Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Panasonic NV-G40 niestabilna prędkość głowicy

Gizmoń 14 Kwi 2009 12:34 1224 5
  • #1 14 Kwi 2009 12:34
    Gizmoń
    Poziom 28  

    Magnetowid normalnie przewija taśmę, i normalnie zaczyna odtwarzać. Jednak na obrazie są zakłócenia, które co sekundę pojawiają się i znikają. Słychać, że głowica nieznacznie zmienia swoją prędkość (nawet na pauzie), i widać (na monitorze), że to jest przyczyną powstawania zakłóceń. Jednak co może powodować zmianę prędkości głowicy?

    Taśma jest dobrze prowadzona. Naprawiony zasilacz daje dobre, stabilne napięcia. Poluzowałem hamulec lewej rolki napędu kasety, ale bez skutku. Jedynie gdy lekko odciągnę rolkę dociskową, tak, że taśma idzie trochę szybciej, prędkość głowicy się ustala. Gdy rolkę puszczę, znowu prędkość bębna zaczyna się zmieniać i pojawiają się zakłócenia.

    0 5
  • #2 14 Kwi 2009 13:35
    Alfax
    Poziom 28  

    Witam
    Przyczynami mogą być:
    - zużyta (albo brudna - choć to mniej prawdopodobne: tym nie mniej od wyczyszczenia trzeba zacząć) rolka dociskowa, która ściąga taśmę z głowicy synchronizacji przez co VCR nie synchronizuje obrotów głowicy.
    - rozregulowany tor przesuwu taśmy w sensie pozycjonowania głowicy synchro/audio, co tez będzie dawało takie efekty
    - jeżeli VCR jest wyeksploatowany to mogą być zużyte (wytarte do połysku) miejsca na stojanie głowicy o które szczególnie ociera taśma co powoduje "przyklejanie" się taśmy do tego miejsca i zwiększone opory przesuwu -> brak synchronizacji.
    - zużyte panewki capstana co powoduje duże opory przy obracaniu -> efekt j.w.
    - przyczyny elektryczne: usterka, rozregulowanie

    PS. Coś nie doczytałem. Piszesz, że gdy lekko odciągniesz rolkę, to prędkość się ustala - to wskazuje na panewki capstana.

    0
  • #3 14 Kwi 2009 14:03
    Gizmoń
    Poziom 28  

    Dziękuję, chętnie bym sprawdził, czy to panewki, ale przed chwilą włożyłem do magnetowidu kasetę, coś zatrzeszczało i poprzestawiał się mechanizm :( Może kolega ma jakieś wskazówki dotyczące ustawiania kółek zębatych? Teraz capstan blokuje się przy windzie podniesionej, i w pozycji do odtwarzania (rolka dociskowa jeszcze nie dotyka wałka). Patrząc po kropkach, wszystko wydaje się być ok, a nie jest.

    0
  • Pomocny post
    #4 14 Kwi 2009 14:59
    Alfax
    Poziom 28  

    O, to niedobrze się stało.
    Niestety ten mechanizm jest dość skomplikowany i wymaga dużej precyzji przy ustawianiu. Ja wiem, jak powinien być on ustawiony, ale nie potrafiłbym przekazać tej wiedzy za pomocą pisania i na odległość. Generalnie, tak jak wspomniałeś, kółka mechaniki ustawia się na kropki. Kropki muszą być zgrane ze sobą i z otworami w chassis. Bardzo ważnym elementem jest wałek ze ślimacznica po której suwa się rolka i kółka z nim współpracujące. Trzeba dokładnie obejrzeć te elementy, i nawet gdy zauważysz nie tyle wyłamanie zębów co ich jakby lekkie spłaszczenie - trzeba wymienić. Tu są przenoszone duże siły i każda niedoskonałość spowoduje przestawienie mechaniki. Generalnie- trzeba obejrzeć wszystkie kółka pod kątem wyłamanych zębów i prowadnic. Dobrze jest od razu wyczyścić czujnik pozycji.
    Do rozbierania mechanizmu (a potem do jego prawidłowego złożenia) najpierw trzeba wyjąć mechanizm kieszeni kasety (windę - to są 4 śrubki, oryginalnie są 3 czerwone i 1 biała i lepiej ich nie zamieniać). Mechanikę składa się w pozycji STOP, czyli takiej, jakby kaseta była w magnetowidzie (oczywiście bez windy). Potem wkłada się mechanizm kieszeni kasety z opuszczona windą (dobrze jest sobie ją zablokować w dolnej pozycji, to znacznie ułatwia pracę - dźwigienką z prawej strony). Po przykręceniu i odblokowaniu windy (NIE WOLNO ZAPOMNIEĆ) magnetowid powinien pracować.

    0
  • #5 14 Kwi 2009 21:57
    Gizmoń
    Poziom 28  

    No cóż. Spróbuję ustawić mechanizm. Jak się nie uda, to i tak magnetowid nie będzie działał, więc czemu nie spróbować.

    A więc tak: usunąłem całą szufladę (mocowały ją cztery czerwone śrubki). Wymontuję też głowice wirujące i capstan (będzie więcej miejsca). Ale kółka zębate mam zdjąć wszystkie (i zapisać sobie które gdzie było) a następnie zmontować od zera cały mechanizm, czy tylko zacząć ustawianie od któregoś kółka?

    0
  • #6 15 Kwi 2009 08:17
    Alfax
    Poziom 28  

    Witam
    Głowic i capstana nie wymontowywuj, one w niczym ci nie będą przeszkadzać. A co do kółek, to niestety ale tak, wszystkie trzeba wyjąć i złożyć na nowo. Przy wyjmowaniu dokładnie oglądaj kółka pod kątem uszkodzeń; wyłamania czy ścięcia zębów (nawet niewielkie spłaszczenia) dyskwalifikują część.
    Ustawianie mechanizmu zaczyna się od wałka po którym jeździ rolka i kółek z nim współpracujących.
    Jakby ci się nie spieszyło z tym magnetowidem, i mógłbyś poczekać z tydzień, to ja poszukałbym w swoim komputerze w domu i może znajdę serwisówkę od mechaniki (teraz doprowadzam mieszkanie do użytku po remoncie i komputer mam porozłączany, a piszę z pracy).

    0