Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Głośniki od audio domowego, a stosowane do samochodu

M.B.S. 05 Apr 2009 22:21 1968 2
  • #1
    M.B.S.
    Level 21  
    Witam
    Sporo znam się na projektowaniu zestawów audio dla domu, wykonuje czesto pomiary itd., ale z racji tego iż mam "rozłożony na częsci pierwsze" samochód i zamierzam zając się instalacją audio postanowiłem zasięgnąć porady z innej dziedziny - car audio. Na początku dodam ze interesuje mnie audio w przednich drzwiach. Otóż mam nastepujące pytania:

    1. W zestawach home audio aby zaprojektowac poprawnie działający zestaw niezbędne są pomiary i oprócz doboru przetworników, odpowiedni podział częstotliwości, czyli zaprojektowanie odpowiedniej zwrotnicy z uwzględnieniem wpływu zmiany faz głośników (czesto w zakresie pracy przetwornika następuje zmiana fazy), odległości słuchacza itd - Jak wyglada to w car audio i na co zwrócić uwagę? Czytając liczne "poradniki" nie spotkałem sie np. z kwestią wykonywania pomiarów lub projektowania od podstaw zwrotnic.



    2. Czy w samochodzie można stosować głośniki, które stosujemy w zestawach domowych? (Nie poruszam tematu np. przeważnie koniecznej impregnacji)

    3. Z uwagi na to, ze w zakresie home audio wydając na same przetworniki ok 200zł można już zbudować "przyzwoicie" grający zestaw proszę o polecenie jakiegoś sprawdzonego zestawu do drzwi przednich. Mam na mysli nisko-sredniotonowy + tweeter w cenie do 300zł za komplet (2xbas+2xtweeter)

    Przeczytałem podczepiony temat o opiniach na temat zestawów, ale wiadomo, że tak jak rózne gusty, są różne upodobania i konfiguracje. Pod tym wzgledem prosiłbym o wypowiedź kogoś z doświadczeniem, kto słyszał wiecej niz 2 czy 3 zestawy car audio. Pozdrawiam
  • Helpful post
    #2
    powalla
    Moderator of CarAudio
    1. Robi się pomiary np.CLIO i na tej podstawie dobiera się zwrotki. Oczywiście tak prosto, to się tylko pisze ale pewnie wiesz, że zrobić to DOBRZE wymaga to sporo wiedzy teoretycznej , no i praktycznej . Jest w Polsce kilku "stroicieli" ale ceny ich usług przekraczają "chyba" 5 krotnie twój budżet na głośniki.

    2. Sam mam "domowy" tweeter w aucie ... tylko te wymiary :)

    W CA stosuje się również podział aktywny pasma (kilka opcji) , który to chyba nie jest wykorzystywany w Home Audio. Aktywka pozwala na własnoręczne dobieranie cięć, stromości filtrów , no i przy pomocy "proca" można korzystać z korekcji czasowej , a przy zastosowaniu bi-ampingu umożliwia to kontrolowanie każdego głośnika z osobna .
  • #3
    M.B.S.
    Level 21  
    A jak sie ma sprawa stosowania głośników nisko-średniotonowych?
    Bi-amping rzeczywiscie rzadko sie stosuje w nagłośnieniu domowym, ale coraz częsciej pojawiają się takie rozwiazania - wiadomo możliwa korekcja wzmocnienia, eliminacja nieliniowości elementów i rezonansów na skarjach pasm głosników... , ale w związku z tym jak w car audio wyglada sprawa zwrotnicy pasywnej -ogromna ilość ludzi stosuje bądź niestety zwrtonice uniwersalne bądź dołączane przez producenta. W związku z tym pytanie - jak wygląda jakość (nie chodzi o zastosowane elementy, ale o charakterystyke całego zestawu) takich zwrotnic sprzedawanych w zestawie. Są to zwrotnice zapewniające tylko elektryczną "ochrone" przetworników czy mają odpowiednio dobrane parametry do zestawu (odp. czestotl. cięcia, dopasowanie efektywności, eliminacja rezonansów na skraju pasm)?
    Może poprostu mysle w nieco złych kategoriach nawiązując do sprzetu domowego?
    Analogicznie rzecz biorąc wykonując pomiar w bardzo podobny sposób jak dla zestawów domowych powinno dać sie chyba dobrac odpowiednie parametry zestawu? problemem jest Tu chyba niewielka "komora" (przestrzeń w aucie) w której pojawia sie liczne odbicia, i miejsce w którym sie siedzi znacznie wpływa na odbiór dzwięku.
    Jesli sie mylę prosze o sprostowanie.