sterowanie silnikami krokowymi (2)przez port lpt na układach ULN2003A. Posiadam dwa układy ULN2003A, wtyk lpt. Chce podłączyć do tego 2 silniki krokowe unipoloarne (5 lub 6 przewodów) i sterować nimi przez jakiś programik. Wiem że da się podłączyć jeden silnik do portu.
Ale czy da się podłączyć do jednego lpt dwa układy ULN2003A i sterować 2 silnikami:?:
Istnieje taka możliwość. Jeśli chcesz je sterować identycznie to wepnij równolegle piny wejściowe uln pod lpt. Jeśli inaczej,
to można wykorzystać pozostałe 4 porty I/O z lpt, gorzej z programem.
Witam:) Niedawno rozpocząłem moją przygodę z silnikami krokowymi. Udało mi się zdobyć pewien silnik krokowy, wiem o nim tylko tyle:
SHINANO KENSHI STP-42D208
2,6V 1,2A 6 przewodów
wym. korpusu 42x42x38mm
oś 5mm
waga 0,28mm
1,8 deg/step
Oto ten silnik
Szukałem w Google jakiejś dokumentacji na temat tego silnika aby dowiedzieć od czego są przewody niestety bez skutku. Pewnego razu czytałem artykuł o silnikach krokowych i znalazłem informacje na temat jak można określić wyprowadzenia silnika. Wziąłem omomierz i badałem zależności miedzy przewodami
W powyższym zdjęciu zamieszczone są informacje na temat zależności miedzy przewodami, opisane wyjścia z silnika i wtyczki, oraz prosty sposób sterowania. Gdy pomierzyłem opory zauważyłem zależności miedzy przewodami pomarańczowym-brązowym-czarnym oraz żółtym-czerwonym-białym i wyczytałem ze największy opór powinien miedzy A,A+ i B,B+. Dzięki tej wiadomości określiłem COM A/B. Kupiłem więc uniwersalna płytkę i próbowałem połączyć taki układ. Gdy zmontowałem próbowałem sterować przełącznikami S1 i S2. Jak działałem osobno przełącznikiem S1 i S2 to wirnik przy pierwszym naciśnięciu przełącznika robił malutki krok a gdy znowu nacisnąłem na ten sam przycisk wracał do tej samej pozycji co wcześniej. Lecz gdy naciskałem na przemian przyciskiem S1 i S2 można było zauważyć ze silnik robi małe kroczki w jednym kierunku. Niestety zauważyłem ze przy przełączeniu S2 silnik robił troszkę większy krok niż przy S1. Szczerze mówiąc to się już trochę pogubiłem. Czy jest ktoś w stanie wytłumaczyć mi czy działam w dobrym kierunku lub ewentualnie naprowadzić na dobrą drogę. Z góry wielkie dzięki
Koledze macik. polecam ten odnośnik. Co do kolegi MaciejGK to należy wysyłać sygnały po kolei: A+ B+ A- B-, z tym że tylko na jednym wejściu na raz ma być napięcie. Jeśli chodzi o zmianę kierunku obrtów to analogicznie B- A- B+ A+.
mój silnik posiada 5 przewodów:biały, czarny, niebieski, żółty, pomarańczowy. na silnik znajduje się:
Raczej na pewno unipolarny. Jeden przewód jest wspólny (połączone odczepy środkowe obu cewek). Pomierz opory między kablami. Na jednym tylko zawsze będzie jakiś względem drugiego i to właśnie wspólny, który cały czas jest podpięty pod zasilanie, a pozostałe sekwencjami jak kolega wyżej.
Doświadczalnie. Zmierz opory między pozostałymi (białym już nie), i będziesz miał parami do cewki, a potem raz spróbować 1 z pierwszej cewki 1 z drugiej jak się cofnie to zamienić na drugi z pierwszej cewki, i tyle.
Właśnie poprawiłem swój układ tak aby COM A COM B (określiłem je jako przewód biały i czarny) były podłączone do plusa. Przewód żółty określiłem jako A+, przewód czerwony jako A-, przewód pomarańczowy jako B+ oraz przewód brązowy jako B- i podłączyłem je do minusa.
Oto schemat tego układu
Kiedy zmontowałem układ zrobiłem tak jak radził mi zbyrek2 i zasilałem kolejno A+ B+ A- B- i silnik zaczął się obracać. Należy zwrócić uwagę na to że żeby się silnik obracał trzeba po kolei włączać przyciski S1 S3 S2 S4 a żeby silnik kręcił się w drugą stronę należy działać przyciskami w kolejności S4 S2 S3 S1. Trzeba jeszcze zauważyć że producent nie ułatwił nam zadania i na wyjściu z wtyczki obok siebie nie znajdują się A+B+ oraz A-B- tylko A+A- B+B-. Jeszcze raz duże podziękowania dla Zbyrka2, który bardzo mi pomógł.
Dodano po 1 [godziny] 28 [minuty]:
Macik budowa twojego silnika wygląda następująco
Zrób tak jak radził Zbyrek2 zbadaj zależność miedzy wszystkimi przewodami. Największy opór miernik pokaże miedzy A+i A- oraz miedzy B+i B-. Jeżeli mówisz że biały przewód to COM to najprawdopodobniej miernik pokaże Ci największy opór miedzy czarnym- niebieskim oraz miedzy żółtym i pomarańczowym. Dzięki temu masz już A+ A- oraz B+ B-. Spróbuj sobie sterować najpierw silnikiem za pomocą przełączników, dowiesz się czy dobrze są określone przewody.
silnik nie chce się kręcić, robi tylko 1 czy 2 kroki w przód a następnie 1 czy 2 kroki w tył. do tego bardzo się nagrzewał ale zmniejszyłem napięcie z 12V na 3V i jest ok. tylko kręcić sie nie chce
Dodano po 8 [minuty]:
pomiędzy białym a każdym innym przewodem opór wynosi 100Ω, inne przewody mają opory między sobą 200Ω (np.niebieski- czarny 200Ω, niebieski- żółty 200Ω, itd...)
Zamień kolejność dwóch ostatnich przewodów i powinno być dobrze. Oporami nie sprawdzisz które kable, z której cewki jak połączony odczep środkowy, wcześniej o tym nie pomyślałem.
Jeżeli miedzy białym i resztą masz opór 100Ω to jest to pewne ze biały to COM. Teraz jakbyś mógł to zrób zdjęcie twojej wtyczki tak aby można było zobaczyć w jakiej kolejności są przewody. Dzięki temu może pomógłbym Ci jakoś
, źle podłączyłem przewody do wtyku lpt (zamiast do 2,3,4,5 podłączyłem do 1,2,3,4) ,teraz silnik już działa tylko jak się okazało kręci się powoli. pozostał też problem z programem sterującym, na razie steruje tym programem: tylko że on ma jakieś ograniczenia czasowe i się wyłącza. Zna ktoś może jakieś inne programy, linki do nich
Nie wiem, w którym miejscu napisałem, że masz nie podłączać białego ale trudno, ważne że działa. Takie programy są często płatne i trudno znaleźć darmowy. W tym temacie, masz inne programy. Chyba nie podłączyłeś silnika krokowego bezpośrednio pod lpt?
Postanowiłem zabrać się za zaprojektowanie własnego układy który sterowałby moim silnikiem krokowym. Chce sterować po kolei cewkami za pomocą klucza tranzystorowego. Pobrałem sobie program Electronic WorkBench i próbowałem tam bliżej zapoznać się z działaniem takiego klucza. Miałem w szkole poglądowy opis takiego klucza, więc próbowałem zrobić go w pobranym symulatorze. We wszystkich moich układach jako obciążenia użyłem żarówki ponieważ łatwo można zobaczyć czy klucz działa w odpowiednich momentach (żarówka na czarno świeci). Mój pierwszy schemat wygląda następująco
Na tym układzie żarówka nie zadziałała, można zauważyć tylko zmiany poszczególnych parametrów przy zwarciu i rozwarciu obwodu bazy. Uznałem ze może ja jednak robię jakieś błędy i znalazłem na Google oto taki schemat klucza tranzystorowego
i zbudowałem ten układ w symulatorze EWB dodając tylko amperomierze i woltomierze. Układ wyglądał następująco
Widać ze przy włączenie przełącznika mechanicznego żarówka się przepalała nawet jak jej moc zwiększyłem do 10W. Próbowałem jeszcze kilka razy zmieniać ten obwód, ale nic z tego ani razu żarówka się nie zaświeciła. Już się w tym pogubiłem trochę. Chciałbym zaprojektować krok po kroku ten układ i po kolei go budować. Na razie chciałbym sterować silnikiem w sposób przedstawiony na poniższym schemacie
czyli sterować kolejno przełącznikami tak aby poklei klucze tranzystorowe dołączały cewki do minusa. Niestety mam z tym kluczem bardzo duże problemy.
Mógłby mi ktoś pomóc z tym kluczem tranzystorowym? Poprawić mnie tam gdzie robię błędy? Podpowiedzieć, nakierować
Nie prościej użyć scalonego układu zawierającego 8 takich kluczy? Ten układ to uln2003 bardzo popularny przy sterowania silnikami krokowymi. Żarówka się przepala, ponieważ napięcie na bazie ma w małym stopniu wpływ na napięcie kolektora.
Żarówka się przepala, ponieważ na kolektorze tranzystora jest napięcie z emitera+bazy odjąć ewentualne straty.
To nieprawda.
Żarówka przepala się z powodu ... złej symulacji (moc żarówki nie ma żadnego znaczenia). Możesz tranzystor zastąpić "wyłącznikiem mechanicznym" i zobaczyć, co pokaże program.
W układzie z tranzystorem rezystor powinien mieć co najmniej 10k.
Tranzystory na schemacie z silnikiem mogą pracować jako klucze, ale prąd bazy musi być ograniczany szeregowymi rezystorami i muszą mieć odpowiednie parametry dopuszczalne(prąd, moc, itd) i kolektory podłączone do zasilania diodami (Schottky'ego).
W praktyce przy większych prądach stosowany jest układ Darlingtona (obejrzyj w katalogu schemat zastępczy ULN2003) lub tranzystory MOSFET.
Pozdrawiam.
czy taki układ będzie działał poprawnie chciałem jeszcze dodać diode sygnalizującą włączone zasilanie ale nie wiem gdzie jką podłączyć aby reszta działała poprawnie.
Diody LED powinny mieć anody dołączone do plus zasilania. Każda z nich powinna być połączona w szereg z rezystorem ograniczającym prąd.
Diody podłączyłbym do wyjść, a nie - wejść ULN.
A z diodą sygnalizującą zasilanie to ...dobiłeś mnie Pozdrawiam.
Pytanie czy macik. wie co to anoda. Jak dla mnie to wspólny biegun cewki silnika powinien iść pod biegun dodatni, nie ujemny. Co do diod led to jak kolega wyżej psiał.