Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Alarm - Tylko jeden przewód do kierunkowskazów

JaroooBDG 04 Apr 2009 21:14 5836 17
  • #1
    JaroooBDG
    Level 11  
    Witam,
    Niedawno zakupiłem na allegro alarm samochodowy.
    Posiada on tylko jedno wyjście na kierunkowskaz.
    W instrukcji jest napisane, żeby połączyć ten przewód z kierunkowskazem lewym i prawym, ale ja to połączę razem to będzie zwarcie i w alarmie będzie ok... będą świecić się wszystkie kierunkowskazy, ale podczas jazdy, gdy włączę lewy migacz to będą awaryjne...

    Próbowałem z diodami prostowniczymi, różnej wielkości i niestety wszystkie za bardzo się grzały, żeby bezpiecznie zamontować je w samochodzie.

    Chciałem też wpiąć się pod przerywać, albo pod włącznik awaryjnych, ale bezskutecznie.

    Jeszcze tak dla wyjaśnienia żeby było wszystko jasne:
    Z centralki wychodzi tylko jeden przewód do podłączenia kierunkowskazów.

    Samochód to Opel Astra F 1.4 94'

    Jeżeli ktoś potrafiłby mi pomóc to byłbym wdzięczny :)

    Jarek
  • Helpful post
    #2
    balonika3
    Level 37  
    Można to zrobić przekaźnikiem.
  • Helpful post
    #4
    balonika3
    Level 37  
    Przy 12V na wszystkie kierunkowskazy idzie ok. 8A, przy 14V będzie jeszcze więcej. Jeśli chcesz robić na diodach, to sprawdź, czy wyjście alarmu wytrzyma taki prąd.
  • Helpful post
    #5
    SKRZYNIA
    Level 23  
    2xdioda 5A i sprawa jest zamknieta,nigdy nie ma zadnych problemow

    pozdrawiam!!
  • #6
    autoas
    Level 42  
    Uwaga balonika3 jest istotna
    A tak na marginesie widziałem kiedyś auto które po załączeniu/wyłączeniu migało szybko naprzemiennie kierunkowskazami, że tak napiszę lewo-prawo, lewo-prawo, ciekawe jak to zrobić? a efekt był "zarypiasty"
  • Helpful post
    #8
    User removed account
    User removed account  
  • #9
    autoas
    Level 42  
    A jak by miała ta naprzemienność być zrealizowana bo nie mogę tego zrozumieć, to przesunięcie w czasie
  • #10
    balonika3
    Level 37  
    Jak przekaźnik przerywa, to kotwiczka załącza raz styk czynny, raz bierny i tak w koło. Czynny na prawe, bierny na lewe albo na odwrót. Nie piszę szczegółowo, bo chodzi o samą zasade.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Albo Pk dwutorowy jak radzi kol. elektrit i łączysz "na krzyż".
  • #11
    kybernetes
    Level 39  
    Stosuje diody 3 amperowe (typu 1N540x) na kablach i NIGDY nie mialem z tego powodu problemow. O prady zupelnie bym sie nie obawial, jest tam pewnie jakis wysokopradowy mosfet, ktory nie takie rzeczy wytrzyma.

    Kolego balonika3 - prosze zauwazyc, ze kierunkowskazy sterowane alarmem nie pracuja w sposob ciagly tylko impulsowo z wypelnieniem co najwyzej 50%, wiec moc ktora sie wydziela na tranzystorze i diodach to najwyzej polowa obliczonej przez kolege.

    Pozdrawiam
  • #12
    User removed account
    User removed account  
  • #13
    balonika3
    Level 37  
    kybernetes wrote:
    Stosuje diody 3 amperowe (typu 1N540x) na kablach i NIGDY nie mialem z tego powodu problemow. O prady zupelnie bym sie nie obawial, jest tam pewnie jakis wysokopradowy mosfet, ktory nie takie rzeczy wytrzyma.

    Kolego balonika3 - prosze zauwazyc, ze kierunkowskazy sterowane alarmem nie pracuja w sposob ciagly tylko impulsowo z wypelnieniem co najwyzej 50%, wiec moc ktora sie wydziela na tranzystorze i diodach to najwyzej polowa obliczonej przez kolege.

    Pozdrawiam
    To nie sinusoida i 50Hz.
  • #14
    User removed account
    User removed account  
  • Helpful post
    #15
    kybernetes
    Level 39  
    Nie moge sie z wami zgodzic panowie, zwlaszcza ze doswiadczenie przekonuje mnie, ze mam racje :)

    1) ta dioda (dane z datasheet) wytrzymuje 3A przy temp 75 stopni z wyprowadzeniami dlugosci 12,5 mm. Jest oczywiste, ze przy dluzszych wyprowadzeniach i w nizszych temperaturach wytrzymuje wiecej. W kabinie pojazdu a nawet w komorze silnika mamy zazwyczaj do czynienia z nizszymi temperaturami a diode w instalcji mozna traktowac jako majaca co najmniej kilkudziesieciocentymetrowe wyoprowadzenia (miedziane przewody do ktorych jest dolutowana) spelniajace funkcje radiatorow. Tak wiec parametry pradowe diody nie zostana przekroczone.

    2) w impulsie te diody wytrzymuja 200 A. Z wykresu w datasheet wynika ze dioda ta jest w stanie wytrzymac 50A obciazenia pradowego przez co najmniej 0,1s. Nie sadze wiec aby piki pradowe przy zalaczaniu zarowek przekroczyly parametry wytrzymalosci tej diody.

    3) dioda pracujac impulsowo z wypelnieniem np. 50% wydziela polowe mocy jaka by wydzielala przy stalym zasilaniu. Nie chodzi tu o obciazenie struktury polprzewodnikowej - z tego co napisalem powyzej wynika, ze jest ona w stanie smialo przetrzymac prady jakie jakie plyna w tym obwodzie - ale o wytrzymalosc termiczna obudowy i izolacji (tasma itp.). Ze wzgl. na bezwladnosc cieplna temperatura obudowy diody usrednia sie do wartosci, ktora odpowiada sredniemu pradowi plynacemu przez diode - czyli w naszym wypadku z 4 A robi sie 2 A.

    4) spadek napiecia na zimnej diodzie przy pradzie 4,5 A to ok 0.9 V. Na goracej mniej. W najgorszym przypadku wiec taka dioda grzeje z moca 4 W a poniewaz prad jest podawany impulsowo wiec z polowa tej mocy - 2 W. Taka moc musi sie rozproszyc w miedzianych przewodach instalacji. I rozprasza sie bez problemow...

    ...czego dowodem jest:

    5) od lat stosuje te diody w alarmach do kierunkowskazow i nawet kiedy po dlugim czasie ogladam te polaczenie to lnigdy nie zauwazylem zadnych przypalen i podobnych anomalii wywolywanych nadmierna temperatura.

    Wnioski: diody tego typu mozna smialo stosowac w obwodach kierunkowskazow i nie ma sie czego obawiac.

    Pozdrawiam
  • Helpful post
    #16
    gabik001
    Level 37  
    Coz jednym przewodem mozna podpiac sie pod... wlacznik swiatel awaryjnych. Czesto tak robilem... Pozdrawiam
  • #17
    JaroooBDG
    Level 11  
    Wrzuciłem dwie diody 5A i wszystko jest oki :)
    Dzięki Panowie za pomoc ;)
  • #18
    tomybb
    Level 26  
    Witam,
    też mam podobny problem - chce podpiąć kierunki a mam wyjście tylko jedno na pozycyjne (challenger st-800) problem jest tylko taki że w instrukcji napisane jest że mogę tam podpiąć max 6A a z tego co wyliczyłem potrzebowałbym przynajmniej 9A (bo tyle by brały kierunki).