Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zmiana kierunku obrotów silnika 3f zasilanego z 230V.

Pawełstolat 09 Apr 2009 21:13 15340 18
  • #1
    Pawełstolat
    Level 10  
    Witam temat poruszany wiele razy, ale zapytam i ja:-)jak podłączyć silnik 3 fazowy na 230V i zmieniać obroty lewo prawo?(silnik ma 6 wyprowadzeń, mam już odpowiedni kondensator)dodaje schemaciki proszę mi napisać czy są one poprawnie? jaki przełącznik zastosować i jak to z grubsza powpinać by zadziałało
    Schemat 3 i 4 to ogólny poglądowy, z którego wynika by zmieniać obroty trzeba przełączać kondensator, a schemat 1?(taki znalazłem gdzieś na necie)
    Myślę, że schemat 2 jest dobry, ale jak dobrać taki przełącznik jak to podłączyć?
    pozdrawiam

    Zmiana kierunku obrotów silnika 3f zasilanego z 230V.
  • #2
    heniek07
    Level 19  
    Uściślij trochę, bo przyznam się, że niewiele rozumiem. Na studiach liznąłem trochę elektrotechniki. Silnikiem 3 faz. steruje się bardzo prosto lewo-prawo, wystarczy odpowiedni przełącznik. Nikt jednak nie uczył mnie i nigdy czegoś takiego nie widziałem by podłączyć 3 faz. silnik do jednej fazy i jeszcze nim sterować lewo-prawo. Może to i będzie się obracać, ale wyło będzie wniebogłosy, a grzało jeszcze bardziej i nie sadzę, że uda się uzyskać jakąś odbieralną moc. Uważaj bo możesz spalić sobie silnik!
  • #3
    Pawełstolat
    Level 10  
    Zgadza się silnikiem podpiętym do 3 faz steruje sie bardzo łatwo. Da się tak podłączyć i na 230V jest to stosowane w rożnych gałęziach przemysłu, silnik nie będzie wył. Jak podłączam i zmieniam kondensator to pięknie działa raz ewe raz prawe, tylko ta właśnie zmiana jak wpiąć przełącznik
  • #4
    marian_em
    Level 25  
    Według mnie da się to bez problemu zrobić na normalnym przełączniku L-P. Schemat podłączenia już właściwie narysowałeś, bo wyłącznik będzie w miejscu, gdzie są narysowane wyprowadzenia silnika.
  • #5
    remik_l
    Level 29  
    Takie informacje znalazłem w sieci

    Zmiana kierunku obrotów silnika 3f zasilanego z 230V.

    Są dwa kondensatory dlatego bo jeden z nich jest rozruchowy , który później wyłączamy

    Cn = 20 uF
    Cp [uF] = 70 * P [kW]

    gdzie:
    Cn - kond. rozruchowy
    Cp - kond roboczy
    P - Moc silnika

    Ostatecznego doboru uzyskuje się mierząc napięcie na zaciskach pracującego silnika (1-2,2-3,3-1). Wartości te powinny być zbliżone.
  • #6
    romoo
    User under supervision
    Silnik traktujesz jak 1 fazowy z uzw pracy i tak aplikujesz przełącznik L-O-P , tak jak dla 1 fazowego.
  • #7
    Pawełstolat
    Level 10  
    Wszystko się zgadza ale jak "zaaplikować" ten przełącznik?, może jakiś schemat?, podpowiedz?
  • #8
    KACZOREK
    Level 21  
    Poniżej schemat połączeń. Prościej już się nie da.
    Silnik musi być połączony w trójkąt.
    Kondensator dobiera się w zależności od mocy silnika, około 70uF na kilowat mocy.
  • #9
    Pawełstolat
    Level 10  
    Dziękuje za schemat, ale jeszcze to nie to, bo chcąc przełączyć obroty lewo, prawo trzeba ingerować w wyłącznik główny, chciałbym by przełącznik był L-0-P wtedy jest płynniejsza regulacja obrotów silnika (bez wyłącznika głównego), ale jest już co raz bliżej rozwiązania:-) dziękuje bardzo i pozdrawiam
  • #10
    romoo
    User under supervision
    W 3 fazowym masz 3 zestyki więc je podłącz jako wyłącznik.
    Zresztą wyłączniki L-O-P są opisane jak są pakietowe bo trudno wtedy określić co jest co.

    Masz L-O-P dla 1 fazowego.
    Attachments:
  • #11
    Pawełstolat
    Level 10  
    Romoo, a mógłbyś mi to narysować?podpiąć wyłącznik L-O-P normalnie ja do silnika zasilanego prądem trójfazowym?eee chyba nie, a kondensator?

    Scaliłem posty.
    [Akrzy]


    Witam info dla Wszystkich podłączyłem ten silnik pod 230V działa ok obroty lewo prawo też. Schemat pierwszy "1" z pierwszego postu na górze jet poprawny.
    Zastosowałem do tego, co pamiętam przełącznik 1-0-2, trzy styki NO, dwa styki NC, albo odwrotnie:-) wszystko firmy MOELLER
    pozdrawiam
  • #13
    darek1.65
    Level 20  
    Schemat pierwszy z pierwszego postu jest zły gdyż w tej pozycji kondensator jest jedną końcówką w powietrzu i silnik nie ruszy.
  • #15
    kazitor23
    Level 15  
    Jakie kondensatory jak można spytać? Do silnika trzyfazowego 1000W?
  • #16
    on117
    Level 27  
    Miałem taki silnik z dwoma kondensatorami i 2 stycznikami, wszystko fajnie działało w lewo i prawo. Wydaje mi się, że powinieneś zmieniać kolejność połączeń uzwojeń przez styczniki. Kondensatory jeden podłączony do fazy, a drugi do niego.
  • #17
    Pawełstolat
    Level 10  
    Cp [uF] = 70 * P [kW]
    czyli
    Cp [uF] = 70 * 1 [kW] = 7[uF]

    Do silnika 1KW trzeba zastosować kondensator ok 7[uF], ale z doświadczenia wiem ze bedzie troszke mało wieć proponuje 10-14[uF]
  • #19
    Pawełstolat
    Level 10  
    Tak tak
    kondensator 70 mikrofaradów.