Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

SONY CDX-GT24 czy da się zrobić logikę zapłonu

AROSA 02 Apr 2009 08:55 6569 15
  • #1
    AROSA
    Level 15  
    Panowie prosze o pomoc
    Miałem Grundiga i po włączeniu stacyjki radio się samo uruchamiało, po wyłączeniu zapłonu nadal grało po wyjęciu kluczyka wyłączało się ale można je było uruchomić przyciskiem "ON"
    Teraz zmianiłem radio na SONY CDX i tu problem nie ma tej funkcji.
    Jaki należałoby zrobić układ aby działało jak poprzednio?
    Prawdopodobnie chodzi o układ ignition logic.
  • Helpful post
    #2
    SlaweK
    Level 43  
    Ja bym zaczął od poprawnego podłączenia obu zasilań a potem poczytał instrukcję obsługi. Sony zwykle miało coś takiego, ukryty przełącznik z pozycjami do logiki zapłonu tak że po włączeniu kluczyka pojawia się zegar jak radio jest wyłączone a jak było włączone przed zabraniem drugiego plusa to się powinno włączyć ale ta logika jest zwykle trochę uboższa i nie działa na jednym plusie jak starszy Grundig. I tego już nie poprawisz.

    SławeK
  • #3
    AROSA
    Level 15  
    Ok poczytam instrukcję jeszcze raz ale wydaje mi się , że nic takiego nie ma przynajmniej w tym modelu. Nie ma nawet wejścia na podświetlenie jak to było w innych SONY.
  • #4
    SlaweK
    Level 43  
    Nowsze radia nie mają wejścia podświetlania i uboższą logikę zapłonu, zwykle nie działąją na jednym plusie czyli całkowicie bez kluczyka. Producenci myślą że każde auto teraz ma pozycję ACC w stacyjce a okazuje się że nie każde, Cieniasy itp mają niestety prostą stacyjkę. Podświetlanie włącznika za to włącza się jak włączysz stacyjkę, dlatego zrezygnowali z ILL.

    SławeK
  • #5
    AROSA
    Level 15  
    Doczytałem jedynie, że radio posiada funkcję autowyłączenia o upływie określonego czasu od momentu wyłączenia zapłonu. Nastawia się ten czas w menu radia.
  • #6
    tzok
    Moderator of Cars
    Jeśli Grundig był fabrycznym radiem to bardzo prawdopodobne, że masz zamienioną pozycję sygnałów BAT i ACC na kostkach ISO (tak jest np. w Oplach) - sprawdź to.

    Z pierwszego postu wnioskuję, że akurat Twoje auto ma stacyjkę z obwodem ACC, co to za auto i jaki był model tego starego Grundiga?
  • #7
    AROSA
    Level 15  
    ROVER 25 model GRUNDIG WKC 3300 RDS
    Przewód żółty podłączyłem do stałego + przed stacyjką a czerwony zasilanie po stacyjce tylko, że wtedy po wyjeciu kluczyka nie działało musiałem połączyć czerwony z żółtym teraz działa ale nie uruchamia się samo.
  • #8
    damiancz
    Moderator of Car Radios
    Bo jak jest podłączony jeden plus to niby skąd ma wiedzieć że wyłączyłeś zapłon = ;) poprzedni sposób podłączenia był poprawny , a czemu nie grało jeszcze tą 1h po wyjęciu kluczyka jak tak pisze w instrukcji to już nie wiem [może jednak miałeś źle ustawioną tą opcje :idea:]
  • #9
    tzok
    Moderator of Cars
    AROSA wrote:
    ROVER 25 model GRUNDIG WKC 3300 RDS
    Przewód żółty podłączyłem do stałego + przed stacyjką a czerwony zasilanie po stacyjce tylko, że wtedy po wyjeciu kluczyka nie działało musiałem połączyć czerwony z żółtym teraz działa ale nie uruchamia się samo.

    Ten Grundig miał oba potrzebne zasilania, skoro logika zapłonu w nim działał, po co więc cokolwiek "ciągnąłeś" ze stacyjki do nowego radia. Grundig na 100% miał zamienione ACC z BAT na kostkach ISO, wystarczyło przełożyć te 2 kabelki i Sony powinno działać.
  • #10
    SlaweK
    Level 43  
    Nie każdy Grundig ma zamienione, tylko takie dla MB, Opla i VW ale cywilne Grundigi miały normalnie zasilanie.
    Poza tym kolega ponoć to sprawdzał i podłączał stały plus do źółtego...
    tylko czy znalazł przełącznik lub opcję w menu radia to nie wiem.

    Jeszcze jedno pytanie, czy stacyjka ma pozycję ACC (tzn zasilanie ACC w kostce ISO a jeszcze nie włączony zapłon)?



    SławeK
  • #11
    tzok
    Moderator of Cars
    Mam całkiem normalnego WKC 5100 i też ma zamienione (A4 = sterownie - /IGN,ACC,15/, A7 = zasilanie /BAT,30/).

    Ma ACC - pisał o tym w pierwszym poście:
    AROSA wrote:
    po włączeniu stacyjki radio się samo uruchamiało, po wyłączeniu zapłonu nadal grało po wyjęciu kluczyka wyłączało się ale można je było uruchomić przyciskiem "ON"
  • #12
    AROSA
    Level 15  
    Ok podłączyłem zasilanie (+ czerwony) po stacyjce teraz radio po przekręceniu kluczyka ACC włącza się samo, ale po wyłączeniu zapłonu i wyjęciu kluczyka martwa cisza. Nie można go uruchomić ręcznie i tutaj pies pogrzebany. jak to obejść bo właśnie o to mi chodzi?
  • #13
    tzok
    Moderator of Cars
    Niestety - to radio ma stały "+" na podtrzymanie pamięci (żółty przewód) i drugie napięcie do zasilania radia (czerwony przewód), które może być albo podłączone na stałe albo po stacyjce (tak jest zalecane), jeśli jest po stacyjce to włącza się i wyłącza razem z zapłonem, jeśli jest na stałe radio działa niezależnie od zapłonu.

    Grundig miał na odwrót - główne zasilanie było zawsze podłączone na stałe, natomiast napięcie po stacyjce było tylko sygnałem sterującym (radio nie pobierało prądu z tego obwodu). Stąd też zamienione przewody. Grundig z zamienionym przewodami działałby tak jak teraz działa Twoje Sony, ale gdyby nie zamienili, to paliłby bezpieczniki, bo obwód ACC standardowo ma dużą obciążalność i jest przystosowany do zasilania radia, za to obwód stałego zasilania, które normalnie służy tylko do podtrzymania pamięci, ma niewielką wydajność prądową.

    Skoro masz ACC to jaki problem słuchać radia z kluczykiem w stacyjce? Miałeś wszystkie potrzebne przewody w kostkach ISO od grundiga, a coś kombinujesz z ciągnięciem własnych przewodów. Wystarczyło użyć przejściówki ISO na Sony i zamienić w niej przewód 7 z 4 - wszystko.

    Jak podłączysz jednak na krótko, oba pod "30" to licz się z tym, że radio będzie Ci rozładowywało akumulator jak go zostawisz na kilka dni.

    Instrukcja instalacji
    Instrukcja obsługi
  • #14
    AROSA
    Level 15  
    tzok
    OK rozumiem tylko jak podłączyłem fabryczną kostkę ISI z Sony to też nie działało bo (+czerwony) był w innym miejscu i teraz to zmieniłem.Wracając do Grundiga wynika z tego, że miał nieulotną pamięć czy tak?
  • Helpful post
    #15
    tzok
    Moderator of Cars
    Tak, Grundigi mają pamięć nieulotną, podobnie jak i to Sony... obecnie BAT jest potrzebny głównie do podtrzymania zegarka, jeśli takowy radio posiada i stwierdzenia rozłączenia zasilania - aktywowania blokady.

    W/g opisu instalacyjnego ten Sony nie ma logiki zapłonu i producent nie przewidział możliwości słuchania radia przy wyłączonym zasilaniu "po stacyjce".

    Funkcja Auto-Shut-Off jest bardzo lakonicznie opisana, ale służy ona do tego, aby radio się całkowicie wyłączyło po zadanym czasie od naciśnięcia przycisku OFF (który tak na prawdę tylko usypia radio, zapewne wyświetlacz wciąż świeci i wyświetla godzinę) - używa się jej właśnie kiedy radio jest podłączone na stałe do zasilania, ustawiasz sobie tę funkcję na 30s, żeby radio nie rozładowywało Ci akumulatora, niepotrzebnie wyświetlając zegar kiedy jest wyłączone (domyślnie funkcja jest wyłączona, do wyboru masz 30s, 30min, 1h).
  • #16
    AROSA
    Level 15  
    OK thx.

    Rozumiem, że to stwierdzenie podsumowuje temat!? Zamykam. [TW]