Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Temperatura silnika z prali PDG 885

rawka11 01 Kwi 2009 01:03 2395 11
  • #1 01 Kwi 2009 01:03
    rawka11
    Poziom 14  

    Witam.

    Szukałem w necie lecz odpowiedzi na moje pytanie nie znalazłem.
    Mam silnik z pralki PDG 885.
    TYP DPC 100-2/16ET9
    2- 1200W 5,8A 2800 obr/min 32uF/500 V
    16- 480 W 2.6A 325 obr/min 32uF/500 V
    Chciałem podłączyć go do sprężarki,wykorzystując 2800 obr. Zasilanie podłączyłem do zacisku 2 i 3 a kondensator do 2 i 6. Silnik ładnie pracuje lecz po około 4min. temperatura doszła do 78st.C ( silnik bez żadnego obciążenia ) Temperaturę mierzyłem miernikiem uniwersalnym. Próby robiłem kilkukrotnie, lecz przy tej temperaturze wyłączałem silnik.
    Prąd jaki zmierzyłem to 5,6A. Pobór prądu by się zgadzał, lecz obawiam się o temperaturę silnika. Łożyska na wirniku lekko się obracają, lecz może jedno byłoby do wymiany ( delikatne hucznie ) Kiedyś miałem kosiarkę z silnika z polarowskiej pralki PS 663 i takiego problemu nie miałem, chociaż tamten silnik był mniejszej mocy. Uzwojenia w silniku nie wyglądają na przegrzane, lakier prawie czyściutki. Silnik 4 lata leżał w piwnicy lecz to mu nie powinno zaszkodzić. Czy koledzy znający temat takich silników mogą udzielić mi informacji co może być powodem takiego grzania silnika? Może ten silnik tak ma? Prosił bym o odpowiedź za, którą z góry bardzo dziękuję.

    0 11
  • #2 01 Kwi 2009 10:19
    elektryk2000
    Specjalista urządzeń chłodniczych

    A elektronika od silnika gdzie?
    ;)

    0
  • #3 01 Kwi 2009 11:56
    rawka11
    Poziom 14  

    elektryk2000 napisał:
    A elektronika od silnika gdzie?
    ;)

    Witam.
    Mam elektronikę lecz jej nie podłączałem.
    Czy to będzie powód, że silnik się grzeje? Czy do celu w jakim chcę użyć silnik też muszę mieć podłączoną elektronikę?
    Jeżeli tak to muszę ją poszukać, tylko nie wiem czy będę wiedział pod, które zaciski podłączyć w elektronice aby mieć obroty wirowania.

    0
  • #4 01 Kwi 2009 12:51
    elektryk2000
    Specjalista urządzeń chłodniczych

    Elektronika zmniejsza napięcie, normalnie w pralce ten silnik nigdy nie jest zasilany pełnym napięciem sieciowym, dlatego teraz grzeje się. Jak chcesz podłączyć "na sztywno" do sieci to daj mniejszy kondensator, zamiast 32uF daj 16uF, co niektórzy tak robili i działało. To najprostszy sposób.

    0
  • #5 01 Kwi 2009 22:45
    rawka11
    Poziom 14  

    Witam.

    Po podłączeniu bez elektroniki kondensatora 16mikro zamiast 32 efekt jest taki sam, czyli silnik bardzo szybko się nagrzewa do temperatury 78 stopni Celcjusza.
    Postanowiłem podłączyć moduł lecz dalej stoję w miejscu.
    Silnik wchodzi na obroty wirowania dopiero po ok. 25s.
    Chciałbym przyspieszyć ten proces, lecz na razie mi się nie udaje.
    Zmniejszyłem pojemność kondensatora w module RMA 130-2 , C11 z 470 mikro do 220 i zrobiła się poprawa, silnik wchodzi na obroty po ok 14 sekundach, lecz to dalej trochę za długi jest dla mnie czas rozruchu. Po podmianie kondensatora na 100 mikro silnik nie potrafi wejść na obroty, ( silnik połaczony paskiem ze sprężarką, a sprężarka na razie dmucha w powietrze, nie obciążona )więc na razie zostawiłem 220 mikro. Kolega Polo 2 kiedyś pisał, że po zwarciu tacho silnik wchodzi na pełne obroty i faktyczne tak zrobiłem, lecz po rozwarciu silnik zwalnia i zaczyna od początku procedurę uruchamiania silnika. Mi nie zależy na regulacji obrotów silnika, tylko na szybkim uruchomieniu go na pełne obroty.
    Nie potrafię tego modułu przerobić tak, jak bym chciał aby działał.
    Może ktoś wie co trzeba zmienić w module lub może prostsze wyjście będzie zrobić jakąś inną elektronikę do sterowania tego silnika?

    0
  • Pomocny post
    #6 11 Kwi 2009 16:40
    POL02
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Witam.
    Silnik ten możesz zasilić bezpośrednio z sieci.
    Klasa izolacji tego silnika to pewnie "F" to znaczy że max temperatura uzwojeń może wynosić 155C.
    Natomiast grzanie się silnika na biegu jałowym jest normalnym objawem.
    Silniki z kondensatorem pracy grzeją się bardziej na biegu jałowym niż przy obciążeniu w przeciwieństwie do silników trójfazowych do pracy ciągłej.
    Silnik z kondensatorem pracy musi pracować pod obciążeniem (nie na jałowo).
    Zmiana kondensatora z 32 na 16uF spowoduje utratę momentu i mocy silnika.Tego się nie robi.
    Co do regulatora obrotów to faktycznie silnik pracuje przy niższym napięciu od sieci ze względu na stabilizację obrotów.
    POLO2

    0
  • #7 11 Kwi 2009 17:04
    elektryk2000
    Specjalista urządzeń chłodniczych

    POL02 napisał:

    Silnik ten możesz zasilić bezpośrednio z sieci.


    Według mnie tego silnika nie można zasilić bezpośrednio z sieci z kondensatorem 32uF. Ewentualnie 16 jak pisałem, wiem że takie dziwne konstrukcje "niepralkowe" na takim motorku pracowały.

    Dodano po 17 [minuty]:

    Spróbuj w takim razie zmodyfikować elektronikę, jak masz czas ;)
    Trzeba zmniejszyć "didtribution time" posługując się informacjami w "dataszicie": http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/motorola/TDA1085CD.pdf

    0
  • #8 11 Kwi 2009 19:28
    rawka11
    Poziom 14  

    Witam.
    Dziękuję kolegom za informacje, chociaż nie do końca zgodne.
    Co do wypowiedzi POLO2:
    Jeżeli faktycznie klasa izolacji by była F , to zrobię taki test. Dane silnika które podałem w pierwszym poście to dane zciągnięte z internetu, gdyż naklejka z danymi silnika już dawno się odkleiła. Z tego co wiem to w pralce PDG 885 był montowany tylko jeden rodzaj silnika, więc te dane muszą się zgadzać a pralkę miałem od nowości. Szczerze mówiąc testowałem silnik już z kompresorem i bez. Z kompresorem się nagrzewał a sam potrafił obniżyć temp. do 40stopni. Z moich testów wnioskuję, że temp. silnika rośnie w momencie obciążenia i jak podłączę bez modułu. Sam silnik z modułem nie grzeje sie za bardzo. Może pewnym problemem dla tego silnika podłączonego przez moduł będzie iż kompresor nie ma stałego obciążenia. W moim przypadku silnik ma co chwilę: duży opór a po nim chwilowy brak obciążenia i tak w kółko.
    Co do wypowiedzi Elektryk 2000:
    Ja nie jestem dobrym elektronikiem. Po konsultacji ze znajomym elektronikiem wypinałem kolejno diody w module: D7, D8, D9. Kolega nie był pewien czy to rozwiąże mój problem lecz nie zaszkodzi. Dopiero po jego informacji o zmniejszeniu kondensatora C11 dało częściowy efekt. Kolega korzystał w tym przypadku właśnie z "dataszita"

    0
  • #9 15 Kwi 2009 14:43
    rawka11
    Poziom 14  

    Witam.
    Zrobiłem następujące testy bez modułu.( silnik podłączony do sprężarki a sprężarka podłączona do zbiornika ciśnieniowego, czyli warunki pracy w jakich chcę aby ten silnik pracował )
    1. Podłączony kondensator 20mikro:
    Silnik na chwilę się uruchamia lecz zaraz się zatrzymuje ( opory sprężarki podczas otwierania zaworu zwrotnego do zbiornika potrafią zatrzymać sinik. W zbiorniku już było 6bar.) Przy pustym zbiorniku silnik daje radę lecz pobór prądu to 9,6A.
    2. Podłączony kondensator 32mikro:
    Silnik bez problemu uruchamia się i to zarówno gdy w zbiorniku ciśnieniowym brak ciśnienia lub gdy jest ciśnienie 6bar.
    Wcześniej robiłem próby ze sprężarką lecz nie była podłączona do zbiornika, a teraz próby robiłem z podłączoną sprężarką do zbiornika.
    Temperatura silnika po ok 3min. była 42st. C. To już jakiś sukces, lecz w tym przypadku niepokoi mnie pobór prądu, a wacha się w granicy 8,4A.
    To co napisał kolega Polo2 potwierdziło się, że pod obciążeniem silnik mniej się grzeje, lecz martwi mnie teraz, za duży pobór prądu.
    Producent podaje 5,8A. Całego zbiornika ( 50l ) nie mogłem nabić powietrzem gdyż mam silnik podłączony przez termik 6,3A, no i wiadomo, po chwili termik jest wyzwalany, a bez niego w moim przypadku obawiał bym się o silnik. Zastanawiam się czy tak to zostawić czy dalej kombinować.
    Jeżeli chodzi o kolegę elektryk2000, apropo modułu, to znajomy ( elektronik ) stwierdził, że jak znajdzie trochę czasu to spróbuje jeszcze coś pokombinować.

    0
  • #10 16 Kwi 2009 20:16
    rawka11
    Poziom 14  

    Witam ponownie.
    Zrobiłem testy z modułem RMA130-2.
    Po informacji od znajomego elektronika połączyłem pin 6 układu TDA1085 do masy. Po tym zabiegu silnik od razu wchodzi na obroty, a o to mi właśnie chodziło. Jednak okazuje się, że silnik pod obciążeniem sprężarki pobiera więcej prądu. Z modułem ostatni test to 7,2A a bez modułu 8,3A. Myślę, że już dalej nie ma co kombinować ponieważ sprężarka podczas pracy potrzebuje duży moment obrotowy, więc pobór prądu przez silnik będzie większy. Jedyne co się jeszcze zastanowię to, to czy silnik podłączę przez moduł, czy bez. Sprężarka będzie używana sporadycznie, zbiornik od zera do 10 bar nabija w ok. 5min. W związku z tym chyba dam tylko inny termik i nie będę się męczył z zabudową modułu. Dziękuję kolegom za pomocne informacje.
    Pozdrawiam.

    0
  • Pomocny post
    #11 16 Kwi 2009 20:20
    elektryk2000
    Specjalista urządzeń chłodniczych

    Dałbym z modułem, obniży Ci pobór mocy.
    Jeżeli moment obciążenia spada, elektronika obniża napięcie skuteczne, ważne jest utrzymanie stałej prędkości.
    No i mniej będzie się nagrzewać.

    0
  • #12 16 Kwi 2009 20:30
    rawka11
    Poziom 14  

    W takim razie będę musiał wymienić triaka w module, gdyż moduł jest tylko do 6A. Tak bynajmniej pisze na obudowie.

    0