Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

pytanie o możliwości ECU - przepływomierz BMW E36 325i

14 Kwi 2009 23:46 6807 11
  • Poziom 13  
    Pytanie oto takie czy ktoś jest zorientowany jak mocno można zasysać powietrze poprzez fabryczny przepływomierz w BMW z 94 roku(przepływomierz "na gorący drut") z silnikiem M50B25TU tak żeby ECU poradziło sobie z przeliczeniem dawki paliwa.

    Pytam bo interesuje mnie instalacja jakiegos doładowania niewielkiego i jeśli chciałbym przeplywomierz zamontować przed urządzeniem sprężającym czy bez dodatkowego sterowania dałoby się to jakoś uruchomić???

    Zdaje sobie sprawę że prawdopodobnie trzeba byłoby wymienić tez wtryskiwacze ale narazie skupiam sie na elektronice, czy seryjny ECU pociągnie doładowanie około 0.5 Bara???
  • Poziom 24  
    To nie jest do konca dobre pytanie. Bo jak wiesz przeplywomierz mierzy zasys powietrze nie doladowanie i niema znaczenia jakie cisnienie bedziesz ladowal w kolektor, Przy dolozeniu jakiejs turbiny napewno zwiekszy sie zasys powietrza przed turbina ale niema to niejako wplywu na przeliczanie przez komputer , poniewaz przeplywomierz ma okreslone parametry wyjsciowe i nie mierzy w nieskonczonosc. Czyli np , nawet w tej chwili bez turbo auta przy okreslonych warunkach (maks obciazenie) osiaga napewno swoja skrajna maksymalna wartosc pomiaru i z ECU sie nic nie dzieje. Bo zalozeniu turba ta wartosc bedzie osiagal troche wczesniej i tyle. Zajalbym sie bardziej zmiana parametrow ECU , przy turbie musisz zwiekszyc dawke paliwa , sadze ze sama wymiana wtryskiwaczy niewiele pomoze i mozesz miec problem z ich dobraniem. Zwiekszenie dawki paliwa przy turbie jest konieczne dlatego ze gdy dolozysz autu wiecej powietrza to bedzie zbyt duzo tlenu , a gdy bedzie zbyt duzo tlenu do wypalisz tloki lub glowice. Bardzo wazny jest przy takiej modyfikacji szczegolnie w beznynie prawidlowy dobor wspolczynnika AFR.
  • Poziom 13  
    wydaje mi sie ze przepływomierz ma jakiś zapas po to tam jest żeby kontrolować ile powietrza wciąga silnik(masę). Przecież przy maksymalnym obciążeniu za każdym razem nie zasysa tyle samo powietrza;> to zależy od temperatury i ciśnienia jakie panują na dworze no i od prędkości samochodu. Tak łatwiej zrobić przepływomierz niż bawić się w jakieś limity, które były by niepotrzebne zupełnie w samochodzie seryjnym, wydaje mi się ze fabryka zrobiła jakiś limit w mapie paliwo-powietrze bo wiedza ile maksymalnie może zassać silnik i dalej maly nie robili chociaż wydaje mi się ze powinien być tez jakiś zapas a nie że będzie szczyt mapy i co silnik jednak zassie więcej powietrza troche i już będzie ubogo.

    Słyszałem znów ze jeśli pedał wciśnie sie w podłoge to sterowanie i tak nie bierze pod uwage odczytu z sondy lambda więc mieszanka nie jest kontrolowana wtedy, leje paliwo wg jakiegoś schematu, z góry założonego.

    więc generalnie co? jakiś większy przepływomierz większe wtryskiwacze i np smt6? no i strojenie z sondą szerokopasmową?

    Czy ktos próbował tak dołądować swoje bmw z seryjnym przepływomierzem i seryjnym komputerem sterującym?
  • Poziom 24  
    To nie jest tak jak piszesz ! Ilosc zasysanego powietrza nie zalezy od cisnienia powietrza ani temperatury (w stopniu odczuwalnym) a juz napeweno nie od predkosci pojazdu , tylko od obciazenia silnika ! Gwarantuje Ci ze przy maksymalnym obciazeniu silnika a wiec i zasysie ktoiry jest wlasnie wprost proporcjonalny do obciazenia przeplywomierz nie jest w stanei zmierzyc wiecej bo ma pewne ograniczenie, po ktorego przekroczeniu komputer wychwyci blad jako zwarcie przeplywomierza np. do plusa, lub pooprostu nie poda wiekszego napiecia. Preplywomierz mase powietrza ktora zmierzy przeklada na napiecie , powiedzmy ze jego zakres wyjciowy bedzie od 1V do np. 4.8V i po przekroczeniu tej wartosci bedzie blad o ktorym pisze, ale najprawdopodobniej nie przekroczy a wiec przestanei mierzyc powietrze. W kazdym samochodzie seryjnym sa roznego rodzaju limitery bez ktorych poprostu pzrekrecilbys motor. Co do mapy paliwo-powietrze to niema czegos takiego. Moze byc natomiast mapa paliwa w zaleznosci od obrotow silnika i wlasnie zasysanego powietrza , pracujaca rozwnoczsnie z innymi mapami odpowiedzailnymi za dawke paliwa , z mapa pedalu gazu (ew przepustnica), ogranicznikiem momentu obrotowego i wszelkimi rodzaju ogranicznikami w zaleznosci od temperatur w niektorych autach paliwa , powietrza , cieczy chlodzacej itd. To naprawde nie ejst takie proste jak Ci sie wydaje , aczkolwiek nie chce Cie zniechecac, mozesz potestowac ale pamietaj co pisalem we wczesniejszym poscie. Jak dolozysz zbyt duzo powietrza to na bank wypalisz tloki lub glowice!
  • Poziom 13  
    okok :) Jakie rozwiązanie proponujesz?

    Z tego co piszesz wychodzi na to że jedynie mogę osiągnąć "wypłaszczenie" charakterystyki(podniesienie momentu na nizszych obrotach) wpompowując w silnik tyle powietrza na wolniejszych obrotach ile wciągnąłby przy obrotach maksymalnego momentu obrotowego??


    jeśli chciałbym zastosować np elektrycznie napędzaną sprężarke odśrodkową i oczywiście chciałbym uniknąć zubożenia mieszanki to czy moge pobierać z przepływomierza informacje o danym przepływie powietrza, później za pomocą tych informacji sterować silnikiem napędzającym sprężarke? Wszystko po to żeby nie przekroczyc wartości maxsymalnej przepływomierza?

    Czy ma to sens?
  • Poziom 24  
    Ma sens to co piszesz. Ja bym to zrobil tak. Zostawilbym tez przeplywomierz w spkoju , niech mierzy jak mierzy , uwazam ze auto z turbina nie bedzie wchodzilo w tryb awaryjny przez przekroczony przepl. tylko przy mniejszym obciazeniu bedzie maksymalny zasys powietrza ktory bedzie sie utrzymywal dluzej. Czyli przykladowa jesli np. taki zasys osiagasz teraz przy full pedale gazu np. na 3 biegu przy obrotach 4000 to teraz bedziesz go osiagal np. przy 3000 a przy 4000 bedziesz wciaz taki sam a wiec dalej maksymalny. Najwazniejsza jest kontrola cisnienia doladowania juz za przeplywomierzem a wiec za turbina czyli bezposrednio w kolektorze ssacy. Mozesz zalozyc tam kompresor , turbine , cokolwiek chcesz ustawiajac maksymalne cisnienei tego urzadzenia doladowywyujacego na jakies tam cisnienei np. te 0.5 bara , ograniczenie to mozesz osiagac najprosciej przez jakis upust ktory po osiagniecie ustawioneo cisnienia domknie bypass turbiny ograniczjac tloczenie. Do kolektora zalozylbym czujnik cisnienia doladowania z ktorego mierzone wartosci bede ustalaly dawke paliwa (funkcja realizowana przez ECU) , dzieki temu rozwiazaniu jak dobrze zrobisz raz charakterystyke AFR to bedzie zawsze prawidlowo i nigdy nie zubozysz a ni nie wzbogacisz dawki , bo paliwo nie bedzi ejuz liczone z przepl gownie tylko z cisnienia doladowania , czyli powietrze i paliwo beda szly zawsze tak samo wedlug ustawionych kryteriow. Tak sie to robi w autach przygotowywanych do sportow motorowych. Pozatym rozwiazanie to pojawia sie tez juz w praktycznie wszytskich nowszych seryjnych autach. To teoria a w praktyce musiz zastanowic sie jak wlasnymi silami jestes w stanei to zrealizowac :)
  • Poziom 13  
    Troszke się pogubiłem. Teraz opisałeś solucje jak sobie doładować jednak auto o te 0.5 bara i wtedy uzyskam też wiecej mocy(podniesie się szczyt wykresu momentu i mocy nie tylko wygładzenie charakterystyki momentu i mocy)??


    No i z tym przepływomierzem, zostawić go tam gdzie jest i ładować powietrze przez niego ? Żeby te 0.5 bara przechodziło przez niego ? Będzie wogóle wtedy coś mierzył?

    W moim ECU jest układ jednokrotnego zapisu, nie moge dokonać zmian. Musiałbym zorbierać puszke zeby wymienic na wielokrotnego i dopiero wtedy zrobić korekcje AFR.

    Nie wiem które sygnały sa priorytetowe, z których czujników, tzn napewno z przepustnicy(pedał gazu) no i czujnik ciśnienia?Czujnik Ciśniena w kolektorze to MAP sensor?
  • Poziom 24  
    Tak podniesie sie i moc i moment. Zostawic przeplywomierz tak jak jest ale nie tloczyc przez niego 0.5 bara !!! Przeplywomierz mierzy zasys powietrza , a nie cisneinie doladowania to dwie zupelnie rozne rzeczy! Przeplywomierz zostawiasz tam gdzie jest i taki jak jest jwgo strone wylotowa podlaczasz do strony zasysajacej turbiny , natomiast strone tloczaca turbiny do kolektora zsacego w ktory musisz wstawic czujnik cisnienia doladowania. Napewno go tam niema , ani tez niema prawdopodobnie czujnika podcisnienia o ktorym piszesz poniewaz akurat w tym aucie funkcje ta pelni wlasnie przeplywomierz (zadko zdarza sie zeby te dwa elementy dublowaly sie wzajemnie). Sterownik w Twoim aucie to najprawdopodobniej Bosch , w ktorym jest EPROM 27C256 X1 lub x2 (nie pamietam dokladnie bo zadko robie benzyny) . Nie jest wcale jednokrotny , mozna go wykasowac promieniami UV i ponownie zapisywac. Jest duza szansa ze nawet nie bedzie koniecznosci wylutu bo w wiekszosci sa podstawki. Jezeli chcialbys programowac go bez troche klopotliwego kasowania UV mozesz tam zastosowac odpowiednik kasowalny i programowalny elektrycznie np. firmy WINBOND.
  • Poziom 13  
    Słowa "zostawić przepływomierz tak jak jest" zrozumiałem ze tłoczone powietrze przez sprężarke "podłączyć" na wlot układu dolotowego silnika no ale tez mi sie coś nie zgadzało to zapytałem ponownie. Z "umiejscowieniem" np. turbosprężarki myślałem tak samo jak Ty czyli pomiędzy przepływomierz a przepustnice, Dochodzi zamontowanie czujnika ciśnienia(nadciśnienia) czyli MAP sensora, podłączenie go i strojenie?


    Czy moje ECU ma możliwość podłączenia takiego MAP sensora bez większych komplikacji tzn bez pisania mapy od początku do tego czujnika?Czy mechanicznie trudno jest podłączyć to do ECU? Czy pisząc ze ta funkcja jest realizowana przez mój komputer miałeś na myśli ze jest już jakby jakiś kanał, który to obsługuje?


    Hm byłem prawie pewien ze jest tam układ jednokrotnego zapisu :) no ale tak czy siak musze rozebrać ECU zeby skasować stary lub zmienić na kasowalny elektrycznie:)

    Czy można coś takiego później wystroić tylko i wyłącznie za pomocą sondy szerokopasmowej(bez hamowni)?? Takie strojenie wiąże się z jakimi wydatkami jeśli chciałbym samo strojenie zlecić komuś(np Tobie)??
  • Poziom 24  
    Twoj steroniki niema opcji podlaczenia czujnika , niema te zmap ktorego by to obsluzyly, jesli mielisbysmy to tworzyc od poczatku to tzreba by zmienic program glowny sterownika a dopiero pozniej utworzyc nowa mape-(y) , ale to bez sensu bo i tak sterownik nie obsluzy tego fizycznie , chocby dlatego ze niema nawet przetwornika A/C ktory bylby przeznaczony dla czujnika cisnienia. Wiec to zroziwazania odpada. Zostaje albo nowe ECU , albo zrobic wszystko na tym co masz , konieczny bylby tylko zawor upustowy (najlepiej wstawic turbine z bypassem np. taka jak BMW TDS) ustawic maksymalne dzisnienie tloczenia np na te 0,5 bara i poprostu zmienic jej te mapy ktore ma tak zeby dawala wiecej paliwa. Dobrze by bylo podlaczyc to chociaz do analizatora spalin i tyle. Nie jest to idealne rozwiazanie ale moim zdaniem jedyne realne do wykonania. Reszte to praktycznie jest teoria dosc trudna do wykonania z tym co masz. Jak bedziesz chcial to zestroic to w miare wolnego czasu moge sie tym zajac, choc powiem szczerze ze nie jestem zwolenninkiem benzyn i nie lubie tego robic.
  • Poziom 13  
    Nie zakładajmy że to chce zrobic bez nakładu finansowego:) Rozwiązaniem do wysterowania mogłaby być świnka typu ecumaster, można kupić już z wbudowanym czujnikiem ciśnienia. Wtedy bym to bez kłopotu zestroił(z pomocą sondy szerokopasmofej-wspłóczynnik AFR)??

    Turbosprężarke mam od benzyny(z chłodzeniem wodnym) od Nissana skylina ma zawór(bajpas) wbudowany ale nie mam samego aktuatora jeszcze. Kolektor do pospawania samemu. Zawór upustowy potrzebuje ale BOV wywala powietrze do atmosfery (przepływomierz będzie widział ze silnik wciąga powietrze a żeczywiście będzie ono wywalone na zewnątrz układu a komputer poda paliwo przy puszczaniu gazu przy wyższych obrotach- będzie zalewało mi silnik, świece. Myślałem o DUMP VALVE- to co sprężarka napompuje to przy puszczeniu gazu ciśnienie upuści przed sprężarke ale za przepływomierz, tak żeby jeszcze raz tego nie mierzył. Tylko jeśli będzie czujnik Ciśnienia w kolektorze to chyba można zamontować BOV. Jak z tym zrobić? Info z przepływomierza nie będzie ważniejsze niż z tego czujnika ćiśnienia(przy zastosowaniu ECUMASTERA)??
  • Poziom 13  
    A co z czujnikiem spalania stukowego? tzn co z samym spalaniem stukowym? jak uniknąć? Bo tego jeszcze też do końca nie wiem jak to uzyskać?