Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Uszkodziłem multimetr KT-65

AnTech 15 Kwi 2009 20:04 2716 8
  • #1 15 Kwi 2009 20:04
    AnTech
    Poziom 31  

    No i stało się, jedno nieopatrzne dotknięcie końcówką pomiarową...
    Na zakresie 200Ω potraktowałem miernik napięciem kilkudziesięciu Volt z nierozładowanego kondensatora zasilacza.
    Efekt - miernik piszczy (beeper) na wszystkich zakresach, uszkodzone zakresy pomiaru pojemności i indukcyjności, napięcia i prądu stałego (zmiennego zapewne też). Nie działa pomiar rezystancji na zakresie 200Ω.
    Czy ktoś z kolegów dysponuje schematem i wiedzą na temat tego miernika?

    0 8
  • #2 15 Kwi 2009 22:21
    kierbedz4
    Poziom 34  

    Otwóż go powinien być zabezpieczony bezpiecznikiem.topikowym. Jeśli padł bezpiecznik wymień na taki sam o tej samej wartości.

    0
  • #3 16 Kwi 2009 00:19
    arch_x
    Poziom 20  

    Rok temu też w podobnych okolicznościach uszkodziłem miernik. Uszkodzenie objawiało się zaniżonymi wskazaniami napięcia i na zakresach omomierza od 100k wskazanie 60k.
    Wymieniłem wszystkie wejściowe układy 2 szt TL062, 1 szt TL072, 1 szt LM358, 4093, 4066 i diody. Nie pomogło. Uznałem,że prawdopodobnie padła jakaś przelotka i dalsza naprawa to strata czasu. Można jeszcze było wymienić ICL - kosztuje parę zł i teraz żałuję. Schematu nie znalazłem.
    Jak nie masz wlutowanych podstawek na płycie to od razu przy wymianie jakiegoś scalaka odetnij wszystkie nóżki i wylutuj pojedynczo. Druk jest bardzo słaby.
    Powodzenia.

    0
  • #4 16 Kwi 2009 22:02
    AnTech
    Poziom 31  

    :arrow: kierbedz4, byłoby to zbyt banalne aby przepalony bezpiecznik powodował takie zachowanie się miernika jak wcześniej napisałem, uszkodzenia są o wiele poważniejsze. Bezpiecznik jest dobry

    :arrow: arch_x. , niestety tylko ICL7106 jest na podstawce, wszystkie pozostałe scalaki wlutowano bezpośrednio w płytkę. Obsada: TL062 - 2 szt, TL072 - 1 szt, LM358 - 1 szt, 4093 - 1szt, 4066 - 1 szt, 4070 - 1 szt, do tego dwa tranzystory 2SC1959, dwie diody chyba 4148 i cztery diody w prostowniku, nie widać żadnych śladów upaleń elementów czy druku.
    Jakakolwiek dokumentacja chyba faktycznie nie do zdobycia, specjalistyczny serwis w Warszawie tez jej nie posiada (tak przynajmniej powiedzieli po anonsie oddania im miernika do naprawy).

    0
  • #5 17 Kwi 2009 20:25
    arch_x
    Poziom 20  

    Jeżeli będziesz go próbował naprawić to proponowałbym Ci wymianę układów w następującej kolejności : jako pierwszy TL062 leżący dalej od buzzera, jako drugi TL072, następnie TL062 przy buzzerze, następnie 4066 i 4093 i na końcu ICL. Oczywiście sprawdzając za każdą wymianą czy jest poprawa. Diody i tranzystory naturalnie trzeba sprawdzić na samym początku. Proponuję też po demontażu każdego TLa od razu montować podstawkę.
    W przyszłości, jak uda się ta naprawa to będzie dużym ułatwieniem jak znów coś padnie.

    0
  • #6 29 Kwi 2009 17:22
    AnTech
    Poziom 31  

    Demontowałeś może płytkę przełącznika zakresów? nie ma jakiś niespodzianek przy tym?. TL062 i LM358 osadzone w podstawkach będą o nią zawadzać, trzeba zrobić podfrezowania.

    0
  • #7 29 Kwi 2009 21:24
    arch_x
    Poziom 20  

    Przy płytce przełącznika musisz dokładnie zaznaczyć, która ze sprężynek stykowych jest w którym rowku i w którą stronę.
    Najlepiej po odkręceniu czterech śrubek mocujących płytkę stykową, wyjmij całość do góry i zaznacz pisakiem wodoodpornym ich miejsce i kierunek na sprężynkach i pokrętle.
    Te scalaki są z samego brzegu i w miejscu gdzie nie ma drukuod spodu. Już dobrze nie pamiętam, ale LM358 jest już chyba poza płytką. minimalne podfrezowanie trzeba dla tego TL062 w narożniku. Podstawkę trzeba wlutować bez luzu. Koniecznie, wolne otwory trzeba mocno odessać odsysaczem, ponieważ druk jest bardzo słaby i przy wkładaniu podstawek w otwory ścieżki mogą odskoczyć od laminatu. Zresztą to podfrezowanie to będzie minimalne, może z 0,5mm - 1mm. Mała ręczna wiertarka z frezem załatwi sprawę. Podpiłowałem płytkę minimalnie i można było juz całość skręcić.

    0
  • #8 29 Kwi 2009 21:59
    AnTech
    Poziom 31  

    Przyjrzałem się dokładnie tej płytce. Ścieżka begnie ok 2 mm od krawędzi i mniej więcej takie wcięcie trzeba zrobić aby oba scalaki można było swobodnie zamontować w podstawki.
    Rozumiem, że sprężynki kontaktowe są swobodnie umieszczone w pokrętle i odkręcenie płytki może spowodować ich wypadnięcie? Nie chciałbym frezować płytki zamocowanej w mierniku, jest to laminat szklano-epoksydowy i opiłki mogą z czasem powodować zacieranie się przełącznika.
    Z wylutowaniem TL062 i TL072 nie było kłopotu, druk dobrze się trzyma.

    0
  • #9 30 Kwi 2009 07:12
    arch_x
    Poziom 20  

    Po wyjęciu płytki sprężynki wypadną. Najlepiej płytkę lekko odchylić po odkręceniu 4 śrubek mocujących i przytrzymując od dołu od razu zazaczyć ich położenie.
    Jeżeli płytka jest z laminatu to Twój miernik jest zrobiony porządniej.
    Pozdrawiam.

    0
  Szukaj w 5mln produktów