Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak zrobic wlasne mocowania/oprawy do lozysk

Manalessar 05 Kwi 2009 01:38 10796 16
  • #1 05 Kwi 2009 01:38
    Manalessar
    Poziom 9  

    Witam. Jak w temacie - mam juz wszystkie niezbedne elemendy do robocika(mechaniczne) zostalo mi jedynie to. Znacie jakis sposob na umieszczenie okraglych lozysk ( srednica wew. 8mm zew. 22mm) na plaskiej metalowej podstawce? Nikestety raczej spawanie do jakiejs blaszki i przykrecenie na sruby lub bezposrednio na podstawe robota odpada gdyz nie bardzo mam jak to zespawac, pozatym przy tak malym lozysku moglo by byc to troche ciezkie. Robie dwa lozyska na jedna os do jednego kola wiec musze zrobic takze aby dwa lozyska byly wmiare wspolosiowe...

    P.S. Prosze o nie pisanie postow typu kup sobie lozyska z oprawa gdyz po pierwsze sa 8x drozsze niz samo lozysko, a po drugie zajmuja zbyt duzo miejsca

    0 16
  • #2 05 Kwi 2009 10:13
    lord_blaha
    Poziom 33  

    A po trzecie ciężko dostać takie małe łożyska z oprawą.
    Wiem, bo przerabiałem temat.
    Zostaje Ci wizyta u tokarza i wytoczenie odpowiednich opraw.

    0
  • #3 05 Kwi 2009 10:48
    zdzicho44
    Poziom 22  

    Jeśli siły są niewielkie to przylutuj cyną ,albo przyklej klejem cyjano -akrylowym zewnętrzną bieżnię.

    0
  • #4 05 Kwi 2009 14:08
    Manalessar
    Poziom 9  

    lord_blaha napisał:
    A po trzecie ciężko dostać takie małe łożyska z oprawą.
    Wiem, bo przerabiałem temat.
    Zostaje Ci wizyta u tokarza i wytoczenie odpowiednich opraw.


    Co do wielkosci to dokladnie tak jak mowisz, mialem to napisac ale jakos wypadlo mi z glowy tuz przed koncem:O Co do kleju/cyny to raczej odpada pojazda bedzie o wadze 5-7kg wiec nacisk na jedno kolo bedzie wynosil ok 2kg przy dobrym rozlozeniu ciezaru, pozatym lubie rozwiazania pewne i trwale ;) Myslalem o zakupie kątowników i probie scisniecia lozyska pomiedzy dwa katowniki ale nie wiem czy to by wyszlo...

    0
  • #5 05 Kwi 2009 14:15
    MastaCake
    Poziom 10  

    Mam podobny problem, myślałem dużo nad rozwiązaniem. No i chyba najsensowniej byłoby(tak jak wyżej napisane) zrobienie opraw na wymiar. Później założyć to łożyska na groąco, albo wbić młotkiem i jakąś tuleją.

    0
  • #6 05 Kwi 2009 14:18
    bogdan_p
    Poziom 39  

    jest jeszcze inny sposób , poszukaj odpowiedniej grubości pleksi , tekstolitu , ebonitu itp następnie wizyta w warsztacie z wiertarką kolumnową przewiercenie bloczków wiertłem 22 mm , sposób zamocowania jest zależny od Ciebie można przykleić lub wywiercić otwory , nagwintować tak aby można było skręcić razem z podstawą , można zamiast wymienionych wcześniej materiałów zastosować aluminium lub stal , bez względu na rodzaj materiału i sposób wykonania wizyta w warsztacie ślusarskim będzie konieczna

    0
  • #7 05 Kwi 2009 14:20
    zdzicho44
    Poziom 22  

    Łożysko powinno być osadzone w tulei okrągłej ,bo ściśniecie powoduje deformację bieżni. Łożysko może się zacinać . Może gdybyś wypełnił przestrzenie pomiędzy kątownikami i bieżnią klejem epoksydowym, np. poxyliną, a następnie lekko ścisnął( aby nie zdeformować bieżni i pozostawił do stwardnienia.

    1
  • #8 05 Kwi 2009 15:33
    rynio_di
    Poziom 23  

    Klo.bogdan_p wskazał ci materiały ,ja podpowiem abyś kupił pręt kwadratowy 25 X 25 z aluminium ( ważne ile tych opraw chcesz zrobić) udać się do tokarza ( którego tokarka jest wyposażona jest czteroszczękowy uchwyt samocentrujący ) i oprawy takie zrobisz bez problemu. Odradzam wiercenia na wiertarce bo :
    -po pierwsze przewiercając na wylot nie będzie trzymania łożyska wzdłuż osi
    -po drugie jak zrobisz nie przelotowo 22 mm to wykończenie otwory nie będzie miało kąta prostego ( chyba że wykończysz otwór frezem palcowym ). Z takiego materiału 25 X 25 pozostanie jeszcze sporo miejsca na wykonanie otworów na rogach do mocowania oprawy do podstawy. A 0,1 na minusie wystarczy aby wcisnąć łożysko.

    0
  • #9 05 Kwi 2009 15:46
    niutat
    Poziom 37  

    Witam, pomysł kolegi rynio_di jest chyba najlepszy, taką obudowę najłatwiej wykonać na wytaczarce współrzędnościowej.

    0
  • #10 05 Kwi 2009 17:24
    Tommy82
    Poziom 39  

    W domowych warunkach weź pasek blachy odpowiedniej grubości np bednarki weź pręta fi 22 i wyklep na nim blachę w kształt litery omega potem skręc jak na rysunku i masz trzymacz.

    Jak zrobic wlasne mocowania/oprawy do lozysk

    0
  • #11 05 Kwi 2009 18:07
    zdzicho44
    Poziom 22  

    Kolego rynio_di o jedno zero za mało 0,01- taka jest tolerancje dla montażu łożysk(zależna zresztą od średnicy łożyska). 0,1 to robią kowale, a nie mechanicy.

    1
  • #12 06 Kwi 2009 09:51
    rynio_di
    Poziom 23  

    O tak zaćmienie , przy tej średnicy było by za ciasno . Jednak 0,01 czy dobrze? Ja w aluminium spasował bym na 0,05, ale nie spierajmy się nie o to chodzi, liczy się możliwość , i pomysły na wykonania takowej oprawy.

    0
  • #13 06 Kwi 2009 16:34
    Manalessar
    Poziom 9  

    Udalo mi sie wymyslic prosty, tani i chyba skuteczny sposob tylko oczywiscie jak na zlosc akurat zgubilem kabel do telefonu i bluetooth'a i nie mam jak wrzucic zdjec, postaram sie wieczorem lub jutro razem z opisem.

    0
  • #14 10 Mar 2011 11:50
    gar
    Poziom 2  

    właśnie zastanawiam się nad rozwiązaniem

    1: odtłuścić rozpuszczalnikiem i obrobić łożysko w słabym roztworze kwasu siarkowego, w przypadku otwartego układu - zabezpieczyć kulki woskiem/plastelina
    2: osadzić na łożysku warstwę miedzi elektrolitycznym sposobem z roztworu siarczanu miedzi
    3: przygotować płytkę foliowanego tekstolitu z otworem pod oś
    4: rozgrzać łożysko lutownicą i przylutować do płytki po całym obwodzie

    opór stalowego łożyska wynosi około 0,2 - 0,5 oma

    ciekawym użyciem takiego łożyska mogło by być przenoszenie prądu na obracającą się oś - istnieją kupne rozwiązania typu slip ring - ale kosztują około 100 USD

    0
  • #15 10 Mar 2011 16:14
    McRancor
    VIP Zasłużony dla elektroda

    gar napisał:
    właśnie zastanawiam się nad rozwiązaniem

    1: odtłuścić rozpuszczalnikiem i obrobić łożysko w słabym roztworze kwasu siarkowego, w przypadku otwartego układu - zabezpieczyć kulki woskiem/plastelina
    2: osadzić na łożysku warstwę miedzi elektrolitycznym sposobem z roztworu siarczanu miedzi
    3: przygotować płytkę foliowanego tekstolitu z otworem pod oś
    4: rozgrzać łożysko lutownicą i przylutować do płytki po całym obwodzie

    opór stalowego łożyska wynosi około 0,2 - 0,5 oma

    ciekawym użyciem takiego łożyska mogło by być przenoszenie prądu na obracającą się oś - istnieją kupne rozwiązania typu slip ring - ale kosztują około 100 USD


    Twój pomysł przypomina mi czasy kiedy chciałem montować w samochodzie ogniwa peltiera zamiast klimy... Może i się da, ale to kompletna pomyłka. Miedź jeśli nie odskoczy sama od różnicy temperatur przy lutowaniu, to pogięta od przegrzania bieżnia i wytopiony smar nie zostawią z łożyska nic użytecznego. Zrób to po ludzku, bez kombinowania i jest szansa że zadziała, do laminatu lepiej łożysko przykleić najzwyczajniej w świecie.

    0
  • #16 11 Mar 2011 17:05
    nanab
    Poziom 27  

    Najprościej będzie chyba wygiąć z płaskownika kształt "U" z nawierconymi i odgiętymi końcówkami. Całość wystarczy przykręcić do "podłogi" razem z owiniętym warstwą gumy łożyskiem.

    0
  • #17 28 Lis 2017 19:40
    Kolomanolo
    Poziom 3  

    Jak zrobic wlasne mocowania/oprawy do lozyskSprawdzony patent na mocowanie małych łożysk.
    Patent przetestowany na lozyskach 623zz (3mm średnica wewnętrzna, 10mm średnica zewnętrzna, 4mm szerokosc.
    Potrzebujemy stalowej podkładki o grubości 2mm, średnica wewnętrzna 9mm, zewnętrzna 24mm dostępne w np. w castoramie.
    Potrzebujemy wiertła o średnicy 10 mm.
    Rozwiercamy precyzyjnie wiertlem otwór podkładki na głębokość 1,5..1.8mm ( nie przelotowo).
    Wiertło powinno być tak dobrane by łożysko można było za pomocą imadla wcisnąć w rozwiercona podkładkę.
    Dodatkowo wiercimy 4 Otwory wiertlem np 2mm średnicy w podkladce do przykrecenia podkładki z wcisnietym lozyskiem.
    W elemencie do którego chcemy zamocować łożysko wiercimy 4 Otwory 2mm i jeden centralny 8mm.
    Przykrecamy 4 śrubami podkładkę z wcisnietym lozyskiem.
    Patent przetestowany przy odrobinie precyzji na pewno się sprawdzi.
    Pozdr.
    https://obrazki.elektroda.pl/9128396700_1511895252.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/9128396700_1511895252.jpg

    1