Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

:: Wyłącznik przeciążeniowy

26 Kwi 2004 16:43 4442 17
  • Poziom 10  
    Temat stary może, ale pewnie nie jednego zainteresuje.
    Chodzi mi mianowicie o wyłącznik przeciążeniowy, tzn. jeśli mechanizm (silnik 220V) dojedzie do skrajnego położenia (nie może dalej się poruszać) "elektronika" odpowiednio zareaguje. Elektornika - chodzi mi tutaj o aplikacje z mikrokontrolerem AVR najlepiej. W jaki sposób można to zrealizować, czy trzeba jakiś układ do pomiaru prądu płynącego w obwodzie silnika, czy istnieją jakieś inne sposoby, aby powiadomić o tym fakcie mikrokontroler?
    (W gre nie wchodzą również zadne wyłączniki krańcowe).
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 34  
    do wału silnika zamontować jakiąś tarcze z dziurką..
    mały układ podczerwieni który by był przerywany przez tą tarcze.. w avr tak:
    uruhamiamy silnik (programowo)..
    trohe odczekać (rozpędzenie sie silnika [100ms])...
    załączamy timer..
    przerwanie wyzwalane zboczem (od podczerwieni).. jeśli nastąpi przerwanie, licznik zostanie wyzerowany... a jeśli licznik sie przepełni (kółeczko będzie sie obracać zbyt wolno albo wcale..) przerwanie licznika wyłączy przekaźnik silnika...
    można do całości domontować załącznik od załączania/wyłączania silnika... całość wymaga 3 pinów dzięki czemu spokojnie można to zrobić na
    na samym at90s2343 na wewnętrznym rezonatorze..
  • Poziom 10  
    Nie chodzi mi o rozwiązanie mechaniczne, lecz o rozwiązanie elektryczne, bez czujników, tarczy i innych, tzn. jesli mechanizm natrafi na opór, mikrokontroler zostanie powiadomiony o tym. Nie chodzi o krańce. Taki opór wiąże się pewnie ze zwiększonym poborem prądu. Może tutaj należy szukać rozwiązania.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 34  
    "jesli mechanizm natrafi na opór, mikrokontroler zostanie powiadomiony o tym"
    w silnikah występuje właśnie taka własność (której do końcaq nierozumiem) że im szybciej sie kręci wirnik tym mniejsze zużycie prądu..
    sposób:
    przed obwód silnika podpiąć szeregowo niskoomowy wysoko watowy rezystor (gruby drut miedziany).. do niego przetwórnik a/c ... im większe natężenie popłynie przez rezystor tym większe napięcie na nim wystąpi (na takiej zasadzie działają amperomierze).. mieżąc tą wartośc można oszacować zużycie energii.. jeśli napięcie na rezystorze przejdzie graniczny próg można wyłączyć prąd przekaźnikiem...
    podobny efekt osiągnie sie stosując bezpiecznik...
  • Poziom 26  
    Sądzę, że prościej by było na przekładniku prądowym i pomiarze prądu, a raczej jego zmian w czasie (Jest to wykonalne). (Inaczej by sie ten prąd zachowywał w stanie gdy silnik pracuje, a inaczej gdy się zastrzyma).

    Polecam dobrą książke : "Dyskretne napędy elekryczne z silnikami skokowymi" Wyd. WNT - Ruscy Autorami .
  • Poziom 10  
    OK, tylko wszystko jest fajnie, gdy jest to silnik pradu stalego. Tutaj mamy prad zmienny. W dodatku 220V. Jak podlacze do niego (nawet przez rezystor) przetwornik AC?
    Pozatym takie rozwiązanie jest np w gotowych zestawach automatow do bram skrzydłowych. To CPU rozpoznaje na podstawie tego, ze silnik sie zatrzymał i wylacza przekaznik. Mnie interesuje tylko jak oni to rozwiazali, bo nie mialem okazji zagladac do takiej centralki.
  • Spec od samochodów
    W obwodzie zastosuj opornik odpowiednio dobrany, na nim naklej lub zamocuj czujnik temp, gdy zatrzyma się silnik to zwiekszony prąd odbierzesz na czujniku.
  • Poziom 26  
    Prąd w funkcji czasu. Inaczej to się ma do obciążeń rezystancyjnych a inaczej do indukcyjnych. Nie miałem tu na myśli silnika prądu stałego a prądu zmiennego. Gdy silnik prądu zmiennego(3faz) pracuje to zachowuje współczynnik cos(fi) w miarę podany przez producenta. Jak się zatrzyma to radykalnie zmienią się jego parametryt pracy. Zmieni się jego prąd w funkcji czasu (1 okresie-20ms).
  • Specjalista PLD
    Zabawa w sensowanie pradow , przesuniec fazowych itp. moze byc troche uciazliwa, i nie do konca pewna w dzialaniu.
    W ukladzie zaslaniania zaslon w oknie pracuje u mnie silnik, ktory wyposazylem w cos w rodzaju tachometru zrobionego z zcujnikow optycznych wzietych ze zwyklego myszaka. Gdy silnik sie kreci, odbiornik odbiera strumien IR przerywany przez tarcze szczelinowa. Gdy impulsowanie ustanie, procesor odpowiednio reaguje. Oczywiscie badam tez czestotliwosc impulsowania, ale to inna historia. Mozna tu uzyc zwykly transoptor szczelinowy i wlasnorecznie wykonana tarcze przerywajaca strumien swietlny.
    Mozliwe jest tez podobne rozwiazanie, tyle ze oparte na jakims magnesie przytwierdzonym do walu silnika i hallotronu lub innego pickupu pola magnetycznego.

    Pozdrawiam, Y E G O
  • Poziom 11  
    hex-boy napisał:
    OK, tylko wszystko jest fajnie, gdy jest to silnik pradu stalego. Tutaj mamy prad zmienny. W dodatku 220V. Jak podlacze do niego (nawet przez rezystor) przetwornik AC?


    Ha. Gdyby to byl prad staly, to ja bym zaryzykowal stwierdzenie, ze nawiniete iles tam zwojow drutu na kontaktronie by zalatwilo sprawe. Zwieksza sie prad i zalacza sie kontaktron. Proste latwe i przyjemne.
    Przy pradzie zmienny zastanowilbym sie, czy aby takie rozwiazanie tez nie byloby mozliwe. Trzeba by sprawdzic w praktyce - pisze glownie o kontaktronie, bo programowo raczej do zrobienia.
    Uklad z czujmikiem temperatury musialby miec prawie zadna bezwladnosc, co bedzie trudne do zrealizowania.

    pozdr.Mystik
  • Poziom 34  
    Cytat:
    Jak podlacze do niego (nawet przez rezystor) przetwornik AC?

    układ iso122 albo iso124 jako separator rezystora od AC.
    zdawało mi sie że AC ma coś takiego jak vref
  • Poziom 30  
    ten przykład z drutem(cewką) nawiniętym na rurce kontaktronowej wystarczy. Niektórzy pomyślą że to przecież prąd zmienny i nie zechce działać ale przecież kontaktron załącza się przy kierunku pola równoległym do niego(kierunek niema znaczenia. A poza tym te zmiany są 100 razy na sekundę - to nawet jak wykorzystamy przerwanie mikrokontrolera to zdąży on odłączyć. Także takie coś polecam wykonać i dokładnie zestroić(trzeba pamiętać o zwiększonym poborze podczas startu - albo dobranie ilości zwoi albo opóźnienie w uC). No i dodatkowo mamy izolację galwaniczną więc jest najbezpieczniej.
  • Poziom 14  
    A ja bym zastosował przetwornik firmy „LEM” który działa jak przekładnik prądowy na którego wyjściu mamy prąd proporcjonalny (oczywiście znacznie mniejszy kilkadziesiąt mA) do prądu w obwodzie silnika! Ten mały prądzik puszczamy przez odpowiednio dobrany rezystor, na którym odkłada się napięcie proporcjonalne do tegoż prądu. I to właśnie napięcie następnie jest prostowane przez tgz. „prostownik idealny” wykonany bodajże z dwóch wzmacniaczach operacyjnych, paru oporniczów i diod. To jest taka uproszczona metoda uzyskania pomiaru TRUE-RMS. Właśnie takie systemy pomiaru prądu stosuje się w falownikach.
    Wydaje mi się że jak byś zastosował zwykły rezystor mocy o małej rezystancji w obwodzie silnika i odkładające się na nim napięcie byś wyprostował mostkiem prostowniczym uzyskał byś podobny efekt. No i musisz to puścić przez jakiś optotranzystor żeby zapewnić izolację galwaniczną miedzy siecią a uP.
  • Poziom 14  
    A ja bym zastosował przetwornik firmy „LEM” który działa jak przekładnik prądowy na którego wyjściu mamy prąd proporcjonalny (oczywiście znacznie mniejszy kilkadziesiąt mA) do prądu w obwodzie silnika! Ten mały prądzik puszczamy przez odpowiednio dobrany rezystor, na którym odkłada się napięcie proporcjonalne do tegoż prądu. I to właśnie napięcie następnie jest prostowane przez tgz. „prostownik idealny” wykonany bodajże z dwóch wzmacniaczach operacyjnych, paru oporniczów i diod. To jest taka uproszczona metoda uzyskania pomiaru TRUE-RMS. Właśnie takie systemy pomiaru prądu stosuje się w falownikach.
    Wydaje mi się że jak byś zastosował zwykły rezystor mocy o małej rezystancji w obwodzie silnika i odkładające się na nim napięcie byś wyprostował mostkiem prostowniczym uzyskał byś podobny efekt. No i musisz to puścić przez jakiś optotranzystor żeby zapewnić izolację galwaniczną miedzy siecią a uP.
  • Poziom 26  
    KEN - Gdzie ty żyjesz? Ty każdy chce aby było najtaniej a ty tu z takimi dyrtymłami wyalasz. Zgodzę się z tobą gdyby to miało miejsce np. w niemczech lub w innych landach. tu nie co co zabardzo wystawać, chyb a że w wąskim gronie.
  • Poziom 14  
    Nie wiem o czym do mnie piszesz!!!! Podałem praktyczne rozwiązanie i to sprawdzone bo sam takie coś robiłem do swojej pracy dyplomowej (i to rozwiązanie ściągnąłem z falownika APATOR) i pięknie działa!!! A ponieważ zdaje sobie sprawę o kosztach tego rozwiązania to podałem tez alternatywę z rezystorem i prostowniczkiem i koszt tego rozwiązania to parę złotych wiec nie widzę problemu. Chyba się ze mną zgodzisz? A nawet rozwiązanie z przetwornikiem LEM nie jest tragedią bo najdroższy jest ten przetwornik a reszta to grosze co prawda LEM kosztuje jakieś 60zł (hihi i tu masz racje) ale przecież można samemu nawinąć parę zwojów prawda? Chodzi mi głównie o to ze wcześniej rozwiązanie z przekładnikiem czy rezystorem zostało zanegowane ze względu na to, że jest to siec AC a to jest błąd!!! A poza tym hex-boy nic nie pisał ze ma być to tanie jak barszcz!
  • Poziom 14  
    A jeszcze odnośnie tematu to inne rozwiązanie które widziałem w sterowniku do wielkiej bramy spotkałem się z rozwiązaniem polegającym na stosowaniu indukcyjnych czujników halla, które zbierają impulsy z obracającego się wału silnika. brak impulsów = stojący silnik. Taki czujnik kosztuje 3,40zł i działa jak tranzystor z otwartym kolektorem. I masz zapewnioną izolacje galwaniczną itp. a jedyne co musisz zrobić to do wału przykleić malutki magnes i ustawić blisko owy czajniczek. Tak jak działają liczniki do pomiaru prędkości do rowerów!
  • Poziom 15  
    Trochę czasu minęło.
    Pytanie do autora postu - w jai sposób wykonałeś to zabezpieczenie, może podzielisz się z kolegami.