Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

amperomierz + bocznik do motocykla

01 Kwi 2009 09:35 8865 24
  • Poziom 9  
    Witam,
    chcialbym zamontowac amperomierz w motocyklu. Mam jeden cyfrowy miernik o zakresie 20 A oraz bocznik na 50 A. Jednak z tego co sprawdzilem koncowki pomiarowe mozna podpiac jedynie do masy mierzonego ukladu (zgodnie z instrukcja, przy podlaczeniu koncowek do + miernik wskazuje blad pomiaru). Miernik bedzie zasilany z tego samego zrodla (akumulator 12 V).

    Mam pytanie przed podlaczeniem tego ukladu do instalacji w moto. Jedynym rozwiazaniem jest podlaczenie bocznika pomiedzy akumulator i mase.

    Moje pytania:
    1/ wartosci pradu plynacego podczas wlaczania rozrusznika (elektrycznego). Zdaje sobie sprawe, ze chwilowo prad, ktory bedzie plynal przez bocznik bedzie duzej wartosci (opor tloka) podczas rozruchu silnika - czy zastosowanie bocznika o wartosci 200 A bedzie prawidlowe w takiej sytuacji (ten, ktory mam 50 A prawdopodobnie ma za mala wartosc, ale byc moze sie myle)?

    2/ czy podlaczajac bocznik miedzy mase a minus akumulatora bede w stanie odczytac na amperomierzu czy akumulator jest ladowany czy rozladowywany w danej chwili (kierunek pradu)?

    Z gory dziekuje za odpowiedz i pozdrawiam!
  • IGE-XAO
  • Poziom 28  
    Witam
    W istocie, włączenie amperomierza w układ elektryczny pojazdu jest nieco kłopotliwe, ale przy odrobinie gimnastyki daje się zrobić. Jeżeli chcesz amperomierzem mierzyć tylko prąd ładowanmia, to zajrzyj sobie na tą stronę: Link. Jest to co prawda opis podłączenia w samochodzie, ale rysunki tam przedstawione są na tyle uniwersalne, że z pewnością dadzą ci pojęcie o sposobie podłączenia.
    Druga rzecz, to podłączenie samego miernika. Na ogół mierniki elektroniczne nie pozwalają na mierzenie napięcia (lub pobieranego prądu) ze źródła, z którego są same zasilane. A jeśli nawet, to taki pomiar zawsze będzie obarczony sporym błędem. Dlatego proponuję ci zasilanie miernika z izolowanej przetwornicy DC/DC niewielkiej mocy.
    Trzecie - co do możliwości wskazywania przez miernik ładowania bądź rozładowania akumulatora, to nie powinieneś mieć z tym problemu. Miernik wskaże ci wartość prądu z plusem bądź z minusem.
    No i czwarte - co do bocznika. Jeśli chcesz mierzyć tylko prąd ładowania, to 50A wystarczy.
    A i jeszcze jedno: piszesz, że masz miernik o zakresie 20A - to czy przypadkiem ten miernik nie ma już wbudowanego bocznika?
  • Poziom 9  
    Dzieki za odpowiedz i link. Widzialem ta strone juz wczesniej. Tam jednak podlaczany amperomierz jest do plusa aku. Moj problem jest nieco inny. Miernik, ktory mam (elektroniczny) mozna podlaczyc do tego samego zrodla zasilania ale koncowki jedynie do MASY (-). Napisalem to juz w moim pierwszym poscie.

    Bardzo ciekawego posta znalazlem tutaj:

    http://www.canalworld.net/forums/index.php?showtopic=13364&mode=threaded

    mam dokladnie taki sam amperomierz. Moje watpliwosci budzi jednak to, czy powinienem rowniez uzyc bocznika o wiekszej wartosci niz 50 A (ze wzgledu na to, ze przez niego bedzie plynal duzy prac w chwili zasilania rozrusznika przy starcie silnika. W w/w linku opisany jest sposob podlaczenia amperomierza na lodzi. Nie wiem jednak czy autor ma na niej rozrusznik. Pomimo tego stosuje bocznik 200 A.

    Ogolnie chcialbym wiedziec, czy bocznik 50 A moze zostac uszkodzony przy chwilowym przeplywie pradu o znacznej wartosci przy starcie rozrusznika (nie wiem jednak jaka wartosc pradu wchodzi w gre- moze ktos sie orientuje?).
  • Poziom 28  
    Witam
    Co do podłączenia bocznika: obejrzałem sobie stronę z linku który podałeś, pooglądałem sobie ten amperomierz na ebaju i tak, zgadza się, przy podłączeniu go tak jak na stronie projektu do którego link podałeś, bocznik musi być włączony od strony masy. Ale też ja napisałem ci w swoim poprzednim poście, że jest na to rada - należy zasilić miernik przez izolowaną przetwornicę DC/DC. Wymóg podłączenia bocznika od strony masy bierze się stąd, że i układ zasilania miernika i obwód mierzony są tym samym. Zastosowanie izolowanej przetwornicy DC/DC sprawia, że układ działa tak, jakbyś do zasilania miernika miał oddzielny akumulatorek nie połączony z masą motocykla, co sprawia, że bocznik może być włączony dowolnie. Dzięki temu będziesz mógł włączyć amperomierz tak, jak na rysunku 2 na tej stronie Unofani co daje ci takie zalety: amperomierz mierzy tylko prąd ładowania, a nie prąd płynący przy rozruchu, dzięki czemu możesz spokojnie zastosować swój bocznik (a tak na marginesie - bocznik który stosuje autor projektu amperomierza w łodzi ma 100A, a nie 200A jak napisałeś), uzyskujesz dokładniejsze wskazania prądu ładowania, znacznie łatwiejsze jest pewne wbudowanie bocznika w obwód, w którym płynie mniejszy prąd niż większy. Minusem tego sposobu jest to, że trzeba by było (prawdopodobnie) dokonać zmian w instalacji elektrycznej motocykla (przy okazji napisz jakie masz moto, a jak masz, to podrzuc schemat instalacji elektrycznej, to może coś razem wymyślimy - co dwie głowy itd... :)
    Jeśli zaś koniecznie chciałbyś włączyć bocznik między minusem akumulatora a masą, to myślę tak: prąd rozruchu (który też siłą rzeczy będziesz mierzył) zależy od wielu czynników, przede wszystkim od rodzaju silnika (ilość cylindrów, stopień sprężania itp), potem od stanu naładowania akumulatora, jakości połączeń elektrycznych itd, dlatego teraz jest trudno ci coś doradzić. Napisz coś więcej o swoim moto, to pomyślimy.
    Co do tego, czy bocznik 50A może się uszkodzić przy przepływie większego prądu.... od razu nie, ale po pewnym czasie - z pewnością. Poza tym bocznik 50A ma większą rezystancję niż 200A przez co będzie powodował większy spadek napięcia podczas rozruchu, ergo: silnik może mieć kłopoty z rozruchem. A właśnie, to kolejny plus za sposobem ze strony Unofani: bocznik włączony w/g tego układu nie powoduje zmniejszenia prądu rozruchu.
    PS. Sam myślałem na wbudowaniu amperomierza w swoje moto, ale na mierniku wskazówkowym, ale na razie to odłożyłem. A ty jak zamierzasz zabezpieczyć miernik przed wilgocią?
  • Poziom 9  
    Hej!
    dzieki za odpowiedz, widze ze znasz sie na rzeczy.

    Ok, wiec tak. Tutaj znajdziesz schemat instalacji w moim moto. To Yamaha XTZ 660 Tenere.

    http://tenere.blox.pl/resource/schemat_elektryka_xtz660.JPG

    Zielona linia przerywana zaznaczylem potencjalne miejsce gdzie wepne bocznik z podlaczeniem do amperomierza. Omijam w ten sposob rozgalezienie na rozrusznik i wg mnie powinienem uzyskac wskazania o ladowaniu lub rozladowywaniu aku (ujemny/dodatni prad). Z forum Unofanow najbardziej przypomina to schemat nr 2.

    Udalo mi sie to zrobic, ale jak pisalem - niestety, pokazuje sie blad pomiaru (to z tego, ze po prostu podlaczalem w uklad z plusem).

    Pomysl z przetwornica DC/DC, o ktorej pisales wydaje sie swietny, ale nie wiem kompletnie co to jest i jak to podlaczyc. Zaraz sprobuje cos wyszukac w google.

    Z ebay'a kupilem 2 wskazniki, woltomierz i amperomierz. Do tego w sklepie elektronicznym obudowe, ktora miesci prawie idealnie oba. Montuje to ponad zagarami w moto za owiewka. Jesli nie utopie moto w jakiejs rzece to wilgoc nie powinna zaszkodzic. Bocznik chce umiescic w podobnej obudowie gdzies niedaleko aku z dobrze zaizolowanymi wejsciami na kable.

    Pozdrawiam i jeszcze raz dzieki za info.
  • Poziom 28  
    Witam
    No dokładnie: miejsce które zaznaczyłeś jest idealne do wpięcia bocznika. Najlepiej go podłączyć w pobliżu głównego bezpiecznika tak, by odgałęzienie idące do przełącznika świateł (o ile się nie mylę - to coś oznaczone nr. 1) było "przed" bocznikiem patrząc od strony regulatora, albo - między bezpiecznikiem a akumulatorem (zaznaczyłem to na twoim schemacie czerwonym i niebieskim krzyżykiem).

    amperomierz + bocznik do motocykla

    Co do przetwornicy - to zobacz sobie na tą stronę: Link. Oczywiście nie musisz ich kupować w TME, ale zobacz sobie jak to wygląda. Przetwornica powinna mieć około 3 W mocy i koniecznie być izolowana. Poniżej podaję ci propozycję schematu podłączenia twojego miernika z użyciem przetwornicy. Kondensator C1 warto dodać, aby wygładzić napięcie wychodzące z przetwornicy.

    amperomierz + bocznik do motocykla


    Pozdrawiam i życzę powodzenia...
  • Poziom 9  
    Dzieki za link. Czyli potrzebuje przetwornicy 3W 12V/+12V -12V.

    Czy mozesz rzucic okiem na zalaczony schemat? Zastanawiam sie czy mozna byloby podlaczyc bocznik w ponizszy sposob.

    amperomierz + bocznik do motocykla

    Bocznik z jednej strony ma podpiety przewod plusa z aku wraz z koncowka pomiarowa amperomierza.

    Mam juz zamontowany przekaznik, ktory zalacza sie po wlaczeniu swiatel mijania (do zamontowanych halogenow i gniazda zapalniczki, na wszelki wypadek) i moglbym podpiac wlasnie do niego - jesli tylko jest to logiczne i bedzie dzialac.

    Wtedy OD bocznika przy akumulatorze moglbym pociagnac jedynie jeden przewod DO wejscia sygnalu amperomierza zamiast dwoch (chodzi mi o ten, ktory bedzie bezposrednio "za" bocznikiem idac od strony aku) a przed bezpiecznikiem (lub za).
  • Poziom 28  
    Witam
    Co do przetwornicy, to potrzebujesz jedynie napięcia +12V na wyjściu. Minus 12V nie będzie potrzebne. Więc lepiej kupić przetwornicę z jednym napięciem, bo przy porównaniu dwóch 3W przetwornic ta z jednym napięciem da ci przy 12V na wyjściu 0,25A, a ta z dwoma 2 x 0,125A a to już może być za mało.
    Teraz tak, co do schematu, to proponowałbym ci nie oszczędzać na przewodach. Przecież w sumie i tak do całego miernika musisz doprowadzić tylko 3 przewody: 2 do pomiaru i jeden (+) do zasilania. Masę podłączysz sobie gdzieś w pobliżu miernika do ramy. Sposób podłączenia który zaproponowałeś na pewno nie zadziałał by a nawet trudno jest mi teraz przewidzieć jego konsekwencje. Jeśli jednak chciałbyś zaoszczędzić na jednym przewodzie, to można to zrobić, ale wtedy:
    a) nie miałbyś możliwości automatycznego wyłączenia mirnika po wyłączeniu zapłonu
    b) wskazania byłyby obarczone błędem
    Poniżej masz schemat takiego podłączenia. Jednak usilnie namawiam cię na pozostanie przy sposobie pierwotnym.

    amperomierz + bocznik do motocykla

    A tu jeszcze raz schemat podłączeń preferowanych (przynajmniej przeze mnie ;-)

    amperomierz + bocznik do motocykla

    I jeszcze jedna uwaga na koniec: miernik zasilany przez przetwornicę musi być odizolowany od instalacji elektrycznej motocykla (oczywiście poza podłączeniem przewodów pomiarowych), co oznacza, że żadna jego część inna niż wejście pomiarowe nie może się łączyć z moto. I tak np. jeśli miernik ma otwory do śrubek które są otoczone metalizacją połączoną z masą, to nie mogą się one łączyć z masą moto. Generalnie - tylko przewody pomiarowe mogą być podłączone bezpośrednio do motocykla.
  • IGE-XAO
  • Poziom 38  
    Nie rób takich ślaczków kup za kilka zł milivoltomierz ,
    potencjometr oraz drut manganinowy
  • Poziom 41  
    Witam
    Alfax napisał:
    Cytat:
    Druga rzecz, to podłączenie samego miernika. Na ogół mierniki elektroniczne nie pozwalają na mierzenie napięcia (lub pobieranego prądu) ze źródła, z którego są same zasilane. A jeśli nawet, to taki pomiar zawsze będzie obarczony sporym błędem. Dlatego proponuję ci zasilanie miernika z izolowanej przetwornicy DC/DC niewielkiej mocy.

    Jest to mit i nie należy takich informacji podawać. Jak ktoś nie umie zrobić prawidłowo woltomierza to potem tak właśnie jest, gdy miernik jest prawidłowo wykonany, to nie ma takich problemów. Są za to inne, trzeba pamiętać aby masa miernika była połączona z masą napięcia mierzonego, gdy miernik jest zasilany z separowanego źródła.
  • Poziom 41  
    W załączniku PDF. Kupiłeś 1W, trochę za mało, mogą być kłopoty. Czy wiesz jak to wszystko połączyć?
    Jeżeli kupiłeś tą z obrazka, to będziesz musiał ją podłączyć za stabilizatorem liniowym 7805, niepotrzebna strata mocy.
  • Poziom 9  
    napisalem, ze kupilej taki jak na obrazku (to przyklad jak wyglada) - mam 2W. dzieki za PDF - teraz juz wiem ktore wyjscie jest do czego. czekam na mierniki i zabieram sie do roboty.
    jeszcze raz dzieki!

    Dodano po 1 [godziny] 29 [minuty]:

    mam jeszcze jedno pytanie. przetwornica ma 4 piny (Aimtec AM2D-1205SZ). znalazlem taka specyfikacje tego rodzaju przetwornic:

    http://www.aimtec.com/LowResolution/AM2D-Z.PDF

    na 6 stronie jest podane sa oznaczenia pinow:
    1: +V input
    2: - V Input
    4: - V Output
    6: + V Output

    wiec troche inaczej niz w przetwornicy 1 W (serii AM1S). jak to mam rozumiec? kropka na obudowie jak mysle oznacza pin nr 1, zgadza sie?
  • Poziom 41  
    Na ogół kropka to 1. Tak jak jest w dokumentacji, tak podłącz, dobrze myślisz. Teraz narysuj schemat wg moich wskazówek i zobaczymy czy Ci się udało, jak na razie dobrze Ci idzie :D .
  • Poziom 9  
    podaje schemat jak wg mnie bym to podlaczyl :D

    co powiecie o tych kondensatorach na stabilizatorze i przetworniku? jakie wartosci? napiecie na 16V wszedzie czy np. na stabilizatorze 2 rozne?

    amperomierz + bocznik do motocykla
  • Poziom 41  
    Minus zasilania amperomierza połącz z +12V na akumulatorze. Woltomierz nic nie mierzy, chyba że 5V, wejście H podłącz do +12V. Kondensator 1000uF może być dla przetwornicy zbyt duży, wystarczy 100uF, ale Low ESR. Przy LM7805 lutuje się 0,1u ceramiczne lub monolityczne.
  • Poziom 41  
    Jeżeli nie wiesz jak przerobić ten schemat to napisz a ja go narysuje tak jak powinno być. Do bocznika 50A/75mV potrzebny jest miliwoltomierz 300mV i taki Ci wysłałem. Nie podłączaj niczego aż nie będziesz miał prawidłowego schematu, bo popalisz mierniki.
  • Poziom 9  
    Czesc!
    wlasnie dzisiaj dostalem przesylke!
    rzuc okiem na ten schemat - troche go poprawilem, mam nadzieje, ze jest ok. Jutro ide przejsc sie do "lokalnego" sklepu elektronicznego po reszte rzeczy.

    amperomierz + bocznik do motocykla

    Zalozylem juz obudowy na motocykl dopasowane do wskaznikow, wystarczy je teraz tam umiescic. Bocznik mam tez juz zabudowany w obudowie i musze go podpiac do instalacji.
  • Poziom 41  
    Nie potrzeba rozłączać wejścia L woltomierza, połącz je na stałe do masy (-). Wejście H woltomierza do +12V, przy rezystancji wejściowej 1M, będzie pobierać 12µA, pewnie samej upływności na akumulatorze jest więcej.
    W amperomierzu połącz wejście L z masą zasilania miernika, czyli z (-) wyjścia przetwornicy. Jak tego nie zrobisz, pomiar będzie pływać i niczego nie zmierzysz. Na rysunku wyprowadzenia z mierników są odwrotnie narysowane, nie pomyl się jak będziesz je podłączać. Jak masz przepięcia w instalacji elektrycznej, to możesz uszkodzić przetwornicę i/lub miernik, przydałby się dławik na zasilaniu, coś około 10 do 47uH na 0,5A.
  • Poziom 9  
    hej! kolejne podejscie.
    poprawilem schemat zgodnie z Twoimi sugestiami. mam nadzieje, ze dobrze zrozumialem podlaczenie do amperomierza przewodow pomiarowych.

    nie mam pojecia czy w moim moto sa jakies przepiecia, ale jak znajde jutro dlawik, o ktorym pisales to tez go kupie. moge go zamontowac w miejscu zaraz za przekaznikiem aby obslugiwal obydwa mierniki czy jakos inaczej?

    amperomierz + bocznik do motocykla
  • Poziom 41  
    Amperomierz teraz jest dobrze a w woltomierzu ponownie pomiar podłączyłeś do 5V :D . Chcesz sprawdzić jak działa stabilizator?. Woltomierz musi mieć oddzielne przewody zasilające i pomiarowe, po to żeby spadek napięcia na przewodach zasilających nie powodował błędów pomiaru. W woltomierzu L oddzielnym przewodem do masy a H do + akumulatora. Przewodów pomiarowych od woltomierza nie musisz odłączać od akumulatora podczas postoju, ponieważ pobór prądu to tylko 12µA, które nie rozładuje akumulatora nawet przez pół roku. Dławik umieściłeś prawidłowo.
  • Poziom 9  
    Czesc (:
    czyli tak naprawde, jesli chodzi o woltomierz, podlaczam przewod idacy od "H" po drugiej stronie stabilizatora (na wejsciu +12V) a nie tak jak podlaczylem teraz na wyjsciu (+5V)?
  • Poziom 41  
    Przewody pomiarowe (H i L), należy podłączyć do miejsca gdzie chcesz mierzyć napięcie. Jeżeli pójdziesz na skróty i podłączysz je zaraz przy LM7805, to napięcie będzie niższe z powodu spadku napięcia na przewodach, spowodowane przez prąd zasilający mierniki.
  • Poziom 9  
    Czy w takim razie prawidlowo zrobie jesli podepne przewod pomiarowy woltomierza H razem z przewodem H amperomierza (wprost do + akumulatora)?
  • Poziom 41  
    Tak, a L podłącz do (-) akumulatora.