Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Regulacja silnika od pralki

31 Mar 2009 20:35 4060 11
  • Level 15  
    Witam.

    Ostatnio zabrałem się za maszynę do polerowania felg. Wykorzystałem pokrywe bębna, bęben, pasek, silnik. Wszystko jest już poskładane w kupe, lecz wystąpił problem z zasilaniem. Pralka ma 7 lat i pochodzi z Belgii. Jest to Miele W42x . Wybrałem tą ponieważ ma potężny silnik, okazał się za potężny. Obroty jakie nanosi wywołują takie wibracje maszyny, że nie można jej utrzymać. Ewidentnie muszę zmniejszyć moc podawaną.

    Silnik mam podłączony jeszcze do całej elektroniki pralki, przełącznikami co nie ustawie, daje takie same obroty. Nawet nie wiem co ustawiam bo wszystko jest w języku flamandzkim. Silnik połączony jest 6-cioma kablami. Przez wiązke kabli podłączony jest dosyć duży ok 15cm kondensator.

    Pierwsza sprawa to nie wiem jak podłączyć to do zwykłego prądu. Kondensator będzie potrzebny? Może ktoś podać wskazówki, jak sprawdzić kable do czego są? wchodzą wszystkie w jedną dziure i nie widać, gdzie dalej biegną

    Druga sprawa to jak zmniejszyć obroty? Nie wiem czy 1/3 takich obrotów jak teraz nie będzie za duża. Na chłopski rozum potencjometr chyba tu nie zadziała pod taką mocą. Prosiłbym o wskazówki co można zastosować do zmniejszenia obrotów.


    PS: Silnik jest na 230v, mocy w [W] zapomniałem sprawdzić, jutro podam, jeśli będzie potrzeba.
  • Helpful post
    Level 21  
    Witam.
    Silnik od pralki posiada kilka uzwojen , by po odpowiednim ich połączeniu uzyskać mniejsze(pranie) lub większe(wirowanie) obroty. Kondensator potrzebny jest do stworzenia tzw. pola wirującego, co umożliwia pracę silnika. Podsumowując obroty można zmienić przez odpowiednie przełączenia układu połączeń uzwojeń lub zmianę wartości momentu obrotowego silnika np. przez włączenie żerówki szeregowo z silnikiem.
    Pozdrawiam
  • Level 15  
    Dużo mi to mówi :) Jednak w ramach bezpieczeństwa jeszcze się zapytam. Może istnieć w tych kablach kombinacja + i - co może wywołać zwarcie? nie znam się na silnikach elektrycznych...

    I drugie pytanie, czyli kondensator jest niezbędny? Przez niego idzie +?

    Czytałem jeszcze na innych forach o tacho. Co to właściwie jest i czy występuje w każdych silnikach? I jakie on ma znaczeni? bo ten przypomina bardziej trochę mniejszy silnik jak do betoniarki na siłę niżeli do pralki, więc sądzę że to prostsza konstrukcja bez owego mechanizmu.

    PS: zapomniałem podziękować. dzięki ci bardzo :) Jutro spróbuje z żarówką.
  • Level 21  
    Tak, kondensator jest konieczny. Tu raczej + i - nie występują ;), raczej L i N to znaczy przewód fazowy i neutralny. Żarówka, grzałka ... i inne odbiorniki większej mocy mogą okazać się pomocne.
  • Level 15  
    Element który daje opór umieścić przed czy za kondensatorem? Bo rozumiem, że przez kondesator idzie przewód fazowy?

    Dodano po 2 [minuty]:

    A jeszcze jedno pytanie. czy nadawałby się jako opornik typowy domowy włącznik światła z regulacją jasności?
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Witam.

    Po dacie widzę, że to dyskusja "na poważnie". Musisz podać rodzaj silnika, bo w Google nie znalazłem tego typu pralki. Może być silnik komutatorowy i tylko on ma tachoprądnicę.

    Przy silniku indukcyjnym nie masz możliwości regulowania prędkości obrotowej. Ilość obrotów (biegów) jest zdeterminowana przez konstrukcję silnika.
    Pzdr.
  • Helpful post
    Level 16  
    Kondensator jest kondensatorem rozruchowym , nie mozna go usunac , bo silnik nie ruszy samoczynnie. Zamiast niego w celu prob mozesz zastosowac reczne krecenie wirnikiem w celu rozruchu , potem jak odpowiednio przylaczysz przewody silnik ruszy bez problemu. Obroty szybkie masz przy wirowaniu ( uwzgledniajac przelozenie kola pasowego +/_ 600 obr./min , w cyklu prania sa wolniejsze w lewo lub w prawo.Ktore pary przewodow to zapewniaja ? Mysle ze przy ostroznym obchodzeniu sie zeby Cie nie poraził prad znajdziesz odpowiednie pary przewodow metoda prob i bledow. Sam tak robilem z silnikiem od Diany i znalazlem odpowiednie polaczenia . Nie zapomnij o obroceniu wirnika w celu rozruchu.



    [Na forum stosujemy polską czcionkę oraz przyjęte zasady pisowni. Proszę poprawić post. Mariusz Ch.]
  • Level 15  
    Ja kondensator mam, więc zostawie go. Więc spróbuje dzisiaj jeszcze metodą prób i błędów znaleźć wolne obroty silnika poprzez połączanie przewodów.

    Przy silniku nie znalazłem tabliczki znamionowej, lecz na ramieniu od silnika są jakieś numery. Dokładny model pralki to w423

    Tu umieszczam kilka fotek konstrukcji:
  • Helpful post
    Level 21  
    Witam.
    Pooglądałem sobie fotki ale wiele z nich nie wynika. Silnik jest asynchroniczny z uzwojeniem rozruchowym. Przy programie pranie obroty silnika są stosunkowo małe. Uzwojenie rozruchowe pewnie jest wydzielone i w celu zmiany kierunku obrotów końce tego uzwojenia są włączane naprzemiennie. Tak jak ktoś wyżej napisał to uzwojenie można po uruchomieniu silnika odłączyć lecz nie jest to często konieczne i silnik jest w stanie ruszyć nawet gdy go przystopujesz w czasie polerowania.
    Pozostaje kombinować z układem połączeń. Prędkość obrotowa zależy od częstotliwości i ilości par biegunów.
    http://silnikielektryczne.prv.pl/html/asynchroniczne.html
    na tej stronie dowiesz się więcej i może szybciej rozwiążesz problem.
    Pozdrawiam
  • Level 15  
    Poradziłem już sobie z tym :) ten silnik posiada 2 uzwojenia, jedno podłączyłem metodą prób i błędów, jednak przy jednej kombinacji kabli zaczął wydzielać się dym. Silnik jednak nie ucierpiał. Kondensator okazał się zbędny. Dawkę prądu reguluję za pomocą przepustnicy ze starej uszkodzonej 500w wiertarki, która ma blokade i regulator obrotowy. Spisuje się to idealnie, mogę precyzyjnie dobrać obroty do obciążenia jakie nadaje papierem ściernym. Pojawiły się kilka błędy konstrukcyjne, przez które na szybkich obrotach cała maszyna wibruje, ale to już nie problem :)

    Interesuje mnie jeszcze jedna rzecz. Czy w takim silniku może występować zabezpieczenie termiczne przed przegrzaniem? Gdy ustawiam na małe obroty i wywołuję duże tarcie (2 osoby z papierem o ziarnistości 80) to po kilkunastu minutach silnik dosyć mocno się nagrzewa, w rezultacie sam się wyłącza.

    Jutro porobię kilka fotek i pokarzę co udało mi się uczynić :) Pozdrawiam i dziękuję za pomoc, która okazała się bardzo pomocna :)
  • Level 21  
    Tak często silniki w urządzeniach posiadają zabezpieczenie termiczne. Cęsto jednorazowe ;)
  • Level 15  
    hmm jednorazowe... to chyba nie dotyczy mojego silnika bo już z 5 razy mi się wyłączył XD Dobrze że jeszcze mam 2 takie silniki :)