Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulator do akumulatora solar

15 Kwi 2009 10:55 4843 18
  • Poziom 9  
    Witam,
    Czy ktoś słyszał o regukatorze prądu do ładowania akumulatora i zabezpieczeniu od przeładowania przez przełączenie na inny odbiornik?
    Mam koło wodne które kręci 'alternator samochodowy' zmodyfikowany przez dodanie neo magnesów aby wyprodukować około 15V /2A przy niskich obrotach. Alternator jest używany do ładowania dwóch dużych akumulatorów bezpośrednio. Problem z tym że są przeładowywane (co powoduje zniszczenie płytek) kiedy nie ma odbioru prądu - koło kręci się cały czas i nie można go zatrzymać.
    Czy ktoś słyszał o rozwiązaniu, które by pomogło? Nie jestem nawet pewien czy jestem na odpowiednim forum.
    Z góry dziękuję za pomoc.
  • Relpol przekaźniki
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Witam.
    Poszukaj w tematach: "prostownik do ładowania akumulatorów", itp.
    Każdy taki układ (no, prawie każdy :D ) ma ograniczanie zarówno prądu, jak i końcowego napięcia ładowania.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 9  
    prezeswal napisał:
    Witam.
    Poszukaj w tematach: "prostownik do ładowania akumulatorów", itp.
    Każdy taki układ (no, prawie każdy :D ) ma ograniczanie zarówno prądu, jak i końcowego napięcia ładowania.
    Pozdrawiam.


    Dzięki za pomoc. Będę szukał. Problem jest w tym że nigdy nie słyszałem o prostowniku zasilanym 15V DC.
  • Relpol przekaźniki
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Toteż nie radziłem budowy całego prostownika "od podstaw", natomiast różne sposoby pomiaru napięcia akumulatora i przerywania ładowania po uzyskaniu żądanego napięcia opisane są w tych tematach. Trudno wskazać ten "jedynie słuszny" układ :D , są mniej lub bardziej dokładne, o większym stopniu komplikacji lub całkiem proste, itd. Wybór należy do Ciebie :!: (nie oczekujesz chyba, że to inni będą szukali i przedstawiali kolejne warianty :?: ).
    Zasada działania większości takich układów, to porównanie napięcia akumulatora z napięciem odniesienia (dioda Zenera, scalone napięcie referencyjne, itp) przy użyciu komparatora z histerezą (układ Schmitt'a).
    Komparator steruje elementem wykonawczym (tranzystor polowy, przekaźnik, itp) odcinając źródło napięcia ładowania.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 19  
    Jeśli ten alternator jest podobny do samochodowego to można zastosować samochodowy regulator który zapewnia właściwą regulację ładowania.

    Pozdrawiam
  • Poziom 9  
    Logi napisał:
    Jeśli ten alternator jest podobny do samochodowego to można zastosować samochodowy regulator który zapewnia właściwą regulację ładowania.

    Pozdrawiam


    Dzięki,
    Tak właśnie myślałem, ale ponieważ jestem całkowitym greenhornem jeśli chodzi o elektronikę/elektrykę samochodową - moja wiedza o regulatorach samochodowych kończy się na tym, że znajdują się w samochodzie- to nie wiem jak to ruszyć. Jakie parametry muszą być zachowane po stronie zasilania aby taki regulator zadziałał? poza alternatorem u mnie nie ma żadnych innych użądzeń. Czy regulator samochodoey odcina ładowanie akumulatory kiedy ten jest naładowany? jeśli tak to czy daje jakiś sygnał który można by byo użyć żeby przełączyć ładowanie na inny odbiornik? Z jakiego samochodu by się nadawał najbardziej - ciężarowego?
    Chyba udam się do elektryka samochodowego.
    Pozdrawiam
  • Poziom 42  
    Regulator samochodowy nie zadziała z przerobionym na magnesy alternatorem. Ta przeróbka była błędem, który teraz się mści - trzeba było zostawić uzwojenie wzbudzenia - nie byłoby problemu.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 42  
    Ręce opadają. Łączysz MOSFETem dwa źródła napięciowe bez jakiegokolwiek pośrednictwa. Czy zdajesz sobie sprawę z tego, jakie prądy mogą popłynąć w tym układzie?

    Wstawianie do alternatora magnesów w momencie, gdy planowało się ładowanie akumulatorów jest błędem. Odpinanie ładowania akumulatora tylko pogarsza sytuację, bo bez obciążenia akumulatorem napięcie na wyjściu alternatora rośnie w sposób niekontrolowany i odbiorniki mogą ulec zniszczeniu.
    Istotnego zwiększenia sprawności przy zastosowaniu magnesów nie ma. Jest zwiększenie wydajności (to nie to samo!) tylko po co, skoro za cenę małego alternatora + magnesów bez problemu można było kupić po prostu mocniejszy alternator.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 16  
    Spróbuj zastosować regulator ładowania od baterii słonecznych.
  • Poziom 9  
    -RoMan- napisał:
    Regulator samochodowy nie zadziała z przerobionym na magnesy alternatorem. Ta przeróbka była błędem, który teraz się mści - trzeba było zostawić uzwojenie wzbudzenia - nie byłoby problemu.


    Przeróbka była konieczna bo mam małe obroty. Używam przekładni 10:1 i uzyskuję około 300 obrotów.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Zobacz rozwiązanie z tego tematu:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1270190&highlight=

    Ten układ na 12V "ma prawo działać" (i podobno - działa) mimo, że został niemiłosiernie skrytykowany :D . Na wejściu wystarczy mu 15V.
    Wadą jest brak kontroli prądu ładowania - ograniczany jest on tylko rezystorem R8.
    Nie podałeś, jaki układ kontroli (regulacji) prądu ładowania stosujesz obecnie.
    Pozdrawiam.
  • Użytkownik usunął konto  
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Napisałem o tej wadzie układu i spytałem o dotychczasowy sposób kontroli prądu ładowania. Jeśli go nie ma, to uszkodzenia akumulatora mogą wynikać nie tylko z powodu przekroczenia dopuszczalnego napięcia końcowego, ale także - prądu (autor pytał tylko o napięcie).
    Pozdrawiam.
  • Poziom 9  
    prezeswal napisał:
    Napisałem o tej wadzie układu i spytałem o dotychczasowy sposób kontroli prądu ładowania. Jeśli go nie ma, to uszkodzenia akumulatora mogą wynikać nie tylko z powodu przekroczenia dopuszczalnego napięcia końcowego, ale także - prądu (autor pytał tylko o napięcie).
    Pozdrawiam.


    Nie myślę żeby prąd dopuszczalny byl przekroczony. Koło wodne które napędza alternator zwalnia obroty kiedy jest większe zapotrzebowanie prądu - to automatycznie redukuje prąd, jak również powoduje spadek napięcia.

    Dodano po 32 [minuty]:

    -RoMan- napisał:


    Wstawianie do alternatora magnesów w momencie, gdy planowało się ładowanie akumulatorów jest błędem. Odpinanie ładowania akumulatora tylko pogarsza sytuację, bo bez obciążenia akumulatorem napięcie na wyjściu alternatora rośnie w sposób niekontrolowany i odbiorniki mogą ulec zniszczeniu.
    Istotnego zwiększenia sprawności przy zastosowaniu magnesów nie ma. Jest zwiększenie wydajności (to nie to samo!) tylko po co, skoro za cenę małego alternatora + magnesów bez problemu można było kupić po prostu mocniejszy alternator.


    RoMan, Nie mogę użyć mocniejszego alternatora bo koło wodne go nie pociągnie. Magnesy są konieczne do uzyskania pewnej mocy przy niskich obrotach. Zwiększenie obrotów przekładnią większą niż 10:1 nie jest możliwe ponieważ siła koła wodnego jest ograniczona ilością wody generowanej przez naturalne źródło które napełnia zbiornik.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    WojcikW napisał:
    prezeswal napisał:

    Wydaje się, że ten układ zda egzamin. Trzeba tylko dołączyć diodę najlepiej Schttkiego bo ma mały spadek napięcia:
    Regulator do akumulatora solar
    Dla wyjaśnienia mogę dodać, że odbiorniki można zasilać jak na powyższym schemacie, licząc się z możliwością większego napięcia niż 15V, oraz bezpośrednio z akumulatora, licząc się z tym że obciążamy tranzystor prądem odbiorników.


    Dzięki, czy mógłbyś uzupełnić diodą Schottkiego i wartościami elementów. Nie znam się elektronice.
  • Użytkownik usunął konto