie dźwiękowej, innym razem 1M we wzmacniaczu. Wiadomo jak to wpływa na pasywny układ którego impedancja sięga 100K a czasami więcej.Robię bufory na tranzystorach 2SK30A, jeden wtórnik a drugi źródło prądowe w drenie (tu wrzucałem wszystko, razem z pcb https://www.elektroda.pl/rtvforum/download.php?id=266773 ). Ale tu chodzi o obcinanie pasma przy regulacji między dwoma stopniami triodowymi. We wzmacniaczu gitarowym, szcególnie Hi Gain to nie problem, często nawet korzystne to jest (vide 470K w siatce drugiego stopnie Mesa DR czy Soldano) ale już nie w Hi -Fi i niekoniecznie w gitarowym kanale czystym choć takie ograniczenie nie degraduje i tu brzmienia bo gitara nie potrzebuje szrszego pasma, sczególnie z tym kondensatorem "bright".
  • Poziom 16  
    1M bo taki miałem. Ale jeśli kupie 100k i wstawie go zamiast 1M i to załatwi sprawe to mogę to uczynic. A załatwi to sprawe? Jest to wzmacniacz audio
  • Pomocny post
    Specjalista - lampowe odbiorniki radiowe
    Jak do audio to ....

    Większość urządzeń obecnie produkowanych ma impedancję wyjściową okolo 1 kΩ. Czyli obciażenie tych urządzeń o impedancji nawet 10kΩ nie powinno robić problemów.

    Na wejściu potencjometr 22kΩ ew. 47kΩ. Potencjometry nie lubią składowej stałej (trzaski...). Czyli na drodze gniazdo wejściowe - potencjometr kondesator. Jego wartość obliczyć - jest dostępny wzór.

    Jeśli obwód siatkowy ma rezystor siatkowy od siatki do masy to można postąpiić w dwojaki spoób. Pierwszy - siatke podłączamy bezpośrednio do ślizgacza potencjometru, ale uwaga musi byc rezystor od siatki do masy o wartości np. 10* większej niż oporność potencjometru. To zabezpiecza przed utratą kontaktu ślizgacza ze ścieżką oporową.

    Może być potencjometr i pozostawiony obwód RC w siatce pierwszej lampy. Wtedy opornik upływowy może mieć niższą wartość niż 1MΩ. Wystarczy wartość 10 krotnie więsza niż potencjometru.
  • Poziom 16  
    Czyli takie coś? :>

    Położenie potencjometru głośności ma wpływ na pasmo

    Moderowany przez stołek_-92:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1145301.html
    Czy kilka postów wyżej wyraziłem się nieprecyzyjnie?

  • Pomocny post
    Poziom 37  
    Ten 47nF to raczej zamień na 1uF, policz jaka dolna częstotliwość graniczna wyjdzie przy 47nF i 47K. Wzór jest powszechnie znany. Mi wychodzi 72Hz. Niski bas nie przejdzie przez to.
  • Pomocny post
    Specjalista - lampowe odbiorniki radiowe
    Dla dolnej częstotliwości okolo 20Hz wystarczy 150nF.
    220nF to aż nadto. Nie ma sensu wpychać do wzmacniacza sygnałów częstotliwości których np. nie przeniesie trafo głośnikowe. Efektem będą zniekszałcone mocno basy.

    Dla popularnych małych traf jak TG2.5 poejmność w przedstawionym ukłądzie powyżej 100n jest wg mnie za duża.

    Jeszcze jedo jeśli kolumna / głóśnik ma pasmo przenoszenia od np. 80Hz (małe monitorki) to jaki sens jest wzmacniać sygnały poniżej 40Hz?

    Typowa emisja radiowa ma dolną częstotliwośći graniczną 100Hz lub nieco powyżej.
  • Poziom 16  
    Dziekuje za pomoc :) Pozdrawiam

    Stołek , przepraszam juz nie bede.